2022-02-27, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Blir inget flygunderstöd från väst, det blir Slovakien, Bulgarien och Polen som donerar flygplan som Ukraina redan använder, MIG-29 främst, kanska annnat också som SU-25.

Får hoppas det. Inte för befolkningen i Ukraina kanske men jag tror Putin börjar tappar det helt nu när hela världen pumpa in vapen. Att lägga till faktiskt flygunderstöd hade nog tolkats som en krigsförklaring. Om det är som du beskriver så kanske det inte blir lika allvarligt.

EDIT: Såg att rysk TV precis meddelade att bara deras ubåtar kan skicka iväg 500 kärnvapenmissiler och att principen var "Varför behövs världen om Ryssland inte skall vara i den?"
Senast redigerad av Salva25g 2022-02-27 kl. 23:24.
Citera
2022-02-27, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Så de är packade i påsar?

Några generaler i Moskkva lär snart bli arkebuserade. Det är är en gigantisk rysk flopp.
Med tanke på att en hel del av dem strök med när Ukraina sköt ned två transportplan med soldaterna kvar i så blir det nog svårt att packa flera av dem i något annat än dammsugarpåsar.
Ryssarna verkar ju totalt likgiltiga inför all blodspillan de orsakar, oavsett på vems sida det sker men visst kan det nog bli konsekvenser ändå Putler gjort sig till åtlöje.
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Hur kan det vara en flopp om Kiev är omringat?
Nu är ju inte Kiev omringat men även om så var fallet så har sabotageförbanden i stan utplånats och trupperna som hittills skickats för att inta staden är det inget kvar av samtidigt som Ryssland förlorat hundratals fordon och flera tusen stupade. Det får nog sägas vara en flopp då fantasin var att man kunde ta Ukraina på en dag eller två med hjälp av panik, krigsbrott och en tjurrusning mot Kiev från flera håll samtidigt. Samt förstås att kriget kommer fortsätta även om staden faller.
Citera
2022-02-27, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Är du trög eller vad är det frågan om???
Ska Nato sätta in trupper? Du ör en av dom stackare som tycker att alla i Ukraina är nazister.??
Varför anvöndwr ni er av islamister då???

Jag trodde att NATO stog på Ukrainas sida i konflikten? Eller har jag fel?
Citera
2022-02-27, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Med tanke på att en hel del av dem strök med när Ukraina sköt ned två transportplan med soldaterna kvar i så blir det nog svårt att packa flera av dem i något annat än dammsugarpåsar.
Ryssarna verkar ju totalt likgiltiga inför all blodspillan de orsakar, oavsett på vems sida det sker men visst kan det nog bli konsekvenser ändå Putler gjort sig till åtlöje.
Nu är ju inte Kiev omringat men även om så var fallet så har sabotageförbanden i stan utplånats och trupperna som hittills skickats för att inta staden är det inget kvar av samtidigt som Ryssland förlorat hundratals fordon och flera tusen stupade. Det får nog sägas vara en flopp då fantasin var att man kunde ta Ukraina på en dag eller två med hjälp av panik, krigsbrott och en tjurrusning mot Kiev från flera håll samtidigt. Samt förstås att kriget kommer fortsätta även om staden faller.

Jag skulle nog vilja påstå att man är omringad om evakuering inte är möjlig både från luft och land.

https://time.news/klitschko-on-the-situation-in-kiev-kiev-is-not-completely-surrounded/
Citera
2022-02-27, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Ja, det kan såklart stämma. Jag kan inte riktigt spekulera i vad Ryssarna själva planerat. För en amatör såg det ut som att de tänkte knipa flygfält utanför Kiev lite snabbt och landa massa trupper och omringa omedelbart. Det föll, men om man kollar på kartan så har de avancerat på samtliga fronter och verkar knyta ihop säcken ganska bra nu. Själv tycker jag att det verkar snabbt jämfört med andra invasioner, speciellt eftersom att man inte bombar tungt. Förlusterna kan jag inte heller uttala mig om, men låter ganska tunga.

Skulle Ryssland fortsätta att mata på och ösa in nya trupper (om nu resurser till det finns?) så är det såklart så att förr eller senare faller Ukraina. Eller i alla fall stora delar av. Den stora frågan är snarare när? Om dagar? Veckor?

Krig handlar liksom i slutändan oftast om just resurser. Resurser är oftast ändliga men militärt har nog Ryssland mer resurser än Ukraina ja. Dock så är inte Rysslands resurser helt obegränsade heller. Och Ukraina visar på större vilja att vinna som det ser ut.

Så just nu vet vi inte. Och vi vet dessutom inte vad som händer om Kyiv faller? Kommer resten av landet att fortsätta att slåss? Kommer regeringen att kunna ta sig ut?
Senast redigerad av Macke85 2022-02-27 kl. 23:32.
Citera
2022-02-27, 23:33
Medlem
Nu är Ryssland långt ifrån att besegra Ukraina militärt. Men militär seger är bara första steget för att ryssarna ska nå sina mål. Därefter följer ockupation och systemskifte. Det är en betydligt längre process och jag tror att Putin redan har förlorat eftersom det inte blev ett nytt Krim.
Citera
2022-02-27, 23:33
Medlem
Citat:
Jag skulle nog vilja påstå att man är omringad om evakuering inte är möjlig både från luft och land.

https://time.news/klitschko-on-the-situation-in-kiev-kiev-is-not-completely-surrounded/

Det är förenat med stor risk, och det kommer att leda till stora förluster om man går in i Kyiv med kolonner av ryska militära förband. Det är en stor stad. Statsstrider är blodiga och ger stora förluster. Det är bara så det är. Bepansrade fordon är dessutom mycket sårbara i städer! Och att framrycks till fots är av olika anledningar inte helt enkelt eller riskfritt det heller. Då ska man helst utnyttja mörkret exempelvis, och att i mörker orientera sig i en 3,5-miljonersstad där motstånd dessutom är att vänta är som upplagt för problem.

Dessutom inte nån garanterat stor rysk seger om man besätter centrala Kyiv. Motstånd kan fortfarande pågå i veckor inne i staden.
Senast redigerad av Macke85 2022-02-27 kl. 23:42.
Citera
2022-02-27, 23:35
Medlem
Citat:

Nu är ju det dock inte sant.
Citera
2022-02-27, 23:35
Medlem
Citat:
Jag trodde att NATO stog på Ukrainas sida i konflikten? Eller har jag fel?

Nato kommer inte sätta in några trupper för att gå i strid med Ryssland, Ryssland har fortfarande kärnvapen. Däremot pumpa in stöd i Ukraina tills Putin och Ryssland får nog helt på bordet.
Citera
2022-02-27, 23:37
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmarsson
Självklart var målet en blitzattack där Kiev skulle falla direkt. Annars hade man aldrig luftlandsatt fallskärmsjägare på Kievs flygplats under invasionens första timmar.

Det är ju exakt sånt den typen av styrkor är till för. I alla fall sedan det ultimata exemplet, Eben-Emael (som var ett mycket mer dumdristigt anfall). Dessutom lyckades faktiskt ryssarna: de tog fältet. Däremot lyckades de inte hålla det, eller få in förstärkningar. Det kan bero på dålig samordning mellan vapenslagen. Det finns heller inget som säger att de hade order att hålla det till varje pris.

(Obs att jag håller med om att ryssarna hittills inte imponerat)
Citera
2022-02-27, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Skulle Ryssland fortsätta att mata på och ösa in nya trupper (om nu resurser till det finns?) så är det såklart så att förr eller senare faller Ukraina. Eller i alla fall stora delar av. Den stora frågan är snarare när? Om dagar? Veckor?

Krig handlar liksom i slutändan oftast om just resurser. Resurser är oftast ändliga men militärt har nog Ryssland mer resurser än Ukraina ja. Dock så är inte Rysslands resurser helt obegränsade heller. Och Ukraina visar på större vilja att vinna som det ser ut.

Så just nu vet vi inte. Och vi vet dessutom inte vad som händer om Kyiv faller? Kommer resten av landet att fortsätta att slåss? Kommer regeringen att kunna ta sig ut?

Fler förband hjälper föga när man redan är oförmögen att samordna och underhålla de förband man redan har.
Citera
2022-02-27, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85

Ja. Att ta hela landet ser jag som totalt uteslutet. Det är alldeles för stort för att ockupera. Jag har varit där själv och det är påtaglig skillnad på de olika delarna. Västra delarna är om än mer patriotiska och talar främst ukrainska. Best case för Ryssland är väl att ta upp till Kiev i så fall, eller att installera någon ryssvänlig regering (stort tvek att det kommer att fungera dock). Det ser också väldigt mycket ut som att man vill göra Ukraina helt utan kust och göra det helt landlåst.

Beträffande resurser vet jag inte heller, men trycket ifrån den inhemska befolkningen torde bli påtagligt snart. Om 20 minuter öppnar valutamarknaderna och då kommer Ryska befolkningen att få se sin rubel åka rakt ner i avgrunden förmodligen. Detta i samband med ökade sanktioner och mer vapenunderstöd från väst tror jag Ryssland är benägna att eskalera situationen, vilket förmodligen blir mer blodigt. Vi får se helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in