Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-07, 15:49
  #1
Avstängd
En jägare misstog en hund för en räv och avlossade ett skott. Hunden skadades så allvarligt att den fick avlivas och en kvinna, som befann sig i närheten, fick splitterskador i benet och foten och fördes till sjukhus med ambulans.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...-barn-med-hund

Alla erfarenhet från tidigare händelse som liknar denna är att jägaren kommer att dömas till en klapp på axeln
Citera
2022-02-07, 15:52
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
En jägare misstog en hund för en räv och avlossade ett skott. Hunden skadades så allvarligt att den fick avlivas och en kvinna, som befann sig i närheten, fick splitterskador i benet och foten och fördes till sjukhus med ambulans.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...-barn-med-hund

Alla erfarenhet från tidigare händelse som liknar denna är att jägaren kommer att dömas till en klapp på axeln
såg han inte kvinnan
Citera
2022-02-07, 15:57
  #3
Medlem
Hade det varit min hund hade ja fan dödat gubbjäveln. Är man 75 o ska få jaga borde det vara stränga regler på syn och hälsa.
Citera
2022-02-07, 16:01
  #4
Medlem
Finnj-vels avatar
Jaktlicensen borde tas bort från alla över 60. Jävla boomers som står med kikare och glasögon och skjuter mot en jävla kvinna med barn. 75 år gammal med skarp bössa... Ja han kan ju inte straffas direkt eftersom vid 75 års ålder så sitter man väl bara och dreglar ändå.

OT: Hoppas hunden var en fransk bulldog/rottweiler, alla dom ska has ihjäl på olika sätt ändå.
Citera
2022-02-07, 16:06
  #5
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan

Alla erfarenhet från tidigare händelse som liknar denna är att jägaren kommer att dömas till en klapp på axeln

Vad är det för liknande händelse. Brott relaterat till jakt straffas ju extremt hårt i Sverige.
Finns ju folk som fått högre straff för överskjutning eller att ha skjutit otillåtet än folk som blivit dömda för dråp.
Citera
2022-02-07, 16:07
  #6
Medlem
MickeyMantles avatar
Nått jag är orolig för när jag går runt med min hund som är rätt lik en räv i färg och storlek. På vissa marker är det riktigt gamla gubbar som sitter o vakar. Försöker alltid ha på en varselväst på hunden.

Sen vet jag av erfarenhet efter att ha jagat med 80+ åringar att de är fan hänsynslöst snabba med att skjuta.
Citera
2022-02-07, 16:09
  #7
Medlem
AlligatorMans avatar
75 år. Tycker både jaktlicens och körkort skall vara villkorat med årliga kontroller vid den åldern.
Citera
2022-02-07, 16:10
  #8
Medlem
Finnj-vels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeyMantle
Nått jag är orolig för när jag går runt med min hund som är rätt lik en räv i färg och storlek. På vissa marker är det riktigt gamla gubbar som sitter o vakar. Försöker alltid ha på en varselväst på hunden.

Sen vet jag av erfarenhet efter att ha jagat med 80+ åringar att de är fan hänsynslöst snabba med att skjuta.
Träning ger färdighet. Min morfar quickscopar varje gång, precis som många av dom 80+ åringar du syftar på gör.
Citera
2022-02-07, 16:11
  #9
Medlem
Stackars familj!
Ja man borde ha kontroll både för jakt och förnyelse av körkort på syn och hörsel.
Citera
2022-02-07, 16:14
  #10
Medlem
persona.von.gratas avatar
Såg rubriken. Tänkte ålder 70+ direkt.
Det är lite som i trafiken. Olyckorna orsakas av övermodiga eller överåldriga.
Citera
2022-02-07, 16:16
  #11
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
En jägare misstog en hund för en räv och avlossade ett skott. Hunden skadades så allvarligt att den fick avlivas och en kvinna, som befann sig i närheten, fick splitterskador i benet och foten och fördes till sjukhus med ambulans.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...-barn-med-hund

Alla erfarenhet från tidigare händelse som liknar denna är att jägaren kommer att dömas till en klapp på axeln

Vore väl bra om han får "en klapp på axeln", han är säkert chockad efter tillbudet.

Händelsen visar på vikten av att ta bort allemansrätten. Vill man gå i naturen får man hålla till på kommunens mark eller fråga aktuell markägare om lov.
Citera
2022-02-07, 16:16
  #12
Medlem
Jag får väl slänga in den obligatoriska kommentaren som kommer när jaktolyckor inträffar: Avskaffa intensivkurser för jägarexamen!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback