2022-02-10, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Vad är det frågan om? Först rånet på datorer i Västerås med kniv och nu viftar folk med pistol i en skola i Leksand. Har alla världens dårar kommit fram bara för att man har släppt på restriktionerna? Varför såg ingen det komma? SÄPO och MSB mfl står handfallna tillsammans med folket i korruptionens högborg Rosenbad.

Som någon skrivit redan i tråden har man vakter på vissa skolor och i USA har de rent av metalldetektorer vid ingången så att alla vapen tillvaratas innan ungarna ens får komma in i skolan. Sådant måste även införas här. "Vi har varit naiva" säger fåntrattarna i Rosenbad. Ja svenskar är för naiva och då händer sådana här saker som lätt borde gå att förhindra.

Det fetstilta fungerar ju inte riktigt dock med tanke på att de fortfarande toppar listan över mest skolskjutningar och masskjutningar i världen.

Problemet är inte att vi behöver vakter och "metalldetektorer". Problemet är att vårat rättsystem tillåter unga att begå brott utan större konsekvenser och att vi har en kultur bland specifikt invandrare att brott lönar sig, att den enkla vägen alltid är bäst och att god moral är icke-existerande. Tyvärr påverkas en del svenska ungdomar av detta med, från lite sämre hemförhållanden.

Om du tror att en metalldetektor i varje skola skulle påverka ett jota är du naiv. Det fungerar framförallt inte i USA och är ett misslyckat koncept som bara skapar mer rädsla och panik bland folket.
Citera
2022-02-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary.Glitter
Fast å andra sidan har ju också Leksand vad, 5-6000 invånare?

Jag förstår vad du menar men blir lite klurigt att jämföra en så pass liten tätort med medelstora städer i Sverige.

Hoppas Leksand förblir Sveriges framsida när det kommer till att bevara kultur och tradition. Bra folk rakt genom, trots att de är leksingar

Alltså 8000+ nu. Vi växer Under tiden 2015-2017 var vi nog 700-800 extra.

Förstår vad du menar. Men hela landet borde kunna tuffa till sig lite på den fronten. Vara lite stolta över vårt land och våra traditioner. Inte bara kasta allt i papperskorgen för att tillfredsställa andra. Det hade nog gynnat alla.

Låter på dig som du kommer från annan hockeyort?
Citera
2022-02-10, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amdyhlm
Alltså 8000+ nu. Vi växer Under tiden 2015-2017 var vi nog 700-800 extra.

Förstår vad du menar. Men hela landet borde kunna tuffa till sig lite på den fronten. Vara lite stolta över vårt land och våra traditioner. Inte bara kasta allt i papperskorgen för att tillfredsställa andra. Det hade nog gynnat alla.

Låter på dig som du kommer från annan hockeyort?

Kan säga dig att jag är Djurgårdare från grunden uppvuxen i en familj med endast Leksingar (Stockholmare dock) så det har varit en hel del turer på matcher upp till både nya och gamla hockeyhallen, lägg till sommarhockeyskola varje år där uppe Så mer eller mindre spenderat varje sommar där uppe och ett flertal matcher per år.

Älskar Leksand något enormt, fantastisk lokalbefolkning, kultur, traditioner och gemenskap som inte går att finna på annan ort i Sverige. Naturen icke att förglömma heller. Endast gott att säga om leksingar, trots det tuffa motståndet de bjuder på i hockeyn

Är enig, vi behöver tuffa till oss. Jag tror Leksingar har rätt attityd där. Hårda krav med en viss ömhet och värme i bemötandet på samma sätt, ni balanserar det till perfektion vilket är mycket beundransvärt!
Citera
2022-02-10, 20:44
Medlem
Citat:
Kan säga dig att jag är Djurgårdare från grunden uppvuxen i en familj med endast Leksingar (Stockholmare dock) så det har varit en hel del turer på matcher upp till både nya och gamla hockeyhallen, lägg till sommarhockeyskola varje år där uppe Så mer eller mindre spenderat varje sommar där uppe och ett flertal matcher per år.

Älskar Leksand något enormt, fantastisk lokalbefolkning, kultur, traditioner och gemenskap som inte går att finna på annan ort i Sverige. Naturen icke att förglömma heller. Endast gott att säga om leksingar, trots det tuffa motståndet de bjuder på i hockeyn

Är enig, vi behöver tuffa till oss. Jag tror Leksingar har rätt attityd där. Hårda krav med en viss ömhet och värme i bemötandet på samma sätt, ni balanserar det till perfektion vilket är mycket beundransvärt!

Känns inte som jag behöver sälja på dig byn direkt. Du kommer säkerligen, som jag, tillslut komma på att livet är för kort för att bo i en storstad och flytta upp. Du är välkommen! (Ja, så länge du inte kliver på våra traditioner då)

Ps. Låter som att du har en bra familj!
Citera
2022-02-10, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristaeus
Tala svenska kan man göra utan att vara svensk.
Jag talar t.ex. engelska och tyska...
Han är heter Fil*p och är född i Sverige med 2 svenska föräldrar, spelat hockey och är lite raggarstuk på grabben. Om det är svenskt för dig så Ja. Dina r*sse fördomar får du nog tyvärr bekräfta på annat håll i detta fall🥱
Citera
2022-02-10, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Det här är skär och sann kulturberikning.
Det gamla Sverige var skötsamt och tråkigt!
Lite skolrån höjer pulsen - vilket är bra för hälsan!
Det var en helsvensk kille vid namn vid samma namn som Fredrik hammars andra hälft men fortsätt du!
Citera
2022-02-10, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Personkrets3-1
Är det fastslaget att MGM är flykting?
Svensk grabb men bättre lycka nästa gång!
Citera
2022-02-10, 21:24
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipphipphitler
Det var en helsvensk kille vid namn vid samma namn som Fredrik hammars andra hälft men fortsätt du!

Han har väl blivit kulturberikad innan.
Citera
2022-02-10, 21:30
Medlem
Citat:
Fast å andra sidan har ju också Leksand vad, 5-6000 invånare?

Jag förstår vad du menar men blir lite klurigt att jämföra en så pass liten tätort med medelstora städer i Sverige.

Hoppas Leksand förblir Sveriges framsida när det kommer till att bevara kultur och tradition. Bra folk rakt genom, trots att de är leksingar

Håller inte med om ovanstående beskrivning av Leksand alls. C, S och V är största, näst största och fjärde största parti i Leksands kommun, fett borde ge dig en hint om vilka människor som lever där. Jag har själv bott där i närmare 1,5 år och skulle beskriva staden som definitionen av Sossig. Visst är staden inte lika kultiverad som storstäder men detta säger sig självt med invånarantalet. Skulle absolut inte beskriva staden som traditionell och konservativ utan mer som inkluderande, positiv till kultivering och blandningar av kulturer!
Citera
2022-02-10, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Han har väl blivit kulturberikad innan.
Jaja det är blattarnas fel alltihopa, jud*jävlar!
Citera
2022-02-10, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amdyhlm
Känns inte som jag behöver sälja på dig byn direkt. Du kommer säkerligen, som jag, tillslut komma på att livet är för kort för att bo i en storstad och flytta upp. Du är välkommen! (Ja, så länge du inte kliver på våra traditioner då)

Ps. Låter som att du har en bra familj!

Haha det är nästan spikat. Ska bara övertala jäntan hemma sen är vi på G. Kanske behöver konvertera till LIF-are om jag ska klara vardagen där, det får återstå att se...

Familjen är så bra den kan bli med tanke på att de hållt på ett lag som åker som en jojo upp och ner ur SHL. Inte lätt för psyket att hänga med då

Citat:
Håller inte med om ovanstående beskrivning av Leksand alls. C, S och V är största, näst största och fjärde största parti i Leksands kommun, fett borde ge dig en hint om vilka människor som lever där. Jag har själv bott där i närmare 1,5 år och skulle beskriva staden som definitionen av Sossig. Visst är staden inte lika kultiverad som storstäder men detta säger sig självt med invånarantalet. Skulle absolut inte beskriva staden som traditionell och konservativ utan mer som inkluderande, positiv till kultivering och blandningar av kulturer!

Jaså. Då skiljer våra upplevelser!

Tror valresultat kan skilja och det är säkerligen så att de inte fått erfara samma som vi i andra städer som kanske haft större problem med flyktingmottagandet!
Finns ju gott om Socialdemokrater och Vänsterpartister med konservativa åsikter när det kommer till migration och kultur, men jag förstår vad du menar.

Min upplevelse är i alla fall att jag (som svensk då) alltid varit välkommen, alltid möts av ett leende och alltid får en smäll på fingrarna om du kliver på deras traditioner och kultur!
Citera
2022-02-11, 16:48
Medlem
Aristaeuss avatar
Citat:
Han är heter Fil*p och är född i Sverige med 2 svenska föräldrar, spelat hockey och är lite raggarstuk på grabben. Om det är svenskt för dig så Ja. Dina r*sse fördomar får du nog tyvärr bekräfta på annat håll i detta fall🥱
Det var ingen information som fanns i tråden när jag postade.
Och sen, Stalin Jr, så borde du kanske ägna några minuter på att försöka förstå innebörden av ordet "rasist".

Mina förhoppningar om att du ska finna insikt i detta ämne, är dock föga ansenlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in