Citat:
Ursprungligen postat av
Krösus Sork
Är det inte precis vad du gör? Du har lite den auran iaf.
Eh, nej. Värderingen för TSLA
i sig är som bäst halvintressant för mig. Upp eller ner skulle säkert betyda mycket pengar för många andra, men för mig utgör det en för liten del av portföljen (kan likväl ha förlorat mycket mer pengar någon annanstans - som idag, tex).
Jag intresseras desto mer av snacket om TSLA
i förhållande till verkligheten, eftersom jag faktiskt kör bilarna (just nu dagligen en M3, och kan intyga att detta är den mest markanta förbättringen av personbilar som uppstått under min livstid). Detta märker man om man faktiskt kör bilarna, snarare än kikar på annonser i tidningar.
Jag garvade inte åt Volvos line keeping innan följande hände (jag garvade snarare åt folk som kraschade för att de litade på den): 1) Tesla kom in i matchen och gjorde grejer ingen annan lyckats med, 2) Folk (inte bara i flumtrådar som denna, utan även rent av på institutionel nivå) började konsekvent
hitta på att konkurrenterna är nära. Allt ifrån "recensioner" till uttalanden från regeringar - Tesla har skapat transparens kring att allt är anonsering, allt är rent larv. Alla andra aktörer tävlar om att betala mest pengar för att få annonseringen. Och ni sitter här i tråden som duktiga får och suger i er annonserna.
Ingen vet om den sjukt höga värderingen för TSLA är för liten eller för stor. När världen successivt började fatta att aktier är memes, dvs att "fundamentala värden" normerat i fiat är lika hittepå och hokus pokus som TA, så tappade vi helt sätt att räkna på detta.
Däremot krossar de vad gäller leverans. Så om vi tex har ett "winner takes all"-scenario i den nya världen där folk fattat att fiat-normering av värde är en meme så bör björnar akta sig för den här aktien närmaste 5-10 åren.