Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-12, 11:13
  #3157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Ett förtydligande, när jag skrev "Anledningen till att jag undviker råvaror är att jag vill ha något som skapar avkastning vilket t.ex. inte guld gör." så menade jag inte att man inte kan få en värdestegring av guld utan att guld inte producerar något.
Men nu förstår jag inte hur du menar? För mig skapar guld helt klart avkastning och är en fin försäkring (eller nära på) i dessa galna tider av krig och inflation.
Citera
2022-03-12, 11:23
  #3158
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Men nu förstår jag inte hur du menar? För mig skapar guld helt klart avkastning och är en fin försäkring (eller nära på) i dessa galna tider av krig och inflation.

Det var just vad mitt förtydligande syftade på, det kan mycket väl skapa fin avkastning i din portfölj vissa tider och långsiktigt bevara värde. Men guld producerar inget som t.ex. ett företag gör, det är inte så att en stor guldklimp föder nya små guldklimpar. Därför föredrar jag ägande i företag.
Citera
2022-03-12, 11:29
  #3159
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Mina fonder har gått ner mellan 10-15% i år. Det är väl en helt normal svängning och inte en krasch? Jag sitter still i båten även denna gång.
15% är inte normalt, varken upp eller ner, och inte ett enda år 2016-2022 har varit "normalt". Men i år kommer det att sättas sväng-rekord, det är jag övertygad om. Det är absolut omöjligt att sia om ens 3 månader vad inflationssiffran blir, vinsten för apple, Putins kommande beslut, Kinas bostadskrasch. Det är som om år 2022 är år Noll när det gäller börsen. Kombinera detta med att alla är supernervösa och att penningkranen hos varenda människa sakta kommer att dras åt under året och jag känner med nöjd med mina xact bear ett tag till.
Citera
2022-03-12, 11:38
  #3160
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
15% är inte normalt, varken upp eller ner, och inte ett enda år 2016-2022 har varit "normalt". Men i år kommer det att sättas sväng-rekord, det är jag övertygad om. Det är absolut omöjligt att sia om ens 3 månader vad inflationssiffran blir, vinsten för apple, Putins kommande beslut, Kinas bostadskrasch. Det är som om år 2022 är år Noll när det gäller börsen. Kombinera detta med att alla är supernervösa och att penningkranen hos varenda människa sakta kommer att dras åt under året och jag känner med nöjd med mina xact bear ett tag till.

Haha, gillar kommentaren att inte ett enda år de senaste 6 åren varit normala. Det är lite av en självmotsägelse och du borde kanske revidera din uppfattning av vad som är normalt.
Citera
2022-03-12, 11:44
  #3161
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Haha, gillar kommentaren att inte ett enda år de senaste 6 åren varit normala. Det är lite av en självmotsägelse och du borde kanske revidera din uppfattning av vad som är normalt.
Jag har 40 års perspektiv på börsen varav 25 med egna pengar. Men visst, tyck du att corona-året och Krigs-året är "normala". Under dessa kriser har Tesla stigit 1400% Apple 342% och Microsoft 331%. Om detta är normalt för dig så kommer du att bli ganska besviken på 2022-2025. Du förstår inte i vilket extremt börs-läge vi befinner oss.
Citera
2022-03-12, 11:46
  #3162
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jag har 40 års perspektiv på börsen varav 25 med egna pengar. Men visst, tyck du att corona-året och Krigs-året är "normala". Under dessa kriser har Tesla stigit 1400% Apple 342% och Microsoft 331%. Om detta är normalt för dig så kommer du att bli ganska besviken på 2022-2025. Du förstår inte i vilket extremt börs-läge vi befinner oss.

Du har uppenbarligen inte lärt dig mycket under alla dessa år då. Kanske lite senil och har glömt alla stora upp- och nedgångar under dessa år och tycker 15% är onormalt?
Citera
2022-03-12, 11:50
  #3163
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Du har uppenbarligen inte lärt dig mycket under alla dessa år då. Kanske lite senil och har glömt alla stora upp- och nedgångar under dessa år och tycker 15% är onormalt?
Det går inte att förstå vad du menar. Jag listade ju precis att jag vet att Microsoft stigit 300% de senaste 5 åren. Och det är DU som tycker detta är normalt, inte jag.

Du verkar sakna intellektuell skärpa.
Citera
2022-03-12, 11:53
  #3164
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Det går inte att förstå vad du menar. Jag listade ju precis att jag vet att Microsoft stigit 300% de senaste 5 åren. Och det är DU som tycker detta är normalt, inte jag.

Du verkar sakna intellektuell skärpa.

Det jag invände emot var detta:
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
15% är inte normalt, varken upp eller ner, och inte ett enda år 2016-2022 har varit "normalt".
Du saknar intellektuell skärpa för att hålla dig till sak och skapar istället halmgubbar.
Citera
2022-03-12, 12:01
  #3165
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Det jag invände emot var detta:

Du saknar intellektuell skärpa för att hålla dig till sak och skapar istället halmgubbar.
Så det är normalt att Microsoft och Apple, som redan var världens dyraste företag, stigit 300% på fem år?
Citera
2022-03-12, 12:02
  #3166
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Så det är normalt att Microsoft och Apple, som redan var världens dyraste företag, stigit 300% på fem år?

Det var som sagt inte detta påstående från dig som jag invände emot.
Citera
2022-03-12, 12:08
  #3167
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Så det är normalt att Microsoft och Apple, som redan var världens dyraste företag, stigit 300% på fem år?

Rent historiskt är det normalt att börsens största företag är övervärderade och har låg framåtblickande förväntad avkastning. AT&T är ett bra exempel om du tittar under 1900-talet.

Det är en inbyggd mekanism i aktiemarknaden att stora tillväxtbolag på sikt kommer ge dålig avkastning men det är ingen anledning att inte äga aktiemarknaden. Historiskt så får man bra avkastning TROTS att de gigantiska bolagen ofta är övervärderade.

Det man kan göra om man är nervös över Amazons värdering är att komplettera sina indexfonder med low volatility-fonder eller value-fonder då är man underviktad de mest hysteriska grejerna. Men detta är som sagt frivilligt, man kan få jättebra avkastning även om Amazon går ner 50%.

Jag säger inte nödvändigtvis att FANGs är övervärderade men om de skulle vara det så är det inga som helst problem för diversifierade investerare.
__________________
Senast redigerad av KJosef 2022-03-12 kl. 12:14.
Citera
2022-03-12, 12:15
  #3168
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Rent historiskt är det normalt att börsens största företag är övervärderade och har låg framåtblickande förväntad avkastning. AT&T är ett bra exempel om du tittar under 1900-talet.

Det är en inbyggd mekanism i aktiemarknaden att stora tillväxtbolag på sikt kommer ge dålig avkastning men det är ingen anledning att inte äga aktiemarknaden. Historiskt så får man bra avkastning TROTS att de gigantiska bolagen ofta är övervärderade.

Det man kan göra om man är nervös över Amazons värdering är att komplettera sina indexfonder med low volatility-fonder eller value-fonder då är man underviktad de mest hysteriska grejerna. Men detta är som sagt frivilligt, man kan få jättebra avkastning även om Amazon går ner 50%.
De största företagen får automatiskt fokus och FAANG dominerar alla världens indexfonder per definition. Jag känner inte till ATT det är före min tid, men jag har svårt att tro att de steg 300% efter att de redan blivit ett av världens största företag.

Apples värde (på toppen) är nästan lika stort som hela Englandsbörsen, som är 4:a största börsland i världen. Inte hållbart. Inte normalt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback