Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-01-28, 23:25
Medlem
Hej

Jag hade fått ett kravbrev från Kronofogden på en obetaldhyra jag undvek att skriva på delgivningen på lite. Jag betalade idag av hela avgiften till inkassobolaget, ska jag höra av mig till fogden och säga att allt är betalt nu eller gör dem det ?
Citera
2022-01-28, 23:42
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cardinalboc
Hej

Jag hade fått ett kravbrev från Kronofogden på en obetaldhyra jag undvek att skriva på delgivningen på lite. Jag betalade idag av hela avgiften till inkassobolaget, ska jag höra av mig till fogden och säga att allt är betalt nu eller gör dem det ?

Nej, inkassobolaget meddelar KFM.
Citera
2022-01-28, 23:44
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nej, inkassobolaget meddelar KFM.
Ska vi vara petiga ... så är det KFM som kontaktar den som äger skulden, då dessa har ett ärende hos KFM som de måste respondera på efter insats.
Citera
2022-01-28, 23:45
Medlem
Nej, hör av dig, jag sket i det för jag trodde det skulle vara löst, fick anmärkning hos kfm och det gick inte lösa i efterhand!
Citera
2022-01-28, 23:46
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Ska vi vara petiga ... så är det KFM som kontaktar den som äger skulden, då dessa har ett ärende hos KFM som de måste respondera på efter insats.

Nej. TS har betalt till inkassobolaget, så KFM har ingenting att meddela varken borgenär eller inkassobolag. Inkassobolaget meddelar däremot KFM vilket belopp som betalts.

TS bör dock kolla med inkassobolaget så att allt (även ränta och avgifter) är betalt.
Citera
2022-01-28, 23:49
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Nej. TS har betalt till inkassobolaget, så KFM har ingenting att meddela varken borgenär eller inkassobolag. Inkassobolaget meddelar däremot KFM vilket belopp som betalts.

TS bör dock kolla med inkassobolaget så att allt (även ränta och avgifter) är betalt.
Jodå, de hör av sig ifall man inte kommunicerar med dem.
Citera
2022-01-28, 23:51
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Jodå, de hör av sig ifall man inte kommunicerar med dem.

Om inkassobolaget (ombudet) hör av sig KFM och säger att ärendet är fullbetalt så avslutas det. Varför skulle KFM kontakta fordringarsägaren då? Det händer inte.
Citera
2022-01-28, 23:53
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Om inkassobolaget (ombudet) hör av sig KFM och säger att ärendet är fullbetalt så avslutas det. Varför skulle KFM kontakta fordringarsägaren då? Det händer inte.
KFM hör av sig vid förändrat läge kring indrivningen var vad jag skrev. KFM har kommunikation med inkasso, som jag skrev. Ska du märka ord och sedan ge mig rätt eller ska du lägga dig platt?
Citera
2022-01-28, 23:57
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
KFM hör av sig vid förändrat läge kring indrivningen var vad jag skrev. KFM har kommunikation med inkasso, som jag skrev. Ska du märka ord och sedan ge mig rätt eller ska du lägga dig platt?

Jag äger ett inkassobolag. Det går inte att förstå vad du menar. Men visst, lyckas man lista ut vad du egentligen menar så är det säkert rätt..
Citera
2022-01-28, 23:58
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Jag äger ett inkassobolag. Det går inte att förstå vad du menar. Men visst, lyckas man lista ut vad du egentligen menar så är det säkert rätt..
Bra, så kan vi lägga det åt sidan.

Förstår du inte vad jag menar så kan du framföra det direkt istället för att käfta emot.
Citera
2022-01-28, 23:59
Medlem
Om du fullt betalt till inkasso, återkallar dom ärendet från KFM.

Delgivning, det är inte vanligt. Brukar ju ske en bra stund efter ansökan.
Citera
2022-01-29, 00:04
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Bra, så kan vi lägga det åt sidan.

Förstår du inte vad jag menar så kan du framföra det direkt istället för att käfta emot.

Men snälla nån. TS skriver att han betalt direkt till inkassobolaget. Inkassobolaget meddelar då KFM att de fått betalt. Vad helvete skulle KFM säga till inkassobolaget om KFM tog kontakt? "Vår känsla säger att ni fått pengar"?

Nej, du. Inkassobolaget kontaktar KFM på måndag i detta fall, inte tvärtom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in