Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-02-19, 15:51
  #1
Medlem
GustavAdams avatar
Vad är vitsen med "dynamiskt skytte"?
Är det något påhitt från de som inte fått tjänstgöra i "basker blå"?
Jag förstår, och sympatiserar med, de älgjägare som bränner av ansenlig mängd övnings-ammo. på jaktskyttebanan för att kunna träffa så bra som möjligt när det kommer till jakt av svenskt vilt.
Men vad är det som ska jagas av de som sysslar med dynamiskt skytte?
När frivilliga skytterörelsen en gång startades upp hade den som huvudsyfte att upprätthålla svenska mäns skjutskicklighet.
Det var i det tysta en förlängning och en typ av repetitions-utbildning för de män som förväntades med vapen i hand försvara vårt land.
Vilket är då syftet med "dynamiskt skytte"?
Är det att personer med begränsat konsekvenstänk på laglig väg ska få tillgång till automatvapen?
Citera
2022-02-19, 16:02
  #2
Medlem
Västkustskts avatar
Antagligen för att utövaren tycker att det är kul. Precis som med alla andra sporter och aktiviteter.
Citera
2022-02-19, 16:13
  #3
Avstängd
Miffotmorgans avatar
Liknande personer har oftast högre expertis på vapenhantering och skytte än poliser, militär.
Man utbildar dessa i Usa bland annat, och civilbefolkningen.
Är du utvecklingsstörd?
Ja.
Citera
2022-02-19, 17:18
  #4
Medlem
H.G.s avatar
Just dynamiskt skytte är lite udda då deras förbund SDSSF inte är en frivillig försvarsorganisation som förbunden SPSF & SvSF som båda är en del av totalförsvaret. Med det sagt så kan ju fortfarande SDSSF:s medlemmar vara en del av totalförsvaret på andra sätt som att t.ex. vara med i några av de övriga 16 frivilliga försvarsorganisationerna som ej ännu nämnts alt. vara kopplade till försvarsmakten.

Med det sagt så är skytte en anrik sport och att kunna handskas med skjutvapen som laglydig bör knappast ses som något negativt. Det är dessutom en spännande sport som säkert är rolig att utöva liksom övriga skjutsporter.

Summa Summarum. Låt folk få utöva sina idrotter utan en massa åskådaråsikter...
Citera
2022-02-19, 18:38
  #5
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Antagligen för att utövaren tycker att det är kul. Precis som med alla andra sporter och aktiviteter.
OK. Man kan se det i samma härad som t.ex offpist-åkning då.
En del tycker att det är kul och andra undrar om det är nödvändigt.
Citera
2022-02-19, 20:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Vad är vitsen med "dynamiskt skytte"?
Är det något påhitt från de som inte fått tjänstgöra i "basker blå"?
Jag förstår, och sympatiserar med, de älgjägare som bränner av ansenlig mängd övnings-ammo. på jaktskyttebanan för att kunna träffa så bra som möjligt när det kommer till jakt av svenskt vilt.
Men vad är det som ska jagas av de som sysslar med dynamiskt skytte?
När frivilliga skytterörelsen en gång startades upp hade den som huvudsyfte att upprätthålla svenska mäns skjutskicklighet.
Det var i det tysta en förlängning och en typ av repetitions-utbildning för de män som förväntades med vapen i hand försvara vårt land.
Vilket är då syftet med "dynamiskt skytte"?
Är det att personer med begränsat konsekvenstänk på laglig väg ska få tillgång till automatvapen?
Bra fråga.
Varför finns sporten fäktning? Man fäktas ju inte på gatan ändå.
Varför finns det kulstötning? Man går ju inte omkring och kastar kulor på folk ändå.
varför tävlar man i spjutkastning..
Citera
2022-02-20, 08:57
  #7
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Vad är vitsen med "dynamiskt skytte"?
Är det något påhitt från de som inte fått tjänstgöra i "basker blå"?
Jag förstår, och sympatiserar med, de älgjägare som bränner av ansenlig mängd övnings-ammo. på jaktskyttebanan för att kunna träffa så bra som möjligt när det kommer till jakt av svenskt vilt.
Men vad är det som ska jagas av de som sysslar med dynamiskt skytte?
När frivilliga skytterörelsen en gång startades upp hade den som huvudsyfte att upprätthålla svenska mäns skjutskicklighet.
Det var i det tysta en förlängning och en typ av repetitions-utbildning för de män som förväntades med vapen i hand försvara vårt land.
Vilket är då syftet med "dynamiskt skytte"?
Är det att personer med begränsat konsekvenstänk på laglig väg ska få tillgång till automatvapen?

Man tycker helt enkelt att det är kul att skjuta på det sättet... personer med begränsat konsekvenstänk får väldigt sällan tag på legala vapen i Sverige.

Jag tycker att legala vapenägare ska få skjuta och äga vad de vill oavsett om det är en liten derringer från vilda västern eller ett grovkalibrigt långhålls gevär.
(Så länge det görs med säkerhet och gott omdöme)

Personligen ser jag inte tjusningen i att springa med vapnet som de gör i dynamiskt skytte...men låt de som tycker det är kul pyssla med det.
Som före detta boxare så vet jag hur det är när andra ska begränsa och förbjuda ens sport för att man inte förstår varför andra vill pyssla med den.
Citera
2022-02-20, 10:09
  #8
Medlem
Oroa er inte, det här kommer också att förbjudas i framtiden!
Citera
2022-02-20, 17:43
  #9
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semiland
Oroa er inte, det här kommer också att förbjudas i framtiden!
Lite olyckligt om min fråga tolkas som att jag ropar på förbud.
Det var inte avsikten.
Jag var mer ute efter om någon kunde ge en beskrivning till varför man håller på med dynamiskt skytte?
Om man extrapolerar det hela, ur min synvinkel, så finns det väl en risk att mindre balanserade personer får tillgång till automatvapen också, men säk.nivån kanske är tillräckligt bra.
Citera
2022-02-20, 21:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Lite olyckligt om min fråga tolkas som att jag ropar på förbud.
Det var inte avsikten.
Jag var mer ute efter om någon kunde ge en beskrivning till varför man håller på med dynamiskt skytte?
Om man extrapolerar det hela, ur min synvinkel, så finns det väl en risk att mindre balanserade personer får tillgång till automatvapen också, men säk.nivån kanske är tillräckligt bra.
Va menar du med automatvapen?
Citera
2022-02-20, 22:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Vad är vitsen med "dynamiskt skytte"?
Är det något påhitt från de som inte fått tjänstgöra i "basker blå"?
Jag förstår, och sympatiserar med, de älgjägare som bränner av ansenlig mängd övnings-ammo. på jaktskyttebanan för att kunna träffa så bra som möjligt när det kommer till jakt av svenskt vilt.
Men vad är det som ska jagas av de som sysslar med dynamiskt skytte?
När frivilliga skytterörelsen en gång startades upp hade den som huvudsyfte att upprätthålla svenska mäns skjutskicklighet.
Det var i det tysta en förlängning och en typ av repetitions-utbildning för de män som förväntades med vapen i hand försvara vårt land.
Vilket är då syftet med "dynamiskt skytte"?
Är det att personer med begränsat konsekvenstänk på laglig väg ska få tillgång till automatvapen?

Du har uppenbarligen ingen aning om hur lång vägen är för att komma upp i nivån av dynamiskt skytte för att ges möjligheten att köpa lite ”roligare” vapen. Motorvägen till laglig tillgång på vapen heter jägarexamen
Citera
2022-02-21, 23:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Lite olyckligt om min fråga tolkas som att jag ropar på förbud.
Det var inte avsikten.
Jag var mer ute efter om någon kunde ge en beskrivning till varför man håller på med dynamiskt skytte?
Om man extrapolerar det hela, ur min synvinkel, så finns det väl en risk att mindre balanserade personer får tillgång till automatvapen också, men säk.nivån kanske är tillräckligt bra.
Varför är du inte orolig för jägare? Jägare kan köpa semiautomater med stora magasin också.

Sen när vi kommer till pistoler kan man köpa samma pistoler genom vanligt pistolskytte.

Så det argumentet faller. Finns så många andra lättare sätt att få tag på vapen utan att skjuta ipsc. Det är snarare så att ipsc är det sämsta valet om man bara vill få tag på vapen.

Sen till varför man vill skjuta ipsc. Det är så jäkla kul. Mycket mer utmanande än att skjuta fält eller precision. För mig och många andra är utmaningen det roliga med skytte. Ipsc ger mer dimensioner som man kan förbättre och som måste passa ihop för att det ska bli bra. Att kunna se sig själv förbättra sitt resultat är det roliga.

Precision är att skjuta bra på samma tavla om och om igen.

Fält är både precision och en tidsaspekt som man måste tänka på. Lite variation med olika mål avstånd osv.

Ipsc har precision, tid, placering och hur snabbt man kan flytta på sig. Variationen inom ipsc är så enorm med. Jag skulle kunna designa 50 olika steg som inte är varandra lika relativt lätt på en 25m bana. Försök göra det med fält.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback