Flashback bygger pepparkakshus!
2014-01-03, 00:23
Medlem
Dags att liva upp den här tråden tycker jag!
Pure, Stureplan, Stockholm

•Typ av ställe - Nattklubb

•Vilken målgrupp går och kan tänkas gå dit - Blandning av förortskids/Stekare

•Priser - Standard stureplanspriser, dyrt, har för mig att en drink gick på 200kr.

•Utbud på drycker - Allt från bärs och drinkar, till whiskey och annat, det mesta med andra ord.

•Kvalitet på drycker (och mat) - Mat har jag ingen aning, men drycker var väl standard size på.

•Upplevelse av service (om sådan är relevant för recensionen) - Tycker servicen var bra, trevligt folk i baren, samt snabbt/kvickt.

•(Eventuella förväntningar) - Förväntade mig en skön kväll helt enkelt, bra fart, sköna människor, lite brudar.

•(Infriades dessa förväntningar) - Det vill jag inte påstå, stället har tydligen röstats fram till "Stockholms bästa nattklubb". Hur dem kommit fram till detta resultat undrar jag verkligen, det var löning helgen jag var där, extremt lite folk, och inte speciellt bra drag.
Folk jag snackat med säger att dem aldrig upplevt en "fullsmockad" kväll på pure.

•Egna kommentarer - Helt OK ställe för en nybliven 18 åring (även om dem på pure desperat försöker få det till något så mycket mer hah).
Inget jag rekomenderar dock, finns bra mycket roligare ställen runt om i Stockholm!
Citera
2014-01-03, 00:31
Medlem
Passar på att skriva en eller två till!
Ställe - Solidaritet

•Stad - Stockholm/Stureplan/Östermalm

•Typ av ställe - Nattklubb

•Vilken målgrupp går och kan tänkas gå dit - Väldigt blandat, allt mellan 18-35, invandrare och svenskar. Den "trevliga" typen av förorts kids och småstekare.

•Priser - Standard stureplanspriser, 200 kr för en drink och 60-70 för en öl.

•Utbud på drycker - Allt.

•Kvalitet på drycker - Hög.

•Upplevelse av service - Trevlig bemötning i baren och dörren, inga Rambos till vakter.

•(Eventuella förväntningar) - Varit där så många gånger så förväntar mig inte riktigt någonting.

•(Infriades dessa förväntningar) -

•Egna kommentarer - En av dem bättre ställena i Stockholm, utan tvekan.
Skön blandning av folk och alltid helt fullt. (Proppade dansgolv och barer).
Det enda minuset är väl egentligen deras "cigg-ruta" som är extremt liten, kompisarna som röker brukar klaga på detta
Citera
2014-10-13, 05:33
Medlem
Antivalents avatar
Stad och mer specifikt var i denna stad

Stockholm, Häktet på Södermalm

Typ av ställe (såsom "nattklubb", "svartklubb", "kvarterskrog" etc)

Restaurang med 2 barer

Vilken målgrupp går och kan tänkas gå dit

Mycket mäklarfolk, men också vanliga förfestare med lite smak

Priser

Drinkar runt 130kr, öl 60kr och uppåt

Utbud på drycker

Otroligt kunniga bartenders som kan slänga ihop det mesta. De har ett varierande utbud av cocktails som varieras beroende på säsong. De gör även egna ingredienser, såsom Tonic smaksatt med gurka och svartpeppar. C:a 8 olika öl på fat och några till på flaska. Mest ljusa lagers.

Kvalitet på drycker (och mat)

Gå hit för den spännande atmosfären, stanna för drinkarna. Ett av mina absoluta favoritställen. Drinkarna kan ta uppemot 20 minuter att få serverade om det är mycket folk, men det är klart värt det. Sitter man vid baren förstår man varför, varje cocktail görs med kärlek och precision.

Upplevelse av service (om sådan är relevant för recensionen)

Väldigt "avkännande" personal. Varit här rätt mycket så personalen känner till mig. När jag är på dejt så blir det lite extra romantisk touche eller någonting som får tjejen att känna sig lite speciell utan att det blir corny, de håller sig på avstånd och förstår att det är jag och hon som ska bonda.

Också varit här med kompisgänget, då är det snackigt och ledig stämning.

(Eventuella förväntningar)

Brukar fnysa lite åt "dyrare" ställen. Innan jag gick in tänkte jag att det var ett till pretentiöst ställe som serverar vanlig bira till svindyra priser. Jag fick tipset av en gammal kollega, en snygg rikemansdotter från Bromma (ni känner säkert till typen). .

(Infriades dessa förväntningar)

Utifrån är det ett par stora dörrar som leder in till ett stort stenhus precis vid Busvikstorget. Första gången jag var här kändes det nästan som att gå till ett museum av något slag. Väl inne på gården hittar man på sommaren en uteservering med rätt osköna träfotöljer och lite kuddar utspritt. Längre in är det en ute-bar och lite vanliga bord och stolar. Känslan är nästan som en borggård. Väl inne i baren är det lågt i tak och en lång bardisk där det på kvällar och helger står två personer. Längre bort i samma rum är matsalen, går man igenom den kommer man till köket (ja, du får gå igenom) och man hamnar i en liten intim bar med plats för c:a 15 personer. Hela stället känns massivt, bastant men inte klaustrofobiskt (vilket man kan vänta sig av ett gammalt häkte.)

Går fram till baren och märker att jag är klart underklädd, men möts av ett leende och utomordentlig service. Blev övertalad på ett bra sätt att testa en av deras drinkar och blev blown away. Har man en 5-600 att sprätta på fördrinkar, gå hit. 3 stycken och du är redo att ta över världen.

De gånger jag gått hit efteråt har jag gjort det i vanliga jeans och en billig skjorta, men har aldrig ens blivit sneglad åt av personalen. Kanske för att jag första gångerna hade 8000 i kontanter som jag tog upp när jag skulle betala (varav 7000 var mitt företags pengar, men det håller vi tyst om), kanske för att det är sköna människor som jobbar där.

4.8 / 5

Enda som drar ner lite granna är priset och de övriga pretentiösa gästerna.
Citera
2015-04-06, 17:28
Medlem
bunjackens avatar
•Stad och mer specifikt var i denna stad
Oskarshamn
•Typ av ställe (såsom "nattklubb", "svartklubb", "kvarterskrog" etc)
Pub, krog och restaurang
•Vilken målgrupp går och kan tänkas gå dit
•Priser
Normala
•Utbud på drycker (och mat)
Bra utbud på drycker
•Kvalitet på drycker (och mat)
Kan endast uttala mig om dryckerna de var okej utan att vara extraordinära
•Upplevelse av service (om sådan är relevant för recensionen)
Bra men en jävligt dryg bartender jobbar där som jag bara stör mig på
•(Eventuella förväntningar)
att han skulle vara ledig
•(Infriades dessa förväntningar)
tyvärr inte
•Egna kommentarer
Summan blir att stället suger i fredags var nog sista gången jag går dit på väldigt väldigt länge om ens aldrig söker mig till andra ställen
Citera
2017-03-31, 23:48
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent

4.8 / 5

Enda som drar ner lite granna är priset och de övriga pretentiösa gästerna.

Skulle säga 3 / 5 p.g.a. underbemannad bar/ för oproffsiga mixologer. Plus att hur ska man kunna snacka om man inte ens kan höra sig själv tänka? DJ:s som spelar för hög volym i litet utrymme - smaklösa.
Citera
2019-11-11, 18:35
Medlem
EastClintfoods avatar
Någon som varit där och kan recensera stället?

https://www.tankkibaari.fi/

https://is.mediadelivery.fi/img/1920...a5ceee5f0a.jpg

Skulle nog gilla stället!
Citera
2021-11-30, 23:31
Medlem
Rosa Drömmar på Lilla Essingen.
Tog hem en hamburgertallrik.
Deras pommes frites är värdelösa, men hamburgaren var utmärkt, full poäng. Enkel och välgjord. Blir väl en 4p av 5.
Citera
2021-12-04, 20:14
Medlem
Senshi sushi på Hantverkargatan 81, Kungsholmen.
Kanske den godaste sushin jag ätit i Stockholm. Fisken var som smör, den bara smälte i munnen. Köper du en 15 bitars moriawase, då får du fisk som är i säsong just då, inte dom där tråkiga djupfrysta räkorna, gummibitarna till bläckfisk.
I dag stod bland annat snökrabba på menyn.
Första gången jag åt där i dag, och de har fått en ny stamkund.
Full pott!
Citera
2022-01-15, 02:22
Medlem
Eataly, Biblioteksgatan 5 i Stockholm.

Mama mia, vad ska jag säga.
Maten är okej. Helt okej. Överprissatt men helt okej.
Servicen däremot, den är nästintill värdelös. Det var länge sen jag behövt påkalla en servitörs uppmärksamhet för att få något att dricka. Först vatten (vilket vi fick hälla upp själva) och sen vin. Kommer inte ihåg när jag senast skulle behövt be om mer vin när jag sitter mitt i en middag och vinglaset är tomt.
Fick be om en sked till min tagliatelle (vilket är konstigt eftersom våra servitörer var italienare, vem äter spaghetti/tagliatelle med kniv och gaffel?! Gaffel och sked..).
När vi ätit varmrätten så kom en person och tog våra tallrikar och bestick, ingen fråga om vi var intresserade av efterrätt, kaffe eller något annat att dricka. Efter att dom tagit tallrikarna så visade servitörerna oss inget intresse mer. Vi hade lika gärna kunnat ta våra jackor och traska ut från restaurangen, ingen hade märkt.
Vinlistan var heller inget att hänga i julgranen.

Vill du äta italiensk mat i Stockholm finns det bättre ställen.
Citera
2022-01-17, 22:26
Medlem
Bertil85s avatar
Krogfierierigen finns den ?
Senast redigerad av Bertil85 2022-01-17 kl. 22:28.
Citera
2022-02-11, 10:05
Medlem
Rosa drömmar på Lilla Essingen.
Kan det va enda stället i Stockholm som serverar Biff Rydberg på fläskkött. Tog ett spanskt vin på glas till, odrickbart.

Tror inte ”kocken”, som stundtals serverade också, är utbildad kock.

Inredningen är horribel, tänk allt inhandlat på Rusta. Den Biff Rydberg jag serverades var mer som en jävligt salt pyttipanna, med fläsk istället för nötkött. Hit går lokala alkisar, Stig Larsson, människor som vill träffa Stig Larsson samt wt-stockholmare (löshår, brun utan sol, trasiga jeans, män med synliga tatueringar som berättar vilket fotbollslag de håller på etc).

Önskar hitta en schysst kvarterskrog i Gröndal/Stora el Lilla Essingen/bortre Kungsholmen.. Rosa Drömmar var tyvärr inte det jag sökte.
Citera
2022-02-13, 09:40
Bannlyst
Jag har inte tänk på att använda den här lämpliga tråden för ”recensioner”, så jag lägger upp bilder och lite text från ett annat av mina konton.

Hoppas att det kan intressera er som är intresserade av uteätande i den lite högre skolan.
Kanske lite annat också.

https://imgur.com/gallery/0UzNpBS

I really really anticipated yesterdays dinner @airasthlm since i’m a fan of @tommymyllymaki ’s style and philosophy of modern cooking.

From what i know, i feel that the tasting meny at 1* Stockholm Restaurant Aira pretty much reflects that philosophy.

As the first couple of the evening, we vere welcomed in a truly lovely way by all of the house staff, including the young chefs. And the front of house team were just as personal and professional as you want them to be.
I sometimes really like how a hostess can burst out in genuine laughter during an impeccable service.

The atmosphere, the furnishing and the details in the dining area are just amazing, so is the view outside the very large windows.

And the food - very comforting on a very very high level, a few of the servings were surprisingly simple, humble and elegant in flavour and structure, still with a subtile asian input in almost every dish.

And as a simple, humble and elegant chef, i really appreciate that style of the nordic cuisine.

Again - the non alcoholic beverage pairing shook me all up and left me surprised of the innovationskills and crafmanship on how they are produced in house.
Damn i enjoy beeing sober!

Aira hosts of the most high priced dinner experiences in Sweden, and of course one of the very best.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in