Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Det låter billigt för Ryssland att behöva skicka alla sina överföringar via Indien och Kina.
Med tanke på Rysslands monumentala efterblivenhet rent IT-mässigt så lär det ta många år för Ivan att knacka kod till ett eget Swift.
Väl talat Sonnenw. Jag borde självklart tänkt ett steg till där och som du säger, Kina och Indien skulle nog inte vara sena på att lägga till en "administrativ avgift" på sådana tjänster. Därtill har jag en vag känsla av att det skulle vara rätt känsligt att sätta igång det just nu. Biden sa ju i sitt senaste tal något om att länder som skulle försöka kringgå sanktionerna skulle befläckas genom association.
Vad gäller knacka kod till SWIFT, mja, den biten tror jag är rätt enkel. Kan nog nästan skötas vi email i sin mest primitiva form. Handlar i stora drag om att säga att 'vi har x USD på vårat konto som ni äger - nostro. Ni har x USD på era konton som vi äger - vostro' eller något åt det hållet. Det var ett tag sedan och klockan är halv ett så jag kan blanda ihop det lite. Men det handlar mest om "text meddelanden" så vitt jag förstår.