2022-02-26, 21:10
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Det diskussionen handlar om är att alla transmissionsnätsföretag är skydliga att tillgängliggöra minst 70 procent av överföringskapaciteten, vilket betyder att Sveriges exportsiffror säger nada om det föreligger effektbrist eller ej.

Varför inte hala fram bevis för att 70-procentregeln alla pratar om inte existerar?

T,om Dunning & Kruger höjer ett ögonbryn över dina oinformerade inlägg.
Jag tror jag ber dig förklara, gärna med referens, hur EU-myndigheten Acer maximerar vår välfärd (och våra elräkningar)
Citat:
The EU Agency for the Cooperation of Energy Regulators (ACER) has reached a decision on the proposals for market-based cross-border capacity allocation processes in the Baltic and Core regions.

These processes aim to maximise the welfare generated by the provision of cross-border capacities to the day ahead energy and balancing capacity markets.

In February 2021, the national regulatory authorities for energy from both regions have asked ACER to decide on the respective methodologies.

The Core region includes 13 countries: Austria, Belgium, Czech Republic, Croatia, France, Germany, Hungary, Luxemburg, the Netherlands, Poland, Romania, Slovakia, Slovenia.

The Baltic region comprises of 6 countries: Estonia, Finland, Latvia, Lithuania, Poland and Sweden.
https://www.acer.europa.eu/events-an...-methodologies
Citera
2022-02-26, 21:20
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror jag ber dig förklara, gärna med referens, hur EU-myndigheten Acer maximerar vår välfärd (och våra elräkningar)

https://www.acer.europa.eu/events-an...-methodologies

Tja, det är väl en fråga för regeringen vad de vill göra med alla miljarder som kommit in.
Jag skulle då inte kalla valfläsk (den största återbetalningen går till elkunder som förbrukat över 2 000 kWh per månad) för välfärd.....

ACER ska även kolla över hur många elområden Sverige ska ha i framtiden, något som givetvis kommer att leda till ytterligare förhöjda elpriser och nedstängning av industriprojekt som utgår från att dagens elpriser ska leda till vinst.
Citera
2022-02-26, 21:26
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Tja, det är väl en fråga för regeringen vad de vill göra med alla miljarder som kommit in.
Jag skulle då inte kalla valfläsk (den största återbetalningen går till elkunder som förbrukat över 2 000 kWh per månad) för välfärd.....

ACER ska även kolla över hur många elområden Sverige ska ha i framtiden, något som givetvis kommer att leda till ytterligare förhöjda elpriser och nedstängning av industriprojekt som utgår från att dagens elpriser ska leda till vinst.
Ja tyskarna gör som de vill och kör bara med ett elområde så de som bor i Sydsverige får bjuda i auktion om samma ström som Mercedes och BMW-fabrikerna vad jag förstått. Det kan bli dyrt.

EU-myndigheten är lika hipp som Elon Musk och Twittrar. Här är referens om regeln
Citat:
#Lack of sufficient cross-border #capacity is a #barrier for the #integration of #electricity #markets🌐.

🟢Despite some #progress, 2019 analysis showed the amount of #crossborder capacity available to trade does not meet the #70% minimum #target required by the #CEP.
https://twitter.com/eu_acer/status/1...P3WBpPEPqvzafA

1 retweet, 1 like, klart sämre än Musk 🤣🤣🤣

Vi måste ha mer cross-border #capacity säger Acer.

Det här är ett skämt. Vi borde bara går ur EU.
Citera
2022-02-26, 21:31
Medlem
Citat:
Despite some #progress, 2019 analysis showed the amount of #crossborder capacity available to trade does not meet the #70% minimum #target required by the #CEP.

Jösses, nu kommer du garanterat att bli beskylld för att sprida svammel av liksom-adhd.
Det är ju nämligen enbart han och ingen annan som har minsta koll på dessa frågor!
Inte ens de som utfärdat reglerna vet vad de handlar om. Oklart om de ens vet att de inte existerar.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2022-02-26 kl. 21:39.
Citera
2022-02-26, 21:40
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Jösses, nu kommer du garanterat att bli beskylld för att sprida svammel av liksom-adhd.
Det är ju nämligen enbart han och ingen annan som har minsta koll på dessa frågor!
Inte ens de som utfärdat reglerna vet vad de handlar om. Oklart om de ens vet att de inte existerar.
EU:s CEP är nog lika populär som deras CAP (jordbruk). Inte ens EU-förespråkare som Guardian eller Greta Thunberg gillar CAP. Ingen gillar CAP heller.

Ofattbart at EU kan driva detta. Tyskarna struntar i att ge oss 70% men vi ger dem 70% vad jag förstått.
Citat:
​​​​​What is the minimum 70% cross-zonal electricity capacity target?​
​Europe's Clean Energy Package (CEP) has set a binding minimum 70% target for electricity interconnector capacity for cross-zonal trading (the “minimum 70% target").
https://documents.acer.europa.eu/Med...in-the-EU.aspx
Citera
2022-02-26, 21:53
Medlem
wwrs avatar
Citat:
The minimum 70% target is legally binding since the start of 2020, but Member States may also adopt transitory measures, such as action plans or derogations, thus allowing TSOs to reach gradually the minimum 70% target, by the end of 2025 at the latest.
https://documents.acer.europa.eu/Med...in-the-EU.aspx

Jag tror det här är svaret. Beviset hur tyskarna snor vår el:

https://imgur.com/HDaXh0I
"one bidding zone below the target" = DE

https://documents.acer.europa.eu/Off...0S1%202020.pdf

Polackerna likaså.

Vad jag kan se är det Sverige som står som de stora idioterna i diagrammet?
Citera
2022-02-27, 11:15
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dart380
Men backa upp dina påståenden med belägg som ger dig rätt. Hittills har du bara ägnat dig åt shill i denna tråd. Laurentius Lucidor skriver stora runda cirklar runt dig. Du är en pygmee jämfört med denna skribent. Hur många sock puppet konton har du egentligen här på fb?
Jag har inga problem med att backa upp mina påståenden. Det är andra som har problem när jag synar deras svammel. Och det är därför dessa trams-diskussioner uppstår.

Titta här bara: (FB) Spotpriset på elen nära 2kr/kwh idag, alltså nästa 4kr/kwh. Hur är det ens möjligt?
Det kan du få redogöra för.
Varje gång jag bett om den redogörelsen har det slutat med 0 och intet.

Varför pratar folk om en regel dom inte kan redogöra för?

Men klarar LaurentiusLucidor av att redogöra?
Svar NEJ det är fortfarande helt tomt. (Och alla med läsförståelse som följt tråden lär inte vara det minsta förvånade).

Och har du nu klagat på LaurentiusLucidor för hans svammel och totala oförmåga att redogöra för något?
Nej, det har du inte. Och varför har du inte det då? Svaret är att det förutsätter att du fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Dart380
Hälsa dina ryska uppdragsgivare att hur du än försöker så är du en nyttig idiot åt Putinregimen. Du är gjorts till åtlöje och totalt bortgjord. Du har indirekt blod på dina händer som stödjer Vladimir Putler och allt han står för.
Och här visar du för alla läsarna vilket totalt kaos som råder i din skalle. Sök hjälp.

Alla med den minsta lilla läsförståelse känner till wwr och hans rysslandskramande inlägg Och hur jag avslöjat vilket tomrum som är bakom.
Men som sagt det förutsätter ju en minska läsförståelse det.
Citera
2022-02-27, 11:32
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Det diskussionen handlar om är att alla transmissionsnätsföretag är skydliga att tillgängliggöra minst 70 procent av överföringskapaciteten, vilket betyder att Sveriges exportsiffror säger nada om det föreligger effektbrist eller ej.

Varför inte hala fram bevis för att 70-procentregeln alla pratar om inte existerar?

T,om Dunning & Kruger höjer ett ögonbryn över dina oinformerade inlägg.
Se inlägg (FB) Spotpriset på elen nära 2kr/kwh idag, alltså nästa 4kr/kwh. Hur är det ens möjligt? där jag skriver:
Vad det handlar om är en regel som stipulerar en viss kapacitet till angränsande elområden.
Sverige skulle uppfylla den om man hade sagda kapacitet mellan SE1 och SE2. Samt SE3 och SE4 och inte en enda ledning någon annanstans.
Regeln ifråga säger inte att någon kapacitet måste gå till ett elområde i annat land.

I det inlägget förklarar jag vad 70-procentregeln innebär.

Efter att ha läst att jag förklarar vad 70-procentregeln innebär, begrundar den stora tänkaren LaurentiusLucidor detta och kommer med:

Således, efter att ha förklarat vad 70-procentregeln innebär, så menar LaurentiusLucidor att det är logiskt (för honom) att jag bevisar att 70-procentregeln inte finns.

Tyvärr är det så här deprimerande nivå. Det finns ingen logik i LaurentiusLucidor och den del andras inlägg. Det är rent delirium yrandde.

Men snäll som jag är skall jag presentera regeln ifall det är någon som undrar vad den faktiskt stipulerar. Varsågoda:
(28) Den överföringskapacitet på vilken kriteriet för minimikapacitet på 70 % ska tillämpas inom ramen för en metod med nettoöverföringskapacitet (NTC) är högsta överföring av aktiv kraft med beaktande av gränser för driftssäkerhet och oförutsedda händelser. Den samordnade beräkningen av kapacitet beaktar även att elflöden distribueras ojämnt mellan enskilda komponenter och inte enbart adderar kapacitet hos sammanlänkande ledningar. Denna kapacitet tar inte hänsyn till ringflöden, interna överbelastningar eller säkerhetsmarginaler som beaktas inom återstående 30 %.

https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...9R0943&from=EN
Vad detta i grunden innebär är att svenska staten får max bestämma över 30% av transmissionskapaciteten i SvK's nät. Minst 70% måste gå till marknaden.

Därför blev det lite gny när SvK tillfälligt begränsade kapaciteten från Finland till Norge, iom att man då gick över 30%. Men det var rena formaliteter då Finland att en stor effektsänka och inte exporterar något till Sverige. Än mindre över till Norge.

Men svammelmakarna i tråden har fantiserat ihop att detta innebär det mest bisarra saker. Som t ex exportvång. Blir ju så när folk inte kan läsa.
Citera
2022-02-27, 11:41
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ja tyskarna gör som de vill och kör bara med ett elområde så de som bor i Sydsverige får bjuda i auktion om samma ström som Mercedes och BMW-fabrikerna vad jag förstått. Det kan bli dyrt.
Tyskarna har samma bekymmer iom att elpriset är högre i kärnkraftsfrankrike. Elledningarna från Tyskland till Frankrike går glödande. Just nu överförs 3.2 GW från Tyskland till Frankrike.

---------------------------
Alla som har problem med att det exporteras energi från Sverige borde väl inte en position där handel med energi över gränsen är förbjuden.

Men de som lipar över elexport ser jag inte är arga över att det importeras olja, bensin, diesel. Dom borde vara lika arga över att det går att köpa drivmedel i Sverige som dom är över elexport.
Eller är det så att de är bara hjärndöda svammelmakare, helt oförmögna till den minsta lilla konsekvens.
Citera
2022-02-27, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Se inlägg (FB) Spotpriset på elen nära 2kr/kwh idag, alltså nästa 4kr/kwh. Hur är det ens möjligt? där jag skriver:
Vad det handlar om är en regel som stipulerar en viss kapacitet till angränsande elområden.
Sverige skulle uppfylla den om man hade sagda kapacitet mellan SE1 och SE2. Samt SE3 och SE4 och inte en enda ledning någon annanstans.
Regeln ifråga säger inte att någon kapacitet måste gå till ett elområde i annat land.

I det inlägget förklarar jag vad 70-procentregeln innebär.

Efter att ha läst att jag förklarar vad 70-procentregeln innebär, begrundar den stora tänkaren LaurentiusLucidor detta och kommer med:

Således, efter att ha förklarat vad 70-procentregeln innebär, så menar LaurentiusLucidor att det är logiskt (för honom) att jag bevisar att 70-procentregeln inte finns.

Tyvärr är det så här deprimerande nivå. Det finns ingen logik i LaurentiusLucidor och den del andras inlägg. Det är rent delirium yrandde.

Men snäll som jag är skall jag presentera regeln ifall det är någon som undrar vad den faktiskt stipulerar. Varsågoda:
(28) Den överföringskapacitet på vilken kriteriet för minimikapacitet på 70 % ska tillämpas inom ramen för en metod med nettoöverföringskapacitet (NTC) är högsta överföring av aktiv kraft med beaktande av gränser för driftssäkerhet och oförutsedda händelser. Den samordnade beräkningen av kapacitet beaktar även att elflöden distribueras ojämnt mellan enskilda komponenter och inte enbart adderar kapacitet hos sammanlänkande ledningar. Denna kapacitet tar inte hänsyn till ringflöden, interna överbelastningar eller säkerhetsmarginaler som beaktas inom återstående 30 %.

https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...9R0943&from=EN
Vad detta i grunden innebär är att svenska staten får max bestämma över 30% av transmissionskapaciteten i SvK's nät. Minst 70% måste gå till marknaden.

Därför blev det lite gny när SvK tillfälligt begränsade kapaciteten från Finland till Norge, iom att man då gick över 30%. Men det var rena formaliteter då Finland att en stor effektsänka och inte exporterar något till Sverige. Än mindre över till Norge.

Men svammelmakarna i tråden har fantiserat ihop att detta innebär det mest bisarra saker. Som t ex exportvång. Blir ju så när folk inte kan läsa.

Det är bra att du äntligen kliver ner från dina höga hästar när du t,om själv insett det ohållbara i att argumentera för att 70-procentregeln inte existerar!

Dessvärre faller din nyvunna trovärdighet som en fura genom den halmdocka du serverar på slutet.
Vill exempelvis tyskarna köpa el när underskott råder i Sverige så kommer de att få göra det (70% av kablarnas kapacitet måste vara tillgängligt för marknaden) och därmed säger exportsiffrorna INGET om huruvida effektbrist råder eller ej.

Citat:

Det min kära Watson beror på att det inte görs någon skillnad på inlands och utlandsanslutningar.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2022-02-27 kl. 11:49.
Citera
2022-02-27, 12:15
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ofattbart at EU kan driva detta. Tyskarna struntar i att ge oss 70% men vi ger dem 70% vad jag förstått.
Var i all världen har du fått det ifrån?

https://www.nordpoolgroup.com/Market...ad/?view=table
Här kan man titta på SE4-DE och DE-SE4 och begrunda att dom är exakt lika åt båda hållen.

Så var kommer detta ifrån?
Var?
Citera
2022-02-27, 12:16
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Var i all världen har du fått det ifrån?

https://www.nordpoolgroup.com/Market...ad/?view=table
Här kan man titta på SE4-DE och DE-SE4 och begrunda att dom är exakt lika åt båda hållen.

Så var kommer detta ifrån?
Var?
Hela tråden har handlat om det. Alla kallar dig troll.

De som kritiserar de höga elpriserna kallades just rysskramare. Det är helt fel. Ryssarna har gjort en idiotgrej i Ukraina nu. Men att vi inte köper gas påverkar inte dem alls. Vi köper deras olja.

De som "kramar ryssar" försvarar ofta bara sina egna länder.

Systemet med EU bygger på att USA bestämmer. Biden säger att Tyskland inte får köpa gas. Tyskland tar vår el. Norge säger att vi tar deras. Frankrike tar Tysklands el.

Allt bygger på röriga EU-avtal som skapar konflikt mellan länderna.

I det globala systemet är rangordningen
USA
Frankrike, Tyskland
Sverige

Så USA håller Europa svagt genom att vi inte får köpa rysk gas.
Senast redigerad av wwr 2022-02-27 kl. 12:18.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback