Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2022-02-23, 19:44
  #97
Medlem
Man kan för det första utvisa alla ryssar ur landet. Det är något som man borde göra redan nu för annars finns risk för sabotage.
Sedan kan man ju förbjuda ryska faryg på svenskt vatten. Tillsammans med Danmark kan vi stänga utloppet från Östersjön.
Citera
2022-02-23, 20:29
  #98
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Jag gjorde precis en jämförelse med hur Ryssland skyddar folket i östra Ukraina med hur USA skyddade (dock inte mot turkarna när de anföll) folket i nordöstra Syrien. Så vad är jag naiv om? Om någon av oss två här, så är det jag som tar hotet från extrema militanta grupper (oavsett om det är IS eller Azovbataljonen) som hotar en lokalbefolkning på allvar. Och det verkar bara vara jag av oss två som är aktsam mot både rysk och västerländsk propaganda

Vad bra att vi är överens om att den lokala viljan i Donetsk och Luhansk skall få ha en röst om deras egen framtid. Men, har du någon källa för din statistik som går rakt emot vad media och regionerna själva har rapporterat? Jag hoppas att du inte hittar på propaganda-siffror själv, för det vore ju korkat. Även om det inte fanns någon oberoende organisation som kunde kontrollera röstningen, så gjorde några tidningar ett litet stickprov som verkar ligga i linje med resultatet av röstningen för att bryta sig ur från Ukraina 2014.

Och om du vill tala om röstningar före 2014, så röstade de för att få tala ryska med myndigheter och i skolor, men det har Ukraina nu gått emot. De röstade förmodligen aldrig om att vara trygga från militanta russofobiska nazistgrupper, men jag misstänker att det också är något som lokalbefolkningen har insett är viktigt.

https://en.wikipedia.org/wiki/2014_D...y-for-split-22


(Frankfurter Allgemeine Zeitung) Separatisten verkünden große Mehrheit für Abspaltung
https://www.faz.net/aktuell/politik/...-12934681.html


(BBC) Ukraine crisis: Eastern rebels claim 'self-rule' poll victory
https://www.bbc.com/news/world-europe-27369500


https://en.wikipedia.org/wiki/Donetsk

Du fortsätter att envist försvara Ryssland i sin aggression i Ukraina.

Vill du se resultat från olika opinionsundersökningar så hittar du några här:
https://en.wikipedia.org/wiki/2014_p...est_in_Ukraine

Inte den fantastiska majoritet som du i din blåögda värld tycks tro på, utan en minoritet.

Ska påpekas också att ryskan ingalunda har funnits länge i Ukraina, undantaget ukrainska Krimhalvön. Även i Donbass är det ukrainskan som dominerar i de mindre orterna och på landet. Anledningen till detta är att det är just ukrainskan som är det språk som talades i Donbass fram tills ryssar invandrade i stora mängder under sovjettiden på 1960-70 talet. Jag har personligen inget emot att man gör de rysktalande områdena "tvåspråkiga", åtminstone att ryska ska klassas som ett lokal officiellt språk vid sidan om ukrainskan. Där finns dock ett problem och det är att invandrade ryssar, inte bara i Ukraina utan också i Baltikum, har "svårt" att lära sig modersmålet i det land dit de har invandrat. Under sovjettiden slapp de men sedan kom frigörelsen och ämnet fick en annan inriktning.

Putin vill gärna framställa språkfrågan som förevändning att invadera, likt Hitler gjorde i Österrike, Tjeckoslovakien och Polen. Men det finns naturligtvis ingen konflikt i Ukraina mellan rysktalande och ukrainsktalande. Kiev är kanske det främsta exemplet på detta.
Citera
2022-02-23, 21:59
  #99
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Vill du se resultat från olika opinionsundersökningar så hittar du några här:
https://en.wikipedia.org/wiki/2014_p...est_in_Ukraine
Din sida svarar på massa andra frågor (exempelvis: om de vill bli annekterade av Ryssland) och sidan handlar dessutom om hela Ukraina. När det kommer till hur de röstade (att lämna Ukraina) i Donetsk och Luhansk så hänvisar din sida till sidan som jag postade om 2014 Donbas status referendums där omkring 90% var för att bryta med Ukraina.

Och var på denna wikipedia-sida menar du att jag skall hitta din källa för ditt tidigare påstående?
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Opinionsundersökningar vid tiden före Rysslands krigande 2014 visade att en stor majoritet (77-85%) av lokalbefolkningen i Donetsk och Luhansk inte sympatiserade med separatisterna.
Jag hoppas att du inte hittar på propaganda-siffror själv, för det vore ju korkat.

Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Även i Donbass är det ukrainskan som dominerar i de mindre orterna och på landet.
Har du en källa på det? För illustrationen från wikipedia verkar visa något annat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russia...ssianUseEn.PNG

Och sidan skriver att det för hela Ukraina är ungefär lika många som väljer att tala ryska (även om inte alla dessa anser ryska som sitt modersmål) som ukrainska när de är hemma med familjen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russia...age_in_Ukraine
Citat:
According to a 2004 public opinion poll by the Kyiv International Institute of Sociology, the number of people using Russian language in their homes considerably exceeds the number of those who declared Russian as their native language in the census. According to the survey, Russian is used at home by 43–46% of the population of the country (in other words a similar proportion to Ukrainian) and Russophones make a majority of the population in Eastern and Southern regions of Ukraine

Och för områdena som förklarat sig självständiga så var de som vill tala ryska i klar majoritet.
Citat:
Donetsk Oblast — 93%
Luhansk Oblast — 89%

Efter kuppen/revolutionen 2014 så har utvecklingen sett mörk ut för de som vill tala ryska i Ukraina.
Citat:
The issue of Russian receiving the status of second official language has been the subject of extended controversial discussion ever since Ukraine became independent in 1991. In every Ukrainian election, many politicians, such as former president Leonid Kuchma, used their promise of making Russian a second state language to win support.
Citat:
In August 2012, a law on regional languages entitled any local language spoken by at least a 10% minority to be declared official within that area... On 28 February 2018, the Constitutional Court of Ukraine ruled this legislation unconstitutional.
Citat:
In February 2017 the Ukrainian government completely banned the commercial importation of books from Russia, which had accounted for up to 60% of all titles sold.

För att inte tala om att politiker som vill stå upp för de som talar ryska har blivit arresterade och att flera nyhets/media-stationer för de som talar ryska har tvingats att stänga.
__________________
Senast redigerad av BroderDonut 2022-02-23 kl. 22:57.
Citera
2022-02-24, 09:29
  #100
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Din sida svarar på massa andra frågor (exempelvis: om de vill bli annekterade av Ryssland) och sidan handlar dessutom om hela Ukraina. När det kommer till hur de röstade (att lämna Ukraina) i Donetsk och Luhansk så hänvisar din sida till sidan som jag postade om 2014 Donbas status referendums där omkring 90% var för att bryta med Ukraina.

Och var på denna wikipedia-sida menar du att jag skall hitta din källa för ditt tidigare påstående?

Jag hoppas att du inte hittar på propaganda-siffror själv, för det vore ju korkat.


Har du en källa på det? För illustrationen från wikipedia verkar visa något annat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russia...ssianUseEn.PNG

Och sidan skriver att det för hela Ukraina är ungefär lika många som väljer att tala ryska (även om inte alla dessa anser ryska som sitt modersmål) som ukrainska när de är hemma med familjen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russia...age_in_Ukraine


Och för områdena som förklarat sig självständiga så var de som vill tala ryska i klar majoritet.


Efter kuppen/revolutionen 2014 så har utvecklingen sett mörk ut för de som vill tala ryska i Ukraina.




För att inte tala om att politiker som vill stå upp för de som talar ryska har blivit arresterade och att flera nyhets/media-stationer för de som talar ryska har tvingats att stänga.

Du är så naiv så att det skriker om det. Du undrar om jag ljuger samtidigt som hela din världsbild tycks vara baserad av Kremls lögnaktiga propaganda.

Anser du alltså att folkrevolutionen 2014, när landsförrädaren Janukovytj flydde till Ryssland och bar ansvar för hundratals människors död, var en kupp? Av vem?

Här är den opinionsundersökning som jag refererade till:
https://www.kiis.com.ua/?lang=eng&ca...e=1&y=2014&m=4

Observera att detta rör sig om en region vars rysktalande länge hade påverkats av den lögnaktiga ryska propagandan.

Citat:
Do you support actions of those, who with arms capture administrative buildings in your region?

Donetsk: Certainly, yes, I do (9,4%), Rather, yes (8,7%).
Luhansk: Certainly, yes, I do (12,2%), Rather, yes (12,2%).

Citera
2022-02-24, 14:04
  #101
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Här är den opinionsundersökning som jag refererade till:
https://www.kiis.com.ua/?lang=eng&ca...e=1&y=2014&m=4
...
Do you support actions of those, who with arms capture administrative buildings in your region
Så du gjorde både ett vilseledande påstående och vinklade siffrorna här.
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Opinionsundersökningar vid tiden före Rysslands krigande 2014 visade att en stor majoritet (77-85%) av lokalbefolkningen i Donetsk och Luhansk inte sympatiserade med separatisterna.

1. Lokalbefolkningen är seperatister själva och sympatiserar naturligtvis med sig själva. Omkring 90% av de som röstade (75% röstdeltagande) var för seperation. Det är två olika saker att sympatisera med målet för en kamp och att sympatisera med en specifik metod i kampen.

2. Förutom att dina siffror bara handlade om en specifik metod så är dina siffror också vinklade. Du redogör inte för de som inte tog ställning. En objektiv observatör utan agenda skulle ha sagt att det var 58-72% som var emot dessa metoder och endast 18-24% som var för dem.

Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Anser du alltså att folkrevolutionen 2014, när landsförrädaren Janukovytj flydde till Ryssland och bar ansvar för hundratals människors död, var en kupp? Av vem?
Jag håller mig neutral och använder båda termerna kupp/revolution som olika sidor använder.

Det finns belägg för att det var en kupp och att USA styrde saker.

Exempelvis det berömda "Fuck the EU" läckta samtalet mellan Victoria Nuland och deras ambassadör i Ukraina Jeffrey Pyatt när de planerar att installera Arsenij Jatsenjuk som regeringschef.
(BBC) Ukraine crisis: Transcript of leaked Nuland-Pyatt call
https://www.bbc.com/news/world-europe-26079957

Ett annat exempel är det läckta samtalet mellan Estlands utrikesminister Urmas Paet och EUs utrikeskomissionär Catherine Ashton om att vittnen berättade att prickskyttarna sköt folk på båda sidor (regeringen och protesterande). Vilket om det stämmer tyder på att det fanns en tredje part med mål att eskalera situationen.
(Guardian) Ukraine crisis: bugged call reveals conspiracy theory about Kiev snipers
https://www.theguardian.com/world/20...ton-urmas-paet

Om vi vill straffa Ryssland för sin inblandning så bör vi också straffa USA för sin inblandning.
__________________
Senast redigerad av BroderDonut 2022-02-24 kl. 14:31.
Citera
2022-02-24, 14:41
  #102
Medlem
Fimbulramns avatar
Saknar de utlovade sanktionerna, de skulle komma snabbt. Vi bör förbjuda affärer med Ryssland. Granska alla pågående affärer och stoppa resor till och från Ryssland. Inga pengar tlll eller från Ryssland. Skicka hem ambassadören och kalla hem vår från Moskva.

Frys konton för de som gör affärer med ryssar och granska dessa.
Citera
2022-02-25, 11:52
  #103
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Så du gjorde både ett vilseledande påstående och vinklade siffrorna här.


1. Lokalbefolkningen är seperatister själva och sympatiserar naturligtvis med sig själva. Omkring 90% av de som röstade (75% röstdeltagande) var för seperation. Det är två olika saker att sympatisera med målet för en kamp och att sympatisera med en specifik metod i kampen.

2. Förutom att dina siffror bara handlade om en specifik metod så är dina siffror också vinklade. Du redogör inte för de som inte tog ställning. En objektiv observatör utan agenda skulle ha sagt att det var 58-72% som var emot dessa metoder och endast 18-24% som var för dem.


Jag håller mig neutral och använder båda termerna kupp/revolution som olika sidor använder.

Det finns belägg för att det var en kupp och att USA styrde saker.

Exempelvis det berömda "Fuck the EU" läckta samtalet mellan Victoria Nuland och deras ambassadör i Ukraina Jeffrey Pyatt när de planerar att installera Arsenij Jatsenjuk som regeringschef.
(BBC) Ukraine crisis: Transcript of leaked Nuland-Pyatt call
https://www.bbc.com/news/world-europe-26079957

Ett annat exempel är det läckta samtalet mellan Estlands utrikesminister Urmas Paet och EUs utrikeskomissionär Catherine Ashton om att vittnen berättade att prickskyttarna sköt folk på båda sidor (regeringen och protesterande). Vilket om det stämmer tyder på att det fanns en tredje part med mål att eskalera situationen.
(Guardian) Ukraine crisis: bugged call reveals conspiracy theory about Kiev snipers
https://www.theguardian.com/world/20...ton-urmas-paet

Om vi vill straffa Ryssland för sin inblandning så bör vi också straffa USA för sin inblandning.

"Lokalbefolkningen är seperatister själva och sympatiserar naturligtvis med sig själva."

Din slutledningsförmåga har så stora brister så man häpnar.

En liten fråga till dig: håller du dig neutral till nazisterna judeutrotningsprogram?

Jag tror du fattar vinken, eller?

Antingen är du med eller mot ryssarna i deras aggression mot Ukraina. Man kan inte vara "neutral" och det ser man tydligt på dina argument att du definitivt inte är.

Du väljer att tro på ryssarnas fabler oavsett. Nu har vi det klarlagt, så tack och hej.
Citera
2022-02-25, 12:01
  #104
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fimbulramn
Saknar de utlovade sanktionerna, de skulle komma snabbt. Vi bör förbjuda affärer med Ryssland. Granska alla pågående affärer och stoppa resor till och från Ryssland. Inga pengar tlll eller från Ryssland. Skicka hem ambassadören och kalla hem vår från Moskva.

Frys konton för de som gör affärer med ryssar och granska dessa.

Jag håller med dig. Problemet är att Sverige är EU-medlem och därför måste anpassa regelverket till EU. Kanske man kan genomföra vissa delar på nationell nivå.

För britternas del är det annorlunda. Åtminstone en fördel med Brexit.

För EU's del är det lite märkligt att man låter införa en gigantisk Coronafond men ingen Ukrainafond som då hade säkerställt att hålla ryssarna borta från fler aggressioner i Europa. Man har tydligen svårt att lära sig av sina historiska misstag. Man beklagar sig men gör inget som kan göra lite ont.
Citera
2022-02-25, 19:35
  #105
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
"Lokalbefolkningen är seperatister själva och sympatiserar naturligtvis med sig själva."

Din slutledningsförmåga har så stora brister så man häpnar.
Du hävdade...
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Opinionsundersökningar vid tiden före Rysslands krigande 2014 visade att en stor majoritet (77-85%) av lokalbefolkningen i Donetsk och Luhansk inte sympatiserade med separatisterna.
Vilket var fel eftersom din källa istället handlade om att 58-72% i Donetsk och Luhans var emot metoden att ta över myndighetsbyggnader med vapen i kampen för självständighet.

Jag hävdade...
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Lokalbefolkningen är seperatister själva och sympatiserar naturligtvis med sig själva. Omkring 90% av de som röstade (75% röstdeltagande) var för seperation. Det är två olika saker att sympatisera med målet för en kamp och att sympatisera med en specifik metod i kampen.
Vilket är korrekt och visar på en god slutledningsförmåga. =)

Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
En liten fråga till dig: håller du dig neutral till nazisterna judeutrotningsprogram?

Jag tror du fattar vinken, eller?

Antingen är du med eller mot ryssarna i deras aggression mot Ukraina. Man kan inte vara "neutral" och det ser man tydligt på dina argument att du definitivt inte är.

Du väljer att tro på ryssarnas fabler oavsett. Nu har vi det klarlagt, så tack och hej.
Likt Sveriges uttalade mål, så försöker jag hålla mig neutral i krig mellan olika makter och samtidigt arbeta för en världsordning som fostrar fred och välstånd för alla.

Jag kritiserar USA för deras övergrepp och jag hyllar dem när de skyddar en grupp under hot som folket i nordöstra Syrien.
Jag kritiserar Ryssland för deras övergrepp och jag hyllar dem när de skyddar en grupp under hot som folket i östra Ukraina.

Jag tillämpar samma principer för alla, även Sverige som inte alltid lever upp till sina uttalade ambitioner.

Och för att besvara din specifika fråga... jag ser bara saker att fördöma i nazisternas hatmotiverade judeutrotningsprogram. Jag fördömer på samma sätt västmakternas stöd till militanta russofobiska hatmotiverade grupper i Ukraina. Du ser, jag är konsekvent. Till skillnad till de som stödjer neonazister i Ukraina ena dagen för att sedan nästa dag låtsas vara förvånade över att det blir krig i området.

Förhoppningsvis har ryssarna inte helt gett upp hoppet på att kunna lösa detta genom en förhandling i frågan som kan ta fram en hållbar och acceptabel lösning för alla parterna i regionen. Men uppenbart dubbelspel av västvärlden är knappast hjälpsamt. Kanske Kina kan gå in och medla.
__________________
Senast redigerad av BroderDonut 2022-02-25 kl. 20:03.
Citera
2022-02-25, 23:57
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Vi har inget som Ryssland behöver. Dom skrattar åt oss.

Bög hbtqrxyz militärer och officerare.

Bög hbtqrxyz poliser som knäböjer för fentanylknarkande negrer.

Föräldrapar där mannen och kvinnan inte vet vem som har vilket kön.

Föräldrar som hjärntvättar sina barn till att tro att dom är av ett annat kön än vad dom är biologiskt födda till.

Bögparader med småbarn i vagnar som sitter och viftar med sina små bögflaggor.

Som sagt, dom ser Sverige som ett slags cancer.

Precis som dom ser på Ukraina.

Merparten av den Ukrainska befolkningen är på Rysslands sida i dessa frågor.

Deras president är en marionettdocka som springer ärenden åt NWO.

Vi har bättre fotbollsspelare.
Citera
2022-02-26, 12:00
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Vi har bättre fotbollsspelare.

Schevchenko var rätt bra. Men han var visst ukrainare...
__________________
Senast redigerad av Bigbossgalasso 2022-02-26 kl. 12:12.
Citera
2022-02-26, 16:48
  #108
Avstängd
wwrs avatar
Hur kan Sverige straffa Ryssland om de invaderar Ukraina?

Citat:
Ursprungligen postat av Bigbossgalasso
Schevchenko var rätt bra. Men han var visst ukrainare...
Ukraina slog oss ju i Euro 2021. Jag tror det var läggmatch för att få ukrainarna positivt inställda till EU.

Det var den turneringen där man påstod att det var fri öl i en sportpub i en plats i Ukraina varje gång Belgien (EU HQ) målade på ryssarna. Jag råkade besöka den orten i Ukraina då, men jag kunde inte bekräfta det straffet. Det var nog tidningsanka.

Men nu kommer svenskarnas hämnd för Poltava. Vi lämnar WO i VM.
Citat:
Poland and Sweden will refuse to play Russia in World Cup 2022 playoffs
https://www.theguardian.com/football...rt-lewandowski
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback