Citat:
Ursprungligen postat av
BAB7
Som skåning är Norrland för mig en landyta långt, långt bort, uppe i den kalla norden.
Men trots de stora skillnaderna i klimat, befolkningstäthet och avstånd, så ligger ju trots allt både Skåne och Norrland i Sverige!
Därför skulle det vara intressant att veta hur trafiksituationen ser ut i Norrland jämfört med här nere i sydskåne.
Ni som bor där uppe får gärna beskriva hur trafiksituationen ser ut!
- tex är det mycket trafik på vägarna?
- mycket lastbilar?
- är vägarna i bra skick?
- har ni motorvägar?
- hur kör folk?
- har ni också mycket köer?
Ja, ni förstår vad jag menar!
Som skåning kan jag förklara lite förenklat hur det ser ut här är i sydskåne:
- relativt bra vägstandard
- väl utbyggt motorvägsnät
- mycket trafik på de större vägarna med långa köer dagligen
- mycket lastbilar på motorvägarna (skåne är ju transit-län)
- folk håller (tyvärr) extremt korta avstånd på motorvägarna, "tre sekunders regeln" existerar inte.
- mycket trafikolyckor på vägarna.
- högt tempo
- nästan dagliga trafikkontroller av tung trafik (lastbilar) på motorvägarna.
Kanske är det sak samma, eller kanske är det stora skillnader på vägarna i skåne jämfört med Norrland, men vi har trots allt samma regler och lagar i hela landet.
Diskutera ämnet, skulle vara intressant att höra från er som bor och kör bil där uppe.
Jag har bott i båda områdena, eller rättare sagt, I norra skåne o I Sundsvall o Umeå, främst i den senare stan. Som du säkert vet är Norrland ca 60 % av Sverige så man måste nog specificera lite bättre för att kunna uttala sig. Umeåområdet är ex.vis hårt trafikerat med mkt rusningstrafik medan merparten av norrlands inland är glestrafikerat med vilt o renar, iaf norra Norrland. Skåne skiljer ju sig också mycket åt där västsidan, spec. sydväst, är betydligt mer tätbefolkad än norra, framförallt norra centrala o nordöstra delarna. De senare kan ha mer släktskap trafikmässigt med delar av Norrland än med sydväst skåne. Vägarna utanför städerna i de delar av Norrland jag har erfarenhet av, är klart sämre än i Skåne. Framförallt Västernorrlands län har mycket sunkiga vägar. Det kan man väl delvis ha,viss förståelse för med tanke på befolkningsmängd o långa avstånd (mycket väg) men visst är det lite orättvist.