2022-02-06, 08:51
Medlem
Imnshos avatar
Ett tips till alla fattiglappar som gnyr över kiloprishöjningar på radhusbiff(blodpudding) och snabbnudlar och andra essentiella delikatesser i det radhustäta överbelånade medelklassghettot:

Börja självscanna!

Jag har aldrig själv råkat ut för en hel avstämning. En gång per halvår piper det till för en delavstämning och den stressade ungdomen som hastar till min hjälp tar upp de tre lättaste matvarorna överst i kassen, med EAN-koden väl synlig på gaveln.

Att de skulle ta något så besvärligt som exklusiva lösviktsvägda grönsaker såsom kronärtskocka eller avocado kan ni glömma. Ej heller rotar man i botten av kassen där kylklampen fryst oxfilé huserar som temperaturregulator för yoghurt och delikatessost.

I värsta fall kan man utropa ett förvånat "Ojdå!" och be om ursäkt för sin glömska. Jag tror inte att provanställda 22-åriga Angelique kommer att se till att du hamna vid Ratsits skampåle.
Citera
2022-02-06, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolliance
På tal om det. Såg en ny BMW X5 M Competition i somras, som var registrerad på ett lokalt ICA Maxi haha..

Haha ja vad komiskt för står två st teslor och laddas på baksidan intill lokala Ica handlaren. De har garanterat snuskigt mycket pengar tack vare pandemin.
Citera
2022-02-06, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Att mitt banklån och studielån äts upp av inflationen, gör mig glad till vardags.

Denna förstår jag inte ..

Att pengarnas värde spädes ut hjälper väl knappast ditt lån att minska OM du inte fått samma eller mer löneökning i procent dvs 7% löneökning varje år så har du tjänat på det!

Tvärtom så får du mindre pengar till att betala av lånen pga inflationen då dina pengar istället måste läggas på elräkningar och bensinräkningar mm.

Mvh
Citera
2022-02-06, 09:17
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater

Att pengarnas värde spädes ut hjälper väl knappast ditt lån att minska OM du inte fått samma eller mer löneökning i procent dvs 7% löneökning varje år så har du tjänat på det!

Tvärtom så får du mindre pengar till att betala av lånen pga inflationen då dina pengar istället måste läggas på elräkningar och bensinräkningar mm.

Mvh
Jag får/fått pengar via innehav. Även iaf du har rätt. Svenska löner är riktigt dåliga nu mot va vi får. Undra va vi hade haft utan "flyktingar"
Citera
2022-02-06, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etttryggareland
Men man köper köttet direkt från slaktaren. Inte vid butik.

Köp en stor frysbox och köp hela eller halva djur. Då finns det alltid kött hemma till ett bättre pris.

?
Jag brukar alltid köpa någon 1/2 eller 1/4 älg varje år och det sparar jag tusenlappar på. Kan inte förstå varför inte typ alla försöker köpa djur i halvor eller kvartar om man ändå äter mycket kött.

Lantbruksdjur lär ju snart bli dyrare med tanke på att priset på lantbrukets insatsvaror stuckit i höjden.

Jag tycker man märker att allt man köper som är det minsta halvfabrikat har blivit markant dyrare.
Citera
2022-02-06, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
På vilket sätt då?

Att priserna ökar såklart.
Det började innan Covid med samma pris-mindre innehåll och sedan justerar man prislappen efter det.
Citera
2022-02-06, 10:00
Medlem
Jag stör mej mer på krympflationen som pågått i flera år. Priset är detsamma men innehållet blir mindre. Har noterat detta på bl a kaffe och chokladkakor. Finns säkert fler produkter som har drabbats av "fenomenet".
Citera
2022-02-06, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Jag stör mej mer på krympflationen som pågått i flera år. Priset är detsamma men innehållet blir mindre. Har noterat detta på bl a kaffe och chokladkakor. Finns säkert fler produkter som har drabbats av "fenomenet".
De flesta konsumenter är idioter och tittar inte på kg-pris utan endast på paket-pris. De inser inte att de får mindre för samma peng när vikterna ändras.
Citera
2022-02-06, 10:35
Medlem
Citat:

Tvättmedel som lanseras som ”XXXTTIPPELXXX Enormus Will last longer”

Kommer hem överlycklig och sprättar upp kartongen och kollar ned … där är den bara fylld till knappt hälften .

Missvisande information på tvättmedlet
Citera
2022-02-06, 11:12
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ANDERS
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/räkpriserna-skjuter-i-höjden-1.52360725 Grafikkorts prisökning kan du nog själv tänka ut vad som triggad. Fattar ni vad sjukt att råvaror ändrar pris? Helt sjukt ju! https://www.dagensps.se/foretag/pagen-hojer-brodpriset-foljer-elkostnaderna/
Du verkar inte förstå att logistiska problem är en stor del av inflation. Man skulle grovt kunna säga att hälften av inflationen kommer ifrån just utbud där logistik är en del av det.

Citat:
Det är så många företag gör för att gömma sin prisökning. Behåller samma pris men minskar innehållet i varan. Jag tror det var KFC i USA som drog ner antalet kycklingbitar från åtta till sex typ men behöll priset. Det istället för att behålla åtta bitar och öka priset med 20%.
Senast redigerad av TheAlamo 2022-02-06 kl. 11:15.
Citera
2022-02-06, 11:16
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Nej, det är tydligt det. Du kan inte ha gått i skolan mer än vad det var nödvändigt. Prova leva på 11000kr i månaden, och där hälften äts upp av hyran.

Mina studieskulder åts inte upp av inflationen som dina, du kan inte räkna med att både äta kakan och ha den kvar.
Citera
2022-02-06, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater

Mvh

Du fattar verkligen inte?

Lånet äts upp av inflationen och på tillgångssidan krävs mer pengar för att köpa samma tillgång. Dubbelvinst Dumbo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in