• 1
  • 2
2022-02-07, 22:08
Medlem
T34Panzers avatar
Nu börjar serien ”Mörkt hjärta” om Förlösamordet att visas på Discovery+

” Fantastisk musik och otrolig regi, så beskriver tv-kritikern Linus Fremin den nya serien Mörkt hjärta med premiär på Discovery+ den 9 februari.”

https://www.svt.se/kultur/stremingti...attegangsdrama

Expressen:

”Mörkt hjärta” har premiär 9 februari på Discovery Plus. Serien, som är på fem avsnitt, är baserad på Joakim Palmkvists bok ”Hur man löser ett spaningsmord”. I den berättas om mordet i Förlösa 2012 när en Missing People-volontär blev den första svenska privatperson att lösa ett spaningsmord.
”Mörkt hjärta” är inte bara en av de bästa svenska serierna som du kommer se i år utan också en serie som lyfter om man är aktiv när man ser avsnitten. Regissören Gustav Möller slog igenom med ”Den skyldige”, filmen som blev Danmarks Oscarsbidrag.

https://www.expressen.se/noje/kronik...-plus-kronika/
Senast redigerad av T34Panzer 2022-02-07 kl. 22:15.
Citera
2022-02-10, 06:27
Medlem
jocke51s avatar
Bra start på serien! Sara obehagligt lik verklighetens Sara. Ska bli spännande att se serien eftersom jag under en period undervisade henne…
Citera
2022-02-12, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jocke51
Bra start på serien! Sara obehagligt lik verklighetens Sara. Ska bli spännande att se serien eftersom jag under en period undervisade henne…

Så jävla bra.
Tycker de fångat Tangs personlighet perfekt också.
Väldigt bra skådespelarinsatser
Citera
2022-02-17, 16:58
Medlem
jocke51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Så jävla bra.
Tycker de fångat Tangs personlighet perfekt också.
Väldigt bra skådespelarinsatser
Såg avsnitt två igår och detta lär nog sluta som en av de bästa svenska serien senaste året. Gissar att Sara hade protesterat mot hur själva brottet gick till! Peter Andersson som pappan är briljant. Nu har jag bara sett två avsnitt men galen och förbjuden förälskelse mellan grannfejdens barn utmynnar mer och mer i bara galenskap. Att de blev så galna att de släckte pappan är bara så sjukt och Sara och Martin sitter också där de sitter under lång tid…Efter vad jag läst blir serien ännu mer spännande och…man vet hur det slutar men det spelar ingen roll!
Senast redigerad av jocke51 2022-02-17 kl. 17:01.
Citera
2022-02-17, 17:35
Medlem
Merwinnas avatar
Har det redan kommit en TV-serie om fallet - fiction alltså, med skådespelare? Det var alldeles för tidigt. Finns ingen anledning att göra underhållning av tragiska händelser, så länge som det finns många människor i livet som är personligen berörda. Tycker jag. (Med detta sagt - nu måste jag leta upp TV-serien... )
Citera
2022-02-18, 07:16
Medlem
Mycket suggestiv och spännande serie och bra, skådespeleri.

Filmen väcker frågan om hur jävla taskig och usel Göran faktiskt var. Han bäddade kanske för sitt öde.

Att Sara inte kan knyta an till sonen Vincent (i filmen en flicka) låter trovärdigt.

Det som hittills inte framkommer så tydligt än är Martins dominanta adhd personlighet. Kommer nog.
Citera
2022-02-19, 17:32
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues

Filmen väcker frågan om hur jävla taskig och usel Göran faktiskt var. Han bäddade kanske för sitt öde.

Att Sara inte kan knyta an till sonen Vincent (i filmen en flicka) låter trovärdigt.

Det som hittills inte framkommer så tydligt än är Martins dominanta adhd personlighet. Kommer nog.

När kommer nästa del?
Citera
2022-02-19, 19:00
Medlem
BoISarens avatar
Utbrutna inlägg från tråden om mordet i ABoK

//Mod
Citera
2022-02-19, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
När kommer nästa del?
Avsnitt 4 släpps natten till onsdag
Citera
2022-02-20, 07:07
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues

Jag tycker Martins personlighet verkligen framstår som dominant. Han är oerhört ”på” och intensiv, särskilt när han vill något. Det är liksom svart eller vitt, aldrig något mellanting. Fort ska det gå också.
Citera
2022-02-20, 12:52
Medlem
Merwinnas avatar
Det här var ju riktigt bra! Alla personligheter är helt rätt, precis som jag (utan att känna dem personligen) har föreställt mig dem, från det man har läst. De har även fångat andan i en sådan bygd - skogs- och markägare och deras arrendatorer (vet lite om detta från min fars släkt). Och miljön, atmosfären, naturen. Mycket svenskt. Mycket suggestivt. Det här måste jag följa!
Citera
2022-02-20, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jocke51
Såg avsnitt två igår och detta lär nog sluta som en av de bästa svenska serien senaste året. Gissar att Sara hade protesterat mot hur själva brottet gick till! Peter Andersson som pappan är briljant. Nu har jag bara sett två avsnitt men galen och förbjuden förälskelse mellan grannfejdens barn utmynnar mer och mer i bara galenskap. Att de blev så galna att de släckte pappan är bara så sjukt och Sara och Martin sitter också där de sitter under lång tid…Efter vad jag läst blir serien ännu mer spännande och…man vet hur det slutar men det spelar ingen roll!

Var sara med barn eller är det påhitt för serien? Någon som vet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in