2022-03-01, 18:03
Medlem
Lisauppsala87s avatar
Hej!

Jag har en MacBook Air (13 tum, tidigt 2015 som jag är väldigt nöjd med. Men jag vill förlänga livslängden för datorn genom att uppgradera den hårdvarumässigt, under förutsättning att det går och är ekonomiskt försvarbart givetvis. Använder datorn främst till arbete ska sägas.

Har googlat en hel del, men hittar inte så mycket. Så min frågor är helt enkelt:

Är det en bra idé att göra detta?
Om ja, vad bör jag uppgradera främst för att förlänga livslängden?
Hur går jag tillväga?

Ursäkta om jag är otydlig på något sätt!

EDIT: Jag kan även tänka mig att sälja denna dator och uppgradera till en annan Mac eller en PC (Laptops), men helst inte eftersom jag är så nöjd.
Senast redigerad av Lisauppsala87 2022-03-01 kl. 18:08.
Citera
2022-03-01, 19:07
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisauppsala87
Hej!

Jag har en MacBook Air (13 tum, tidigt 2015 som jag är väldigt nöjd med. Men jag vill förlänga livslängden för datorn genom att uppgradera den hårdvarumässigt, under förutsättning att det går och är ekonomiskt försvarbart givetvis. Använder datorn främst till arbete ska sägas.

Har googlat en hel del, men hittar inte så mycket. Så min frågor är helt enkelt:

Är det en bra idé att göra detta?
Om ja, vad bör jag uppgradera främst för att förlänga livslängden?
Hur går jag tillväga?

Ursäkta om jag är otydlig på något sätt!

Det enda som går att uppgradera hårdvarumässigt är att sätta i en större SSD. Alltså lagringsutrymmet. Det är relativt dyrt, så om det är värt det är såklart upp till dig. Hittade priser på ifixit.com på 389 Euro för 1 Tb SSD.

Om du använder datorn i jobbet och tjänar pengar på det du producerar skulle jag absolut funderat på att köra leasing på 36 månader på en ny dator.
Citera
2022-03-01, 19:44
Medlem
Lisauppsala87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det enda som går att uppgradera hårdvarumässigt är att sätta i en större SSD. Alltså lagringsutrymmet. Det är relativt dyrt, så om det är värt det är såklart upp till dig. Hittade priser på ifixit.com på 389 Euro för 1 Tb SSD.

Om du använder datorn i jobbet och tjänar pengar på det du producerar skulle jag absolut funderat på att köra leasing på 36 månader på en ny dator.

Jag är med, om jag skulle vilja köpa en ny dator (engångskostnad). Vilken Macmodell skulle vara mest privsvärd? Svårt att svara kanske, men tänkte om du hade något förslag.
Citera
2022-03-01, 20:14
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Jag är med, om jag skulle vilja köpa en ny dator (engångskostnad). Vilken Macmodell skulle vara mest privsvärd? Svårt att svara kanske, men tänkte om du hade något förslag.

Vad har du för krav? Vilka program använder du?
Citera
2022-03-01, 20:26
Medlem
sommarlovs avatar
Den modellen tror jag iaf är lätt att byta batteri i, något som kanske snart behövs...
Citera
2022-03-01, 21:34
Medlem
Lisauppsala87s avatar
Citat:
Vad har du för krav? Vilka program använder du?
Använder väl egentligen ingenting som jag tror är överdrivet prestandrakrävande. Men det blir en hel del surfande i Chrome, har en tendens att ha orimligt mycket flikar uppe. Både streaming och vanliga webbsidor. Utöver det inte jättemycket egentligen?

Men ska sägas att jag gärna köper något med en något större SSD än vad jag har idag (128gb?) tror jag det är idag.
Citera
2022-03-02, 05:51
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Använder väl egentligen ingenting som jag tror är överdrivet prestandrakrävande. Men det blir en hel del surfande i Chrome, har en tendens att ha orimligt mycket flikar uppe. Både streaming och vanliga webbsidor. Utöver det inte jättemycket egentligen?

Men ska sägas att jag gärna köper något med en något större SSD än vad jag har idag (128gb?) tror jag det är idag.

I så fall skulle en MacBook Air med 256 eller 512 Gb SSD räcka alldeles utmärkt.
Citera
2022-03-02, 11:24
Medlem
Mackbook air med M1 skulle du säkert älska. Den är snabb som bara fan och batteritiden är grym. Vill du ha futureproofa lite så kör 16 GB ram. Lagringen vet bara du vad du behöver, men dom har 256GB som lägsta nivå nu för tiden
Citera
2022-03-02, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubergrym
Mackbook air med M1 skulle du säkert älska. Den är snabb som bara fan och batteritiden är grym. Vill du ha futureproofa lite så kör 16 GB ram. Lagringen vet bara du vad du behöver, men dom har 256GB som lägsta nivå nu för tiden

Jag skulle nog avråda från att lägga pengar på att uppa RAM utifrån vad TS säger sig primärt använda datorn till
Citera
2022-03-03, 06:58
Bannlyst
Det finns adaptra att köpa på t.ex Amazon för 100:- och så kan man köra med vanliga M2 stickor.. Allt är på lött macbook air.

Citat:

Citera
2022-03-03, 11:25
Medlem
Tror att det bästa är att sälja den du har, relativt bra andrahandsvärde på Mac. Köp en ny som inte är basic, uppgradera redan från start så kommer den att hålla längre.
Citera
2023-07-06, 21:52
Medlem
Lisauppsala87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Jonsson
Pm mig!!

Jag kan inte pma dig, du har för få inlägg!
Har sålt macen ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in