2022-02-15, 10:03
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Jag vet inte, mig stör det inte särskilt. En potentiell landslagsman som vi redan vet håller i allsvenskan. Sedan är det inte bara så att han sket i oss och stack vidare. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/OQndRk/det-ar-konstigt

Vad ska han göra liksom? Karriären är kort. Vi är i behov av inhemska spelare och är han sugen på att komma tillbaka och ge upp alla arabpengar så är han mer än välkommen.

Hellre IKT än Guidetti.

Jag tar mycket gärna IKT. Vi vet vad vi får, känner klubben och spelarna. Kanske fantasilöst, men vi behöver spelare som kan leverera direkt.
2022-02-15, 10:39
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag tar mycket gärna IKT. Vi vet vad vi får, känner klubben och spelarna. Kanske fantasilöst, men vi behöver spelare som kan leverera direkt.

Jag har aldrig förstått IKT’s storhet. Vad är han bra på? Tycker han alltid varit totalt värdelös när jag sett honom.
2022-02-15, 10:41
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Jag har aldrig förstått IKT’s storhet. Vad är han bra på? Tycker han alltid varit totalt värdelös när jag sett honom.

Gjorde 14 mål för 2020. Hans samarbete med Toivonen var en stor bidragande del till vårt guld det året.
2022-02-15, 11:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Själv har jag varit svag för honom ända sedan jag såg hans debut i allsvenskan för Peking. Stark och vet hur han skall utnyttja fysiken, smart och näsa för mål.
2022-02-15, 12:06
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Själv har jag varit svag för honom ända sedan jag såg hans debut i allsvenskan för Peking. Stark och vet hur han skall utnyttja fysiken, smart och näsa för mål.
Låter som Marcus Antonsson. Tror Värnamo gjort ett fynd
2022-02-15, 12:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Låter som Marcus Antonsson. Tror Värnamo gjort ett fynd
Möjligtvis Antonssons tvillingbror som roffade åt sig alla positiva egenskaper i livmodern och lämnade skräpet kvar? 😜

Helt seriöst så kommer inte Antonsson färga ens Värnamo.
2022-02-15, 12:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mishima

Precis, det behöver inte vara svårare än så. Rutin räcker gott och väl.
2022-02-15, 13:33
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Rosenbergs utlandskarriär är på en nivå som det inte är särskilt många svenska anfallare som kan matcha senaste 20 åren. Långt bättre än Guidettis. Undantar man Guidettis tid i Feyenoord motsvarar hans bästa säsong i princip en genomsnittlig säsong för Rosenberg.

Rosenberg var ju utlånad till Racing Santander i La Liga ett år och gjorde då nio mål 33 matcher, till exempel.

Tycker snarare detta är ett bevis på att svenska anfallare har haft väldigt svårt att slå igenom utomlands än något annat. Min erfarenhet är att det tenderar vara garvade malmöiter som övervärderar Rosenberg.

Lite snabb statistik jämförelse mellan Guidetti och Rosenberg får mig till följande; Rosenberg har spelat 352 matcher med 105 gjorda mål och 47 gjorda assister, Guidetti har spelat 252 matcher med 70 mål och 34 gjorda assist. Även om detta ger en något bättre statistik för Rosenberg så är skillnaden långt ifrån anmärkningsvärd och då har jag även räknat in mål i kval till EL/CL mot sämre motstånd till Rosenbergs favör. Nu ger detta så klart inte en helt rättvis bild då det finns betydligt fler saker som gör en duktig fotbollsspelare än poängskörd men jag vill inte minnas mig ha sett Rosenberg göra något märkvärdigt ute i Europa förutom möjligen en kort period i Werder Bremen.

Men om det sårar Malmö supportrar så pass mycket att påpeka att Rosenberg var ganska sunkig under sitt utlandsäventyr så kan vi lika gärna prata Henok Goitom istället där han var ganska dominant i Allsvenskan när han kom tillbaka efter en hyfsat sval karriär i Spanien.
Senast redigerad av Teu 2022-02-15 kl. 13:37.
2022-02-15, 13:57
Medlem
Fred Friendlys avatar
Guidetti har erbjudit sina tjänster till oss och Malmö. Inte så mycket till hjärta för aik inte.
2022-02-15, 13:57
Medlem
Troublezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Tycker snarare detta är ett bevis på att svenska anfallare har haft väldigt svårt att slå igenom utomlands än något annat. Min erfarenhet är att det tenderar vara garvade malmöiter som övervärderar Rosenberg.

Lite snabb statistik jämförelse mellan Guidetti och Rosenberg får mig till följande; Rosenberg har spelat 352 matcher med 105 gjorda mål och 47 gjorda assister, Guidetti har spelat 252 matcher med 70 mål och 34 gjorda assist. Även om detta ger en något bättre statistik för Rosenberg så är skillnaden långt ifrån anmärkningsvärd och då har jag även räknat in mål i kval till EL/CL mot sämre motstånd till Rosenbergs favör. Nu ger detta så klart inte en helt rättvis bild då det finns betydligt fler saker som gör en duktig fotbollsspelare än poängskörd men jag vill inte minnas mig ha sett Rosenberg göra något märkvärdigt ute i Europa förutom möjligen en kort period i Werder Bremen.

Men om det sårar Malmö supportrar så pass mycket att påpeka att Rosenberg var ganska sunkig under sitt utlandsäventyr så kan vi lika gärna prata Henok Goitom istället där han var ganska dominant i Allsvenskan när han kom tillbaka efter en hyfsat sval karriär i Spanien.

Skillnaden mellan Rosenberg och Guidetti är väl ändå att Rosenbergs formsvacka inte varade i tio år? Guidetti exploderade tidigt i sin utlandskarriär och hade ett högt poängsnitt sina första år i målglada och relativt "enkla" ligor som den holländska och spanska ligan. I topp fem-ligor har han ju som mest gjort 7 ligamål under en säsong och då får vi backa bandet sex år. Efter det har målproduktionen dalat rejält och numera har han även svårt att hitta speltid.

Rosenbergs målskytte försvann helt i England men kunde ju ändå stoltsera med nio mål 2010/11 och tio mål 2011/12 samt speltid i topp tre-ligor innan flytten till Malmö 2014. Sedan kan Guidetti visa sig vara en supervärvning om han får kontinuerlig speltid och en miljö som han frodas i. Sam Adegbenro visade ö h t ingen målform under sina sex år i Norge men kom till Sverige och fullkomligt öste in mål.
2022-02-15, 14:44
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu

Jag har absolut inga sympatier för Malmö.

I topp 5-ligor har Rosenberg 49 mål på 184 matcher, 0,27 mål per match. Därtill 22 assist. Guidetti har 17 mål på 135 matcher, 0,13 mål per match. Därtill 9 assist.
2022-02-15, 15:03
Avslutad
Aik är ute efter Van den Hurk.
https://fotbolldirekt.se/2022/02/15/avslojar-bekraftar-aik-intresse-for-hollandska-succen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in