Flashback bygger pepparkakshus!
2022-02-25, 00:37
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Nu tramsar du. Det är väl klart att ingen skulle tro att NATO skulle gå i krig för det? Det tror ju inte Putin heller.

Skulle Finland vara rädda för att om vi gick med i NATO skulle aktivera artikel 5 för att få tillbaka Finland...?

Nä, någon måtta får det vara på konspirationstramset.
Sluta jämföra äpplen och päron. Är du efterbliven eller?

Att du ens jämför Sverige/Finland med Ukraina-/Krim-Donbass gör att jag sätter punkt från att ens försöka diskutera med dig mera.
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
De ryska generaler försöker undvika förluster, därför går de försiktigt fram. Det ryska folket efter månader och år av propaganda där man utmålade Ukraina som en pariastat av nazister som vill bjuda in USA så att de kan sätta upp sina missiler där och hota Ryssland.
Ryssarna tycker att det är ett rättfärdigt krig ,att Putin skulle gått in där tidigare.

Men om det nu skulle redan första dagarna dödas tusentals ryska soldater då skulle opinionen vända.
Tusentals kistor skulle knäcka stödet för invasionen.

Den ryska befolkningen vill ha en enkel seger, de har jo hört på TV att den ukrainska armén är demoraliserad, det är legoknektar betalda med amerikanska dollar som ska inte bjuda på nåt motstånd när de får se professionella ryska soldater.
Ukrainska Civila som får kontakt med Ryssar, kan också försöka övertala dem att inte slåss.
Inte bra för moralen att veta att man slåss för de onda.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
De ryska generaler försöker undvika förluster, därför går de försiktigt fram. Det ryska folket efter månader och år av propaganda där man utmålade Ukraina som en pariastat av nazister som vill bjuda in USA så att de kan sätta upp sina missiler där och hota Ryssland.
Ryssarna tycker att det är ett rättfärdigt krig ,att Putin skulle gått in där tidigare.

Men om det nu skulle redan första dagarna dödas tusentals ryska soldater då skulle opinionen vända.
Tusentals kistor skulle knäcka stödet för invasionen.

Den ryska befolkningen vill ha en enkel seger, de har jo hört på TV att den ukrainska armén är demoraliserad, det är legoknektar betalda med amerikanska dollar som ska inte bjuda på nåt motstånd när de får se professionella ryska soldater.

Jag tror Putin kommer att hemlighålla de döda. Lägga dem i kylcontainrar så länge så att deras anhöriga inte får veta att de dött. Börjar det komma hem en massa lik nu så får allmänheten veta att det inte går så bra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det är viktigt att göra ett helvete för alla ryssar runtom ute i Europa.

Och i Amerika. Utvisa hela hockeyryssland.
Citera
2022-02-25, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det låter billigt för Ryssland att behöva skicka alla sina överföringar via Indien och Kina.
Med tanke på Rysslands monumentala efterblivenhet rent IT-mässigt så lär det ta många år för Ivan att knacka kod till ett eget Swift.

Väl talat Sonnenw. Jag borde självklart tänkt ett steg till där och som du säger, Kina och Indien skulle nog inte vara sena på att lägga till en "administrativ avgift" på sådana tjänster. Därtill har jag en vag känsla av att det skulle vara rätt känsligt att sätta igång det just nu. Biden sa ju i sitt senaste tal något om att länder som skulle försöka kringgå sanktionerna skulle befläckas genom association.

Vad gäller knacka kod till SWIFT, mja, den biten tror jag är rätt enkel. Kan nog nästan skötas vi email i sin mest primitiva form. Handlar i stora drag om att säga att 'vi har x USD på vårat konto som ni äger - nostro. Ni har x USD på era konton som vi äger - vostro' eller något åt det hållet. Det var ett tag sedan och klockan är halv ett så jag kan blanda ihop det lite. Men det handlar mest om "text meddelanden" så vitt jag förstår.
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det är viktigt att göra ett helvete för alla ryssar runtom ute i Europa.
Instämmer helt, utvisa varenda jävel bryt all diplomati med dom och låt Putin och nalle Puh i fjärran öster sitta och deala rysk gas och Alibaba produkter.
Citera
Medlem
BAB7s avatar
Lviv har släckt ner i natt, av rädsla för flygbombning under natten.

Samtidigt kommer uppgifter om att sabotagegrupper redan finns inne i Kiev.

https://www.bild.de/news/ausland/new...93033596b1f921
Citera
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Nu är jag 100% på Ukrainas sida..
Men..

Låter det inte lite konstigt:
Att Ryssland ska ha dödat cirka 60 ukrainare idag och Ukrainska medier och ministrar/politiker säger att 350 Ryssar dödats. Med tanke på den arsenal man har sett så ska ju Ryssarna vara ganska överlägsna tänker man, så vore konstigt med det övertaget?

Känns det inte lite som Ukraina mörkar siffrorna för att det inte ska framgå att kanske Ryssland varit framgångsrika idag? (hoppas inte)..

Minns du rapporteringen från antalet döda under Tjernobyl-olyckan från Sovjets sida? Det var ca 30…
Citera
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19nml28
Klassiskt svartsjukedrama. Frun vill lämna maken för en yngre, virilare, eller rikare man, vilket får maken att se rött.
Fast så enkelt är det inte.

Putin betraktar ett NATO-medlemskap för Ukraina främst som en stor risk att bli av med Krim och Donbass.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Nu är jag 100% på Ukrainas sida..
Men..

Låter det inte lite konstigt:
Att Ryssland ska ha dödat cirka 60 ukrainare idag och Ukrainska medier och ministrar/politiker säger att 350 Ryssar dödats. Med tanke på den arsenal man har sett så ska ju Ryssarna vara ganska överlägsna tänker man, så vore konstigt med det övertaget?

Känns det inte lite som Ukraina mörkar siffrorna för att det inte ska framgå att kanske Ryssland varit framgångsrika idag? (hoppas inte)..

Tror båda sidor kör propaganda. För att motivera sitt folk och omotivera fienden skulle jag tro.
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Han är nazistjude!
Du vet väl att hela Ukraina är fullt av nazistjudar! Det är sedan gammalt.

Jag trodde de var kommunistnazistjudar? Är de inte det?
Citera
2022-02-25, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Lugn i byxan. Det handlar om en väldigt kort herre som vill vara 190 cm. Han läser Kalle Anka och kallar sig historiker
Jorå, den korte herren ändrar på världsordningen. Nato 20+Länder kan inget åt saken göra. Snacka om att många efter detta tappar helt respekt för usa.. välkommen till Neoliberalismens död
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in