2022-02-20, 18:09
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Du tror Tesla säljer 32 gånger fler bilar med bibehållen marginal, det är naivt om något. Speciellt när dom fifflar med marginalerna genom att lägga garantiärenden som good will och därmed inte som cost of sales, till skillnad från andra biltillverkare…

Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Är man så jävla ointelligent att man tror att det finns demand för 32 miljoner lyxbilar per år där alla ser exakt likadana ut (se Model 3 och dess något fetare brorsa MY)

Vi har idag historiskt högt demand för bilar pga brister i chip osv men jag kan ändå få en MYP inom 2 månader.

Du kommer vara den största bagholdern när Elon lämnar skeppet
Han sa väll aldrig att Tesla skulle sälja 32 miljoner bilar? Det var raskens som sa att de behöver sälja så många bilar för att motivera kursen. Bäste Mongo påpekade bara hur extremt korkat det inlägget var.
Citera
2022-02-20, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Han sa väll aldrig att Tesla skulle sälja 32 miljoner bilar? Det var raskens som sa att de behöver sälja så många bilar för att motivera kursen. Bäste Mongo påpekade bara hur extremt korkat det inlägget var.
Förstår inte hur han påvisar att det är korkat genom att dra en korkad snabb kalkyl som förutsätter helt absurda tal. Snarare låter det helt rimligt att PE talet skulle hamna i linje med andra tillverkare om vi antar att dom säljer 30 miljoner bilar om året, där vinstmarginalen minskar iaf 10% och även slänger in i ekvationen att aktien kommer spädas ut varje år pga Elon och hans anställdas optioner, till dagens kurs.

Det är något beklämmande när man får anta ca 10 år perfekt utveckling för att motivera dagens kurs..
Citera
2022-02-20, 19:33
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Förstår inte hur han påvisar att det är korkat genom att dra en korkad snabb kalkyl som förutsätter helt absurda tal. Snarare låter det helt rimligt att PE talet skulle hamna i linje med andra tillverkare om vi antar att dom säljer 30 miljoner bilar om året, där vinstmarginalen minskar iaf 10% och även slänger in i ekvationen att aktien kommer spädas ut varje år pga Elon och hans anställdas optioner, till dagens kurs.

Det är något beklämmande när man får anta ca 10 år perfekt utveckling för att motivera dagens kurs..
Han använde ju bara raskens tal. 936.000x32 blir ca 30 miljoner. Tror du missförstod hans inlägg
Citera
2022-02-20, 19:49
Medlem
Citat:
Han använde ju bara raskens tal. 936.000x32 blir ca 30 miljoner. Tror du missförstod hans inlägg
Och raskens tal ser ut att stämma i min värld, Tesla behöver sälja 30 miljoner bilar för att motivera dagens kurs och få en multipel som andra biltillverkare har idag.
Citera
2022-02-20, 20:24
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Och raskens tal ser ut att stämma i min värld, Tesla behöver sälja 30 miljoner bilar för att motivera dagens kurs och få en multipel som andra biltillverkare har idag.
Jag hade gärna gett mig in i en diskussion med dig angående värderingen. Men när du säger att Tesla borde ha samma multipel som andra biltillverkare så är det inte värt besväret
Citera
2022-02-20, 21:22
Medlem
Citat:
Jag hade gärna gett mig in i en diskussion med dig angående värderingen. Men när du säger att Tesla borde ha samma multipel som andra biltillverkare så är det inte värt besväret
Det är väl där våra åsikter skiljer sig åt, jag ser dom inte som något annat än en biltillverkare i mängden som kommer möta samma bekymmer som alla andra i takt med att produktionen ökar, därför blir våra estimat väldigt olika…
Citera
2022-02-20, 21:59
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Det är väl där våra åsikter skiljer sig åt, jag ser dom inte som något annat än en biltillverkare i mängden som kommer möta samma bekymmer som alla andra i takt med att produktionen ökar, därför blir våra estimat väldigt olika…
Japp, därför kommer vi nog aldrig hålla med varandra. Jag tycker till och med att kursen är orimligt låg. Borde ligga runt $1400 idag, men vi får agree to disagree. Nu får vi låta tiden utgöra vem av oss som har rätt
Citera
2022-02-20, 22:42
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Många inlägg nu där folk idiotförklarar sig själva.
Citera
2022-02-20, 22:45
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Ja, ingen fattade, eller valde att inte fatta. Så länge det är den här typen av folk som är björnar så känner jag mig helt obekymrad.

https://twitter.com/WR4NYGov/status/...gIcXM0FCQ&s=19
Citera
2022-02-21, 14:36
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Ja, ingen fattade, eller valde att inte fatta. Så länge det är den här typen av folk som är björnar så känner jag mig helt obekymrad.

https://twitter.com/WR4NYGov/status/...gIcXM0FCQ&s=19

De är väl knappast björnarna du ska vara bekymrad över, snarare att Tesla aldrig kommet uppfylla alla löften dom ställt. Marknaden är snart mättad med hur många som vill spendera 120000kr på leksaks FSD och pruttkuddar. Tesla har dock varit genialisk att bygga ett så pass starkt varumärke kopplat till drömmar, inte ens Coca Cola har varit lika framgångsrika.
Senast redigerad av raskens 2022-02-21 kl. 14:38.
Citera
2022-02-21, 14:46
Medlem
raskenss avatar
Här är en illustrativ bild som illustrerar Teslas skeva världsbild om varför dom tror batterier i hushållet i kombination med solceller kommer bli en hit.

https://www.researchgate.net/figure/...ig21_316308189

Det funkar suveränt i Kalifornien som har ett dysfunktionellt elnät med rullande avbrott. Återbetalningstiden för en investering ligger på ca 4 år. I övriga världen med stabilt elnät och en bråkdel av soltimmar så är återbetalningstiden...typ aldrig..
Citera
2022-02-21, 15:04
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
De är väl knappast björnarna du ska vara bekymrad över, snarare att Tesla aldrig kommet uppfylla alla löften dom ställt. Marknaden är snart mättad med hur många som vill spendera 120000kr på leksaks FSD och pruttkuddar. Tesla har dock varit genialisk att bygga ett så pass starkt varumärke kopplat till drömmar, inte ens Coca Cola har varit lika framgångsrika.

Nej jag menar att jag nog hade blivit lite bekymrad om folk som var kompletta idioter hade gillat Tesla.
Det är betryggande att björnarna är helt handikappade när det gäller fundamental analys och inte ens greppar ett simpelt tanke experiment.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback