Citat:
Ursprungligen postat av
sunessensommar
Rosenbergs utlandskarriär är på en nivå som det inte är särskilt många svenska anfallare som kan matcha senaste 20 åren. Långt bättre än Guidettis. Undantar man Guidettis tid i Feyenoord motsvarar hans bästa säsong i princip en genomsnittlig säsong för Rosenberg.
Rosenberg var ju utlånad till Racing Santander i La Liga ett år och gjorde då nio mål 33 matcher, till exempel.
Tycker snarare detta är ett bevis på att svenska anfallare har haft väldigt svårt att slå igenom utomlands än något annat. Min erfarenhet är att det tenderar vara garvade malmöiter som övervärderar Rosenberg.
Lite snabb statistik jämförelse mellan Guidetti och Rosenberg får mig till följande; Rosenberg har spelat 352 matcher med 105 gjorda mål och 47 gjorda assister, Guidetti har spelat 252 matcher med 70 mål och 34 gjorda assist. Även om detta ger en något bättre statistik för Rosenberg så är skillnaden långt ifrån anmärkningsvärd och då har jag även räknat in mål i kval till EL/CL mot sämre motstånd till Rosenbergs favör. Nu ger detta så klart inte en helt rättvis bild då det finns betydligt fler saker som gör en duktig fotbollsspelare än poängskörd men jag vill inte minnas mig ha sett Rosenberg göra något märkvärdigt ute i Europa förutom möjligen en kort period i Werder Bremen.
Men om det sårar Malmö supportrar så pass mycket att påpeka att Rosenberg var ganska sunkig under sitt utlandsäventyr så kan vi lika gärna prata Henok Goitom istället där han var ganska dominant i Allsvenskan när han kom tillbaka efter en hyfsat sval karriär i Spanien.