Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-22, 10:05
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Gravt missvisande trådstart från din sida. Fakta:

- En grupp grävande journalister har kommit över uppgifter om 18.000 konton hos Credit Suisse.

- Den helt övervägande delen av dessa konton är med all sannolikhet helt normala konton som innehas av förmögna personer som inte alls har begått något brott.

- En handfull konton har befunnits tillhöra personer som är dömda eller misstänks för brott. Dock finns det i nuläget inga belägg för att pengarna på deras konton har med något olagligt att göra.

Som vanligt när det gäller dessa läckor slår media på stora trumman och delar av allmänheten tror att det är enorma skandaler som avslöjas. Sen brukar det visa sig att det endast är ett fåtal personer som haft skumraskaffärer för sig. Och av dessa brukar ytterst få vara svenskar.

Sannolikt skulle man avslöja lika många skurkar om man granskade en lista med läckta konton från ICA Bank eller Avanza.


G-ä-s-p

Precis.

Löjeväckande "avslöjande" . UG får bättra sig, det här duger inte!
Citera
2022-02-22, 10:15
  #50
Avstängd
wwrs avatar
Det här är en stor sak internationellt.

Det kom väl från Süddeutsche Zeitung.

EU har övervägt att svartlista hela landet!

Guardian, EU:
Citat:
Switzerland at risk of EU blacklist after Credit Suisse leak
https://www.theguardian.com/news/202...it-suisse-leak

New York Times:
Citat:
Vast Leak Exposes How Credit Suisse Served Strongmen and Spies
https://www.nytimes.com/2022/02/20/b...wiss-bank.html

Reuters:
Citat:
Credit Suisse on the defensive after dirty money data leak
https://www.reuters.com/business/fin...ia-2022-02-20/

Le Monde
Citat:
Credit Suisse : à Zurich, le coffre-fort de la nomenklatura arabe
https://www.lemonde.fr/les-decodeurs...1_4355770.html

CNBC
Citat:
Massive Credit Suisse leak reportedly reveals possible criminal ties among 18,000 accounts
https://www.cnbc.com/2022/02/20/mass...-accounts.html

France24
Citat:
'Swissleaks' investigation targets Credit Suisse bank
https://www.france24.com/en/live-new...it-suisse-bank

DW
Citat:
Credit Suisse had autocrats, criminals as clients — report
https://www.dw.com/en/credit-suisse-...ort/a-60849585

WP
Citat:
Leak gives details on over 30,000 Credit Suisse bank clients

It said the data points to the bank having accepted “corrupt autocrats, suspected war criminals and human traffickers, drug dealers and other criminals” as customers.

The Sueddeutsche Zeitung published an excerpt from a statement by the source of the leak.

“I believe that Swiss banking secrecy laws are immoral,” it said. “The pretext of protecting financial privacy is merely a fig leaf covering the shameful role of Swiss banks as collaborators of tax evaders.”
https://www.washingtonpost.com/busin...3a5_story.html

Alla stora tidningar är med.

Är detta en global pajasgrej som kom av sig eller kommer de att köra den vidare.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-02-22 kl. 10:54.
Citera
2022-02-22, 12:58
  #51
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Man kan ju inte styra skörden. Det kanske står i tråden hur det gick till, men någon fick väl tillfälle och tog en kopia på konton med kontonummer som börjar på 1234, typ. Om man vet hur många bankkonton banken har, 10 miljoner, 50 miljoner? så kan du ana hur många politiker som åkt dit. Den här läckan var kanske 1% eller 0.1% av bankens kunder.
Det var nog inte ens 0,001% av bankens kunder eftersom endast 1.800 av de 18.000 kontona faktiskt existerar. De övriga är stängda, de flesta sedan länge.

De senaste 5-10 åren har kraven på bankerna skärpts något oerhört, och numera måste västerländska banker göra noggranna prövningar av kontoinnehavare. Och det krävs uppenbarligen inga stora summor för att kontrollmaskineriet ska sätta igång; även en vanlig, hederlig löntagare som sparar blygsamma belopp i aktier och fonder, får ett rejälT frågebatteri från banken: alla personuppgifter, man ska redovisa varifrån pengarna kommer, redovisa om man innehar någon viktig position i samhället eller om man är släkt med någon som är det, etc etc.

För diktatorer, fifflare, brottslingar etc, är det idag mycket svårare att öppna konton i västerländska banker, inklusive Credit Suisse. Och Credit Suisse har också redogjort för det i en rätt lång och detaljerad kommentar till den här läckan.

Vill man hitta skumma bankkonton nu för tiden får man bäst utdelning om man letar i banker som har sin hemvist i mellanöstern, asien, afrika och ett och annat skatteparadis.
__________________
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2022-02-22 kl. 13:03.
Citera
2022-02-22, 13:03
  #52
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det var nog inte ens 0,001% av bankens kunder eftersom endast 1.800 av de 18.000 kontona faktiskt existerar. De övriga är stängda, de flesta sedan länge.

De senaste 5-10 åren har kraven på bankerna skärpts något oerhört, och numera måste västerländska banker göra oerhört noggranna prövningar av kontoinnehavare. Och det krävs uppenbarligen inga stora summor för att kontrollmaskineriet ska sätta igång; jag, och andra jag känner, som sparar blygsamma belopp i aktier och fonder, har fått rejäla frågebatterier från banken: alla personuppgifter, man ska redovisa varifrån pengarna kommer, redovisa om man innehar någon viktig position i samhället eller om man är släkt med någon som är det, etc etc.
Så är det, Sverige har implementerat bankreglerna hårdast i världen. Själv blev jag utkastad från min bank Swedbank efter 30 år som kund, "du har inte visat varför du har så många swish-inbetalningar på ditt konto". Jag vet inte hur Schweiz skött detta men de är ganska penningintresserade så jag antar att ingenting ändrats utom mot USA som kan bötfälla deras banker med miljarder. Så helt vanliga svenskar är troligen de enda som drabbats av de regler du nämner.
Citera
2022-02-22, 13:09
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jo, men då finns det i dag ingen anledning för svenskar att gömma pengar på ett hemligt konto. Om man nu inte är kriminell vill säga.

Det finns all anledning att gömma pengar.
Eller du kanske glömmer bort Aftonbladet och Expressens årliga häxjakt på "så här mycket pengar har din granne" eller "så här mycket tjänar folk i ditt område".
Avundsjuka smuts som måste hänga ut folks inkomster och tillgångar i media.
Så länge mina inkomster och tillgångar är lagliga så angår dom inte någon annan. Men det vägrar journalister och nyfikna Svenssons att respektera.
Så jo, det finns extrema skäl till varför man vill dölja tillgångar från kriminella journalister.
Citera
2022-02-22, 13:20
  #54
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Så är det, Sverige har implementerat bankreglerna hårdast i världen. Själv blev jag utkastad från min bank Swedbank efter 30 år som kund, "du har inte visat varför du har så många swish-inbetalningar på ditt konto". Jag vet inte hur Schweiz skött detta men de är ganska penningintresserade så jag antar att ingenting ändrats utom mot USA som kan bötfälla deras banker med miljarder. Så helt vanliga svenskar är troligen de enda som drabbats av de regler du nämner.
Oj; trist!

Jag brukar vara organisatör när vi Swish-skramlar till födelsedagspresenter i min bekantskapskrets. Det blir ju en del betalningar, om än små. Undrar om jag riskerar att råka ut för samma sak?

Men till ämnet: Schweiz har lagar mot penningtvätt, och flera av de stora bankerna (inkl Credit Suisse) följer numera de sk Basel-regelverken, såvitt jag vet. Eller åtminstone följer deras kontor i västvärlden dessa regelverk.

Men jag skulle inte bli alldeles förvånad om några mindre Schweiziska banker (det finns väl rätt många) inte är lika noggranna.

Jag tycker det känns konstigt att hoppa på just Credit Suisse, som nog ändå följer regelverken rätt väl numera. Och ännu konstigare att 90% av kontona på deras lista är stängda (vilket väl visar, att banken faktiskt håller koll).

Min enkla gissning blir, att gruppen med grävande journalister inte lyckades få fram något bättre än denna lista, och så försökte man göra så mycket som möjligt av den.
Citera
2022-02-22, 14:25
  #55
Avstängd
wwrs avatar
Internationella ligister angriper ländernas symboler för nationell stolthet.

Det bemannade amerikanska månprogrammet förstördes av Musk som nu mest skjuter upp sina miljardärskompisar.

Den ryska idrotten har angripits med två dopingaffärer på lös grund. Den senaste under Peking-OS där bl.a Karolinska Institutet varit inblandat genom att analysera ett prov 24 dagar för sent.

Den nordiska skidsporten har sänkts i ett träsk av läkemedelsmissbruk, bl.a med astmamediciner.

Det svenska samhället har slagits i spillror genom massinvandringen.

Greta Thunberg angriper svensk skogsindustri. Hon betraktar granarnas utsläpp som en viktig koldioxid-källa att åtgärda.

Bankväsendet är en symbol för Schweiz. Greta Thunberg och andra klimataktivister har tidigare angripit Credit Suisse. Även domstolar är inblandade och de klimataktivister som spelade tennis inne i Credit Suisses lokaler blev frikända med stående ovationer i domstolen.

Denna senaste samlade attack av tidningarna mot Credit Suisse inkluderade även EU som övervägde att svartlista Schweiz. Men attacken verkar bara baseras på luft och har tydligen säckat ihop helt. Men vi får se.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-02-22 kl. 15:01.
Citera
2022-02-22, 18:53
  #56
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Min enkla gissning blir, att gruppen med grävande journalister inte lyckades få fram något bättre än denna lista, och så försökte man göra så mycket som möjligt av den.
Å andra sidan tycker jag en sådan här nyhet per år gör skumma figurer lite räddare och några hoppar rimligen av sina olagliga transaktioner varje gång. Alltså ett slags förebyggande arbete, om än inte så matnyttigt denna gång. Man vill ju se Prins Andrew eller liknande åka dit.

Jag hade 500.000 kr i swish-överföringar på ett år, jag är en aktiv person. Men inte olaglig. Numera lycklig icabankare, och naturligtvis med avanza sedan tidigare för de större beloppen.
Citera
2022-02-22, 19:53
  #57
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboybrunn
Det finns all anledning att gömma pengar.
Eller du kanske glömmer bort Aftonbladet och Expressens årliga häxjakt på "så här mycket pengar har din granne" eller "så här mycket tjänar folk i ditt område".
Avundsjuka smuts som måste hänga ut folks inkomster och tillgångar i media.
Så länge mina inkomster och tillgångar är lagliga så angår dom inte någon annan. Men det vägrar journalister och nyfikna Svenssons att respektera.
Så jo, det finns extrema skäl till varför man vill dölja tillgångar från kriminella journalister.
När hade Aftonbladet senast en artikel med "så här mycket pengar har din granne"? Och varifrån skulle de få dessa uppgifter?

Det du har på din bank är knappast några offentliga uppgifter. Däremot är uppgifter om din lön offentliga, och det slipper du inte undan genom att ha ett konto på Credit Suisse.
Citera
2022-02-22, 22:00
  #58
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
När hade Aftonbladet senast en artikel med "så här mycket pengar har din granne"? Och varifrån skulle de få dessa uppgifter?

Det du har på din bank är knappast några offentliga uppgifter. Däremot är uppgifter om din lön offentliga, och det slipper du inte undan genom att ha ett konto på Credit Suisse.
Aftonbladet (och Expressen) har sådana listor varje år. Till exempel denna:

de tjänar mest i din kommun 2021: https://www.aftonbladet.se/minekonom...t-i-din-kommun

Eller denna:

Aftonbladet.se har listorna över de med störst förmögenhet och störst inkomster – kommun” : https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...est-dar-du-bor

Det finns en del kriminella som kartlägger förmögna och höginkomsttagare. Aftonbladets och andra tidningars lista kan utgöra en rålista.

Så det finns goda - och fullt legitima - skäl för ärliga förmögna att hålla sina tilgångar så dolda som möjligt.
__________________
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2022-02-22 kl. 22:02.
Citera
2022-02-22, 22:06
  #59
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Å andra sidan tycker jag en sådan här nyhet per år gör skumma figurer lite räddare och några hoppar rimligen av sina olagliga transaktioner varje gång. Alltså ett slags förebyggande arbete, om än inte så matnyttigt denna gång. Man vill ju se Prins Andrew eller liknande åka dit.

Jag hade 500.000 kr i swish-överföringar på ett år, jag är en aktiv person. Men inte olaglig. Numera lycklig icabankare, och naturligtvis med avanza sedan tidigare för de större beloppen.
Jag tror snarare att de väljer ett annat sätt; kryptovalutor, t ex. En storskurk lägger knappast sina 100 stulna miljoner i madrassen bara för att banker som följer Basel-reglerna nobbar honom.
Citera
2022-02-23, 07:08
  #60
Avstängd
wwrs avatar
Det verkar som om de flesta i tråden anser att den här läckan bara är snömos och inte innehåller verkliga hållpunkter för att banken brutit väsentliga regler.

Men vissa media och EU driver detta vidare. Inte mot banken utan mot Schweiz som land!

Vissa media försöker smutskasta Schweiz och placera landet i samma grupp som Iran, Myanmar och Nordkorea!
Citat:
Switzerland at risk of EU blacklist after Credit Suisse leak

The European People’s party (EPP), the largest political grouping of the European parliament, called for the EU to review its relationship with Switzerland and consider whether it should be added to its list of countries associated with a high risk of financial crime.

Experts said that such a move would be a disaster for Switzerland’s financial sector, which would face the kind of enhanced due diligence applied to transactions linked to rogue nations including Iran, Myanmar, Syria and North Korea.
https://www.theguardian.com/news/202...it-suisse-leak

Citat:
Credit Suisse leak: three largest parties call for EU to assess Switzerland risk
Three biggest groups in European parliament support possible move to high-risk list for money laundering
https://www.theguardian.com/news/202...itzerland-risk

Här föreslår EU:s "topp-grupp" (dvs EPP, men alla grupperna samarbetar) svartlistning av landet
Citat:
EU Parliament's top group suggests blacklisting Switzerland after Credit Suisse leaks

The EU list currently comprises over 20 countries who are deemed to have shortfalls in their rules and practices against money laundering. Among them are Iran, Myanmar, Syria and North Korea.
https://www.reuters.com/business/fin...se-2022-02-21/

Just nu påstås att Ukraina/Europa är hotat av Ryssland. Men i själva verket har EU nytta av att använda Ryssland som fiende när EU vill lägga Ukraina under sig. Schweiz är däremot ett land som utgör ett verkligt motstånd mot EU:s maktövertagande. Landet har bäst demokrati i Europa. Folkomröstningar kan påverka vad som sker. Folket har röstat bort regeringens krav på klimatskatter eller köp av svenska JAS stridsflygplan. (Fri rörlighet över gränserna och coronarestriktionerna godkändes av folket.) Landet har god ekonomi vilket gör det svårt att ta över. Schweiz har förhandlat skjortan av EU, har billiga, bra, detaljerade avtal med unionen. Landet håller sig utanför krig. Av dessa och liknande orsaker så försöker EU och pressen dela ut små "tjuvnyp" av denna typ mot landet. Men det förefaller alltså omotiverat denna gång.

Detta om svartlistning har nog inte gått upp lika stort i den större amerikanska pressen, vad jag sett. Det verkar mest vara Guardian och Reuters. Inte så mycket i fransk press heller. Den tidning som tagit emot läckorna var Süddeutsche Zeitung (flest prenumeranter av tyska tidningar).

I dagens värld bryr sig inga makthavare om huruvida ett land domineras av EU, Ryssland eller Kina. Men ett land som försöker sköta sig själv hotar det globala toppstyret.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-02-23 kl. 07:32.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback