Flashback bygger pepparkakshus!
2022-02-26, 08:38
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Ligger det sanning i det att Putler är döende`?

Ingen som vet men Macron och Niinistö har tydligen båda kommenterat en personlighetsförändring hos honom sen covid började.
Citera
2022-02-26, 08:38
Medlem
t.bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Ligger det sanning i det att Putler är döende`?

Det finns nog en anledning att den gamla fascisten spelade in krigstalet flera dagar innan och har inte vågat visa sig på flera dagar. Antigen det, eller så har botoxen gått fel igen
Citera
2022-02-26, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Man blir ju trött på alla idioter.
Vad har Sverige för syfte att gå med i ett förlegat försvarspakt från kalla kriget som Nato?
Bättre vore väl att skapa en nordisk försvarsallians utan en utländsk politisk agenda än som ordet antyder, försvar som enda syfte, och utan ett intresse att flytta fram positioner runt om den ryska gränsen som Nato.
Enda anledningen till att Ukraina invaderats är att dem blivit infiltrerade av Nato och utländsk underrättelsetjänst bra länge nu och att dem vill bli ännu ett Nato land.
Men tja... Fortsätt tro på att Ukraina är fri från synd. Samma Ukraina som införlivat en neo-nazistisk organisation i sin försvarsmakt och som förtryckt ryssar sen inbördeskriget för några år sedan. Samma Ukraina som inte tillåter ryska barn att lära sig om rysk historia eller få tala ryska i skolorna. Så på vilket sätt ska man ha överseende med ukraisnk förtryck och nazism i ett demokratiskt samhälle tycker ni?

Ukraina kommer få en ny övergångsregering som inte är i händerna på Nato efter detta och det är Rysslands syfte.

Finns det underlag för en Nordisk försvarspakt?
Citera
Medlem
Vilka källor kan jag vända mig till som rapporterar objektivt och sanningsenligt om vad som pågår från dag till dag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Putin vill inte införliva Ukraina i Ryssland.
Han vill ha Ukraina som en buffertzon. Dvs NATO-fritt.

Så en rysk insatt regering skulle hålla Ukraina utanför ryska intressen eller närmanden?
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Har Ryssland också rätt att försvara sig, tycker du?
Ja, om man blir angripen har man så klart rätt att försvara sig. Men ingen hotar Ryssland. De har redan flera NATO länder vid gränsen. Alla vet ändå vad som kommer ske vid kärnvapen krig så det hela är bara löjligt.
Citera
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Man blir ju trött på alla idioter.
Vad har Sverige för syfte att gå med i ett förlegat försvarspakt från kalla kriget som Nato?
Bättre vore väl att skapa en nordisk försvarsallians utan en utländsk politisk agenda än som ordet antyder, försvar som enda syfte, och utan ett intresse att flytta fram positioner runt om den ryska gränsen som Nato.
Enda anledningen till att Ukraina invaderats är att dem blivit infiltrerade av Nato och utländsk underrättelsetjänst bra länge nu och att dem vill bli ännu ett Nato land.
Men tja... Fortsätt tro på att Ukraina är fri från synd. Samma Ukraina som införlivat en neo-nazistisk organisation i sin försvarsmakt och som förtryckt ryssar sen inbördeskriget för några år sedan. Samma Ukraina som inte tillåter ryska barn att lära sig om rysk historia eller få tala ryska i skolorna. Så på vilket sätt ska man ha överseende med ukraisnk förtryck och nazism i ett demokratiskt samhälle tycker ni?

Ukraina kommer få en ny övergångsregering som inte är i händerna på Nato efter detta och det är Rysslands syfte.

Du verkar ha varit ett lätt byte för rysspropagandan. Ger mig fan på att du är antivaxxer också.
Citera
Medlem
nowlickits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Hur tror ni en ringmatch mellan Vitali Klitschko och Vladimir Putin hade sett ut? En fd. proffsbokare mot en fd. judokille?

Hade Putin lyckats få till några bra grepp och kast eller hade blivit utplånad mot repen?

Får anta att ålder + vingspann hade varit matchavgörande oavsett sport i det här fallet
Citera
2022-02-26, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
UKRAINSK MILITÄR: 3 500 RYSKA SOLDATER DÖDA

Dödstalen hittills under invasionen är oklara. Den ukrainska militären påstår på Facebook att 3 500 ryska soldater dödats i samband med invasionen, och att 200 har gripits. Militären skriver också att 14 ryska plan, åtta helikoptrar och 102 pansarvagnar har eliminerats. Ryssland har inte uppgett några förluster.

Putler som censurar internet anger 0 förluster..

Du har rätt att förlusterna är oklara.

Även om militären inte medvetet ljuger. Så överdriver man ofta motståndarens förluster. Tyska underrättelsetjänsten under WWII halverade alltid motståndarens försluter från den egna sidans rapporter. Japan var experter på överdriva USA:s förluster. Skulle den japanska överkommandot trott på alla rapporter så skulle de ha sänkt den amerikanska flottan flera gånger om.

Att ryssarna censurerar kan vara farligt. När många ivans inte kommer hem så kommer befolkningen börja undra. Frågan är om Ukraina håller ut så länge. Det är svårt att värderar Ukrainas långsiktiga stridsvilja efter 2 dagars strider. Kortsigtigt verkar de bita i från sig bra.
Citera
Medlem
t.bundys avatar
Citat:
Man blir ju trött på alla ibate.
Ryssen bombar sjukhus och barnhem för att de inte är med i NATO
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Tack! Det som gjorde att jag inte trodde att Putin skulle göra detta var också att han själv sagt (eller rysk media i alla fall sagt) att det vore olagligt att ens gå in i Donbass enligt internationell rätt.... Som svar på frågan "Varför hjälper inte Ryssland de stackars människorna i Donbass, på samma sätt som Krim?"
Jag betraktade det här lite cyniskt. Det fanns en "workaround" när det gällde Krim (pga flottbasen, enligt mig - men autonomin och rätten att ha en folkomröstning angavs). Jag tyckte personligen det var dubbelmoral - och tolkade det som att Donbass för Ryssland var ett mindre attraktivt område. Man var helt enkelt inte intresserade. Uppenbarligen så ändrades den ekvationen förr Putins del, när det stod klart att NATO i princip skulle få härja ostört i Ukraina, när människorna i Donbass beskjöts och när Zelensky var klantig nog att nämna Kärnvapen. Han trodde nog inte att Putin skulle ta honom på orden! Vem vet?!

Vad du och jag vet - är att trojkan Putin, Shoigu och Lavrov spelar schack på stormästarnivå, i politiken. De har tänkt igenom det här EXTREMT noga. Samtliga är EXTREMT erfarna och skarpa. Sannolikt har de tagit allt i beräkning och har en plan och contingency plans för allt. Uppenbarligen var de beredda att ta alla sanktioner - inklusive SWIFT som kanske läggs på, så smångom. Uppenbarligen har de alternativa gas och oljekunder i Asien.

En sak som jag undrar nu, är om hemliga SAS och motsvarande amerikanska grupper är i UA nu och gör vad de nu gör... men allt från psy-ops till falseflag eller motstånd av topklass. Vad tro du?
I vanlig ordning. Men samtidigt så är det nog som jag säger att Ryssland initiativ tog alla på sängen. Även USA och CIA. Det är mycket lite information som läcker ut och förvånansvärt lite desinformation. Det är mest klantiga försök från ukrainska sidan. Man får komma ihåg att Ryssland strikt förbjudit att man t.ex. laddar upp filmer på nätet från militäroperationer. Så vi ser inget från ryska soldater varken äkta eller fejk.

Däremot så ligger flera länders radar på som en filt över Ukraina och ett dussintal satelliter är nog helt fokuserade på landet.

Jag tror också att det finns väldigt lite personal på plats från underrättelsetjänsterna nu. Putin har ju gått ut och sagt att man ska fånga in varenda krigsförbrytare från de åtta år som konflikten hållit på. Jag tror att man tar Putin på allvar där iaf bland underrättelsefolk och man vill knappast vara på plats när det händer.
Citera
2022-02-26, 08:41
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Ja att folk låter skräck gå före rationalitet är inte förvånande.

Förklara hur vi ska kunna ansöka utan att vi åker på militärt angrepp av kreml?

Vi tjänar inte ett skit på att gå med i nato. Det kommer skapa onödiga spänningar i vårt närområde

Vi är Natovärdland, så det är bara för jänkarna att stationera trupp lite här och där i vårt land för ”gemensamma övningar” och när det är gjort så ansöker vi. Ryssen lär inte våga slå på oss då, oavsett hur mycket vodkaprat de ägnar sig åt.

Rysslands invasion av Ukraina och Rysslands hot mot oss och Finland visar tydligt att det inte spelar någon roll om vi arbetar för att reducera spänningar. Ryssland skiter i det. Det enda som betyder något är säkerheten i gemensam styrka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in