2022-02-21, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Japp, därför kommer vi nog aldrig hålla med varandra. Jag tycker till och med att kursen är orimligt låg. Borde ligga runt $1400 idag, men vi får agree to disagree. Nu får vi låta tiden utgöra vem av oss som har rätt
Jupp, eftersom jag just nu inte har några ekonomiska intressen i att se Tesla falla kan jag faktiskt unna dig att den går upp, även om jag inte tycker den borde göra det (och om den går upp finns där kanske ett fint ingångsläge för mig att beara loss ).
Citera
2022-02-21, 15:33
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Här är en illustrativ bild som illustrerar Teslas skeva världsbild om varför dom tror batterier i hushållet i kombination med solceller kommer bli en hit.

https://www.researchgate.net/figure/...ig21_316308189

Det funkar suveränt i Kalifornien som har ett dysfunktionellt elnät med rullande avbrott. Återbetalningstiden för en investering ligger på ca 4 år. I övriga världen med stabilt elnät och en bråkdel av soltimmar så är återbetalningstiden...typ aldrig..
Viktig synpunkt på solpaneler. Så här gick det till för att Musk skulle kunna dra nytta av sina föregångare i skojarbranschen och få fart på försäljningen av solpaneler.
Citat:
Twenty years ago, in 2001, a recently deregulated California energy market suddenly found itself without enough juice to power the state. Rolling blackouts shut down businesses, PG&E filed for bankruptcy (the first time around), the state’s economy contracted and the administration of then-Gov. Gray Davis spiraled into crisis.

Enter Enron Corporation, a Houston-based energy company whose brokers created an artificial electricity shortage by taking power plants offline, thereby raising prices by 800% or more. The firm ultimately unraveled when whistleblowers revealed that its managers were cooking the books, but not before the company wreaked havoc on energy markets, including in California.
https://www.kqed.org/news/11881207/w...s-20-years-ago

Elizabeth Holmes är ju aktuell i media nu. Hennes farsa var vice VD på Enron ...

Var det någon som tyckte situationen påminner om Europa?

Ingen dom i SolarCity-målet ännu. Aktieägarna hoppas få tillbaka 25 miljarder av Tesla, dock fick de inte stämma Musk personligen, "bara" hans agerande som VD.

Ett två år gammalt uttalande av Musk
Citat:
Okay. Wherever you are in the world, please mine more nickel and don't wait for nickel to go back to some long - some high point that you experienced some five years ago, whatever. Go for efficiency, obviously environmentally friendly nickel mining at high volume. Tesla will give you a giant contract for a long period of time, if you mine nickel efficiently and in an environmentally sensitive way. So hopefully this message goes out to all mining companies. Please get nickel,"
https://www.newsfilecorp.com/release...ensitive%20way

Nu verkar EV mest stå parkerade utanför EU:s gröna luftslott. Men tar produktionen fart kan nickel bli en flaskhals. Priset stiger gradvis efter ett dramatiskt fall 2007 när kineserna kunde börja använda billigare råvaror och finanskrisen.

Till skillnad från kobolt kommer nickel mer från Ryssland, Australien ... (inte Kongo)
Senast redigerad av wwr 2022-02-21 kl. 16:27.
Citera
2022-02-21, 16:52
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Viktig synpunkt på solpaneler. Så här gick det till för att Musk skulle kunna dra nytta av sina föregångare i skojarbranschen och få fart på försäljningen av solpaneler.

https://www.kqed.org/news/11881207/w...s-20-years-ago

Elizabeth Holmes är ju aktuell i media nu. Hennes farsa var vice VD på Enron ...

Var det någon som tyckte situationen påminner om Europa?

Ingen dom i SolarCity-målet ännu. Aktieägarna hoppas få tillbaka 25 miljarder av Tesla, dock fick de inte stämma Musk personligen, "bara" hans agerande som VD.

Ett två år gammalt uttalande av Musk

https://www.newsfilecorp.com/release...ensitive%20way

Nu verkar EV mest stå parkerade utanför EU:s gröna luftslott. Men tar produktionen fart kan nickel bli en flaskhals. Priset stiger gradvis efter ett dramatiskt fall 2007 när kineserna kunde börja använda billigare råvaror och finanskrisen.

Till skillnad från kobolt kommer nickel mer från Ryssland, Australien ... (inte Kongo)

Ryssland dominerar Nickelproduktionen, Det kommer bli spännande att se vad som händer om dom går in i Ukraina. Nu går det mesta av nickel till rostfritt stål, en liten minoritet går till batterier men om batteriindustrin ska skala upp 50gg mer så lär det märkas på priserna.

Musk har en förkärlek att twittra om populistiska ämnen om protester i Kanada och liknande men han fegar ur rejält om potentiella frågor om Ryssarnas övergrepp i Ukraina och Kinas brott mot mänskliga rättigheter.

Tesla fortsätter fallet i dag. 856USD. Snart får Musk gå in och twittra upp kursen. Lite besviken på han. Han kan ju inte köra med "the Pedo-guy" längre när han själv dejtar en 27åring.
Senast redigerad av raskens 2022-02-21 kl. 16:58.
Citera
2022-02-21, 16:58
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ryssland dominerar Nickelproduktionen, Det kommer bli spännande att se vad som händer om dom går in i Ukraina. Nu går det mesta av nickel till rostfritt stål, en liten minoritet går till batterier men om batteriindustrin ska skala upp 50gg mer så lär det märkas på priserna.

Musk har en förkärlek att twittra om populistiska ämnen om protester i Kanada och liknande men han fegar ur rejält om potentiella frågor om Ryssarnas övergrepp i Ukraina och Kinas brott mot mänskliga rättigheter.
Det har du rätt i. Men Musk talar om nickel. Aluminium kommer visst från Kina. Kanske en orsak att förlägga tillverkningen där. Man har tydligen börjat blanda in mer stål i M3.

Och kobolt från Kongo vill nog alla helst glömma
coltan-Congo-conflict
Senast redigerad av wwr 2022-02-21 kl. 17:02.
Citera
2022-02-21, 17:21
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Tesla fortsätter fallet i dag. 856USD. Snart får Musk gå in och twittra upp kursen. Lite besviken på han. Han kan ju inte köra med "the Pedo-guy" längre när han själv dejtar en 27åring.
Börsen är stängd idag gubben
Citera
2022-02-21, 18:02
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Börsen är stängd idag gubben

nämen oj
Citera
2022-02-21, 18:43
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Ops
Men däremot är terminerna ner. Mina Tesla Bear x10 är upp. Så länge Ryssland inte har lämnat ett besked som lugnar marknaden så håller jag lite. Men gissa vad jag köper för vinsten?

Sen är jag rätt säker på att man inte är barn längre och kan fatta vuxna beslut när man är 27.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2022-02-21 kl. 18:57.
Citera
2022-02-21, 20:18
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Skulle ett decenniums ränteläge ändra sig…
Nya batterier inte funka initialt…
Om FSD får rejält krångel med myndigheter…
När man tror att allt bara kan gå upp…
Men chansen är också att det eller något annat negativt inte händer i närtid.

Tror dock som sagt att det tuggar på i närtid. Efterfrågan är ju helt klart enorm iaf, det är härligt : )

Citerar mig själv från innan jul när det var lite gladare dagar på börsen 😋
Citera
2022-02-21, 21:12
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Ops
Men däremot är terminerna ner. Mina Tesla Bear x10 är upp. Så länge Ryssland inte har lämnat ett besked som lugnar marknaden så håller jag lite. Men gissa vad jag köper för vinsten?

Sen är jag rätt säker på att man inte är barn längre och kan fatta vuxna beslut när man är 27.

Gissar du kommer köpa GM? Kan bli segt om nu Putin erkänt *Donetsk och Luhansk. Finns mycket tung stålindustri i Ukraina också. Var en känga åt Musk som kallade räddningsledaren för dom instänga i grottan i Thailand för "the Pedoguy"eftersom han var ihop med en ung myndig kvinna.
Citera
2022-02-21, 21:37
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Gissar du kommer köpa GM? Kan bli segt om nu Putin erkänt *Donetsk och Luhansk. Finns mycket tung stålindustri i Ukraina också. Var en känga åt Musk som kallade räddningsledaren för dom instänga i grottan i Thailand för "the Pedoguy"eftersom han var ihop med en ung myndig kvinna.

Nej, varför skulle jag köpa GM? Det är ett företag som kommer tappa marknadsandelar på det de gör idag och gå miste om marknadsandelar på områden som Tesla är ensamma om bland biltillverkare.
Nu är Tesla mer åtråvärt att arbeta för än Google, och när ett företag attraherar all kompetens så tenderar det att går väldigt bra.
Citera
2022-02-21, 22:14
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Nej, varför skulle jag köpa GM?

Skojade bara. Hade blivit förvånad om det varit nått annat än Tesla.
Citera
2022-02-22, 09:01
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Skojade bara. Hade blivit förvånad om det varit nått annat än Tesla.

Jag förstår känslan. Jag skulle blivit förvånad om du skrev i någon annan tråd än Tesla eller SpaceX.
Finns det nån mer aktie som du är besatt av men inte äger?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback