Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-02-10, 22:50
Medlem
BAB7s avatar
Som skåning är Norrland för mig en landyta långt, långt bort, uppe i den kalla norden.
Men trots de stora skillnaderna i klimat, befolkningstäthet och avstånd, så ligger ju trots allt både Skåne och Norrland i Sverige!
Därför skulle det vara intressant att veta hur trafiksituationen ser ut i Norrland jämfört med här nere i sydskåne.

Ni som bor där uppe får gärna beskriva hur trafiksituationen ser ut!
- tex är det mycket trafik på vägarna?
- mycket lastbilar?
- är vägarna i bra skick?
- har ni motorvägar?
- hur kör folk?
- har ni också mycket köer?
Ja, ni förstår vad jag menar!

Som skåning kan jag förklara lite förenklat hur det ser ut här är i sydskåne:
- relativt bra vägstandard
- väl utbyggt motorvägsnät
- mycket trafik på de större vägarna med långa köer dagligen
- mycket lastbilar på motorvägarna (skåne är ju transit-län)
- folk håller (tyvärr) extremt korta avstånd på motorvägarna, "tre sekunders regeln" existerar inte.
- mycket trafikolyckor på vägarna.
- högt tempo
- nästan dagliga trafikkontroller av tung trafik (lastbilar) på motorvägarna.

Kanske är det sak samma, eller kanske är det stora skillnader på vägarna i skåne jämfört med Norrland, men vi har trots allt samma regler och lagar i hela landet.
Diskutera ämnet, skulle vara intressant att höra från er som bor och kör bil där uppe.
Citera
2022-02-10, 23:59
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Som skåning är Norrland för mig en landyta långt, långt bort, uppe i den kalla norden.
Men trots de stora skillnaderna i klimat, befolkningstäthet och avstånd, så ligger ju trots allt både Skåne och Norrland i Sverige!
Därför skulle det vara intressant att veta hur trafiksituationen ser ut i Norrland jämfört med här nere i sydskåne.

Ni som bor där uppe får gärna beskriva hur trafiksituationen ser ut!
- tex är det mycket trafik på vägarna?
- mycket lastbilar?
- är vägarna i bra skick?
- har ni motorvägar?
- hur kör folk?
- har ni också mycket köer?
Ja, ni förstår vad jag menar!

Som skåning kan jag förklara lite förenklat hur det ser ut här är i sydskåne:
- relativt bra vägstandard
- väl utbyggt motorvägsnät
- mycket trafik på de större vägarna med långa köer dagligen
- mycket lastbilar på motorvägarna (skåne är ju transit-län)
- folk håller (tyvärr) extremt korta avstånd på motorvägarna, "tre sekunders regeln" existerar inte.
- mycket trafikolyckor på vägarna.
- högt tempo
- nästan dagliga trafikkontroller av tung trafik (lastbilar) på motorvägarna.

Kanske är det sak samma, eller kanske är det stora skillnader på vägarna i skåne jämfört med Norrland, men vi har trots allt samma regler och lagar i hela landet.
Diskutera ämnet, skulle vara intressant att höra från er som bor och kör bil där uppe.

Jag har bott i båda områdena, eller rättare sagt, I norra skåne o I Sundsvall o Umeå, främst i den senare stan. Som du säkert vet är Norrland ca 60 % av Sverige så man måste nog specificera lite bättre för att kunna uttala sig. Umeåområdet är ex.vis hårt trafikerat med mkt rusningstrafik medan merparten av norrlands inland är glestrafikerat med vilt o renar, iaf norra Norrland. Skåne skiljer ju sig också mycket åt där västsidan, spec. sydväst, är betydligt mer tätbefolkad än norra, framförallt norra centrala o nordöstra delarna. De senare kan ha mer släktskap trafikmässigt med delar av Norrland än med sydväst skåne. Vägarna utanför städerna i de delar av Norrland jag har erfarenhet av, är klart sämre än i Skåne. Framförallt Västernorrlands län har mycket sunkiga vägar. Det kan man väl delvis ha,viss förståelse för med tanke på befolkningsmängd o långa avstånd (mycket väg) men visst är det lite orättvist.
Citera
2022-02-11, 00:00
Medlem
Milton.Millss avatar
Om Norrland har motorvägar eller inte kan man enkelt googla. E4 går upp till Umeå om inte ännu längre norrut kan jag säga på rak arm.
Citera
2022-02-11, 00:03
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Om Norrland har motorvägar eller inte kan man enkelt googla. E4 går upp till Umeå om inte ännu längre norrut kan jag säga på rak arm.

De skulle man enkelt kunna googla. E4 går ffrån Torneå till Helsingborg.
E4 är dock inte synonymt med motorväg, iaf inte norr om Uppsala. Vissa bitar är utbyggda, men stora delar är inte motorväg.
Citera
2022-02-11, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
De skulle man enkelt kunna googla. E4 går ffrån Torneå till Helsingborg.
E4 är dock inte synonymt med motorväg, iaf inte norr om Uppsala. Vissa bitar är utbyggda, men stora delar är inte motorväg.
Det finns inga motorvägar kring Umeå, vare sig på E4 eller någon annan väg. Vi har haft 7 km motorväg på södra sidan om Umeå, men den statusen på vägen har upphört för många år sedan. En stor del av de större landsvägarna är av typ 2/1, alltså inte något som passar som motorväg.
Citera
2022-02-11, 12:00
Medlem
Skillnaden mellan Norrland och Skåne är att det i Skåne inte finns en massa dumdryga renar som virrar omkring på vägarna.
Citera
2022-02-11, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Skillnaden mellan Norrland och Skåne är att det i Skåne inte finns en massa dumdryga renar som virrar omkring på vägarna.
Det gör det inte i hela Norrland.
Men dumdryga skåningar dräller det av i hela Skåne.
Citera
2022-02-11, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Däremot vildsvin har jag hört sägas!
Citera
2022-02-11, 16:42
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Däremot vildsvin har jag hört sägas!

Ja, vildsvin har vi mycket av här.
Även rådjur och kronhjort.

Har ni vildsvin i Norrland också?
Citera
2022-02-11, 16:43
Medlem
Citat:
Ja, vildsvin har vi mycket av här.
Även rådjur och kronhjort.

Har ni vildsvin i Norrland också?

Inte vad jag vet. Räcker med renar och, framförallt, älgar!
Citera
2022-02-11, 16:51
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Inte vad jag vet. Räcker med renar och, framförallt, älgar!

Älgar har vi inte här.
Åtminstone i den södra och västra delen av skåne där jag kör, även om det har hänt att en älg har irrat sig hit, men det är extremt ovanligt.
I nord/nordöst kan det finnas en del älgar.
Men som sagt, det är vildsvinen och rådjuren som är problemet här, och rävar!
Citera
2022-02-11, 16:54
Medlem
Citat:
Älgar har vi inte här.
Åtminstone i den södra och västra delen av skåne där jag kör, även om det har hänt att en älg har irrat sig hit, men det är extremt ovanligt.
I nord/nordöst kan det finnas en del älgar.
Men som sagt, det är vildsvinen och rådjuren som är problemet här, och rävar!
Rådjur finns även här. Säkert ytterligare ett antal djur som kan dyka fram på vägarna också.
Älgar är givetvis de som utgör störst risk, inga småkryp direkt...
Normalt håller de sig i skogarna, men älgar kan visa sig inne i bostadsområden också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in