Citat:
Ursprungligen postat av
Trepidation
Ett renodlat IQ test hade man inte kunnat ha, jag menar hur skulle det se ut om utbildningen endast är avsedd för de med exempelvis över 125 i IQ?
Detta begåvningstestet hade jag inget att klaga på, jag tyckte det vart bra och jag förstår syftet. Däremot tyckte jag att bildkvalitén på sista delen med hur de mindre kuberna i olika former vart vridna kunde varit bättre.
Jag förstår att många vill komma in på utbildningen och blir både besvikna och ledsna när de istället skickas hem, däremot tror jag inte klagostigen är rätt väg att gå. Jag liksom många andra åkte ut efter psykologen, även om samtalet i sig kändes bra förstår jag dock varför. Jag hade också skickat hem mig, ibland har man bra dagar och ibland mindre bra.
Istället för att klaga på min situation försöker jag förstå mig på den och vad som gick fel, i den mån jag kan och under rimlig tid. Att gräma sig och fundera hela vägen till nästa söktillfälle är förmodligen inte heller en bra idé, fokusera framåt och tro på er själva till nästa omgång. :-)
Så är det. Och under utbildningen uppstår mängder med situationer där man behöver vara ärlig mot sig själv varför det gick bra eller dåligt. Så det är lika bra att från början ha inställningen att man inte kan allt första gången och sedan jobba med sig själv kring vissa delar. Eftersom man sedan ska arbeta tätt ihop med kollegor kring uppgifter som sker praktiskt här och nu, inte sällan med en del risker inblandade, är det både dumt och svårt att mörka sina brister.
Jag beundrar alla som söker gång på gång, och inte ger upp. Det finns många som kommer in på t.ex. 5:e försöket, eller efter ännu fler försök.