2022-03-13, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
...varför skulle han utöka ett krig (mot halvfattigt U-land) som han i detta nu är på väg att förlora? Och under pågående statsbankrutt?

Jag tänker att det finns betydligt mer att ta än Ukraina. Om det är en buffertzon mot NATO Putin vill åstadkomma ligger Finland risigt till, och jag tror inte han drar sig för att angripa Finland vid en NATO-ansökan. Då åker Sverige med i ett krig av bara farten, om målet är att tvinga Finland tillbaka till 90-talet och Finlandismen. Jag tror också de baltiska staterna ligger i Putins intresse, och jag är inte alls säker på att deras NATO-medlemskap kommer räcka för att hindra honom.
Citera
2022-03-13, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
...

Skrikstrandpiparen gör så: spelar skadad med bruten vinge för att locka bort rovdjur från boet så ungarna klarar sig undan, och så fort ungarna tagit sig i säkerhet flyger den "skadade" fågeln bort. Är det fler än jag som tror att Putin visar sin verkliga styrka så snart han fått väst till en viss punkt? I Sveriges och Finlands fall, till att söka medlemskap i NATO? Vi har ju inget skydd av dem bara för att vi ansöker, och hamnar vi i försvarskrig lär vi väl knappast få något skydd under tiden?

Jag hoppas jag har fel, men mediarapporterna skrämmer på mer en ett sätt och jag funderar på om vi blir grundlurade.
Antingen sprider du lögner eller tror på andras lögner - ingen källkritik förmåga?

De länder som ansöker medlemskap får, om de vill, trupper från USA, UK och Frankrike till sitt territoriala område. När beslutet är avgjort åker dessa hem igen oberoende av vad beslutet blev.
Citera
2022-03-13, 16:09
Medlem
Citat:
Jag tror Putin använder sig av Ukraina för att skapa en situation där han kan rättfärdiga betydligt större angrepp på betydligt större mål längre fram. Jag tror inte han har visat sina kort än. Invasionen av Ukraina känns halvhjärtad, upptrappningen arrangerad och bilden av inkompetenta nallebjörnen är väldigt lättsmält. Om jag har rätt är Ukraina bara ett verktyg för att starta ett större skeende. Kan han då på köpet skrämma upp exempelvis Sverige till den grad att vi går med i NATO så har han ju fler "skäl" att utvidga kriget längre fram. Det ena ger det andra, s.a.s.

Sen får du gärna ha en annan uppfattning, tråden skapades inte för att alla militära experter som trängs här inne skulle få anledning att idiotförklara mig, utan för att jag vill veta om det finns fler som tänker i samma banor, att det som verkar så självklart för många inte är hela bilden.

Jag har tänkt i liknande banor som dig. Att det är för ”enkelt” att ryssarna helt enkelt inte är bättre. Det är ju mycket tjuv och rackarspel som förekommit i historien så varför inte i detta fall. Många smider ju planer och har strategier i kriget om vem som ska ta disken hemma i stugan. Att världsledare och militärer skulle börja invadera länder utan ett par ess i rockärmen låter ju smått otroligt. Men jag kan inte så mycket om det här med krig, så visst kan det handla om att korruption och missbedömningar ligger bakom situationen ryssarna satt sig i. Frågan är väl vem fan som vågar förskingra miljarder som Putin avsatt till att rusta landets militär?
Senast redigerad av buzzerbuzzer 2022-03-13 kl. 16:12.
Citera
2022-03-13, 16:10
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
När Sovjet anföll Finland 1939? Det gick så dåligt så hela världen häpnade. Hitler anföll Sovet 1941 i tron att ryssarna var så usla som i Finland men gick på en mina, ryssarna hade bättre tanks och resurser som aldrig tog slut.
Det låg inget storslaget strategiskt tänkande bakom Vinterkriget. Man försökte absolut inte locka Tyskland att anfalla. Stalin togs helt på sängen, trots varningar. Tyskarna var politiskt kassa under VK2, vilket gjorde att man hamnade i en position där man i princip inte kunde vinna, men det var främst på en politisk nivå. Om Tyskland inte hade varit blockerat i Västeuropa, varit tvungna att avsätta massa resurser för kriget mot västmakterna (om än inte så mycket soldater) samt att västmakterna inte pumpat in resurser i Sovjet är det fullt möjligt att tyskarna hade kunnat "slug it out" med ryssen och vunnit. Men Adolf var ju mycket duktig på att få andra länder att förena sig och göra gemensam sak. Lite som Putin.

Hur som haver. Vinterkriget var inget "bait".
Citera
2022-03-13, 16:12
Medlem
Citat:
När Sovjet anföll Finland 1939? Det gick så dåligt så hela världen häpnade. Hitler anföll Sovet 1941 i tron att ryssarna var så usla som i Finland men gick på en mina, ryssarna hade bättre tanks och resurser som aldrig tog slut.
Ryssarna hade absolut inte bättre tanks. Däremot snabbare produktion och många många fler!
Citera
2022-03-13, 16:14
Medlem
Den som lever får se, och som jag skrev i ett tidigare svar har vi facit först om många år. Med lite tur är jag helt fel ute, men i nuläget tar jag inget för givet.
Citera
2022-03-13, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Jag har tänkt i liknande banor som dig. Att det är för ”enkelt” att ryssarna helt enkelt inte är bättre. Det är ju mycket tjuv och rackarspel som förekommit i historien så varför inte i detta fall. Många smider ju planer och har strategier i kriget om vem som ska ta disken hemma i stugan. Att världsledare och militärer skulle börja invadera länder utan ett par ess i rockärmen låter ju smått otroligt. Men jag kan inte så mycket om det här med krig, så visst kan det handla om att korruption och missbedömningar ligger bakom situationen ryssarna satt sig i. Frågan är väl vem fan som vågar förskingra miljarder som Putin avsatt till att rusta landets militär?

Någon/några har ju kommit över väldigt mycket pengar, så är det, helt klart.
Citera
2022-03-13, 16:23
Medlem
wwrs avatar
Moderna krig är ju mediala och avser ofta att påverka tredje part. I detta fall får ju Europa lida med ökade energipriser och på sikt kommer det kalla kriget tillbaka. EU:s makt ökar ännu mer. Så ett snabbt avgörande (diplomatiskt eller militärt) tjänar inte de intressen som styr kriget.

USA + halva NATO krigade ju 20 år mot ett gäng afghanska kamelfösare, sedan förlorade USA! Den gången var måltavlan också Europa. Man ville sprida flyktingar (bara killar som kom, kvinnor fick inte lämna landet vid krig!).

Krigen handar inte om militärt avgörande utan ofta om att utsätta tredje part för påverkan. Därför tar de tid.
Citera
2022-03-13, 16:31
Medlem
Citat:
De hade resurser och tanks från de allierade som aldrig tog slut. Ryssland hade knappt någon egen produktion, utan USA och Storbritannien hade Tyskarna tagit Moskva utan problem.

Ryssland är ett skit land med skit armé. Vi slaktar dem likt Ukraina om de försöker något.
Citera
2022-03-13, 16:31
Medlem
rawsezxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer

Fractional reserve weaponary! Funkar alldeles utmärkt att visa upp materiell och krigsdugliga soldater, även agera i krigszoner utomlands med en mindre styrka, men precis som en bank - om alla skulle få för sig att ta ut sina pengar samtidigt så konkar banken.

Dom som har förskingrat pengar trodde nog inte i sin vildaste fantasi att chefen skulle dra ut på rövartåg.
Citera
2022-03-13, 16:46
Medlem
Oucho.Sparkss avatar
"Russia is never as strong as she looks. Russia is never as weak as she looks."
Citera
2022-03-13, 17:08
Medlem
Citat:
Utåt sett verkar den ryska invasionen av Ukraina gå ganska dåligt. Putin blir förlöjligad av ukrainska bönder som filmar medan de snor hans krigsmateriel och folk i Europa garvar hysteriskt åt eländet. Samtidigt eskalerar våldet mot ukrainarna på ett ohyggligt sätt, sjukhus m.m angrips samtidigt som ryska makthavare förnekar att ett krig ens pågår och utmålar krigsoffer som betalda skådespelare, det ljugs helt ogenerat om de mest grundläggande saker och nu "råkar" attacker inträffa allt närmare ex polska gränsen samtidigt som det i veckan kom till nya narrativ om kemvapen i ukrainska händer, och så vidare, plus påståenden om att Putin i raseri rensar ur sina egna led på folk som ska ha gett honom så dålig Intel att invasionen blivit ett medialt fiasko. Låter väl bra för de som vill ha bekräftelse på att Ryssland är svagt, eller hur?

Är det verkligen bara jag som tänker att det är taktik? Att Putin gör en "skadad fågel" d.v.s. kör ett skådespel där han framstår som svag, för att få vissa motreaktioner och i slutänden rättfärdiga ett världskrig?

Skrikstrandpiparen gör så: spelar skadad med bruten vinge för att locka bort rovdjur från boet så ungarna klarar sig undan, och så fort ungarna tagit sig i säkerhet flyger den "skadade" fågeln bort. Är det fler än jag som tror att Putin visar sin verkliga styrka så snart han fått väst till en viss punkt? I Sveriges och Finlands fall, till att söka medlemskap i NATO? Vi har ju inget skydd av dem bara för att vi ansöker, och hamnar vi i försvarskrig lär vi väl knappast få något skydd under tiden?

Jag hoppas jag har fel, men mediarapporterna skrämmer på mer en ett sätt och jag funderar på om vi blir grundlurade.

Jag har funderat på samma sak. Hade Ryssland varit ”svaga” militärt eller underlägsna på något sätt så tror jag inte att vi hade fått veta det. Nu verkar det nästan som om de vill att vi ska veta det… absolut kan det vara taktik eller en del i en större plan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback