2022-02-27, 09:12
Medlem
Undrar om inte Putin haft lite för många ja sägare runt sig på sistone, som lovat det skulle gå lättare än det gör.

Sen spelar Ukrainske presidenten ett högt spel med att fördröja förhandlingar - så länge Ryssland inte får ett genombrott så förstärks hans ställning fort hela tiden, och det är svårt för Ryssland att avancera fort utan att orsaka massiva civila förluster.

Samtidigt - Om Ryssland skulle skita i civila förluster, så kan dom ju bomba ner Kiev till inget på en gång. Så Ukraina chansar ju på att Ryssarna inte vill orsaka ett sånt blodbad. Det hade inte jag vågat vara lika säker på.

USA hade ju lönnmördat motståndarledaren, och löst det på det viset, men Ryssland har nog inte tillräckligt precisa långdistansvapen, alternativt så vill dom inte ha den utrikespolitiska kostnaden. Eller båda delar.
Citera
2022-02-27, 09:13
Medlem
Softers avatar
Nånting måste vara skumt. Putin skickar in trupper som gör bort sig totalt, hela världen kommer att skratta åt Ryssland i framtiden, de verkar ju inte ha ett skit att komma med?

Nånting stämmer inte.
Citera
2022-02-27, 09:16
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Nånting måste vara skumt. Putin skickar in trupper som gör bort sig totalt, hela världen kommer att skratta åt Ryssland i framtiden, de verkar ju inte ha ett skit att komma med?

Nånting stämmer inte.

Ukrainare är ett av världens starkaste folk. Nu får ryssarna känna på hur de är att ha dem emot sig!

Slava Ukraina!
Citera
2022-02-27, 09:17
Medlem
Har också funderat på varför det cirkulerar samma bilder/filmer i stort.
Desinformation i enorma mängder som många sväljer.
Senast är det om de 13 soldaterna (på ön) som media skickade ut till hela världen är döda.
Nu visar det sig att dom kanske lever, enligt svt.
Vad mer är kanske inte sant?
Det cirkulerar samma bilder runt och runt. Gamla bilder som sägs vara nya etc.
Det klipps och klistras.

De som gick in först hade som uppgift att ta nyckel platser.
Slå ut luftvärn, samband, reka och troligtvis få resten av Ukrainska armen att börja darra.
men så blev det inte. ( enligt media) vi vet inte.

Att ge civila vapen gör det ännu svårare för en motståndare att bekämpa rätt individer.
Är en död civil med vapen i handen en död civil. Eller död soldat?

Jag tar all information med en nypa salt.

Var Rysslands taktik verkligen att ta Kiev på 1 dag som många säger och att dom nu står stilla med sina avancemang? Kiev är en stor stad till att börja med.
Citera
2022-02-27, 09:17
Medlem
John.Walkers avatar
Det är enkelt:
1. Putin trodde ukrainska folket och armén skulle möta han med blommor och välkomna ryska armén. Han har endast ja-sägare runt sig så han har inte kontaktat med verkligheten.

2. Han underskattade därmed motståndet och skickade inte tillräckligt mycket material och trupper.

3. Hela hans plan var blietzkrieg och ta Kiev på 48 timmar. Vilket har misslyckats och nu har ryska generalerna panik för det blir Gulag för dom om de inte lyckas ta Kiev snart.
Citera
2022-02-27, 09:19
Medlem
magpests avatar
Citat:

Nånting stämmer inte.
Eller så har Ryssland alltid varit svag men spelat tuff och stark? Putin fick psykos och visade hela världen hur det verkligen var ställt med Ryssland.
Citera
2022-02-27, 09:20
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Har också funderat på varför det cirkulerar samma bilder/filmer i stort.
Desinformation i enorma mängder som många sväljer.
Senast är det om de 13 soldaterna (på ön) som media skickade ut till hela världen är döda.
Nu visar det sig att dom kanske lever, enligt svt.
Vad mer är kanske inte sant?
Det cirkulerar samma bilder runt och runt. Gamla bilder som sägs vara nya etc.
Det klipps och klistras.

De som gick in först hade som uppgift att ta nyckel platser.
Slå ut luftvärn, samband, reka och troligtvis få resten av Ukrainska armen att börja darra.
men så blev det inte. ( enligt media) vi vet inte.

Att ge civila vapen gör det ännu svårare för en motståndare att bekämpa rätt individer.
Är en död civil med vapen i handen en död civil. Eller död soldat?

Jag tar all information med en nypa salt.

Var Rysslands taktik verkligen att ta Kiev på 1 dag som många säger och att dom nu står stilla med sina avancemang? Kiev är en stor stad till att börja med.

De har inte lyckats ta flygplatsen nordväst om Kiev. Dee skickade in 14 helikoptrar. De åker tillbaka i kistor. Strider i 3 dagar nu.

Slava Ukraina.
Citera
2022-02-27, 09:20
Medlem
Citat:

Nånting stämmer inte.

Den ryska självbilden och propagandan
Citera
2022-02-27, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
De ryska soldaterna har strikta order om att inte döda VARKEN civila ELLER soldater.
Då tar det längre tid och blir svårare.

What? Källa på det? Hur ska de kunna åstadkomma något utan att ta död på de ukrainska soldaterna som dödar dem själva? Det skulle vara rena självmordsuppdraget.
Citera
2022-02-27, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sokcrates
Med all rätt. Vilka tror du har förstört Sverige? Det är USA. Nämn en enda sak som förstört Sverige och som kommer från Ryssland. HBTQ, feminism, vaccinpolitik, politiskt korrekthet, miljöbluffen osv kommer alla från USA. Ju tidigare Sverige sparkar ut USA, England och Israel som "samarbetspartner" desto tidigare kan man få landet på fötter. Alla andra som säger emot detta uppenbara faktum kan gott och väl ta livet av sig. Det enda dessa nollor kan skrika är rysstroll.
Mitt i prick, tack. Svensken har blivit en större hycklare i och med WW2 och det bara fortsätter så snart tillfälle ges med många års influenser i arbetarnas AB eller hos smått blandat folk i DN, Expressen och nu SVT. Vi som älskar frihet är helt enkelt våldtagna av eget folk och rasist heter nu rysstroll i partiboken.

Förståeligt dock att det blivit så då Hollywood var mer lockande än et ryss boende i Sibirien. US visade sina muskler i WW2 och sedan sitt hårdföra, manipulativa polisarbete mot dom som stör deras agenda. US var tryggare att luta sig mot förr än livet österut och de efterblivna lever kvar i den andan och skriker nu rysstroll.
Citera
2022-02-27, 09:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Så, vad är det som egentligen pågår i Ukraina?

Följande förstår jag - Putin vill visa musklerna och att det Ryska riket är "great again". Vad man tidigare åstadkommit är mirakulöst - man lyckades slå tillbaka världshistoriens största offensiv (Barbarossa) och totalt 52 miljoner män slogs i nuvarande Ukraina innan ryssen slutligen kunde tåga in i Berlin.

Sedan dess har världen evolverat och så även den ryska armén, som rustats upp och förberetts i över 20 år. När invasionen nu inleddes tänkte jag att vi har en sensation framför oss - efter 70 år rullar Röda Armén och i en värld där kameror är överallt trodde jag vi skulle få se himlen fyllas med helikoptrar och se hundratals moderna ryska pansarvagnar dra över nån slätt i Ukraina, som typ Slaget vid Kursk fast i 4k.

Nu, flera dagar in i "invasionen", har inte ett skit hänt. Ryska landtrupper ska ju ha gått i land i Odessa och mängder med pansar påstås ha rullat in från norr. Var är Normandie-landstigningen i Odessa? Var är dom här pansarförbanden? Var är striderna?

Då och då får vi något hemmagjort videoklipp på en ensam rysk förbandsvagn eller en ensam rysk lastbil som snurrar runt i nån by eller på Kievs gator. Ibland "tillfångatar" man den ryska soldaten som sitter och gråter där bredvid sin lastbil från 1948. Sen ser man massa ukrainska soldater ligga på rad på en motorväg i Kiev, och väntar på att bli bortsprängda.

Vad är det alltså jag ska tro på? Att samma nation som repellerade Napoleon och Hitler, nu försöker ta över Kiev genom att skicka in en förvirrad lastbilschaufför per dag? Jag ser helt enkelt inte något krig nånstans. Fine, ett höghus i Kiev har fått skador på nåt sätt. Det sprängdes säkert med i Rosengård den kvällen. Jag tänker mig att något av följande skett

1) Putin har missuppfattats. Han avsåg utföra precisionsbombningar och spänna musklerna lite. Ukraina och väst har då blåst upp detta till att en fullskalig invasion är på gång och det står mängder med pansar utanför Kiev, bara att dom inte syns riktigt än.

2) För närvarande har endast förtrupper skickats in, för att kolla om Ukrainarna har något stridsmoral och för att se vilken teknologi Ukrainarna besitter.

3) Förtrupper har endast skickats in för att kolla de egna truppernas stridsmoral, så inte massa ryssar deserterar med den främsta militära utrustningen och lämnar över den till fienden - en PR-katastrof utan dess like.

4) Putin har internt motstånd för kriget och kanske är invasionen saboterad av egna generaler innan den ens påbörjats. Kanske krigar man knappt alls och rapporterar till Putin att motståndet är större än man trott.

5) Putin har fått kalla fötter väldigt fort, när han insåg att han just startade ett krig. Jag kan också bli arg på jobbet och tjafsa med nån för att nästa dag inse att jag överreagerade. Hade Putin bara en dålig dag eller? Han har ju i 20 års tid varit väldigt försiktig, eftertänksam och kalkylerande i övrigt.

6) ?????? Ja, vad för fler alternativ finns det? Att den mäktiga Röda Armén gör sitt bästa för att blitzkriega Ukraina, men Ukrainarnas idé med molotov cocktail gick så bra att hela Zjukovs armé sitter fast i någon by i norra Ukraina för att gamlingarna där kastar molotov cocktails.

Man har väl inte saboterat hela Rysslands anseende, ekonomi, handel etc för en halvmesyr där det Ryska riket ska förlora ett minikrig mot kaoslandet Ukraina? Och om man är seriös med att visa världen vilken kraft man är att räkna med - var fan är musklerna då?

Att någonting väldigt skumt pågår tydliggörs ju av att inte ens RT lyckas rapportera något vettigt alls om kriget. De skriver varken om strider, att hela grejen skulle vara ett missförstånd, vad planen är, eller nånting alls.

Om det här är en rysk invasion så kan man ju dra hem hälften av dom där gubbarna och gummorna som man skickade till Gotland - jag bedömer att ön klarar sig med 50 pensionärer som har varsin molotov cocktail.

En av dem sämsta, mest "sinoistiserade" analysen jag läst i mitt liv. Den korkade skribenten näkmner inte en endast gång NATO's expansion... häpnadsväckande indoktrinernig.. man blir mörkrädd.
Citera
2022-02-27, 09:23
Medlem
Opaques avatar
Det är ju ingen vild gissning att utkommenderade ryska soldater för att ockupera sina grannar , som redan delvist är ockuperat - att det börja knorras i soldatleden. Jag gissar att stridsmoralen är allt annat än tillräckligt för att hålla på och strida med ett Ukraina som tydligen bestämt sig för att försvara sig med alla medel.

Det finns många rykten om just unga ryska soldater som lurats in på frontlinjen i tron att de bara skulle ut på en övning, ryska soldater som twittrar om att de aldrig ska skjuta ett enda skott , kallat Putin för en senil föredetting. osv osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback