Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-29, 12:37
  #1885
Medlem
backwardations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ja, ja - språk-Gestapo är framme; belånade aktier.

För att återgå till topic; är det bara jag som tycker Ingves agerar konstigt? Pre-corona var han en jävla linslus som dök upp i media så snart tillfälle gavs. Ofta varnade han för uppblåsta tillgångsvärden - då tolkade jag det som ett slags "rop på hjälp" visavi Riksdag och Regering om att justera inflationsmålet till kanske en procent. Nevermind, nu gömmer sig bara gubbjäveln. Kanske iofs är Rb kommunikationsdirektör eller vad hen må kalla sig som inser att marknaderna kommer reagera negativt vad han än säger...

Hallå gogge! Hur går det med affärerna? Det har i alla fall blivit billigare sen sista gången vi talades vid, antar att du liksom de flesta andra gillar att köpa saker billigare?

Om nu RB förvränger KPI och aldrig höjer räntan säger det sig självt att allt annat på sikt kommer gå upp, i alla fall nominellt. Att då hela tiden vara motvalls och sitta på sek till nollränta vore ju logiskt sett ren dumhet. En dollar kostar nu 9,4.
__________________
Senast redigerad av backwardation 2022-01-29 kl. 12:40.
Citera
2022-01-29, 12:46
  #1886
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Inte för att jag gillar kommunister, men du verkar tro på något som verkar vara lika illa. En idiot, fattar att om aktierna går upp 200% på ett par år, att det inte är något verkligt, att det handlar om några jättehjärnor och risktagande. Utan fusk.

Och nu står vi inför total kollaps av det ekonomiska systemet, för det så, att när folk fattar att deras pensionssparande är något som inte kommer finnas kvar till pensionen, ja då är det kört.

Ahh gamle SoberZealot som frusterat försöker bestämma FB-Trudeaus ideologiska hemvist. Var det inte du som började gorma om att jag var en sosse på nationalekonomiforat.

Aktier har inte gått upp 200 % på ett par år. Här är Avanza Zeros avkastning.

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...67/avanza-zero

Okej. Ekonomin är fusk? Kraschen kommer alltså? Blanka då och tjäna en hacka i stället för att forumkriga. Jag är long så det blir dubbeljackpot för dig om du har rätt. Du tjänar pengar, jag förlorar och du kan komma tillbaka och skratta åt mig för du hade rätt.
Citera
2022-01-29, 12:50
  #1887
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benmaergskylan
Applåder till dig för att du tagit fram data sedan 1620!

Detta är en klassiska data som vandrat runt i århundraden…
Citera
2022-01-29, 12:53
  #1888
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Frågan är om bubblan punkteras med prisfall eller inflation? Troligen med någon slags kombination men jag tror på en övervikt för inflation.


Notera att grafen är rensad för inflation. Igen denna datamängd har använts för att visa man inte kan tjäna på att äga fastigheter på lång sikt och att eventuella uppgångar alltid kommer följas av lika djupa nedgångar.
Citera
2022-01-29, 13:00
  #1889
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Inte för att argumentera emot dig, men om Holländarna har varit lika "kreativa" med kpi som SE, så lär den datan bli uppfuckad.

Suck… Herengracht index är ett extremt välkänt dataset som är rensat för inflation av otal forskare på mer eller mindre samtliga universitet. Grafen du ser har således gått igenom ett otal peer reviews (läs jättemånga!).

Slutsatsen är att du, rensat för inflation, INTE kan tjäna på att äga en fastighet.

Igen googla: Herengracht index och läs på
Citera
2022-01-29, 13:05
  #1890
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Suck… Herengracht index är ett extremt välkänt dataset som är rensat för inflation av otal forskare på mer eller mindre samtliga universitet. Grafen du ser har således gått igenom ett otal peer reviews (läs jättemånga!).

Slutsatsen är att du, rensat för inflation, INTE kan tjäna på att äga en fastighet.

Igen googla: Herengracht index och läs på

Vad är poängen att ha rensat för inflation?

Är det inte just inflationen som gör mark och bostäder till en vinst jämfört med cash?
Citera
2022-01-29, 13:09
  #1891
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Suck… Herengracht index är ett extremt välkänt dataset som är rensat för inflation av otal forskare på mer eller mindre samtliga universitet. Grafen du ser har således gått igenom ett otal peer reviews (läs jättemånga!).

Slutsatsen är att du, rensat för inflation, INTE kan tjäna på att äga en fastighet.

Igen googla: Herengracht index och läs på

För dem som haft lån har det blivit hög vinst även realt.
Citera
2022-01-29, 13:11
  #1892
Medlem
Om jag tolkat detta rätt kommer det kraftig inflation men innan den blir lönedriven och driver på borpriserna skall vi klara en räntepuckel på 2-4 år som kommer slå ut 15-25% av blt.

De som överlever och har fast egendom får se sina lån gå mot noll över säg 10år.

Det krävdes covid lockdown och elbrist för att starta inflationsbrasan, gratis pengar också såklart.

Tror att stora aktörer vill se sina lån ätas upp över 10-15 år och sen börjar vi om igen?
Citera
2022-01-29, 13:24
  #1893
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Om jag tolkat detta rätt kommer det kraftig inflation men innan den blir lönedriven och driver på borpriserna skall vi klara en räntepuckel på 2-4 år som kommer slå ut 15-25% av blt.

De som överlever och har fast egendom får se sina lån gå mot noll över säg 10år.

Det krävdes covid lockdown och elbrist för att starta inflationsbrasan, gratis pengar också såklart.

Tror att stora aktörer vill se sina lån ätas upp över 10-15 år och sen börjar vi om igen?

Den verkliga inflationen är redan nu mycket högre än KPI. Se på ökningen av penningmängden för att få en bättre bild av inflationen.
Citera
2022-01-29, 13:34
  #1894
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Suck… Herengracht index är ett extremt välkänt dataset som är rensat för inflation av otal forskare på mer eller mindre samtliga universitet. Grafen du ser har således gått igenom ett otal peer reviews (läs jättemånga!).

Slutsatsen är att du, rensat för inflation, INTE kan tjäna på att äga en fastighet.

Igen googla: Herengracht index och läs på

I teorin kanske, men i verkligheten har fastigheter skapat förmögenheter i alla tider. De hittar väl intäktskällor som forskarna missar eller så.
Citera
2022-01-29, 13:34
  #1895
Medlem
När pandemin är över så kommer kraschen, den kommer vara värre än 2008. Dom vet om det och kommer skylla på pandemin. Ni kan kalla mig Nostradamus.
Citera
2022-01-29, 13:39
  #1896
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ja, ja - språk-Gestapo är framme; belånade aktier.
OK, var tvungen att kolla. Trodde Gogge fått en lidnersk knäpp och blivit bull när han sa att blankare skulle samla tomburkar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback