Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-09, 20:53
  #409
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det aktuella är i alla fall att SpaceX påstår sig just ha förstört 40 satelliter genom att skicka upp dem under pågående solstorm.

Passande avslutning på det monumentala fiaskot Starlink version ett.

Undrar om någon orkar följa version två?

Dom lär nog var tvungna att fortsätta skjuta upp version 1.5 med Falcon fram till dess Starship är färdig för att leverera satelliter. Dom ha ju redan en kundbas som använder betaversionen. Det lär nog bli stor prestigeförlust om alla dom kunderna förlorar uppkoppling. Det skulle nog orsaka mer negativ reklam än Dieselgate gjorde för VW.

Min bedömning är att V2.0 kan möjligtvis komma i gång i betaformat 2025 tidigast om dom inte råka ut fär mer problem med utvecklingen av starship.

Det största hotet tror jag dock ligger i att riskkapitalet sinar och investerar börjar bli för nervösa.
Citera
2022-02-09, 20:59
  #410
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Dom lär nog var tvungna att fortsätta skjuta upp version 1.5 med Falcon fram till dess Starship är färdig för att leverera satelliter. Dom ha ju redan en kundbas som använder betaversionen. Det lär nog bli stor prestigeförlust om alla dom kunderna förlorar uppkoppling. Det skulle nog orsaka mer negativ reklam än Dieselgate gjorde för VW.

Min bedömning är att V2.0 kan möjligtvis komma i gång i betaformat 2025 tidigast om dom inte råka ut fär mer problem med utvecklingen av starship.

Det största hotet tror jag dock ligger i att riskkapitalet sinar och investerar börjar bli för nervösa.
Beta för version ett är avslutad sedan oktober. Nu skall systemet vara i drift.
Men för att få använda det måste man bli utvald via epost. Det görs ingen mer omfattande reklam för det. Den utveckling som kommer är en dyrare variant när kritiken varit priset! Inga större tidningar har testat ingående.

Jag betraktar det som ett fiasko. Jag kommer att fortsätta följa men jag tror allt mindre på systemet.

Nu påstås laserlänkarna fungera i de nya satelliterna. Det vore en världsrevolution med snabbt Internet över hela jordklotet för 99 dollar/månad.

Det är något skumt med detta.
Citera
2022-02-09, 21:10
  #411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Dom ha ju redan en kundbas som använder betaversionen. Det lär nog bli stor prestigeförlust om alla dom kunderna förlorar uppkoppling. Det skulle nog orsaka mer negativ reklam än Dieselgate gjorde för VW.


Satelliterna de skickat slutar väl inte fungera än på ett tag?
Citera
2022-02-09, 21:12
  #412
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Varför skulle de som har uppkoppling idag förlora den då en uppskjutning av 40 satelliter misslyckades?


Inte pga 40 misslykade enheter. Dom lär vara tvugna att fortsätta skicka upp V1.5 till dess starship är färdigt även om det dröjer till 2030
Citera
2022-02-09, 21:13
  #413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Beta för version ett är avslutad sedan oktober. Nu skall systemet vara i drift.
Men för att få använda det måste man bli utvald via epost. Det görs ingen mer omfattande reklam för det. Den utveckling som kommer är en dyrare variant när kritiken varit priset! Inga större tidningar har testat ingående.

Jag betraktar det som ett fiasko. Jag kommer att fortsätta följa men jag tror allt mindre på systemet.

Nu påstås laserlänkarna fungera i de nya satelliterna. Det vore en världsrevolution med snabbt Internet över hela jordklotet för 99 dollar/månad.

Det är något skumt med detta.

Tesla gör heller ingen reklam... Det är word to mouth som gäller. Produkten säljer sig självt.

Det finns tusentals tester på Youtube av giganter som ex LTT.....
Citera
2022-02-09, 21:15
  #414
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Inte pga 40 misslykade enheter. Dom lär vara tvugna att fortsätta skicka upp V1.5 till dess starship är färdigt även om det dröjer till 2030

Jo jag missförstod dig först (vilket jag ändrade).

V2 väger 1 ton? Klarar deras nuvarande satelliter typ F9/Heavy inte att skjuta upp det menar du?

Eller är det pga dimensionen på V2 så den inte får plats?
Citera
2022-02-09, 21:21
  #415
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Jo jag missförstod dig först (vilket jag ändrade).

V2 väger 1 ton? Klarar deras nuvarande satelliter typ F9/Heavy inte att skjuta upp det menar du?

Eller är det pga dimensionen på V2 så den inte får plats?

Problemet är att det bara får plats 10st åt gången i Falcon. Det blir orimligt stort antal uppskjutningar. Dom är i en rävsax. Starskip kommer kunna lyfta 100satelliter åt gången.
Citera
2022-02-09, 21:30
  #416
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Ja de är nog ett gäng kioskmongon?

Eller så gjorde de en analys av situationen och bedömde att chansen att lyckas var större än misslyckas? Jag gissar de har några personer som räknar på detta mer än vad du gjort?

Jag tror dock på dig! Starta ett företag imorgon som utkonkurrerar SpaceX!

40st satelliter lär ju kosta en del så att vänta en dag el två för att vara 100% kanske hade vart bättre
Citera
2022-02-09, 21:30
  #417
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Problemet är att det bara får plats 10st åt gången i Falcon. Det blir orimligt stort antal uppskjutningar. Dom är i en rävsax. Starskip kommer kunna lyfta 100satelliter åt gången.

För mig som inte är expert känns det som jag saknar en hel del information som gör att jag kan uttala mig lika säkert som dig.

Vi vet inte kostnad för uppskjutning, vi vet inte spacex framtida "turnaround" på f9/heavy. Vad är produktionskapaciteten? 40 per år?

Falcon heavy kan ta 64 ton till LEO, och dessa satelliter placeras väldigt lågt i LEO så den kanske kan ta fler?

Vi vet inte om volymen begränsar.

Vi vet inte hur mycket USM går in med. Det kan också finnas klausuler/bonusar/affärsplan som gör det lönsamt ändå.

Vi vet inte om ett mindre antal V2 över vissa områden skulle öka prestandan betydligt, alltså att de placerar ut ett mindre antal mer strategiskt osv.

osv osv

Men många i denna tråd har ju redan räknat ut allt
__________________
Senast redigerad av AbsolutPrada 2022-02-09 kl. 21:47.
Citera
2022-02-09, 21:36
  #418
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
40st satelliter lär ju kosta en del så att vänta en dag el två för att vara 100% kanske hade vart bättre

Så du sitter på data som gör att du kan göra en vettig riskanalys? Bättre riskanalys än SpaceX team på gissningsvis tiotal personer?

Hur ser Teslas avtal med USM ut? Finns det vissa datum då bonus utlöper?

Måste vara väldigt enkelt att leva i din och dina tvivlares värld. Ni har räknat ut allt.

Men verkligheten är komplicerad och SpaceX har nog räknat på detta betydligt mer än dig och mig och även om de kommer fram till 75% misslyckande så är Musk majoritetsägare och vet om finanserna tillåter extravaganser.....

Men i er värld är allt så solklart. Så jävla löjligt. Jag tycker synd om er. Det finns antagligen 1000 variabler.
Citera
2022-02-09, 21:45
  #419
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Problemet är att det bara får plats 10st åt gången i Falcon.

Även om vi begränsar oss till F9 och inte heavy så klarar den 22800kg till LEO (dock reserveras vikt för att kunna landa/återanvända delar)

Men satelliterna placeras väldigt lågt vad jag vet.

Så varför får de bara med 10 satelliter a 1000kg per gång? Pga volymen?
__________________
Senast redigerad av AbsolutPrada 2022-02-09 kl. 21:48.
Citera
2022-02-09, 21:48
  #420
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
För mig som inte är expert känns det som jag saknar en hel del information som gör att jag kan uttala mig lika säkert som dig.

Vi vet inte kostnad för uppskjutning, vi vet inte spacex framtida "turnaround" på f9/heavy

Falcon heavy kan ta 64 ton till LEO, och dessa satelliter placeras väldigt lågt i LEO så den kanske kan ta fler?

Vi vet inte om volymen begränsar.

Vi vet inte hur mycket USM går in med. Det kan också finnas klausuler/bonusar som gör det lönsamt ändå.

Vi vet inte om ett mindre antal V2 över vissa områden skulle öka prestandan betydligt, alltså att de placerar ut ett mindre antal mer strategiskt osv.

osv osv

Men många i denna tråd har ju redan räknat ut allt


63 ton med FH skulle onekligen hjälpa men det gäller bara icke återanvändbara booster. För återanvändbar till LEO är det ca 23ton. Fast vet inte vad det kostar för FH. För 63 ton tror jag kostnaden är runt 150M USD per uppskjutning. Spacex verkar inte vara så förtjusta i FH då den nästan aldrig används.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback