Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-29, 21:23
  #1957
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Oki, så man använder alltså Hollands motsvarighet till KPI till din graf. Vilket gör att inflationen sannolikt är underskattad. Vilket jag har sagt från innan.

Det betyder även att dina huspriser är överskattade.

Jag tror du missförstår.Priserna är redan rensade för inflation.
Hade inte priserna varit rensade hade du sett en ganska kraftig stegring av priserna.

Igen, gå till originalartikeln om du vill veta exakt hur de gick till väga.
Citera
2022-01-29, 21:26
  #1958
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Oki, så man använder alltså Hollands motsvarighet till KPI till din graf. Vilket gör att inflationen sannolikt är underskattad. Vilket jag har sagt från innan.

Det betyder även att dina huspriser är överskattade.

Jag tror du missförstår.Priserna är redan rensade för inflation.
Hade inte priserna varit rensade hade du sett en ganska kraftig stegring av priserna.

Igen, gå till originalartikeln om du vill veta exakt hur de gick till väga.

Just hur skulle du kunna veta eller tro huruvida 1812 års inflation skulle vara underskattad????

Innan det här också spårar ur, gå till originalartikeln och se hur de gick till väga och eventuellt kritisera deras metod, men sluta för guds skull med att dra slutsatser på icke existerande material rakt ur röven
Citera
2022-01-29, 21:31
  #1959
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag tror du missförstår.Priserna är redan rensade för inflation.
Hade inte priserna varit rensade hade du sett en ganska kraftig stegring av priserna.

Igen, gå till originalartikeln om du vill veta exakt hur de gick till väga.

Just hur skulle du kunna veta eller tro huruvida 1812 års inflation skulle vara underskattad????

Innan det här också spårar ur, gå till originalartikeln och se hur de gick till väga och eventuellt kritisera deras metod, men sluta för guds skull med att dra slutsatser på icke existerande material rakt ur röven
Det är ju inte så att att jag misstänker att de alltid fuskat med KPI. Det är något som kommit på senare år, när man fattar att systemet inte var hållbart längre.

Jag menar, finns det någon som tar ett KPI på 2% på allvar? ALLT har gått upp. Mycket.

Och din artikel. Du har ju sagt att det är KPI som ligger som grund för siffrorna, när det är "rensat" för inflation, så är det alltså kpi "inflationen" man rensar bort. Och den är ju ett rent skämt. Falsarium.
Citera
2022-01-29, 22:49
  #1960
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backwardation
Hallå gogge! Hur går det med affärerna? Det har i alla fall blivit billigare sen sista gången vi talades vid, antar att du liksom de flesta andra gillar att köpa saker billigare?

Om nu RB förvränger KPI och aldrig höjer räntan säger det sig självt att allt annat på sikt kommer gå upp, i alla fall nominellt. Att då hela tiden vara motvalls och sitta på sek till nollränta vore ju logiskt sett ren dumhet. En dollar kostar nu 9,4.

Funderat på att teckna Xact Bear-optioner men samtidigt, att jag en gång lämnade börsen berodde inte bara på att den redan då var övervärderad, fixade inte att mina ABB stigit 23 % på några månader om Indutrade gått upp 23,5 - jag vet, psykiatrins utmärker och något jag bör söka för.

Men, men - mycket luft kvar att tömma. Köpt lite guld och antikviteter, men - du har rätt - ett avservärt belopp som tickar på nominellt till 1,20... kan tyckas vansinne, men vi kan stämma av i maj vilken strategi som var minst dålig.

Vad är alternativen i denna galna värld? Ryska blandfonder? Ett av få länder som ivf nästan har noll i realränta - tänk om Putin (vet inte om de har "självständig" centralbank men den jeppen verkar styra allt i öst... ). Tittat på hus i Dominikanska republiken, vi får se.

Gudskelov har jag hyfsad inkomst, för jag lägger på två procentenheter på KPIF och beräknar mitt nominella tapp - men no worries - skriver upp varenda öre upp till nollavkastning realt (och placerar till 0,85% - ja skratta på du men vi får se som sagt) och på något sätt kommer räkningen skickas till Ingves, på något jävla sätt - dock inte klurat ut hur....

Idiot som inte belånat mina fastigheter, men hatar att vara satt i skuld, men naturligtvis är DET idioti. Observera att det rör sig om en etta bo-rätt som f n står tom samt landstället - läste om och hörde att det lät som någon jävla Akelius... "mina fastigheter"....
__________________
Senast redigerad av GoggeGogelius 2022-01-29 kl. 22:52.
Citera
2022-01-29, 22:57
  #1961
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Det är ju inte så att att jag misstänker att de alltid fuskat med KPI. Det är något som kommit på senare år, när man fattar att systemet inte var hållbart längre.
- - -

Håller med. Jävligt hög tillförlitlighet fram till åtm för tio är sedan. Nu ligger den faktiska på minst två procentenheter över de officiella siffrorna. Finns förvisso de på Fb som snackat om att vi haft tvåsiffrig inflation i två år och det är naturligtvis galenskaper.
Citera
2022-01-30, 00:07
  #1962
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Håller med. Jävligt hög tillförlitlighet fram till åtm för tio är sedan. Nu ligger den faktiska på minst två procentenheter över de officiella siffrorna. Finns förvisso de på Fb som snackat om att vi haft tvåsiffrig inflation i två år och det är naturligtvis galenskaper.
Ja tyvärr vet vi inte då KPI är så uppfuckat och då blir ju det såhär.

Jag skulle inte vara förvånad om vi ligger på 7% nu, det gör USA.
Citera
2022-01-30, 02:00
  #1963
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men den hånade HM-aktien gick upp. Vad säger det i så fall?

Inte mycket. HM är inte en cyclisk aktie.
Citera
2022-01-30, 12:48
  #1964
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Nej KPI är inte samma sak som svensk inflation, i bästa fall kan man bara säga att det mäter inflationen på ett antal utvalda varor.
De utvalda varorna och tjänsterna är väl tänkta att spegla någon form av "genomsnittlig konsumtion" hos en individ eller ett hushåll? Sedan finns ju branschspecifika index också för prisförändringar.

Vari ligger kritiken? Att det är fel varor och tjänster i KPI? Att ta med fastigheter och bostäder är kanske tveksamt, då dessa inte konsumeras, utan är mer av en långsiktig engångsinvestering. Sedan kan man ju diskutera hur de olika ingående komponenterna ska viktas givetvis.
Citera
2022-01-30, 12:51
  #1965
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
De utvalda varorna och tjänsterna är väl tänkta att spegla någon form av "genomsnittlig konsumtion" hos en individ eller ett hushåll? Sedan finns ju branschspecifika index också för prisförändringar.

Vari ligger kritiken? Att det är fel varor och tjänster i KPI? Att ta med fastigheter och bostäder är kanske tveksamt, då dessa inte konsumeras, utan är mer av en långsiktig engångsinvestering. Sedan kan man ju diskutera hur de olika ingående komponenterna ska viktas givetvis.

Om det är "tänkt" så eller inte saknar betydelse, frågan är om det verkligen speglar genomsnittet och det ser vi lätt att det inte gör. De genomsnittliga priserna som vi drabbas av har stigit mycket mer än KPI och om du kollar upp hur mycket penningmängden har ökat förstår du varför. Trycker man pengar stiger priserna.
Citera
2022-01-30, 13:38
  #1966
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
När räntorna går upp justeras värdet ner på räntebärande obligationer.

Du säljer svarte Petter och köper hans tvillingbror. Inte så smart.

Så är det.
Citera
2022-01-30, 14:26
  #1967
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Om det är "tänkt" så eller inte saknar betydelse, frågan är om det verkligen speglar genomsnittet och det ser vi lätt att det inte gör. De genomsnittliga priserna som vi drabbas av har stigit mycket mer än KPI och om du kollar upp hur mycket penningmängden har ökat förstår du varför. Trycker man pengar stiger priserna.
"Tänkt" kanske var fel ord. Men det är ju SCB som tar fram dessa index och det är det bästa vi har. Så klart överväger de med jämna mellanrum vad som ska ingå i "konsumtionskorgen" efter hur tiderna och varu och tjänsteutbudet förändras. Det gör nog sitt bästa där.

Sen är det ju fortfarande en genomsnittlig konsument som speglas i KPI, inte specifika individer. Någon kanske bor i ett stort gammalt ruckel med direktverkande el och har 10 milj till jobbet i en bensinbil. Så klart drabbas han i nuläget hårdare än någon som bor i en fjärruppvärmd lägenhet och som cyklar till jobbet. Men så har det ju alltid varit och det är nog svårt att undvika att det även fortsättningsvis kommer vara så.
Citera
2022-01-30, 14:28
  #1968
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
"Tänkt" kanske var fel ord. Men det är ju SCB som tar fram dessa index och det är det bästa vi har. Så klart överväger de med jämna mellanrum vad som ska ingå i "konsumtionskorgen" efter hur tiderna och varu och tjänsteutbudet förändras. Det gör nog sitt bästa där.

Sen är det ju fortfarande en genomsnittlig konsument som speglas i KPI, inte specifika individer. Någon kanske bor i ett stort gammalt ruckel med direktverkande el och har 10 milj till jobbet i en bensinbil. Så klart drabbas han hårdare än någon som bor i en fjärruppvärmd lägenhet och som cyklar till jobbet. Men så har det ju alltid varit och det är nog svårt att undvika att det även fortsättningsvis kommer vara så.

Nej KPI är inte det bästa vi har, penningmängdhistoriken är det bästa vi har, den visar verkligheten.

SCB är styrt av politiker med en politisk agenda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback