Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-13, 21:43
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Så vad tror Flashbacks samlade expertkår, när går Ryssen in i Ukraina? Tror vi på kommande vecka?

De går förmodligen inte in alls, men om det ändå blir av så tippar jag direkt efter att Vinter-OS är avslutat. Putin har inte utrymme för att framstå som respektlös mot husse dvs Xi Jinping/Kina som investerat både pengar och politiskt kapital i spelen.
2022-02-13, 21:44
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Min, realistiska, säkerligen, mycket nära sanningen.
Jo du är ju känd för att säga sanningar... ROFL!
Med den avataren och namnet också du måste vara huvudtrollet.
2022-02-13, 21:55
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Jo du är ju känd för att säga sanningar... ROFL!
Med den avataren och namnet också du måste vara huvudtrollet.
Det faktum att du i dina 2369 stycken inlägg aldrig har lyckats visa motsatsen stärker min trovärdighet.

Jag har å andra sidan kunnat blotta dina notoriska faktafel (eufemism för lögner) med en enkel länk till en verifierbar källa.
2022-02-13, 22:09
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Det faktum att du i dina 2369 stycken inlägg aldrig har lyckats visa motsatsen stärker min trovärdighet.

Jag har å andra sidan kunnat blotta dina notoriska faktafel (eufemism för lögner) med en enkel länk till en verifierbar källa.
Hahaha drygt 5000 inlägg med Fake-Trumphunterinlägg...

det senaste att 50% pratar ryska hahha

din kompis KGB-Zjirinovsky har fått Covid-19 och ligger på intensiven, vi kan ju hoppas han dör. Han har velat tvätta stövlar i indiska oceanen, bomba Europa osv.

https://www.rferl.org/a/russia-zhiri.../31694843.html
Senast redigerad av birgerkungen 2022-02-13 kl. 22:29.
2022-02-13, 22:11
Avstängd
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
De finns de som anser sig vara diskriminerade. Vad jag har sett i forum när frågan ställts så är det betydligt fler rysktalande som svarar att de inte är diskriminerade än de som påstår att de är det. Men det är bara några anekdotiska fall så svårt dra några stora växlar på det.

Dock är det en mycket liten andel som anser att ryska språkets status är ett av landets större problem, bara 1%. Slutsatsen som kan dras är att det är en liten fråga.
https://www.quora.com/Do-Russophones.../Michael-Zajac
Precis.

Den lilla minoritet som anser sig åsidosatta får föra sin talan i demokratisk ordning.
Inte med vapen då de inte är vare sig förföljda eller hotade.
Senast redigerad av RealTide 2022-02-13 kl. 22:13.
2022-02-13, 22:14
Medlem
Citat:
./.

Var så god. Peka ut påstående/n som enligt dig är "propaganda":

Exempel på diskrimninering av de ryskspråkiga i Ukraina:
Citat:
- Ryska som officiellt språk vid sidan av ukrainska. Hälften av landets befolkning är rysktalande.

Min, realistiska, säkerligen, mycket nära sanningen.
Ryska talas av 1/3, inte hälften.
https://www.ui.se/landguiden/lander-...ing-och-sprak/

Andelen etniska ryssar är 17% av befolkningen.
2022-02-13, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
De går förmodligen inte in alls, men om det ändå blir av så tippar jag direkt efter att Vinter-OS är avslutat. Putin har inte utrymme för att framstå som respektlös mot husse dvs Xi Jinping/Kina som investerat både pengar och politiskt kapital i spelen.
Det där var en intressant ingång. Det kanske ligger någonting i det faktiskt. Å andra sidan, skjuter Ukraina först så spelar det ingen roll. Det känns som minsta lilla misstag från nån sida kan få skiten att braka loss ordentligt. I det läget vettefan vad som händer. En regelrätt invasion av Kiev lär skapa enorma svallvågor. Det är obehagliga tider vi lever i.
2022-02-13, 22:36
Avstängd
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chumlee
Ryska talas av 1/3, inte hälften.
https://www.ui.se/landguiden/lander-...ing-och-sprak/

Andelen etniska ryssar är 17% av befolkningen.
Det bör tilläggas att inte ens en majoritet av ryssarna i Ukraina vill bli annekterade eller ta order från Moskva.
De lever i ett fritt demokratiskt land och gillar det.
2022-02-13, 22:36
Bannlyst
Hur många etniska ryssar (i %) bor det i Donetsk Republiken och i Luhansk Republiken?

Någon som har exakt siffra på det?
2022-02-13, 22:43
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandmannen-vk
Hur många etniska ryssar (i %) bor det i Donetsk Republiken och i Luhansk Republiken?

Någon som har exakt siffra på det?
Nästan 50 % i båda. Mer exakt än så vet jag tyvärr inte.
2022-02-13, 22:46
Medlem
ForumApaches avatar
Om ryssdjuret nu vill prata ryska så görs väl det bäst i Ryssland? Ryssdjuren har ingen historisk eller folkrättslig rätt till Ukraina. Inte heller i stora delar av det som är Ryssland idag för den delen heller. I stort sett 75% av ytan är ockuperat område. Nej, ner på knä med orkerna och utrota dem tills bara kvinnorna återstår .
2022-02-13, 22:55
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Du kommer med det dummare inlägget efter det andra. Du knarkar.
Det är ryska som dominerar i media, 2/3 av alla serier på ryska.
Allt du skriver är löjligt korkat. Pinsam är ordet.
Tråkigt att du tycker så, men använder du TV-serier som måttstock på diskriminering så ligger din ambitionsnivå under ukrainsk minimilönenivå - om jämförelsen tillåts.
Citat:
New law stokes Ukraine language tensions

An article of the laws that entered into force in January goes further, obliging shops, restaurants and the service industry to engage customers in Ukrainian unless clients specifically ask to switch.

Anyone caught violating the new legislation twice within one year could be fined 200 euros ($235), almost half of the average salary in the country.

Galyna Lekunova, a veterinarian in the eastern Ukrainian city of Mariupol, was left fuming by a new law in January mandating the use of Ukrainian in the service industry.

In protest against the regulations that she said amounted to "discrimination," the 47-year-old began offering 50-percent discounts to her Russian-speaking clients.

This is what she believes spurred the perpetrators of a graffiti attack on her clinic, which was defaced in late January with scrawls of black coffins and a warning of "Death to the enemies".

Lawmakers in 2019 passed legislation to cement Ukrainian as the country's primary language, ordering middle schools that taught in Russian and other minority languages to make the switch and mandating Ukrainian versions of online stores.

https://www.france24.com/en/live-new...guage-tensions
Citat:
Att definiera folk som rysktalande och icke är konstig indelning då de flesta är tvåspråkiga.
Med den lilla skillnaden att halva befolkningen under hot underordnas den andra halvan.
"Demokrati" på ukrainska. Framgångsrecept på en balkanisering av Ukraina.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in