2022-02-04, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trepidation
Ett renodlat IQ test hade man inte kunnat ha, jag menar hur skulle det se ut om utbildningen endast är avsedd för de med exempelvis över 125 i IQ?

Detta begåvningstestet hade jag inget att klaga på, jag tyckte det vart bra och jag förstår syftet. Däremot tyckte jag att bildkvalitén på sista delen med hur de mindre kuberna i olika former vart vridna kunde varit bättre.

Jag förstår att många vill komma in på utbildningen och blir både besvikna och ledsna när de istället skickas hem, däremot tror jag inte klagostigen är rätt väg att gå. Jag liksom många andra åkte ut efter psykologen, även om samtalet i sig kändes bra förstår jag dock varför. Jag hade också skickat hem mig, ibland har man bra dagar och ibland mindre bra.

Istället för att klaga på min situation försöker jag förstå mig på den och vad som gick fel, i den mån jag kan och under rimlig tid. Att gräma sig och fundera hela vägen till nästa söktillfälle är förmodligen inte heller en bra idé, fokusera framåt och tro på er själva till nästa omgång. :-)
Nej då skulle kanske 2 % klara sig. Man sätter gränsen vid 100 vilket är normal begåvning. Som det ser ut nu lyckas man ju ändå aldrig fylla platserna. Då måste man ändra processen. Istället pratar politiker om att de utökat polisutbildningen. Helt galet.
Citera
2022-02-04, 21:40
Medlem
Citat:
Ett renodlat IQ test hade man inte kunnat ha, jag menar hur skulle det se ut om utbildningen endast är avsedd för de med exempelvis över 125 i IQ?

Detta begåvningstestet hade jag inget att klaga på, jag tyckte det vart bra och jag förstår syftet. Däremot tyckte jag att bildkvalitén på sista delen med hur de mindre kuberna i olika former vart vridna kunde varit bättre.

Jag förstår att många vill komma in på utbildningen och blir både besvikna och ledsna när de istället skickas hem, däremot tror jag inte klagostigen är rätt väg att gå. Jag liksom många andra åkte ut efter psykologen, även om samtalet i sig kändes bra förstår jag dock varför. Jag hade också skickat hem mig, ibland har man bra dagar och ibland mindre bra.

Istället för att klaga på min situation försöker jag förstå mig på den och vad som gick fel, i den mån jag kan och under rimlig tid. Att gräma sig och fundera hela vägen till nästa söktillfälle är förmodligen inte heller en bra idé, fokusera framåt och tro på er själva till nästa omgång. :-)

Så är det. Och under utbildningen uppstår mängder med situationer där man behöver vara ärlig mot sig själv varför det gick bra eller dåligt. Så det är lika bra att från början ha inställningen att man inte kan allt första gången och sedan jobba med sig själv kring vissa delar. Eftersom man sedan ska arbeta tätt ihop med kollegor kring uppgifter som sker praktiskt här och nu, inte sällan med en del risker inblandade, är det både dumt och svårt att mörka sina brister.

Jag beundrar alla som söker gång på gång, och inte ger upp. Det finns många som kommer in på t.ex. 5:e försöket, eller efter ännu fler försök.
Citera
2022-02-04, 21:42
Medlem
Trepidations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schengenvisering
Nej då skulle kanske 2 % klara sig. Man sätter gränsen vid 100 vilket är normal begåvning. Som det ser ut nu lyckas man ju ändå aldrig fylla platserna. Då måste man ändra processen. Istället pratar politiker om att de utökat polisutbildningen. Helt galet.

Det du missar är nog att detta test är inte relativt för befolkningen i sig, det är relativt för de som söker just denna utbildning. Därmed är talet 100 irrelevant i sammanhanget och således ingen grund för vidare diskussion, min känsla är snarare att du projicerar din besvikelse över att ha skickats hem.
Senast redigerad av Trepidation 2022-02-04 kl. 21:56.
Citera
2022-02-04, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bronko.jones
Visst, man behöver veta var Göteborg ligger, men det är inte poängen här. Det handlar om att från fråga till fråga kunna lösa problem med snabbt skiftande villkor. Som i ditt exempel med Göteborg. På nästa fråga kanske man ska klicka i fjärde jämna heltalet i en sifferserie och femte konsonanten i ordet hästkött om Malmö inte ligger öster om London. Och detta sker på tid.

Ovanstående är påhittade exempel men det är den typen av frågor, i just detta segment av testet.
Det är generöst med tid. Så är man bekant med begreppen och kartan klarar man det. Tyvärr åker många som inte vet just det ut. Jah tycker iallafall ett annat test hade fungerat bättre om man vill fylla platser utan att ta in s.k förståndshandikappade.
Citera
2022-02-04, 21:47
Medlem
Citat:
Det du missar är nog att detta test är inte relativt för befolkningen i sig, det är relativt för de som söker just denna utbildning. Därmed är siffran 100 irrelevant i sammanhanget och således ingen grund för vidare diskussion, min känsla är snarare att du projicerar din besvikelse över att ha skickats hem.
Nej, det är inte ett normerat test som jag förstår det. Det är normerat en gång. Eller vad menar du med relativt till de som gör testet?
Citera
2022-02-04, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schengenvisering
Det är generöst med tid. Så är man bekant med begreppen och kartan klarar man det. Tyvärr åker många som inte vet just det ut...

Där håller jag med dig. Det är samma med ordförståelsedelen, en smart person som inte behärskar svenska fullt ut får sämre resultat.

De kallar ju testet för begåvningstest, men det är till viss del ett kunskapstest.

Å andra sidan är det rimligt att förvänta sig att en polis ska kunna grundläggande geografi och behärska svenska.
Citera
2022-02-06, 18:51
Medlem
Trepidations avatar
Jag kom att tänka på en sak som jag även minns mig ha läst att en tidigare medlem också vart med om, jag skickades för samtal med psykolog direkt när jag gjort personlighetstestet efter UNIQ. D.v.s någon fysisk testning eller undersökning skedde ej.
Citera
2022-02-06, 19:39
Medlem
Citat:
Jag kom att tänka på en sak som jag även minns mig ha läst att en tidigare medlem också vart med om, jag skickades för samtal med psykolog direkt när jag gjort personlighetstestet efter UNIQ. D.v.s någon fysisk testning eller undersökning skedde ej.

Det verkar vara så att de i undantagsfall lägger om ordningen på testerna om det är många inne samtidigt.

I mitt fall fick jag göra drogtestet efter psykologen och innan säkerhetssamtalet.
Senast redigerad av bronko.jones 2022-02-06 kl. 19:44.
Citera
2022-02-08, 05:06
Bannlyst
Gjorde simprovet häromdagen. Är förhållandevis vältränad. Tränar minst tre gånger i veckan, men att simma tog fan död på en. Nu klarade jag det på cirka 7 minuter. Trodde det skulle vara mycket lättare än vad det var, men icke. Dock har man inte simmat dom senaste 10 åren, så det är absolut värt att försöka träna upp ens simning innan man söker.

Nästa vecka blir det prövning. ska bli intressant att se hur det kommer att gå.
Citera
2022-02-08, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Gjorde simprovet häromdagen. Är förhållandevis vältränad. Tränar minst tre gånger i veckan, men att simma tog fan död på en. Nu klarade jag det på cirka 7 minuter. Trodde det skulle vara mycket lättare än vad det var, men icke. Dock har man inte simmat dom senaste 10 åren, så det är absolut värt att försöka träna upp ens simning innan man söker.

Nästa vecka blir det prövning. ska bli intressant att se hur det kommer att gå.
Simtestet är jobbigare i skolan så du vet! Så bara att forsätta träna
Citera
2022-02-08, 22:57
Medlem
Var på prövning denna vecka. Åkte hem efter psykologen. Har gedigen karriär i bagaget och är 40+. Drog en 8a på styrka, cyklade 7a och hade 9a på uniq. Stabil bakgrund och uppväxt. Högst oklart varför jag ej gick vidare, tyckte samtalet med psykologen var trevligt och det flöt på väldigt bra.
Citera
2022-02-09, 01:12
Medlem
Trepidations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowsurrender
Var på prövning denna vecka. Åkte hem efter psykologen. Har gedigen karriär i bagaget och är 40+. Drog en 8a på styrka, cyklade 7a och hade 9a på uniq. Stabil bakgrund och uppväxt. Högst oklart varför jag ej gick vidare, tyckte samtalet med psykologen var trevligt och det flöt på väldigt bra.

Hur vart din utstrålning och hållning? Gestikulerade du när du talade, talade du med självförtroende? Ögonkontakt? Sa du någon gång ifrån eller visade tecken på att du reagerade negativt?

Det kan ju vara något så banalt som att man vid 40+ vill se att man söker igen, men nu gissar jag vilt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in