2022-02-23, 20:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Vad baserar du det på? Har svårt att se att tyska motsvarigheten till Trafikverket skulle godkänna ett system som "lägger av slumpmässigt".
Verkligheten. Och jo det godkänns, men när din Volvo kör av vägen trots line keeping (ja, precis så illa är det) är det ditt fel. Trafikverket godkänner inte att du skyller på din Volvo för din Volvo lovar rent juridiskt inte att den klarar av att hålla sig på vägen själv.

Igen är det så sjukt märkligt hur många här inne som bestämmer sig för att gissa helt utan erfarenhet.

Det vi har vad gäller framtida bilar i pipen (mercedes osv) är varianter vars demade prototyper inte ens klarar krökande motorväg utan manuell assistans. Om det visar sig vara bättre i verkligheten vore det första gången någonsin detta händer, och dessutom helt irrelevant (för vi har ingen information om det idag). Vad som "godkännts" är specifikation.

Även om ni skulle vara "källkritiska" kommer ni fortsätta tro att skitbilar är 10/10 och att det är general motors som driver utvecklingen av elbilar. Det är nämligen så den här branchen fungerar. Tesla är enda undantaget till att betala sig till marknadsföring top down, det vill säga till och med när du hör regeringen prata bilar så är allt 100% betald anonsering. Därav den humoristiska situationen att USAs regering aldrig nämner "Tesla" - inte ens i negativ bemärkelse! De har inte betalat för att synas.
Citera
2022-02-23, 20:46
Medlem
Peppa-pigs avatar
$771 nu.

Tror Elon behöver twittra lite nu. Till och med jag som inte har några aktier blir lite nervös för utvecklingen.
Citera
2022-02-23, 20:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
$771 nu.

Tror Elon behöver twittra lite nu. Till och med jag som inte har några aktier blir lite nervös för utvecklingen.
Lilla gubben, du kan fira när TSLA är $80. Då har folk förlorat pengar. Hittills har det gjort folk rika, och du gråter så det droppar genom skärmen.

Min portfölj skulle inte röra sig mycket om så TSLA gick till $0, men till skillnad från dig behöver jag inte vara avundsjuk på alla som gjort jättesummor här.
Citera
2022-02-23, 20:56
Medlem
Citat:
$771 nu.

Att Elon idag aktivt sitter och twittrar att han tror att SEC är köpta av Hedgefonder och shortsellers och att han kommer fightas med SEC är nog anledningen till att de underperformar Nasdaq så grovt. Skriker ju inte intelligens att twittra om att en amerikanskt myndighet är köpt av shortsellers
Citera
2022-02-23, 21:04
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Verkligheten. Och jo det godkänns, men när din Volvo kör av vägen trots line keeping (ja, precis så illa är det) är det ditt fel. Trafikverket godkänner inte att du skyller på din Volvo för din Volvo lovar rent juridiskt inte att den klarar av att hålla sig på vägen själv.
Det svarar inte riktigt på min fråga. Vadå verkligheten? Kan dui bli lite mer konkret?

Ja, det är alltid du som förare som ansvarar för bilen oavsett märke, men undantag för särskilda modeller av Merca och Honda,

Citat:
Igen är det så sjukt märkligt hur många här inne som bestämmer sig för att gissa helt utan erfarenhet.
Är det inte precis vad du gör? Du har lite den auran iaf.
Citera
2022-02-23, 21:07
Medlem
raskenss avatar
Citat:
$771 nu.

Vore skoj om han hoppade på nåt nytt område. Kärnkraft kanske, eller varför GMO. Sjöfarten har han hållit sig borta från. Behöver mer underhållning. Han kanske kunde bilda ett land, där medborgarna har aktieandelar i landet, nationalekonom som han är, den som har fler aktier får fler röster förutom dom som har B-röster som bara får 1/100 dels röst...men vänta nu har vi inte sett den typ av samhällen nån annan stans?
Citera
2022-02-23, 21:14
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Att Elon idag aktivt sitter och twittrar att han tror att SEC är köpta av Hedgefonder och shortsellers och att han kommer fightas med SEC är nog anledningen till att de underperformar Nasdaq så grovt. Skriker ju inte intelligens att twittra om att en amerikanskt myndighet är köpt av shortsellers

En underdog, Robin Hood eller David mot Goliat väcker alltid sympati men när man själv har blivit har blivit en maktfaktor så väcker det inte samma sympatiska känslor längre. Självbilden hamnar på sniskan.
Citera
2022-02-23, 22:01
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
$771 nu.

Rädslan där ute är OVANLIGT hög.
Blod flyter och det ser bottenlöst ut..

Jag har köpt fler aktier idag och kommer fortsätta med det tills mina likvida medel är slut. Både TSLA men också lite annat, läskigt med tror att det är bra att gå emot rädslan och handla på
Citera
2022-02-23, 22:15
Medlem
wwrs avatar
TSLA
7% ned idag
16% ned på 5 dagar

Nasdaq
2.3% ned idag
7.5% ned på en vecka

Kanske en ökning när Ukrainakonflikten är över. Jag har inga TSLA. Men efter Ukrainakonflikten skulle jag sälja.
Citera
2022-02-23, 22:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Är det inte precis vad du gör? Du har lite den auran iaf.
Eh, nej. Värderingen för TSLA i sig är som bäst halvintressant för mig. Upp eller ner skulle säkert betyda mycket pengar för många andra, men för mig utgör det en för liten del av portföljen (kan likväl ha förlorat mycket mer pengar någon annanstans - som idag, tex).

Jag intresseras desto mer av snacket om TSLA i förhållande till verkligheten, eftersom jag faktiskt kör bilarna (just nu dagligen en M3, och kan intyga att detta är den mest markanta förbättringen av personbilar som uppstått under min livstid). Detta märker man om man faktiskt kör bilarna, snarare än kikar på annonser i tidningar.

Jag garvade inte åt Volvos line keeping innan följande hände (jag garvade snarare åt folk som kraschade för att de litade på den): 1) Tesla kom in i matchen och gjorde grejer ingen annan lyckats med, 2) Folk (inte bara i flumtrådar som denna, utan även rent av på institutionel nivå) började konsekvent hitta på att konkurrenterna är nära. Allt ifrån "recensioner" till uttalanden från regeringar - Tesla har skapat transparens kring att allt är anonsering, allt är rent larv. Alla andra aktörer tävlar om att betala mest pengar för att få annonseringen. Och ni sitter här i tråden som duktiga får och suger i er annonserna.

Ingen vet om den sjukt höga värderingen för TSLA är för liten eller för stor. När världen successivt började fatta att aktier är memes, dvs att "fundamentala värden" normerat i fiat är lika hittepå och hokus pokus som TA, så tappade vi helt sätt att räkna på detta.

Däremot krossar de vad gäller leverans. Så om vi tex har ett "winner takes all"-scenario i den nya världen där folk fattat att fiat-normering av värde är en meme så bör björnar akta sig för den här aktien närmaste 5-10 åren.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-02-23 kl. 22:27.
Citera
2022-02-23, 22:39
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Lilla gubben, du kan fira när TSLA är $80. Då har folk förlorat pengar. Hittills har det gjort folk rika, och du gråter så det droppar genom skärmen.

Min portfölj skulle inte röra sig mycket om så TSLA gick till $0, men till skillnad från dig behöver jag inte vara avundsjuk på alla som gjort jättesummor här.

Här tror jag du har fel. Teslafans säljer inte sina aktier nu eftersom tesla är värt minst 3000 eller mer (hihi), så de har inte förlorat några pengar. Däremot borde de ha sålt runt nyår, vilket var uppenbart.

Ingen, förutom Elon har gjort jättesummor på det här pyramidspelet.
Citera
2022-02-23, 22:41
Avstängd
Citat:
Ingen, förutom Elon har gjort jättesummor på det här pyramidspelet.
Här ser vi återigen nivån på det här larvet.

Den största markanta förbättringen av personbilar på åtminstone 30 år är.. ett "pyramidspel".

Okej Berit, dags att sova.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in