Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-08, 20:15
  #385
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det finns konspirationsivrare, och det finns fanboys.

Min inställning är att sanningen alltid ligger mellan, inte på, nån av deras ståndpunkter. Om wwr lutar åt konspirationshållet, så gör du mer än lutar på fanboyshållet. Ska vi kalla det för en 'headlong rush'?

I vilket fall skitsamma; vi lär få se det inom några år.

Ditt inlägg är dåligt skrivet då det har flera konstiga meningsuppbyggnader vilket gör det svårt att förstå.

Så jag gissar lite när jag skriver detta svar:

Jag är ingen fanboy.... Jag hyllar inte allt Musk gör.

Jag tror inte på Musks alla idéer. Boring company, hyperloop mfl ser jag ingen framtid för. Hans planer för Mars verkar väl ambitiösa på gränsen till orimliga med den teknik vi har idag och en tid framöver. Här skulle jag kunna rabbla saker han måste övervinna. Men om vi nöjer oss med att han skickar ett antal raketer och sedan placerar några människor på Mars så tror jag han har en bra chans inom 10 år.

Starlink tror jag på. Det finns en hel del fördelar med kommande V2... Att sen kunna erbjuda USAs militär globalt internet som är väldigt svårt att slå ut. Det är värt väldigt mycket för USA militär. Men du är för dåligt insatt i det. Du gissar bara.

Men visst... bevisa dina kunskaper. Vilken kris under USAs insats i Syrien fick USA att inse de behöver ett väldigt redundant kommunikationssystem?
__________________
Senast redigerad av AbsolutPrada 2022-02-08 kl. 20:25.
Citera
2022-02-08, 20:24
  #386
Medlem
raskenss avatar
ÄR det någon som sett mer detaljerade uppgifter om vad Satelliten V2.0 egentligen har? Varför väger den 1ton plötsligt och vilka förändringar är gjorda?


Är det fortfarande 4års livslängd på satelliten? Bandbredden på laserlänken?

Existerar det någon bild på V2.0
__________________
Senast redigerad av raskens 2022-02-08 kl. 20:28.
Citera
2022-02-08, 22:09
  #387
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
ÄR det någon som sett mer detaljerade uppgifter om vad Satelliten V2.0 egentligen har? Varför väger den 1ton plötsligt och vilka förändringar är gjorda?


Är det fortfarande 4års livslängd på satelliten? Bandbredden på laserlänken?

Existerar det någon bild på V2.0

Tusans j*vlar .. surfade runt lite, och ja v2 verkar väga ett ton. Med rätt bra prestanda iofs även om den inte var angiven per enhet - totalen var dock intressant, uppe i siffor man sällan ser för internet. Nånstans runt exabyte?

Men dom lever i LEO och med det finns en time limit. Har inte läst allt, förstår inte allt, och fått spendera nån timme i försvar av nån pudel som försökte äta mina tår, men här finns info i massor: https://www.nextbigfuture.com/2021/0...nd-faster.html
Citera
2022-02-09, 15:54
  #388
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Tusans j*vlar .. surfade runt lite, och ja v2 verkar väga ett ton. Med rätt bra prestanda iofs även om den inte var angiven per enhet - totalen var dock intressant, uppe i siffor man sällan ser för internet. Nånstans runt exabyte?

Men dom lever i LEO och med det finns en time limit. Har inte läst allt, förstår inte allt, och fått spendera nån timme i försvar av nån pudel som försökte äta mina tår, men här finns info i massor: https://www.nextbigfuture.com/2021/0...nd-faster.html


intressant länk, men frågan är hur dom kommit fram till sifforrna:

Future Starlink satellites will likely weigh around one ton (~2200 lb) each, be capable of a maximum individual bandwidth of some 60-80 Gbps, and have solar arrays capable of supplying something like 15-20 kilowatts to power an army of antennas. If SpaceX ultimately wins FCC approval, the ~30,000 satellite Starlink Gen2 constellation as proposed would have a total instantaneous bandwidth of at least 500 terabits per second (Tbps) over land (~1800 Tbps including ocean coverage). As of 2020, the total installed bandwidth of global internet infrastructure was estimated to be 600 Tbps


En enda "state of the art"atlantkabel har tror jag runt 10Tbit kapacitet, hur hela världens kapacitet bara skulle vara 600Tbit känns konstigt.
Citera
2022-02-09, 16:01
  #389
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
hur hela världens kapacitet bara skulle vara 600Tbit känns konstigt.
Spamsändarna har väl för kassa servrar ...
Citera
2022-02-09, 16:04
  #390
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
ÄR det någon som sett mer detaljerade uppgifter om vad Satelliten V2.0 egentligen har? Varför väger den 1ton plötsligt och vilka förändringar är gjorda?


Är det fortfarande 4års livslängd på satelliten? Bandbredden på laserlänken?

Existerar det någon bild på V2.0

Ibland betydligt kortare. Geomagnetisk storm tros ha förstört 40 Starlink-satelliter

https://feber.se/vetenskap/geomagnet...lliter/434978/
Citera
2022-02-09, 16:08
  #391
Avstängd
wwrs avatar
Det är jättebra att uppgifter om version 2 tas fram. Men det är lite svårt att mobilisera den rätta entusiasmen en gång till. Version ett har man ju försökt hänga med i under 2-3 år. Men den blev ju ett monumentalt fiasko och liknar närmast 500 ton rymdskrot. Så jag kommer troligen inte att vara lika aktiv att följa version två.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-02-09 kl. 16:10.
Citera
2022-02-09, 16:10
  #392
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är jättebra att uppgifter om version 2 tas fram. Men det är lite svårt att mobilisera den rätta entusiasmen en gång till. Version ett har man ju försökt hänga med i under 2-3 år. Men den blev ju ett monumentalt fiasko. Så jag kommer troligen inte att vara lika aktiv att följa version två.

Först, jag ser gärna att det här lyckas trots att dom fyller LEO med skrot och gör andra uppskjutningar farliga.

Sedan, när vinsten av detta går till att skicka folk på en envägsresa till Mars, så har jag en lista av folk jag skulle rekommendera att SpaceX skickar ...
Citera
2022-02-09, 16:28
  #393
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Först, jag ser gärna att det här lyckas trots att dom fyller LEO med skrot och gör andra uppskjutningar farliga.

Sedan, när vinsten av detta går till att skicka folk på en envägsresa till Mars, så har jag en lista av folk jag skulle rekommendera att SpaceX skickar ...
Jag har också förslag. Men Hugo Drax i tråden är den ende som åker frivilligt.

Man kan ju hoppas på ett Kesslersyndrom så länge inga astronauter blir skadade.
https://www.youtube.com/watch?v=vKW-Gd_S_xc&t=100s

Rymdskrot är redan ett problem. Starlink sägs ju ha automatiska väjningsfunktioner med kryptonmotorerna men satelliterna är ganska stora med solpaneler och hastigheterna är höga. Det har funnits tillbud har det skrivits. Krockar kan komma att utgöra risker.
Citera
2022-02-09, 16:38
  #394
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Man kan ju hoppas på ett Kesslersyndrom så länge inga astronauter blir skadade.
https://www.youtube.com/watch?v=vKW-Gd_S_xc&t=100s

Oh no you didn't?

För en fysiker, astronom, bibliotekarie eller bara nån som gått genom grundskolan är Gravity så fundamentalt crooked att bara folk med enorm förmåga att ignorera verkligheten kan gilla rymdscenerna. Ok, dom är snygga, men man blir mest arg när man ser dom när man funderar igenom aktiviteterna.

Men ja, att fylla rymden med skrot, och även medvetet som USA och Kina gjort, är så korkat att klockorna stannar.
Citera
2022-02-09, 16:47
  #395
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
En enda "state of the art"atlantkabel har tror jag runt 10Tbit kapacitet, hur hela världens kapacitet bara skulle vara 600Tbit känns konstigt.

Den senaste atlantkabeln är på 250 Tbit/s, två nya kablar planeras för 2022 på ca: 350 Tbit/s.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dunant...cations_cable)

Edit: Tydligen stiger behovet ganska snabbt.

Citat:
Global Internet Bandwidth Rose by 29% in 2021 to a Total of 786 Tbps
https://www.totaltele.com/511155/Glo...al-of-786-Tbps
__________________
Senast redigerad av Max3x 2022-02-09 kl. 16:55.
Citera
2022-02-09, 17:42
  #396
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det har skjutits upp 49 stalliter till. De sköts upp från Florida så de hamnar inte över oss.

https://www.space.com/spacex-starlin...s-january-2022

Fast systemet är inte lönsamt påstås det. Men ändå skjuter man upp satelliterna. Systemet är fortfarande under testning, sedan mer än ett och ett halvt år, vad jag kommer ihåg. Det hela är bara en röra av desinformation.

Opps, kostsamt!

https://live.aftonbladet.se/supernyt...20Elon%20Musks

"Norrsken dödade Elon Musks satelliter
Den 4 februari skådades ett norrsken över Sverige och andra delar av världen.

Dagen före sköt Elon Musks rymdföretag Space X upp 49 internetsatelliter från Kennedy space center i Florida.

Men 40 av dem slogs ut av norrskenet och nådde inte fram till rätt bana, meddelar Space X."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback