Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-01, 19:10
  #877
Medlem
369Qs avatar
Konspirationsteorierna och uppgifterna från Ryska ambassaden verkar stämma kring att USA har haft bio-labb i Ukraina.

(Det är debunked av snopes)

DoD (Departement of defense) som jag förstår bekräftar uppgifterna. Folk hann arkivera innan de raderade datan från hemsidan.

Som jag sa från start. Det som göms under snö…

Vad tror ni de gör i dessa labb? World wide?

Relation till covid-19? Faucci?

March Madness har startat. 9 mars 2022 (9,3,6)

Undra vad den här invasionen leder till?

Det är många som svettas nu.

https://mobile.twitter.com/dgaytandz...56518278991873
Citera
2022-03-01, 19:11
  #878
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodDog
Zelensky bryter minskavtalen ➕ vartenda vallöfte han gett.
EU bryter också reglerna och skickar vapen till ett krigförande land.
USA likaså.

FN och alla diplomatiska medlingsförsök lyser med sin frånvaro.
Zelensky får stående ovationer och pengar och vapen strömmar in medan befolkningen får fly.

Folk sitter som berusade blodtörstiga huliganer och hatar Putin.
(precis som det skulle göra saken bättre)
Är faktiskt förvånad över hur ociviliserat den "fria världens"ledare uppför sig.

Vad fan gör FN egentligen?

Ja jösses, kollar det här nu på bbc. Ska det här föreställa vuxna människor? Är då verkligen inte på korrupta västpolitikers sida. Höjdarna i väst verkar inte vilja lösa konflikten på diplomatiskt sätt och gör det hela bara värre genom sitt agerande.
https://www.bbc.com/news/live/world-europe-60542877
"Russia's foreign minister, Sergei Lavrov, has been treated to a diplomatic boycott at the United Nations in Geneva.

Lavrov, who was addressing both the UN human rights council and the UN conference on disarmament, was greeted with a walkout by Western ambassadors when he began to speak.

He was apparently looking forward to striding the diplomatic stage again in Geneva - Europe's closed airspace put a stop to that.

Instead, when his speech via video link began to play, Western ambassadors walked out - Mr Lavrov spoke to their retreating backs.

Russia's foreign minister then went, virtually, to the UN human rights council. There too the chamber emptied.
"
__________________
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-03-01 kl. 19:14.
Citera
2022-03-01, 19:16
  #879
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Så det är dit enda argument för att stödja Rysslands invasion av Ukraina? Bara för majoriteten tycker en sak så går du per automatik emot det.

MSM, kändisar, politiker, eliten och allmänheten fördömer och hatar en sådan som Anders Eklund, med din logik så ska du här vara positiv till honom i så fall.

När ISIS tog sig in i Paris och sköt ihjäl 111 personer så samlades hela världen och gemensamt fördömde det, så där får du väl också ta och stödja ISIS terroristattack.
T.o.m. israelisk TV skojar om attacken mot den judiska "Hypercacher kosher supermarket": There is love in the air, like in the Hypercasher!" - 4 döda israeler.
https://youtu.be/gEzDD0dZU8U?t=100
https://en.wikipedia.org/wiki/Hyperc...ermarket_siege
Citera
2022-03-01, 19:38
  #880
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Ja, väldigt passande efter corona och OS, Putin verkar ha blivit psyksjuk väldigt lägligt därtill. Utöver det har USA, Nato och S genom Hultqvist har hetsat i månader om att detta ska ske till varje pris.

Märkliga sammanträffanden minst sagt. Corona misslyckades med sina syften och nu är det här det nya som ska drabba hela världen och hela Europa?
Ja det är minst sagt som att det finns intressen som av någon anledning tycker att det helt plötsligt är dags att blåsa liv i den här konflikthärden på riktigt.

Läget har ju sett ut på samma sätt i östra Ukraina under många år nu. Ett rent ställningskrig. Men helt plötsligt väljer USA att hetsa sönder om en upprustning och expansion av NATO vilket de vet får konsekvenser. Sedan marscherar Putin villigt rätt in i fällan och brasan brinner som aldrig förr.

Men vad har egentligen hänt? Putin har förklarat att han skall ta utbrytarregionerna och vill avväpna Ukraina. Man har sett mycket tvivelaktig propaganda i svensk media framförallt. Men det enda som är bekräftat är att det har varit explosioner och sporadisk skottlossning i och runt Kiev. Frågan är om Ryssland ens försöker anfalla Kiev? Känns som att det är i USA och Ukrainas intresse att folk skall tro att ryssen vill döda alla i Ukraina.

Mycket spekulationer och vi får väl nog aldrig veta hela sanningen. Men visst är det lägligt att det blir krig i Ukraina. Speciellt efter Corona och fiaskot i Afghanistan.
Citera
2022-03-01, 19:47
  #881
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Så, vad är det som egentligen pågår i Ukraina?

Följande förstår jag - Putin vill visa musklerna och att det Ryska riket är "great again". Vad man tidigare åstadkommit är mirakulöst - man lyckades slå tillbaka världshistoriens största offensiv (Barbarossa) och totalt 52 miljoner män slogs i nuvarande Ukraina innan ryssen slutligen kunde tåga in i Berlin.

Sedan dess har världen evolverat och så även den ryska armén, som rustats upp och förberetts i över 20 år. När invasionen nu inleddes tänkte jag att vi har en sensation framför oss - efter 70 år rullar Röda Armén och i en värld där kameror är överallt trodde jag vi skulle få se himlen fyllas med helikoptrar och se hundratals moderna ryska pansarvagnar dra över nån slätt i Ukraina, som typ Slaget vid Kursk fast i 4k.

Nu, flera dagar in i "invasionen", har inte ett skit hänt. Ryska landtrupper ska ju ha gått i land i Odessa och mängder med pansar påstås ha rullat in från norr. Var är Normandie-landstigningen i Odessa? Var är dom här pansarförbanden? Var är striderna?

Då och då får vi något hemmagjort videoklipp på en ensam rysk förbandsvagn eller en ensam rysk lastbil som snurrar runt i nån by eller på Kievs gator. Ibland "tillfångatar" man den ryska soldaten som sitter och gråter där bredvid sin lastbil från 1948. Sen ser man massa ukrainska soldater ligga på rad på en motorväg i Kiev, och väntar på att bli bortsprängda.

Vad är det alltså jag ska tro på? Att samma nation som repellerade Napoleon och Hitler, nu försöker ta över Kiev genom att skicka in en förvirrad lastbilschaufför per dag? Jag ser helt enkelt inte något krig nånstans. Fine, ett höghus i Kiev har fått skador på nåt sätt. Det sprängdes säkert med i Rosengård den kvällen. Jag tänker mig att något av följande skett

1) Putin har missuppfattats. Han avsåg utföra precisionsbombningar och spänna musklerna lite. Ukraina och väst har då blåst upp detta till att en fullskalig invasion är på gång och det står mängder med pansar utanför Kiev, bara att dom inte syns riktigt än.

2) För närvarande har endast förtrupper skickats in, för att kolla om Ukrainarna har något stridsmoral och för att se vilken teknologi Ukrainarna besitter.

3) Förtrupper har endast skickats in för att kolla de egna truppernas stridsmoral, så inte massa ryssar deserterar med den främsta militära utrustningen och lämnar över den till fienden - en PR-katastrof utan dess like.

4) Putin har internt motstånd för kriget och kanske är invasionen saboterad av egna generaler innan den ens påbörjats. Kanske krigar man knappt alls och rapporterar till Putin att motståndet är större än man trott.

5) Putin har fått kalla fötter väldigt fort, när han insåg att han just startade ett krig. Jag kan också bli arg på jobbet och tjafsa med nån för att nästa dag inse att jag överreagerade. Hade Putin bara en dålig dag eller? Han har ju i 20 års tid varit väldigt försiktig, eftertänksam och kalkylerande i övrigt.

6) ?????? Ja, vad för fler alternativ finns det? Att den mäktiga Röda Armén gör sitt bästa för att blitzkriega Ukraina, men Ukrainarnas idé med molotov cocktail gick så bra att hela Zjukovs armé sitter fast i någon by i norra Ukraina för att gamlingarna där kastar molotov cocktails.

Man har väl inte saboterat hela Rysslands anseende, ekonomi, handel etc för en halvmesyr där det Ryska riket ska förlora ett minikrig mot kaoslandet Ukraina? Och om man är seriös med att visa världen vilken kraft man är att räkna med - var fan är musklerna då?

Att någonting väldigt skumt pågår tydliggörs ju av att inte ens RT lyckas rapportera något vettigt alls om kriget. De skriver varken om strider, att hela grejen skulle vara ett missförstånd, vad planen är, eller nånting alls.

Om det här är en rysk invasion så kan man ju dra hem hälften av dom där gubbarna och gummorna som man skickade till Gotland - jag bedömer att ön klarar sig med 50 pensionärer som har varsin molotov cocktail.

Jag har bara följt utvecklingen fragmentariskt. Jag har inte förstått vad kriget handlar om.

Vad vill ryssarna uppnå genom att angripa Ukraina? Vill dom erövra delar av Ukraina? Vill dom erövra hela Ukraina? Vilken glädje skulle Ryssland ha av att lägga ett land under sig, med invånare som inte vill tillhöra Ryssland?
Citera
2022-03-01, 20:01
  #882
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Den stora frågan, var det en tillfällighet att invasionen började samma vecka som den två år långa pandemin slutade?

Move along, nothing to see here..
Citera
2022-03-01, 20:03
  #883
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodDog
Zelensky bryter minskavtalen ➕ vartenda vallöfte han gett.
EU bryter också reglerna och skickar vapen till ett krigförande land.
USA likaså.

FN och alla diplomatiska medlingsförsök lyser med sin frånvaro.
Zelensky får stående ovationer och pengar och vapen strömmar in medan befolkningen får fly.

Folk sitter som berusade blodtörstiga huliganer och hatar Putin.
(precis som det skulle göra saken bättre)
Är faktiskt förvånad över hur ociviliserat den "fria världens"ledare uppför sig.

Vad fan gör FN egentligen?

Bra inlägg
Citera
2022-03-01, 20:06
  #884
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag har bara följt utvecklingen fragmentariskt. Jag har inte förstått vad kriget handlar om.

Vad vill ryssarna uppnå genom att angripa Ukraina? Vill dom erövra delar av Ukraina? Vill dom erövra hela Ukraina? Vilken glädje skulle Ryssland ha av att lägga ett land under sig, med invånare som inte vill tillhöra Ryssland?

Framförallt vill de väl inte att NATOS kärnvapen och biologiska stridsmedel placeras för nära. Kan man förstå.
__________________
Senast redigerad av Nurnberg2 2022-03-01 kl. 20:29.
Citera
2022-03-01, 20:07
  #885
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag har bara följt utvecklingen fragmentariskt. Jag har inte förstått vad kriget handlar om.

Vad vill ryssarna uppnå genom att angripa Ukraina? Vill dom erövra delar av Ukraina? Vill dom erövra hela Ukraina? Vilken glädje skulle Ryssland ha av att lägga ett land under sig, med invånare som inte vill tillhöra Ryssland?
Bra fråga. Jag har inte heller förstått det. Total idiotgrej av Putin som alltid tidigare ansetts rationell och pragmatisk. (Och naturligtvis kan inte en ensam person genomföra detta.)
Citera
2022-03-01, 20:21
  #886
Medlem
Det är uppenbart att Putin kraftigt underskattade både Ukrainas försvarsvilja och Västvärldens kapacitet för sanktioner. Bara en av dessa faktorer hade gjort det ovärt att invadera. Båda dessa faktorer tillsammans gör invasionen till ett totalt fiasko.

Den enda slutsats man kan dra är att Putin är omgiven av inkompetenta rådgivare som gav honom en fullständigt felaktig bild av läget i Ukraina liksom i Väst.
Citera
2022-03-01, 20:30
  #887
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag har bara följt utvecklingen fragmentariskt. Jag har inte förstått vad kriget handlar om.

Vad vill ryssarna uppnå genom att angripa Ukraina? Vill dom erövra delar av Ukraina? Vill dom erövra hela Ukraina? Vilken glädje skulle Ryssland ha av att lägga ett land under sig, med invånare som inte vill tillhöra Ryssland?

Det handlar om naturtillgångar, militärstrategisk positionering etc.

Det ska finnas naturgas fyndigheter i Ukraina. Ryssland förser Europa med gas. Om Ukraina blir mer västkontrollerat(EU, NATO) så blir det Ukraina som förser Europa med gas.

70 procent av världens kapacitet för neongas levereras från Ukraina. Används för att tillverka chip.(Fråga mig inte mer ingående har inte koll på detta)

Sevastopol-Flottbas Krimhalvön. Ryssland vill ha kontroll över denna. Hyr den av Ukraina nu.

Ukraina har stängt vattenförsörjning till Krimhalvön sen Ryssland gick in 2014. Ryssland vill troligtvis ha kontroll över vattentillförsel.

NATO har sedan Sovjetunionen föll krupit allt närmre Ryssland.

Dröm om att återupprätta de gamla Sovjetgränserna.

Detta är väl en del jag uppfattat ligger till grund för konflikten.
Citera
2022-03-01, 20:30
  #888
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag har bara följt utvecklingen fragmentariskt. Jag har inte förstått vad kriget handlar om.

Vad vill ryssarna uppnå genom att angripa Ukraina? Vill dom erövra delar av Ukraina? Vill dom erövra hela Ukraina? Vilken glädje skulle Ryssland ha av att lägga ett land under sig, med invånare som inte vill tillhöra Ryssland?
Det är inte ryssarna och landet Ryssland som vill lägga Ukraina under sig, utan det är Putin som vill det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback