Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-29, 20:30
  #1945
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Kan du ge källan till inflationen istället för att leka magister?

Och då menar jag alltså den källan man använder vid "Rensat för inflation" Något måste ju definiera inflationen man räknar bort.


Detta får du fråga holländare om då … ta-daa … det är holländare som gjort indexet. Du får gärna misstro mig, men försök i alla fall förstå hur oerhört värdefullt detta index har varit för nationalekonomer.
Jag har själv stött på det ett otal gånger under mina nationalekonomistudier (läste på flera institutioner samtidigt) då det anses vara det bästa beviset på att man inte kan tjäna pengar genom att köpa en fastighet, då medianpriset fram tills för några år sedan låg ganska stabilt runt 100.
Detta index finns i en satans massa peer-reviewed artiklar som du själv får leta upp.

Jag har försökt att förklara grunderna för dig men du och många andra blir bara förbannade för att jag inte bekräftar era irrläror.

Ni får nu fantisera vidare utan mig. Tack och adjö
__________________
Senast redigerad av vanartad 2022-01-29 kl. 20:32.
Citera
2022-01-29, 20:33
  #1946
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Detta får du fråga holländare om då det… ta-daa … är holländare som gjort indexet. Du får gärna misstro mig, men försök i alla fall förstå hur oerhört värdefullt detta index har varit för nationalekonomer.
Jag har själv stött på det ett otal gånger då det anses vara det bästa beviset på att man inte kan tjäna pengar genom att köpa en fastighet, då medianpriset fram tills för några år sedan låg ganska stabilt runt 100.Detta index finns i en satans massa peer-reviewed artiklar som du själv får leta upp.
Jag har försökt att förklara grunderna för dig men du och många andra blir bara förbannade för att jag inte bekräftar era irrläror.

Ni får nu fantisera vidare utan mig. Tack och adjö
Herrena då? Vad är du för någon pajas?

Jag fattar grunderna och är inte förbannad. Men jag ställer mig frågande till hur inflationen räknas ut. Och du kan inte ge källan.
Citera
2022-01-29, 20:36
  #1947
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Vinst beräknas i reala termer.
Du blir inte rikare bara för att du lägger till några nollor mot slutet på alla dina sedlar.

Du tjänar ju pengar på fastigheten också under tiden du äger den. Så fastigheter kan skapa miljonärer även om någon teoretisk modell kring anskaffningspriser vs försäljningspriser säger yada yada.
Citera
2022-01-29, 20:39
  #1948
Avstängd
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Suck! Varför är du så okamratlig och inte kan hjälpa till ? Ok, han säger att börsen ska krascha med 54 % Klippet var från dec. Har börsen kraschat så mkt ?

Så du kollade på klippet till sist, gott så.. Var det svinjobbigt och extremt mödosamt att klicka på länken?
Citera
2022-01-29, 20:54
  #1949
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gakka
Du tjänar ju pengar på fastigheten också under tiden du äger den. Så fastigheter kan skapa miljonärer även om någon teoretisk modell kring anskaffningspriser vs försäljningspriser säger yada yada.

Visst, hyr du ut fastigheten kan detta lätt låta sig göras, givet att underhållet inte ökar i högre takt.

Vidare, återigen, Herengracht index är ingen teoretisk modell utan en faktisk presentation av vad som har hänt.
Citera
2022-01-29, 21:08
  #1950
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Herrena då? Vad är du för någon pajas?

Jag fattar grunderna och är inte förbannad. Men jag ställer mig frågande till hur inflationen räknas ut. Och du kan inte ge källan.

Hur inflationen beräknas VAR?
Inflation är ett index över hur priser på ett antal varor (en korg) har förändrats över ett år
1) Alla länder har sitt eget sätt att beräkna.
2) Politiker i dessa länder försöker ofta förändra Indexet, vilka varor som skall ingå i den sk korgen och hur stor andel dessa skall utgöra på indexet.

Problemet är att ved kanske var en viktig vara för 50-60 år sedan, men är numera en mindre viktig vara för den stora delen av samhället.
Detta faktum gör att man måste bygga om korgen lite då och då. Detta har politiker utnyttjat för att få inflationen se betydligt lägre ut så dessa idioter kan bli omvalda.

Detta problem är olika stort i olika länder. Nationalekonomer är överlag överens om att det sätt man beräknat inflation i Herengracht indexet är mycket bra. Vill du veta exakt hur detta index ser ut och på vilka grunder man byggt om indexet under århundraden bör du gå till originalartikeln.

Det du gör är groteska förenklingar av tämligen komplicerade begrepp för att passa din på förhand dragna slutsats.

Nu har jag gett dig en förklaring hur man beräknar inflation och jag är tämligen övertygad om att du inte blivit särskilt klockare av detta.

Ha bra dag!
Citera
2022-01-29, 21:09
  #1951
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
KPI = konsumentpris index, det är ett SVENSKT index.
KPI ≠ Svensk inflation
Utfärdaren av pengar är den grundläggande källan till inflation. Innan hade Riksbanken monopol på detta, numera kan många finansiella institutioner "utfärda" pengar.

Nej KPI är inte samma sak som svensk inflation, i bästa fall kan man bara säga att det mäter inflationen på ett antal utvalda varor.
Citera
2022-01-29, 21:11
  #1952
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Nej KPI är inte samma sak som svensk inflation, i bästa fall kan man bara säga att det mäter inflationen på ett antal utvalda varor.


Jävla pajas vet du vad det MATEMATISKA TECKNET ≠ står för???

Idiot!!!
Citera
2022-01-29, 21:14
  #1953
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jävla pajas vet du vad det MATEMATISKA TECKNET ≠ står för???

Idiot!!!

Jag hade inte glasögonen på mig så det såg ut som = men du behöver inte få hjärtsnörp av det idiot. Du är bara sur över att ha haft tokfel tidigare, svälj det och gå vidare.
Citera
2022-01-29, 21:16
  #1954
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Jag hade inte glasögonen på mig så det såg ut som = men du behöver inte få hjärtsnörp av det idiot. Du är bara sur över att ha haft tokfel tidigare, svälj det och gå vidare.

Du är en obildad idiot.
Skicka ALDRIG ett meddelande till mig igen, då jag aldrig någonsin kommer spilla mer tid på dina idiotier.

Vänligen gå dö!
Citera
2022-01-29, 21:19
  #1955
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du är en obildad idiot.
Skicka ALDRIG ett meddelande till mig igen, då jag aldrig någonsin kommer spilla mer tid på dina idiotier.

Vänligen gå dö!

Nu var det du som hade tokfel när du hävdade att belåningen av bostäder inte påverkar den reala vinsten som folk gjort. Jag lärde upp dig, säg tack och svälj stoltheten.
Citera
2022-01-29, 21:21
  #1956
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Hur inflationen beräknas VAR?
Inflation är ett index över hur priser på ett antal varor (en korg) har förändrats över ett år
1) Alla länder har sitt eget sätt att beräkna.
2) Politiker i dessa länder försöker ofta förändra Indexet, vilka varor som skall ingå i den sk korgen och hur stor andel dessa skall utgöra på indexet.

Problemet är att ved kanske var en viktig vara för 50-60 år sedan, men är numera en mindre viktig vara för den stora delen av samhället.
Detta faktum gör att man måste bygga om korgen lite då och då. Detta har politiker utnyttjat för att få inflationen se betydligt lägre ut så dessa idioter kan bli omvalda.

Detta problem är olika stort i olika länder. Nationalekonomer är överlag överens om att det sätt man beräknat inflation i Herengracht indexet är mycket bra. Vill du veta exakt hur detta index ser ut och på vilka grunder man byggt om indexet under århundraden bör du gå till originalartikeln.

Det du gör är groteska förenklingar av tämligen komplicerade begrepp för att passa din på förhand dragna slutsats.

Nu har jag gett dig en förklaring hur man beräknar inflation och jag är tämligen övertygad om att du inte blivit särskilt klockare av detta.

Ha bra dag!
Oki, så man använder alltså Hollands motsvarighet till KPI till din graf. Vilket gör att inflationen sannolikt är underskattad. Vilket jag har sagt från innan.

Det betyder även att dina huspriser är överskattade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback