2022-02-10, 17:29
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Öppnar ju upp för en marknad för mobiltelefonmålvakter.....

Ja, de kriminella löser problemet men vanliga medborgare förlorar ytterligare lite frihet i vanlig ordning. De kan sätta upp en kamera med direktlänk till Polisen i varje hem och operera in en GPS-sändare i samtliga medborgare. Det skulle ändå inte stoppa de kriminella... bara göra det sämre för de hederliga.

Men det är ju vägen vi alltid verkar välja. För ingen vill ta tag i i problemet i grunden. Lås in de kriminella på lång tid i outsourcade fängelser nånstans i Asien och låt oss ha vår frihet intakt här hemma.
Citera
2022-02-10, 17:31
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Estniska telefoner fungerar väl här med?
Citera
2022-02-10, 17:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Estniska telefoner fungerar väl här med?

Bingo. Krångligare att fylla på, men det kanske det är värt om man är Kjell Kriminell.
Citera
2022-02-10, 17:38
Medlem
Carnills avatar
Jag har kontantkort och det är så skönt att slippa alla försäljare och "Nigeria-samtal". Har även kontantkort dina mina barns mobiler.
Citera
2022-02-10, 17:40
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Ja, de kriminella löser problemet men vanliga medborgare förlorar ytterligare lite frihet i vanlig ordning. De kan sätta upp en kamera med direktlänk till Polisen i varje hem och operera in en GPS-sändare i samtliga medborgare. Det skulle ändå inte stoppa de kriminella... bara göra det sämre för de hederliga.

Men det är ju vägen vi alltid verkar välja. För ingen vill ta tag i i problemet i grunden. Lås in de kriminella på lång tid i outsourcade fängelser nånstans i Asien och låt oss ha vår frihet intakt här hemma.

Tar väl 1 sekund att komma på tanken med mobilmålvakter. Det hela är såklart att övervaka den stora massa av skatteslavar i Sverige.
Och en möjlighet för det lille svinet Morgan Johansson att låtsas göra något mot den skenande importerade kriminaliteten.
Eller så skaffar man kanske ett utlänskt kontokort och har det i Sverige. Det är nog svårt gjort.
Citera
2022-02-10, 17:41
Medlem
Albusdlxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Bingo. Krångligare att fylla på, men det kanske det är värt om man är Kjell Kriminell.

De finns också såna som blivit utsatta för brott som gillar anonymiteten. Fylla på är egentligen att swisha 1 gång i månaden. Inte svårare än ser betala en räkning.
Citera
2022-02-10, 17:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Albusdlx
De finns också såna som blivit utsatta för brott som gillar anonymiteten. Fylla på är egentligen att swisha 1 gång i månaden. Inte svårare än ser betala en räkning.

Absolut, du predikar för en troende nu. Jag tycker också att anonymitet är jättebra och regeringens förslag kommer inte lösa någonting annat än att man ”sänder en signal” och ”sätter ned foten” och hej och hå… Det är trots allt valår.

Att Swisha till Lettland är dock inte anonymt, då har man ett telefonnummer kopplat till sig. Men det beror förstås på vem man vill vara anonym mot.
Citera
2022-02-10, 18:13
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Nej, något abonnemang måste du inte köpa. Allt fungerar som tidigare och det enda som ändras är att ditt nummer blir synligt på bland annat Eniro.

Du måste ha fel de kan inte ta bort hemligt nummer och ge kriminella möjlighet att hitta gamlas telefoner kolla vad de bor på Mrkoll ringa till dem komma hem och lura sig in och stjäla?

Anonymiteten hindrar massor av den typen av kontakter. 80- och 90-åringarna har aldrig haft hemligt man skulle finnas i katalogen förr, men bland 60-, 70-åringar är det mycket vanligare att vara anonym.

Jag har köpt mitt kontantkort med kontanter med det tror jag redan de satt stopp för det på de flesta ställen man måste köpa med kort. Kan tänka mig att i Botkyrka och Södertälje fungerar det inte i Hassans affär för kontantekonomin är så utbredd.
Citera
2022-02-10, 18:14
Medlem
Vem fan har kontantkort nu för tiden? Det är ju bara kriminella och tokstollar ändå
Citera
2022-02-10, 18:16
Medlem
Symptms avatar
kommer bli jobbigt för den lokala weed dealern då
Citera
2022-02-10, 18:18
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnill
Jag har kontantkort och det är så skönt att slippa alla försäljare och "Nigeria-samtal". Har även kontantkort dina mina barns mobiler.

Det räcker men att du har "ingen kataloguppgift", då slipper du alla anonyma samtal även om du har ett abonnemang. Du kan ändå skicka över numret till den du ringer till för vissa svarar inte på okända nummer.
Citera
2022-02-10, 18:46
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kr3ll3
Han skrev specifikt kontantkort? Vilket var vad hela tråden handlade om? Sen finns det även e-sim så han måste nödvändigtvis inte ha ett fysiskt sim-kort i sin telefon. Men du kanske försöker leva upp till ditt profilnamn bara?

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Jag sa KONTANT-kort.

Förklara hur ni är mer anonyma med ett abonnemang!

Någon form av simkort (fysiskt eller e-sim) måste man ha för att koppla upp sig via mobilnätet och för registrering på WhatsApp så att föreslå att man kan strunta i kontantkort och köra WhatsApp istället är bara konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in