Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-02, 15:44
  #1009
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Men nu handlar det om Ryssland.
Du kan dra upp kritik mot en amerikansk invasion av något land när det inträffar, ok?

Jag har försökt ta reda på konfliktens kärna och fick gå till till Andra världskriget och sedan bit för bit försöka se hur det hänger ihop. Och jag insåg att det är så jävla invecklat, och detta inte är EUs eller Natos krig, de ska inte eskalera detta. Det är inte så enkelt att bara hata ena parten.
Citera
2022-03-02, 15:46
  #1010
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Du missar att Putin varit borgmästare samt rektor av St:Perersburgs universitet.

Men ja, även KGB. Och? OCH?!

Vad, om något, har detta att göra med putains "fredsbevarande defensiva försvarsinvasion" av Ukraina att göra? Att putain, som f.d. KGB överste, är rysslands Store Ledare är att jämföra med om en Gestapo överste hade blivit förbundskansler i Tyskland efter andra världskriget...
Citera
2022-03-02, 15:46
  #1011
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Jag har försökt ta reda på konfliktens kärna och fick gå till till Andra världskriget och sedan bit för bit försöka se hur det hänger ihop. Och jag insåg att det är så jävla invecklat, och detta inte är EUs eller Natos krig, de ska inte eskalera detta. Det är inte så enkelt att bara hata ena parten.

Det är inte mer krångligt än att ryssarna invaderat ett grannland. Du behöver inte gå längre bak i tiden än en vecka. Är man snäll blir man inte hatad, är man ond så blir man det...enkelt.
Citera
2022-03-02, 15:50
  #1012
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrannyKnowsBest
Ganska, eller t.o.m väldigt likt dagens Sverige m.a.o. Ett land där folkviljan i allmänna val inte respekteras utan partierna (=de svenska tsarerna) kringgår denna och istället bildar oheliga och helt godtyckliga koalitioner med varandra för att behålla makten.
Ett land där offentliga -medborgarnas- tillgångar reas ut till underpris till de lokala "oligarkerna", och återstoden fördelas sedan på sätt som kraftigt degraderar medborgarnas välfärd och säkerhet.
Ett land där obekväma journalister som inte propagerar för statens officiella linje, utan istället kritiskt granskar makten, avskedas från sina befintliga och kommande uppdrag.
Ett land där människor som på sina arbetsplatser avviker i sina åsikter godtyckligt sägs upp från sina tjänster och får sin ekonomi havererad, för att sedan stängas ute från den sociala gemenskapen.
Ett land som har en Regering som ignorerar sitt lagråds rekommendationer och istället kör över den i bästa bananrepublikstil.
Ett land där det är mer regel än undantag att projekt som upphandlas av stat och kommuner -åter med medborgarnas tillgångar- av outgrundliga skäl alltid blir mångfalt kostsammare än "beräknat", men ansvariga tjänsteman ställs aldrig till svars utan skyddas av en av Riksdagen stiftad lag som omöjliggör detta m.m m.m.

Och nu, som grädde på moset, så har då denna lilla grupp av historielösa och ideologiskt indoktrinerade och verklighetsfrånvända lakejer till "folkrepresentanter" realpolitiskt beslutat sig för att förklara sitt folk i krig mot en kärnvapenmakt med en -enligt svensk officiell uppfattning- instabil ledare, genom att aktivt förse dess motståndare Ukraina med vapen och ammunition med avsikten att dessa skall användas till att likvidera rysk militär -och det i en konflikt som handlar om något som de (sveriges regering) uppenbarligen inte förstår någonting alls om, än mindre har någonting att göra med (och ironiskt nog, så kommer förmodligen många av dessa vapen som nu är på lös drift bland civilbefolkningen i Ukraina dessutom i ett senare skede vara tillbaka i Sverige igen, men nu för att istället brukas i gänguppgörelser på gatorna runtom i landet). Väljarkåren i det här landet, och den här kontinenten, framstår tyvärr alltmer som barnen som lurats av Råttfångaren i Hameln.

Vi bör alla, av ren självbevarelsedrift, nu be en bön för att det "fattiga" Ryssland utgår med en snabb seger (och sedan lösa de geopolitiska frågorna genom förhandling), innan de konventionella vapenarsenalerna tryter, att Nato inte blandar sig i militärt, och att Kina inte tar tillfället i akt att försöka säkra sina råvarubehov för decennier framöver genom att ockupera ett redan trängt och försvagat Ryssland. För då ÄR Kärnvapenkriget här.

Ja, det politiska PK klimatet i Sverige lämnar övrigt att önska, men det berättigar på intet sätt att putain invanderar, och ockuperar, andra länder, eller hur?

Vi bör alla be en bön att den angripande makten omedelbart drar sig tillbaka, samt att rättrådiga ryssar avsätter den sinnessjuka barnamördaren putain, och att han döms för sina krigsförbrytelser med påföljande internering (lämpligen på någon anstalt för "the criminally insane").
https://www.law.cornell.edu/wex/criminal_insanity
Citera
2022-03-02, 15:56
  #1013
Medlem
När var senaste bekräftade livstecknet från Putin?
Citera
2022-03-02, 15:59
  #1014
Avstängd
wwrs avatar
Kriget har ännu inte fått några konsekvenser för Ryssland annat än att de kanske inte får ställa upp i Schlagerfestivalen och liknande. Stormakternas krig har ofta Europa som måltavla. Medan de låtsas vara osams inbördes och låtsas vara våra vänner så hugger de oss i ryggen. Samma gäller kriserna som också riktas mot Europa.

Klimatåtgärderna har lanserats hårdast av EU. (Bidens löften var falska.)

Coronakrisen låste fast oss och ledde till de dyra recoverypaketen där vi fick betala över 100 mdr euro till vardera Spanien och Italien efter debaklet med euron. Grekland såldes tidigare ut.

Afghanistankriget hjälpte bl.a till att fylla Sverige med invandrare. De afghaner som kommit hit har fått ett bättre liv. Samma gäller krigen i Irak och Syrien.

Flyktingkrisen sänkte Europa. (Bilderna på Ghadaffis sista minuter var nästan overkliga, kanske även Saddams.) Tidigare splittrades USA upp och togs över genom den s.k. slavhandeln vilken i själva verket avsåg och genomförde USA:s fall genom massinvandring av afrikaner, BLM, AOC och raskravaller. Nu körs samma "weapons of mass migration" mot Europa. (Precis som Krusse ordnade massinvandring i Ukraina genom att donera Krim till Ukraina på 50-talet. Till Ukrainas lycka repatrierades dessa 2.5 miljoner invandrare 2014)

Ukrainakriget har Europa som måltavla. Biden har sagt att vi inte får köpa rysk gas och våra elräkningar rusar. EU:s grepp över Ukraina och de 27 slavstaterna stärks och ytterligare ett land faller ned i träsket.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-03-02 kl. 16:41.
Citera
2022-03-02, 16:00
  #1015
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Det är inte mer krångligt än att ryssarna invaderat ett grannland. Du behöver inte gå längre bak i tiden än en vecka. Är man snäll blir man inte hatad, är man ond så blir man det...enkelt.

Herregud så korkad!

Skäms du inte?
Citera
2022-03-02, 16:09
  #1016
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vad gör polackerna med sina ryssar då? Ni kanske inte har några etniskt avvikande.
Nu vet jag inte om du försöker trolla är hög, eller bara dum i huvudet, men jag önskar dig en fin dag..
Citera
2022-03-02, 16:22
  #1017
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Herregud så korkad!

Skäms du inte?

Nope, vad skulle jag skämmas över?
Citera
2022-03-02, 16:46
  #1018
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Så, vad är det som egentligen pågår i Ukraina?

Följande förstår jag - Putin vill visa musklerna och att det Ryska riket är "great again". Vad man tidigare åstadkommit är mirakulöst - man lyckades slå tillbaka världshistoriens största offensiv (Barbarossa) och totalt 52 miljoner män slogs i nuvarande Ukraina innan ryssen slutligen kunde tåga in i Berlin.

Sedan dess har världen evolverat och så även den ryska armén, som rustats upp och förberetts i över 20 år. När invasionen nu inleddes tänkte jag att vi har en sensation framför oss - efter 70 år rullar Röda Armén och i en värld där kameror är överallt trodde jag vi skulle få se himlen fyllas med helikoptrar och se hundratals moderna ryska pansarvagnar dra över nån slätt i Ukraina, som typ Slaget vid Kursk fast i 4k.

Nu, flera dagar in i "invasionen", har inte ett skit hänt. Ryska landtrupper ska ju ha gått i land i Odessa och mängder med pansar påstås ha rullat in från norr. Var är Normandie-landstigningen i Odessa? Var är dom här pansarförbanden? Var är striderna?

Då och då får vi något hemmagjort videoklipp på en ensam rysk förbandsvagn eller en ensam rysk lastbil som snurrar runt i nån by eller på Kievs gator. Ibland "tillfångatar" man den ryska soldaten som sitter och gråter där bredvid sin lastbil från 1948. Sen ser man massa ukrainska soldater ligga på rad på en motorväg i Kiev, och väntar på att bli bortsprängda.

Vad är det alltså jag ska tro på? Att samma nation som repellerade Napoleon och Hitler, nu försöker ta över Kiev genom att skicka in en förvirrad lastbilschaufför per dag? Jag ser helt enkelt inte något krig nånstans. Fine, ett höghus i Kiev har fått skador på nåt sätt. Det sprängdes säkert med i Rosengård den kvällen. Jag tänker mig att något av följande skett

1) Putin har missuppfattats. Han avsåg utföra precisionsbombningar och spänna musklerna lite. Ukraina och väst har då blåst upp detta till att en fullskalig invasion är på gång och det står mängder med pansar utanför Kiev, bara att dom inte syns riktigt än.

2) För närvarande har endast förtrupper skickats in, för att kolla om Ukrainarna har något stridsmoral och för att se vilken teknologi Ukrainarna besitter.

3) Förtrupper har endast skickats in för att kolla de egna truppernas stridsmoral, så inte massa ryssar deserterar med den främsta militära utrustningen och lämnar över den till fienden - en PR-katastrof utan dess like.

4) Putin har internt motstånd för kriget och kanske är invasionen saboterad av egna generaler innan den ens påbörjats. Kanske krigar man knappt alls och rapporterar till Putin att motståndet är större än man trott.

5) Putin har fått kalla fötter väldigt fort, när han insåg att han just startade ett krig. Jag kan också bli arg på jobbet och tjafsa med nån för att nästa dag inse att jag överreagerade. Hade Putin bara en dålig dag eller? Han har ju i 20 års tid varit väldigt försiktig, eftertänksam och kalkylerande i övrigt.

6) ?????? Ja, vad för fler alternativ finns det? Att den mäktiga Röda Armén gör sitt bästa för att blitzkriega Ukraina, men Ukrainarnas idé med molotov cocktail gick så bra att hela Zjukovs armé sitter fast i någon by i norra Ukraina för att gamlingarna där kastar molotov cocktails.

Man har väl inte saboterat hela Rysslands anseende, ekonomi, handel etc för en halvmesyr där det Ryska riket ska förlora ett minikrig mot kaoslandet Ukraina? Och om man är seriös med att visa världen vilken kraft man är att räkna med - var fan är musklerna då?

Att någonting väldigt skumt pågår tydliggörs ju av att inte ens RT lyckas rapportera något vettigt alls om kriget. De skriver varken om strider, att hela grejen skulle vara ett missförstånd, vad planen är, eller nånting alls.

Om det här är en rysk invasion så kan man ju dra hem hälften av dom där gubbarna och gummorna som man skickade till Gotland - jag bedömer att ön klarar sig med 50 pensionärer som har varsin molotov cocktail.

Inte för att ta död på den underbara krigsstämning som råder över världen,men när man kollar lives på YT och andra sidor ser man en helt vanlig vardag i Ukraina. Inga sprängda byggnader,inga rädda människor,inga soldater på gatan.

Varför?

För att det är lika fake som covid..
Citera
2022-03-02, 16:52
  #1019
Medlem
Ja ...alla har mobiler att filma med nuförtiden. Märkligt att rapportering saknas.

Om allt skulle vara fejkat undrar man vad som är vinningen. Att skapa opinion för att driva på Natos utvidgning in i Ukraina??
Citera
2022-03-02, 16:53
  #1020
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Ja ...alla har mobiler att filma med nuförtiden. Märkligt att rapportering saknas.

Om allt skulle vara fejkat undrar man vad som är vinningen. Att skapa opinion för att driva på Natos utvidgning in i Ukraina??
Ja. Fast NATO är mindre relevant numera. Det gäller EU.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback