2022-02-14, 16:41
Medlem
Dorniers avatar
Jag har översatt de som pratar tyska, sedan är det även med engelska militärer i denna film. Jag fattar inte om han i början ska föreställa lägerfånge eller en av lägerpersonalen. Han säger att han är tysk från Rumänien så han borde väl inte varit fånge, men han ser ovårdad ut så jag vet inte? Kvinnan på slutet säger att hon var läkare i lägret, men man tolkar det som att hon samtidigt var en av fångarna. Han i början säger samma sak två gånger, man tog om scenen. (På slutet av denna film är det ett reportage om flygplan, ingen aning varför det var ihopklippt med huvudfilmen).

Vad tycker vi om filmen? Hur verkar sanningshalten i det de säger?

Concentration Camp Atrocities: Interviews at Bergen-Belsen (1945)

Jag heter Dr Fritz Klein, är läkare sedan ett och ett halvt år i koncentrationslägret, född 24 november 1888, alltså 58 år gammal, tysk från Rumänien. Och talar i dag den 24 april 1945.

-

Idag är det den 24 april 1945, mitt namn är Hella Goldstein, jag berättar här vad jag överlevt i lägret Bergenwalde. Jag kom hit och det var fruktansvärda förhållanden, vi var 1500 i ett rum. Väldigt smutsigt och väldigt trångt hade vi det. Utan mat, utan vatten. Det var överhuvudtaget inget liv, vi trodde inte vi skulle överleva.

Och fem minuter innan våra kamrater engelsmännen kom till vårt läger ville de tyska förbrytarna lämna över oss till de tyfussjuka. Och de klädde av oss helt nakna och tog ifrån oss allting och där ville de lämna oss. Men gud var med oss och hjälpte oss och vi blev befriade efter fem minuter. Och det var vad jag hade att berätta, det var det sista jag överlevde. Tack.

-

Idag den 24 april 1945 talar chef-kvinnoläkaren i kvinnolägret koncentrationslägret Bergen-Belsen. Det är svårt för mig att beskriva allt vad vi lägerfångar här i lägret varit med om. Som ett litet, bara litet, bevis kan jag berätta att man slängde oss lägerfångar på marken i ett smutsigt och uselt ställe, tusentals på marken utan sängar och täcken. Till mat fick vi en tolvtedels bröd och en liter rovsoppa om dagen, så att 75 procent gick åt på grund av hunger. En svår tyfusepidemi utbröt och hungern och tyfusen skördade dagligen 250 kvinnor i döda, bland männen var det 1000 döda om dagen. Hungern var så stor att bland männen skar de ut levern, hjärtat och andra kroppsdelar från de döda och åt upp dessa.

Man ville inte ge oss några läkemedel och SS-männen samlade hela året ihop mat som skickades från Röda korset till oss lägerfångar. Och två dagar innan brittiska armén kom hade de packat upp detta för att det skulle delas ut bland oss, så att brittiska armén inte skulle få reda på att de inte hade delat ut detta. För att ta ett exempel så kom för två månader sedan 150 kilo choklad för barn. Av detta hade de bara delat ut 10 kilo, resten hade kommendanten behållit själv. Och även tagit transportmedel och hushållsmedel för andra privatsaker och gjort det fint för sig själv.

Man gjorde olika experiment med oss. Sjukvårdarna och läkarna gjorde sprutor till lägerfångarna. Till exempel så sprutade man in 20 kubikcentimeter bensin intravenöst så att människan dog efter ett par minuter. På såna sätt hade man experimenterat med oss. Man tog unga 19-åriga vackra kvinnor och gjorde olika gynekologiska operationer på dem. Steriliseringsoperationer så att om de ännu levde aldrig skulle bli kvinnor och aldrig bli mödrar.

För de överlevande och ännu kvarvarande lägerfångarnas vägnar vill jag rikta ett stort tack till brittiska armén att den dagen äntligen är kommen då vi blev befriade.
Citera
2022-02-14, 17:28
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Jag har översatt de som pratar tyska, sedan är det även med engelska militärer i denna film. Jag fattar inte om han i början ska föreställa lägerfånge eller en av lägerpersonalen. Han säger att han är tysk från Rumänien så han borde väl inte varit fånge, men han ser ovårdad ut så jag vet inte? Kvinnan på slutet säger att hon var läkare i lägret, men man tolkar det som att hon samtidigt var en av fångarna. Han i början säger samma sak två gånger, man tog om scenen. (På slutet av denna film är det ett reportage om flygplan, ingen aning varför det var ihopklippt med huvudfilmen).

Vad tycker vi om filmen? Hur verkar sanningshalten i det de säger? .[/i]
Det är nog säkert som de säger. De kan ha blivit skickade dit som fångar för att de på något sätt inte passat in i Nazisternas "mönster". Kanske för att de hjälpt judar i sitt hemland, hjälp motståndsarmén eller what so ever. De kanske bara bodde eller uppehöll sig på fel ställe vid fel tidpunkt.
Flygplanen i slutet var nog mest för att muntra upp tittarna lite. "Cheer up old lad, look it´s not only disaster. The boys in RAF is still going strong".
Citera
2022-02-14, 19:01
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Flygplanen i slutet var nog mest för att muntra upp tittarna lite. "Cheer up old lad, look it´s not only disaster. The boys in RAF is still going strong".

Fast det brukar vara skyltar eller nån speaker som förklarar vad nästa reportage handlar om på journalfilmer. Här börjar bara klippet med flygplanen, därför tyckte jag det var lite skumt.
Citera
2022-02-14, 23:05
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Vad tycker vi om filmen? Hur verkar sanningshalten i det de säger?

Denna typ av journalfilmer måste naturligtvis tas med en stor skopa salt. Det kanske mest intressanta är vissa av filmklippen, som ger en unik inblick i lägrets beskaffning vid krigsslutet. I vanlig ordning förvandlas dock reguljära koncentrationsläger, i detta fall sjuklägret Bergen-Belsen, till ett våldsamt inferno av grymhet och sadism. De små bitar av "objektiva" uppgifter som faktiskt återfinns i klippen, vanligtvis om banala företeelser, regler eller händelser, är historiografiskt intressanta, men vittnesmål om hur "SS-männen stal all choklad från Röda korset" får anses vara rätt meningslösa.
Citera
2022-02-15, 00:11
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Denna typ av journalfilmer måste naturligtvis tas med en stor skopa salt. Det kanske mest intressanta är vissa av filmklippen, som ger en unik inblick i lägrets beskaffning vid krigsslutet. I vanlig ordning förvandlas dock reguljära koncentrationsläger, i detta fall sjuklägret Bergen-Belsen, till ett våldsamt inferno av grymhet och sadism. De små bitar av "objektiva" uppgifter som faktiskt återfinns i klippen, vanligtvis om banala företeelser, regler eller händelser, är historiografiskt intressanta, men vittnesmål om hur "SS-männen stal all choklad från Röda korset" får anses vara rätt meningslösa.

Ja, du tror nog att fångarna fick chokladen. :/

/VV
Citera
2022-02-20, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Ja, du tror nog att fångarna fick chokladen. :/

/VV

Och Du tror nog att Mengele opererade in chokladen i fångarnas ögon för att se om de skulle få annan ögonfärg.

https://www.thedenverchannel.com/news/national/holocaust-survivor-in-kansas-shares-her-story-as-reminder-of-horrors-of-hate

https://holocaust.umd.umich.edu/interview.php?D=fisk&section=12

Där har Du i alla fall två berättelser om fångar som fick chokladen, så det kan inte vara helt osannolikt att de brukade få den.
Citera
2022-02-20, 06:19
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlas11
Och Du tror nog att Mengele opererade in chokladen i fångarnas ögon för att se om de skulle få annan ögonfärg.

https://www.thedenverchannel.com/news/national/holocaust-survivor-in-kansas-shares-her-story-as-reminder-of-horrors-of-hate

Där har Du i alla fall två berättelser om fångar som fick chokladen, så det kan inte vara helt osannolikt att de brukade få den.

Men det är inget bevis för de fick choklad, eftersom vittnen är inte trovärdiga. Allt efter hur du bruka resonera.
Citera
2022-02-20, 06:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Men det är inget bevis för de fick choklad, eftersom vittnen är inte trovärdiga. Allt efter hur du bruka resonera.

...alltid revertera till raljerande när ner på specifik nivå och intet motargument finnes.

"Seriös forskning" var det ja.
Citera
2022-02-20, 07:06
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
...alltid revertera till raljerande när ner på specifik nivå och intet motargument finnes.

"Seriös forskning" var det ja.
Det var inte dig jag citerade eller hur? Det var till Atlas, som är känd för att just man kan ifrågsätta allt på enstaka nivåer och bruka säga att vittnen är inga bevis, eftersom de kan ljuga! alltså de är icke trovärdiga. Men nu helt plötsligen duger vittnen? Enligt hans synsätt så är det inget bevis.
Citera
2022-02-20, 20:09
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlas11

För att ta ett exempel så kom för två månader sedan 150 kilo choklad för barn. Av detta hade de bara delat ut 10 kilo, resten hade kommendanten behållit själv

Ja, enl länken så fick fångarna 10kg totalt av 150kg. Så att de inte fick något kanske inte stämmer.

Bergen-Belsen did not have gas chambers like Auschwitz, but the conditions were inhumane.

Så inte Auschwitz i din första länk...

In December 1944, the prisoners were marched to another train.

"And they had food for us – sardines and chocolate," Jacobs said. "Quite a combination, don't ask me how - I don't like either one, frankly, but believe me, it tasted wonderful at that time."

This train took them to Switzerland.[/i]

Ovan från din första länk också.
Tydligen delade man ut chokladen när de var på väg till Schweiz!!
Iallafall den choklad som du funnit.
På tåget när man var på väg till Schweiz.
Den länken imponerar inte direkt, tycker du det?

I din andra länk verkar det som om det var en SS-man som smög choklad till en av fångarna.
Var SS-mannen förälskad måntro?

Men vänta ett slag. Den sista länken du gav verkar inte handla om Auschwitz alls den heller.
Hur tänkte du när du blandade in Auschwitz?

Och Du tror nog att Mengele opererade in chokladen i fångarnas ögon

Du försökte kanske göra dig lustig, men den gubben gick inte.
Jag tror mig nämligen veta att Dr Mengele var aktiv i Auschwitz och inte Bergen-Belsen.
Vad trodde du?
Speciellt lustigt var det heller inte. Grisigt snarare och det är inte din normala stil.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Josef_Mengele

Du kanske trodde att dina länkar handlade om Auschwitz?
Eller att Dr Mengele var stationerad i Bergen-Belsen?
Om han var det så kanske du kan visa upp det och vem vet, du kanske även kan uppdatera Wikipedia med dina uppgifter?

/VV
Citera
2022-09-27, 18:58
Medlem
"AVOF 010 - Ernst Zundel Interviews Dr Russell Barton - Eye Witness to Bergen Belsen"

https://worldtruthvideos.website/watch/avof-010-ernst-zundel-interviews-dr-russell-barton-eye-witness-to-bergen-belsen_5c6GWdNdQ4rxo4C.html
Citera
2024-04-17, 18:12
Medlem
Citat:
Idag den 24 april 1945 talar chef-kvinnoläkaren i kvinnolägret koncentrationslägret Bergen-Belsen. Det är svårt för mig att beskriva allt vad vi lägerfångar här i lägret varit med om. Som ett litet, bara litet, bevis kan jag berätta att man slängde oss lägerfångar på marken i ett smutsigt och uselt ställe, tusentals på marken utan sängar och täcken. Till mat fick vi en tolvtedels bröd och en liter rovsoppa om dagen, så att 75 procent gick åt på grund av hunger. En svår tyfusepidemi utbröt och hungern och tyfusen skördade dagligen 250 kvinnor i döda, bland männen var det 1000 döda om dagen. Hungern var så stor att bland männen skar de ut levern, hjärtat och andra kroppsdelar från de döda och åt upp dessa.
Intressant att dom kriminella manliga judiska krigsfienderna kollektivt beskrivs som kannibaler i videon, även om dom påstås väntat tills dom andra judarna dött. Man minns ju hur den helt vanliga kriminella judiska och lögnaktiga krigsfienden Ferenc Göndör erkände att han mördade en annan jude för ingen anledning alls. Emellanåt undrar man hur många kriminella judiska krigsfiender som blev mördade av andra mordiska kriminella judar i lägren, kanske för att bli uppätna av dessa kannibaler, utöver dom som blev juridiskt korrekt avrättade enligt rådande lagstiftning. Mörkertalet kan vara stort, tusentals eller kanske t.o.m tio- eller hundratusentals kriminella judiska krigsfiender som blivit mördade av sina egna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in