Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-08, 17:33
  #373
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är en väldig aktivitet som nu betraktas som värdelös.

Jag ber om ursäkt, inlägget du citerade vad inte avsett att klaga på faktiska förhållanden - utan att bara indikera olika mindset. Eller är du inte bekväm med att bli kallad för "lutar åt konspirationsteoretiskt" när det gäller starlink?

Att Prada är faller nära ljushastigheten mot fanboy är det kanske ingen fråga om.

Notera: Man kan aldrig NÅ perfekt konspirationsteoretiker eller fanboy, bara komma väldigt nära. Se den ena som absolut zero och den andra som ljushastigheten. Ni avgör vilken som är vilken.
Citera
2022-02-08, 17:36
  #374
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag ber om ursäkt, inlägget du citerade vad inte avsett att klaga på faktiska förhållanden - utan att bara indikera olika mindset. Eller är du inte bekväm med att bli kallad för "lutar åt konspirationsteoretiskt" när det gäller starlink?

Att Prada är faller nära ljushastigheten mot fanboy är det kanske ingen fråga om.

Notera: Man kan aldrig NÅ perfekt konspirationsteoretiker eller fanboy, bara komma väldigt nära. Se den ena som absolut zero och den andra som ljushastigheten. Ni avgör vilken som är vilken.
Just hur den termen används kan vi inte diskutera här.
Man måste fråga sig hur dessa 520 ton kan ha skjutits upp och nu betraktas som närmast värdelösa.
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men att skicka upp 520 ton satelliter till högre omloppsbana än rymdstationen, senaste uppskjutningarna för mindre än en månad sedan och samtidigt förklara att det aldrig kommer att löna sig, är anmärkningsvärt.

520 ton satelliter skulle viktmässigt motsvara 87 uppskjutningar av vardera 4 astronauter (Dragon 6 ton) till rymdstationen. (Man hade alltså kunna få upp 350 astronauter istället, nu har man väl skickat upp 12 tror jag. Bara som jämförelse.)

Det är en väldig aktivitet som nu betraktas som värdelös.
Citera
2022-02-08, 17:39
  #375
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Man måste fråga sig hur dessa 520 ton kan ha skjutits upp och nu betraktas som närmast värdelösa.

Ok, jag tvingas väl bita, då. Du har skrivit det vad 4 gånger nu, fast jag försökt ignorera det.

Vem har bestämt att starlink-uppskjutningar är värdelösa? När du flera gånger påstår att dom nu betraktas som närmast värdelösa med sån frenesi?
Citera
2022-02-08, 17:47
  #376
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Ok, jag tvingas väl bita, då. Du har skrivit det vad 4 gånger nu, fast jag försökt ignorera det.

Vem har bestämt att starlink-uppskjutningar är värdelösa? När du flera gånger påstår att dom nu betraktas som närmast värdelösa med sån frenesi?
Det finns ingen aktivitet alls runt Starlink. Ingen marknadsföring. Elon säger att det inte lönar sig. Nu kommer version 2! Nu fungerar laserlänkarna sägs det. Det borde stå handelsfartyg, kryssningsfartyg, Stilla Havs-länder i kö för att använda systemet.

Det går inte ens att gå in i en affär och köpa. Man kan bara bli utvald att använda.

520 ton satelliter som inte lönar sig!
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-02-08 kl. 17:53.
Citera
2022-02-08, 17:50
  #377
Avstängd
wwrs avatar
Här skriver Musk att de kan gå bankrutt på systemet och Starship.
Citat:
If a severe global recession were to dry up capital availability / liquidity while SpaceX was losing billions on Starlink & Starship, then bankruptcy, while still unlikely, is not impossible.

GM & Chrysler went BK last recession.

“Only the paranoid survive.” – Grove
https://twitter.com/elonmusk/status/...e5m3oe5z4GgCDw
Citera
2022-02-08, 17:54
  #378
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det finns ingen aktivitet alls runt Starlink. Ingen marknadsföring. Elon säger att det inte lönar sig. Nu kommer version 2! Nu fungerar laserlänkarna sägs det. Det borde stå handelsfartyg, kryssningsfartyg, STilla Havs-länder i kö för att använda systemet.

Det går inte ens att gå in i en afför och köpa. Man kan bara bli utvald att använda.

520 ton satelliter som inte lönar sig!

Vilka laserlänkar? Den mellan satelliterna som skulle finnas, eller ska det användas från satellit till mark? Innebär detta att nånting i de satelliter som redan är däruppe saknades när dom sköts upp? Lite för mycket galla och för lite reell info för att ta det på allvar.

Även om jag personligen lyft ett par hundra ögonbryn över tid av nyheter om starlink, så har jag inte brytt mig nog om att gå in och detaljstudera tekniken. Har inte heller ifrågasatt den - så de som gör har ett visst beviskrav eller iaf informationskrav på sig.

Vad e det för laser som allt som finns däruppe tydligen saknar? Och som investor för detta har jag ju blivit skogstokig om man skickat upp jox utan en viktig komponent
Citera
2022-02-08, 17:58
  #379
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Vilka laserlänkar? Den mellan satelliterna som skulle finnas, eller ska det användas från satellit till mark? Innebär detta att nånting i de satelliter som redan är däruppe saknades när dom sköts upp? Lite för mycket galla och för lite reell info för att ta det på allvar.

Även om jag personligen lyft ett par hundra ögonbryn över tid av nyheter om starlink, så har jag inte brytt mig nog om att gå in och detaljstudera tekniken. Har inte heller ifrågasatt den - så de som gör har ett visst beviskrav eller iaf informationskrav på sig.

Vad e det för laser som allt som finns däruppe tydligen saknar? Och som investor för detta har jag ju blivit skogstokig om man skickat upp jox utan en viktig komponent
Det är heltokigt hur man än ser det.

Under två år fortsätter SpaceX/Musk att skjuta upp sammanlagt 520 ton satelliter, viktmässigt motsvarande 87 uppskjutningar av vardera 4 astronauter till rymdstationen. Och nu påstår man att systemet inte fungerar bättre än att man kan gå bankrutt på det.

Man gör inte heller någon nämnvärd reklam för det.

Det där går inte ihop.
Citera
2022-02-08, 18:00
  #380
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är heltokigt hur man än ser det.

Hade det inte varit som mer givande att bara svara på frågan/-orna?
Citera
2022-02-08, 18:02
  #381
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Hade det inte varit som mer givande att bara svara på frågan/-orna?
Jag hinner just nu inte ta fram data för att svara på alla frågor i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är heltokigt hur man än ser det.

Under två år fortsätter SpaceX/Musk att skjuta upp sammanlagt 520 ton satelliter, viktmässigt motsvarande 87 uppskjutningar av vardera 4 astronauter till rymdstationen. Och nu påstår man att systemet inte fungerar bättre än att man kan gå bankrutt på det.

Man gör inte heller någon nämnvärd reklam för det.

Det där går inte ihop.
Citera
2022-02-08, 18:04
  #382
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det finns ingen aktivitet alls runt Starlink. Ingen marknadsföring. Elon säger att det inte lönar sig. Nu kommer version 2! Nu fungerar laserlänkarna sägs det. Det borde stå handelsfartyg, kryssningsfartyg, Stilla Havs-länder i kö för att använda systemet.

Det går inte ens att gå in i en affär och köpa. Man kan bara bli utvald att använda.

520 ton satelliter som inte lönar sig!

Måste tilläggas att livslängden är max 5 år, sen trillar de ner och brinner upp. Både 3 och 4 år har nämnds men 5 år är den senaste uppgiften.
Citera
2022-02-08, 18:14
  #383
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Måste tilläggas att livslängden är max 5 år, sen trillar de ner och brinner upp. Både 3 och 4 år har nämnds men 5 år är den senaste uppgiften.
Iofs bra, då kan ju t.ex satelliter som inte har nån laser wwr yrade om snabbt bytas ut. Nu vet vi ju inte för jag ställde två frågor och han har inte tid att svara på alla frågor i tråden men citerar sina egna hela poster två gånger.

Jag vet inte. Självklart finns det mycket att fundera på när det gäller starlink. Jag tror det var ett sätt att få pengar till att bygga .. annat. Men det FINNS stor potential i det - ett låg-nivå satellitsystem skulle fixa det stora problemet med ett geostationärt nät och det är att inte en jvl som nånsin spelar spel går nära dom. Inte när du laggar lixom en halvsekund bakom alla andra. Nu är ju low-level ändå illa men ifall du saknar alternativ, så för all del. Det är inte avgörande med 55 mil upp; det borde som att vara att bo i Säffle.

Det märkliga är att man inte verkar vilja sälja. Om det fungerar. Fungerar det? Vi vet inte, och inlägg som wwr skriver är klena på fakta eller länkar som tar upp fakta. Andra inlägg från Prada är så ironiskt fanboy att inte dom heller säger nåt.

Så jag tror det är en konspiration för att motverka konspirationer som pratar om en konspiration om konspirationer kring low-level orbit konspirationer. Kan ha missat nåt konspiration där. Men det är inte mycket vett bakom det mesta i den här frågan.

Funkar skiten eller inte?
Om skiten funkar, varför säljs det inte?
Om det säljs, varför inte överallt?
Om det säljs överallt, är det inte bra nog trots allt?
För det är ju inte livskraftigt - ännu.
Citera
2022-02-08, 18:29
  #384
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Iofs bra, då kan ju t.ex satelliter som inte har nån laser wwr yrade om snabbt bytas ut. Nu vet vi ju inte för jag ställde två frågor och han har inte tid att svara på alla frågor i tråden men citerar sina egna hela poster två gånger.

Jag vet inte. Självklart finns det mycket att fundera på när det gäller starlink. Jag tror det var ett sätt att få pengar till att bygga .. annat. Men det FINNS stor potential i det - ett låg-nivå satellitsystem skulle fixa det stora problemet med ett geostationärt nät och det är att inte en jvl som nånsin spelar spel går nära dom. Inte när du laggar lixom en halvsekund bakom alla andra. Nu är ju low-level ändå illa men ifall du saknar alternativ, så för all del. Det är inte avgörande med 55 mil upp; det borde som att vara att bo i Säffle.

Det märkliga är att man inte verkar vilja sälja. Om det fungerar. Fungerar det? Vi vet inte, och inlägg som wwr skriver är klena på fakta eller länkar som tar upp fakta. Andra inlägg från Prada är så ironiskt fanboy att inte dom heller säger nåt.

Så jag tror det är en konspiration för att motverka konspirationer som pratar om en konspiration om konspirationer kring low-level orbit konspirationer. Kan ha missat nåt konspiration där. Men det är inte mycket vett bakom det mesta i den här frågan.

Funkar skiten eller inte?
Om skiten funkar, varför säljs det inte?
Om det säljs, varför inte överallt?
Om det säljs överallt, är det inte bra nog trots allt?
För det är ju inte livskraftigt - ännu.
De har alltså fått laserlänkarna att fungera nu, påstår de. De senaste uppskjutningarna har laserlänkar. Det skulle vara en världsrevolution om det fungerade. Att kunna knyta ihop hela jordklotet med snabbt internet, utan någon begränsning var man befinner sig. Det skulle kosta $99 per månad att köra snabbt internet var som helst.

Men det är nästan helt tyst om det. Ingen reklam. Ingen större tidning har testat. Det går inte ens att gå in i en affär och köpa.

Jag upprepar det viktiga så att det inte kommer bort.
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är heltokigt hur man än ser det.

Under två år fortsätter SpaceX/Musk att skjuta upp sammanlagt 520 ton satelliter, viktmässigt motsvarande 87 uppskjutningar av vardera 4 astronauter till rymdstationen. Och nu påstår man att systemet inte fungerar bättre än att man kan gå bankrutt på det.

Man gör inte heller någon nämnvärd reklam för det.

Det där går inte ihop.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-02-08 kl. 18:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback