2022-03-01, 03:08
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
För övrigt kass analogi; resonerar du så också när du blir rånad och har en pistol riktad mot dig?...
Faktiskt, har blivit utsatt för rånförsök en gång dock utan pistolhot. Snabb tanke, kan jag ta honom? Det gjorde jag också. De andra sprang när jag tog den förste. Sen sprang jag åt andra hållet.
Citera
2022-03-01, 03:41
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
1. Attackera inte andra länder!
2. Öka inte motsättningarna mellan parter i krig!
3. Verka för diplomatiska lösningar!

USA har tagit det förnuftiga belutet att inte sätta hårt mot hårt eller skicka trupper till Ukraina. Men i Europa rustar man sig för krig mot Ryssland som det verkar...
Citera
2022-03-01, 03:41
Medlem
Tja det var inte jag som la in länken till talet? Skrev att det verkar idiotiskt att sverige skickar vapen till ukraina.

Citat:
Ursprungligen postat av HansVonFreudhaus
Bra om man vill skrämma bort väljare som har en hjärna och någon form av självständigt tänkande, ja. Samtidigt som man försöker bevara någon nyttig obildad normie-idiot som du själv.
Sista gången jag röstade på SD.

När det var statskupp mot en demokratiskt folkvald regering i Ukraina 2014, var hörde vi snacket från SD om att demokratin stod på spel då? Var hörde vi röster om att skicka vapen ner? Då spelade det ju tydligen ingen roll eftersom våldsverkarna och statskuppen stöttades av George Soros, EU och USA.

Men nu ska man låtsas bry sig om "muuuh demokrati!!1ett!" endast för att det inte gynnar en själv? Skrattredande. Sådant hyckleri så man inte finner ord.

Faktiskt första gången som vänsterblivna har varit de klart sundaste och nyanserade i en fråga.
Citera
2022-03-01, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
1. Attackera inte andra länder!
2. Öka inte motsättningarna mellan parter i krig!
3. Verka för diplomatiska lösningar!

USA har tagit det förnuftiga belutet att inte sätta hårt mot hårt eller skicka trupper till Ukraina. Men i Europa rustar man sig för krig mot Ryssland som det verkar...

Ja det var helt klart ett mycket dåligt beslut. Vad är Syftet att nästa gång ryska armen lägger till utanför Gotland, att få folket att rösta ja och gå med i Nato på grund av oro inför en hämnd. En provokation från regering för att få folk oroliga och rösta ja. Vad händer nu när någon form av rysk farkost närmar sig sverige. Ska vi anfalla? Första gången sverige bryter sin neutralitet som vi länge tjänat på, bland annat genom att sälja vapen men ändå vara the good guys. Nej det kan säkert gå bra men jag tror inte regeringen tänkt igenom några steg framåt... och förhoppningsvis så är det dom som får stå för det här och inte att oskyldiga drabbas. Det känns otroligt att dom agerar såhär, när vi har sjukt mycket problem att renovera i sverige, innan vi tjafsar med putin. Vi har helt enkelt inte råd att gå in i såna stora konflikter.
Citera
2022-03-01, 04:17
Medlem
Silvias-slappfittas avatar
Vafan är det med vissa av er jag är själv AFSare och jag tycker inte riksdagsledamöterna ska ta en sådan här risk på våran bekostnad, det kan sluta riktigt jävla dåligt. Är det ingen som har någon självbevarelsedrift efter att Putin sålde av sin eller?
Citera
2022-03-01, 04:30
Medlem
Bör man vara att förvånad att kommunister inte vill attackera andra kommunister.

Det här är bara väntat. Vänstern innan dom bytte namn alla fall på 90 talet hade långa djupa relationer med Sovjetunionen, har svårt att tänka mig att dessa band bara försvunnit.
Citera
2022-03-01, 04:49
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Det är väl bra om åtminstone ett parti har en avvikande mening om att exportera vapen till länder i krig. De flesta svenskar har nog inte ens hunnit sätta sig in i vad det innebär att Sverige gör avsteg från vapenexportlagen, eller är beredda att ta de långsiktiga konsekvenserna av det.
I åtminstone ett fall har V tidigare gjort ett förhastat kliv över till "bombliberalism", nämligen när det handlade om svenskt deltagande i Libyenkriget. Låt vänstern vara vänster, så att folk som vill att Sverige bara ska bidra med hjälmar och skyddsutrustningar av olika slag men inte vapen - eller att Sverige inte fattar sådana här exceptionella beslut i brådrasket utan först efter debatt och analys och när medborgarna förstår vad det handlar om - har något att rösta på.
Det är ändå en förkrossande majoritet för den här vapenexporten. Det kunde ju intryck av att vara en demokrati, om alla inte tänker likadant. Eller hur?

Grattis till veckans mest intelligenta inlägg på flashback. Tyvärr talar du till ett gäng hjärntvättade babianer. De förstår inte ens konceptet kring vad du försöker ha sagt. Eloge dock.

De kommer dock greppa framåt sommaren när europas ekonomi kollapsar av energibristem och Europa översvämmas av krigsskadade Ukrainare. Kommer bli en härlig sommar, tacl gode gud att jag inte bor kvar.
Senast redigerad av Doxycyklin87 2022-03-01 kl. 04:52.
Citera
2022-03-01, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Bör man vara att förvånad att kommunister inte vill attackera andra kommunister.

Det här är bara väntat. Vänstern innan dom bytte namn alla fall på 90 talet hade långa djupa relationer med Sovjetunionen, har svårt att tänka mig att dessa band bara försvunnit.

Källa på att den ryska ledningen är kommunister?
Citera
2022-03-01, 06:50
Medlem
wwrs avatar
Kan inte denna vägran att skicka pansarskott ha utgjort ren omtanke om Ukrainas folk och militär?

Är inte detta de gamla pansarskotten, utvecklade på 70-talet, med ett sikte man fäller ut på sidan, ungefär som på farfars gamla mausergevär? Man måste smyga sig på pansarvagnen, gärna under 80 m håll, och helst få en en 3-4 träffar för att slå ut den.

Dessa svenska pansarskott skickades av någon till IS, sannolikt för att lura IS att förstöra sig själva.

Dessa är omoderna jämfört med dages anti-tank-vapen.

USA har ju skickat Javelin till Ukraina
https://www.youtube.com/watch?v=6COKC5ZU6gM&t=285s

IS använde ryska Kornet. De kan totalförstöra en US-Abrams på 8 km håll
https://www.youtube.com/watch?v=5UiQGpxYSOA&t=25s

...

Citat:
Javelin anti tank missile and kornet anti tank missile, which one is more effective?

My own personal opinion, I’d say Kornet.

Javelin is good, but it’s not Kornet.

Kornet pros: has much more power, is much more cost effective, combat proven against tanks and has a lot more range. The only downside I see would be it’s slightly harder to carry.

Javelin pros: it’s top attack, it’s fire and forget and it’s easier to carry. The downsides are it’s a lot expensive, much more complex, harder to maintain, not combat proven and has a lot less range.

I’d prefer Kornet
https://qr.ae/pGdIgt
Senast redigerad av wwr 2022-03-01 kl. 07:05.
Citera
2022-03-01, 06:53
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Uppenbart att Dadgostars tillnyktring vid sitt tillträde som PL bara var en chimär.
Nu går kommunisterna hand i hand med nazisterna och stödjer galningen Putin.

Dags för interneringsläger om kriget bryter ut!
Citera
2022-03-01, 06:57
Medlem
31G350125s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jepp, håller med, V gjorde rätt.

Vi skickade inte vapen till Irak när USA anföll på helt uppdiktade grunder & skall inte skicka några vapen nu heller.

Att ge upp neutraliteten för detta är så korkat att det knappt finns. Att gå med i NATO hade varit ett något mindre efterblivet alternativ. Även om jag inte förordar det heller.

V vill bara skicka Stalinorglar till Urkarina. :-) Men håller med dej. Vi hjälper knappast Isreal med vapen så det kan nedkämpa dom problem dom har med araberna på västbanken. Så det är väldig mycket dubbelmoral här. Att skicka vapen tll en konflikt riskabelt.

USA licenstillverka väl GRG M/48 eller AT4 redan, så dom har redan Svenska vapen bara dom är made in USA:
Citera
2022-03-01, 06:59
Medlem
zippo27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Kommunister förnekar sig aldrig och kan inte släppa sin sovjetromantik, hur väl de än låtsas.

Har det verkligen med det att göra då? Finns det inget uttalande om varför man röstade som man gjorde?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback