Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-03, 19:30
  #1
Medlem
Nu när Sverige är mer hotat så har man börjat märka att svenskarna bunkrar upp med mat, vatten, medicin och annat. Jag var och handlade förut och såg att det var halvtomt bland pasta, ris och konservhyllorna. En del vatten och toapapper var borta med. Har ni börjat bunkra ni med? Är det en bra idé eller är det överdrivet?
Citera
2022-03-03, 19:33
  #2
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
Nu när Sverige är mer hotat så har man börjat märka att svenskarna bunkrar upp med mat, vatten, medicin och annat. Jag var och handlade förut och såg att det var halvtomt bland pasta, ris och konservhyllorna. En del vatten och toapapper var borta med. Har ni börjat bunkra ni med? Är det en bra idé eller är det överdrivet?
Enda jag har fyllt upp med är bensin, diesel och spillolja. Men blir väl att storhandla på systemet och även köpa snus så det finns länge.
Citera
2022-03-03, 19:35
  #3
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Bla lite konserver, vatten och hygienartiklar har jag köpt. Två-tre kassar blev det. Man lär ju använda dessa varor förr eller senare ändå, så några pengar förlorar jag inte på det.
Citera
2022-03-03, 19:43
  #4
Medlem
CarlXIIs avatar
Har frystorkat mat, bränsle och vatten för en vecka eller så. Får skaffa mer alkohol, det kommer vara värt mycket. Har heller inte kontanter just nu, men 12 silvermynt hemma.
Citera
2022-03-03, 19:43
  #5
Medlem
Grus-Olles avatar
Skithuspapper.
Citera
2022-03-03, 19:46
  #6
Medlem
så det är dags att hamstra toa-papper igen?

frågan är om det blir någon form av ransonering (energi) om det blir helt stopp med ryssarna?

betalvägg

"Ännu högre elpriser än i december. Det kan bli konsekvensen av en upptrappad konflikt mellan Europa och Ryssland. I värsta fall kan resultatet bli elransonering i södra Sverige, enligt experter som SvD talat med."

https://www.svd.se/varnar-ryska-besk...ll-ransonering

men livsmedel och andra samhällsviktiga funktioner blir väl undantagna?
__________________
Senast redigerad av klinkerhofen 2022-03-03 kl. 19:48.
Citera
2022-03-03, 19:47
  #7
Medlem
Jag har köpt fiskbullar. Har aldrig ätit fiskbullar i hela mitt liv. Är det gott och kan det lagras länge? Har även nudlar, tonfisk och torrmjölk hemma. Spritkök, t- röd och batteriradio. Miniprepp.
Citera
2022-03-03, 20:16
  #8
Medlem
Emellies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingebert
Jag har köpt fiskbullar. Har aldrig ätit fiskbullar i hela mitt liv. Är det gott och kan det lagras länge? Har även nudlar, tonfisk och torrmjölk hemma. Spritkök, t- röd och batteriradio. Miniprepp.

Fiskbullar är helt okej, gillar själv de i dillsås. Det står på botten av burken hur länge de håller, men det är bara ett riktmärke då de i realiteten håller sig betydligt längre än så. En del ogillar det nog, men jag minns att jag åt det som barn vid några tillfällen och fick väl smak för det då. Har själv en del konserver med just fiskbullar i dillsås hemma vilket känns betryggande.

Annars har jag en hel del olika konserver och torrvaror. Har haft det ett tag nu och fyllde på en hel del i början av 2020 innan vi visste vad det skulle bli av coronan.
Citera
2022-03-03, 20:19
  #9
Medlem
Emellies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
men livsmedel och andra samhällsviktiga funktioner blir väl undantagna?

Än så länge kanske, men vem vet varthän det barkar med det här eländet.
Citera
2022-03-03, 20:46
  #10
Medlem
Ratis avatar
Jag har alltid ett litet lager med vatten och konserver. Samt spritkök.
Krig eller inte så ska man ju kunna klara av ett större elavbrott och liknande.
Citera
2022-03-03, 21:08
  #11
Medlem
Ska iväg och köpa på mig ett par balar med toalettpapper. Ska det bli krig och man blir sittande i något skyddsrum lär det bli att man runkar en del.
Citera
2022-03-03, 21:31
  #12
Medlem
anomaligns avatar
Jag hamnade lite grann i preppmode idag och kompletterade mitt befintliga ganska lilla krislager. (Vad bättre sätt att kanalisera att man håller på och freakar the fuck out över att ett kärnvapenkrig är en verklig möjlighet än att göra något som åtminstone känns produktivt?) Har köpt en massa flaskvatten, men när man räknar på en förbrukning på 2-3 liter per dag så räcker det ändå knappt en vecka. (Note to self: köp mer flaskvatten.) Maten är desto mer. Köpte en massa grejer med lång hållbarhet: konserverade soppor, bönor, tomater, surkål, nötter, frön, quinoa, torkad frukt, torkad sojafärs. Tror att det skulle räcka att leva på i två, tre veckor. Köpte ingenting som jag inte skulle kunna tänka mig att äta i icke-kristid, så tanken är att förbruka allt före bäst före-datumen, oavsett om kriget kommer eller ej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback