Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-26, 21:26
  #1
Medlem
NSDABs avatar
Jag sitter seriöst helt förstummad och följer Rysslands "invasion" av Ukraina. Är det här vad väst och världen varit rädda för? Det är ju ett jävla skämt.

Putin har skickat in tanks och fordon från kommunisttiden?? Sprids filmer och bilder på övergivna fordon där interiören ser ut att vara från 50-talet med metallstolar i hytten. Fordon står på vägarna pga brist på drivmedel. Man har tagit över en ö som hade 13 ukrainska soldater. Haha.

Alltså. Jag fattar verkligen inte. Ryska militären framstår som ett Nordkorea med större manskap? Allt man har att hota med är kärnvapen och en befolkning på 140 miljoner samt att man tar upp halva norra jordklotet.

Kan inte bara vara jag som sitter som ett frågetecken? Vad är folk rädda för?
Citera
2022-02-26, 21:29
  #2
Avstängd
MrMadoffs avatar
Tror du han skickar in det bästa först eller?

Först destabilisera sedan sätter man in stöten, det är sedan gammalt!
Citera
2022-02-26, 21:40
  #3
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSDAB
Jag sitter seriöst helt förstummad och följer Rysslands "invasion" av Ukraina. Är det här vad väst och världen varit rädda för? Det är ju ett jävla skämt.

Putin har skickat in tanks och fordon från kommunisttiden?? Sprids filmer och bilder på övergivna fordon där interiören ser ut att vara från 50-talet med metallstolar i hytten. Fordon står på vägarna pga brist på drivmedel. Man har tagit över en ö som hade 13 ukrainska soldater. Haha.

Alltså. Jag fattar verkligen inte. Ryska militären framstår som ett Nordkorea med större manskap? Allt man har att hota med är kärnvapen och en befolkning på 140 miljoner samt att man tar upp halva norra jordklotet.

Kan inte bara vara jag som sitter som ett frågetecken? Vad är folk rädda för?

Hur galen Putin är så har han ju faktiskt invaderat "mjukt" i hopp om att de skall ge upp och minimera civila dödade och bibehålla infrastrukturen! Men fortsätter det så här så lär han nog skruva upp och köra gamla goda metoden och bomba sönder allt och alla!
Citera
2022-02-26, 21:41
  #4
Medlem
Det man får vara medveten om är att vi inte får se sanningen om vad som händer. Således, man får läsa lite mellan raderna.

Men rent generellt sätt så kan jag hålla med om att skadorna på Ukraina verkar inte vara så omfattande som man befarade samt att ryssarna inte nått fram till sina mål (ännu).

Alla förseningar ger ju ukrainarna möjlighet att möta upp med mer fokuserat försvar när de vet var ryssarna är och kommer ifrån.
Citera
2022-02-26, 21:47
  #5
Medlem
jesussugers avatar
Förstår inte denna hysteri när det gäller Ryssland, dom har bara en stor militär med en del modern teknik annars snackar vi om gammal militär. Sverige är mer avancerad dock har vi en liten militär som skulle förlora. Hade vi haft samma kapacitet av soldater så hade vi knullat Ryssland under 1 vecka med våran modera teknik.
Citera
2022-02-26, 21:49
  #6
Medlem
Uppenbarligen har Putin gjort en rejäl missbedömning.
Troligen beroende på flera faktorer.
Det viktigaste är nog att han trodde han hade befolkningen med sig i en större del och att ryssarna skulle ses som befriade i stora delar, just nu verkar detsamma även i de rysska enklaverna finns ett motstånd.
Dessutom tror jag att många officerare mörkat statusen på sina förband både tekniskt och gällande motivation.
Nu är Ryssland övermäktigt och vinner nog en militär konflikt, men frågan hur länge han kan hålla på och hur stor kostnaderbåde i pengar och människoliv som han kompisar och folk kommer att acceptera.
Men uppenbarligen kan det nog ses som ett fiasko så här långt.
__________________
Senast redigerad av SkogsSaab 2022-02-26 kl. 21:52.
Citera
2022-02-26, 21:50
  #7
Avstängd
YP4XQs avatar
Finns det nån lite mer pro- ryska kanaler man kan följa? Just nu vältrar ju hela världen sig i att kunna hata Ryssland ännu mer, de verkligen älskar det, så jag tror kommentarer och så vidare inte är helt balanserade.

r/UkraineWarVideoReport t.ex.
Citera
2022-02-26, 21:50
  #8
Medlem
NSDABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Förstår inte denna hysteri när det gäller Ryssland, dom har bara en stor militär med en del modern teknik annars snackar vi om gammal militär. Sverige är mer avancerad dock har vi en liten militär som skulle förlora. Hade vi haft samma kapacitet av soldater så hade vi knullat Ryssland under 1 vecka med våran modera teknik.
Delar din uppfattning. All statistik om Rysslands militär "jordens näst mäktigaste" verkar extremt numerärt dopad av gamla varor från innan millennieskiftet.

Nej, jag sitter verkligen helt förstummad.
Citera
2022-02-26, 21:51
  #9
Medlem
NSDABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Finns det nån lite mer pro- ryska kanaler man kan följa? Just vältrar ju hela världen sig i att kunna hata Ryssland ännu mer, de verkligen älskar det, så jag tror kommentarer och så vidare inte är helt balanserade.

r/UkraineWarVideoReport t.ex.
R/combatfootage annars är det de mer klassiska youngnewschannel och dem man får följa på mgb-avdelningarna
Citera
2022-02-26, 21:54
  #10
Medlem
Obskyrdelfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSDAB
Jag sitter seriöst helt förstummad och följer Rysslands "invasion" av Ukraina. Är det här vad väst och världen varit rädda för? Det är ju ett jävla skämt.

Putin har skickat in tanks och fordon från kommunisttiden?? Sprids filmer och bilder på övergivna fordon där interiören ser ut att vara från 50-talet med metallstolar i hytten. Fordon står på vägarna pga brist på drivmedel. Man har tagit över en ö som hade 13 ukrainska soldater. Haha.

Alltså. Jag fattar verkligen inte. Ryska militären framstår som ett Nordkorea med större manskap? Allt man har att hota med är kärnvapen och en befolkning på 140 miljoner samt att man tar upp halva norra jordklotet.

Kan inte bara vara jag som sitter som ett frågetecken? Vad är folk rädda för?

Nej, anledningen till att du sitter som ett frågetecken är väldigt märklig. Tänk efter. Varför ser du bara fordon och flygkrafter från den gamla sovjettiden? Var är den moderna armen är alltså frågan. Är Ukraina ens huvudmålet?

Du vet N A D A
Citera
2022-02-26, 22:28
  #11
Medlem
Tor7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Förstår inte denna hysteri när det gäller Ryssland, dom har bara en stor militär med en del modern teknik annars snackar vi om gammal militär. Sverige är mer avancerad dock har vi en liten militär som skulle förlora. Hade vi haft samma kapacitet av soldater så hade vi knullat Ryssland under 1 vecka med våran modera teknik.

Ryssland har världens 2a starkaste militärmakt, givetvis uträknat utifrån kvalitén på "teknik" minst lika mycket som rent numerära värden. Hade de struntat i civilbefolkningen hade de givetvis krossat Ukraina fullständigt vid det här laget. Sverige har god teknik, men i väldigt liten skala, anpassad för fredsbevarande insatser punktvis. "Om vi hade...", ja om Surinam bara hade haft större befolkning, mer pengar till militären hade de "knullat" sönder världen. Mycket skitsnack av folk som inte vet ett skit.

Vad som sker nu är långt ifrån ännu facit...
Citera
2022-02-26, 22:48
  #12
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idjit
Jag tror inte att vi följer samma nyhetskällor.

Men vad är det för nyhetskällor som visar ryska framgångar?

Det finns inte mycket på Twitter, Facebook, Instagram osv. Jag kan redan invändningen så det är därför jag frågar. vk.com? mer då`?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback