2022-01-27, 19:01
Medlem
Kent62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjau3352
Skrev kanske fel ord ber så hemskt mycket om ursäkt om detta störde dig. I mina ögon menar jag att man bör gå på dessa kontroller inget bebisar SKA GÖRA (jag kan erkänna att det läy lite fel) Självklart är allt frivilligt menar bara att vi som arbetar har anmälningsplikt om föräldrar med sina barn uteblir vid 3 tillfällen (då givetvis om vi ej hört något). Det kvittar om vad besöket gäller. Och nej finns inget vaccinkrav jag sa aldrig det. La bara fram förslag på vad besök på BVC kan gälla. Tack för att du förstår 😊
Du behöver inte be om ursäkt. Men tack för ditt förtydligande och väldigt nyanserade kommentar.
Citera
2022-01-27, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klocksyndrom
Förstår inte riktigt varför denna tråden lägger så mycket fokus på en eventuell Adhd-diagnos eller Bipolär diagnos? Ganska underbegåvad debatt faktiskt. Det finns t.ex. missbrukare som vårdar och tar bättre hand om sina katter och hundar & husdjur bättre än vad fullt "friska" människor utan diagnoser gör
Sen kvarstår faktum att Rasmus är varken missbrukare eller lider av någon adhd-diagnos eller nåt annat. Jag känner denna pojken sen en rad år tillbaka och haft med honom att göra i en rad olika sammanhang Så mina ord och iaktagelser får man nog ändå objektivt sätt bedöma som relevanta för att försöka bilda sig en uppfattning om vem Rasmus är. Hans nuvarande flickvän har jag dock aldrig träffat. Rasmus är en lat och otrevlig individ som tar sig själv på extremt stort allvar och är väldigt känslig för att bli ifrågasatt. Killen har ingen diagnos däremot har han själv i mycket på slutet själv börjat spekulera i om han har en diagnos. Enligt mig har han inte det utan Rasmus är helt enkelt
Lat
kaxig
Självgod
Osäker

Extremt svartsjuk
Men det sjuka i allt detta är att R från början är ett offer. Nu tyder mycket på att han skapar egna offer. Ett offer för sin egen far H***N med samma efternamn. R´s far har bjudit honom på misshandel från barnsben H***N och alltid genom åren bankat på fru och barn. Även dömd för detta. Är dömd för att ha misshandlat sin exfru på julafton för 3-4 år sedan. H***N Har misshandlat Rasmus och hans systers mamma också tidigare. Rasmus har varit taskig mot tidigare flickvänner.

Rasmus har jobbat mycket inom kommunala verksamheter DIREKT MOT BARN OCH UNGDOMAR om man är beredd att bruka våld mot sitt egna (?) 6 veckor gamla barn, vad är man då beredd att göra mot andras barn?
Framstår i din text dock som att en personlighetsstörning är väldigt trolig. Narcissistist? Borderline med narcissistiska drag? Historinisk?
Citera
2022-01-27, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asrider
Framstår i din text dock som att en personlighetsstörning är väldigt trolig. Narcissistist? Borderline med narcissistiska drag? Historinisk?
Att ni ens orkar?!!!! Ni lägger fokus på oväsentligheter och håller på med personangrepp av olika slag. Det ligger ett spädbarn på sjukhus med skador som eventuellt är åsamkade av hans föräldrar.
Senast redigerad av Beck36 2022-01-27 kl. 21:33.
Citera
2022-01-27, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nallebear85
Nix. Är allt som det ska får man åka hem efter 6 timmar, om läkaren har tid att undersöka barnet och allt är godkänt. Annars får man stanna kvar till det ser bra ut. Får man stanna längre kan det ju vara för att barnet har lite gulsot eller lite blåsljud på hjärtat exempelvis. Men ingen är kvar utan anledning.
Kan väl iofs bero på mammans status och ur förlossningen gått.
Citera
2022-01-27, 22:14
Medlem
Någon skrev att mamman är släppt ut häktet idag, stämmer detta? Hittar ingen info om detta i skvallerpressen. Någon som vet?
Citera
2022-01-28, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoxHound
Adhd är visst ett allvarligt handikapp, folk med adhd är inte lämpliga för saker som körkort, barn och vapenlicens. Det är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, riktigt efterblivet

Förlåt men enda som verkar efterbliven i den här tråden är faktiskt du. De flesta jag känner med ADHD är helt vanliga vettiga människor, lite mer rastlösa. Du, däremot, vet jag inte vad du lider av men kanske borde kolla upp det där?
Citera
2022-01-28, 01:09
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Inför kontroll på folk innan, under och efter de skaffar barn, precis som man får genomgå när man adopterar barn.
Att skaffa barn med allt som det innebär innebär inte att det är en självklarhet.

Stackars, stackars unge 💕👶🏼💕
Det finns gott om kontroller.

Under graviditeten går till bvc, pratar med läkare, sköterskor och socionomer. Man kanske tror att man bara är där för att få hjälp, men de utvärderar en ständigt och anmäler vid behov. Man träffar även socionomer på kommunkontoret som säkerligen bedömmer ens beteenden också.
Utöver allt detta så kommer de även hem till en för att "hjälpa till med barnsäkrandet av lägenheten". Men det är också en kontroll för att se att föräldrarna kan ta hand om ett barn.

Efter det är det en svår period i ens liv, ingen sömn, konstant stress, plötsligt kommer man själv och ens egna behov inte först längre, det är en underlig känsla att leva för någon annans behov. Man har aldrig kännt sig så otillräcklig i hela ens liv. Man träffar dock BVC varje vecka och de följer upp hur barnet mår och man får bra stöd, men än en gång så bedömmer de även föräldrarnas lämplighet. De kan kalla in extra personal som får prata med en och se hur det går.
Om något inte går bra eller om barnet far illa så sätts extra stöd in.

Detta par har klarat allt detta, de har ett hem som fungerar och ingen har reagerat på att barnet inte far illa. Antingen har ingen brytt sig och alla säkerhetsrutienr har falerat eller så har de helt enkelt varit bra på att fakea detta och ingen hade kunnat upptäcka hur hemska de är.... eller så var det hela bara ett hemskt misstag eller en olycka?
Senast redigerad av Necris 2022-01-28 kl. 01:18.
Citera
2022-01-28, 08:13
Medlem
Ni skulle kunna lugna er lite. Barnet KAN ha skador som efter skakvåld och många fler gånger än en har det visat sig att sådana skador inte behöver ha uppkommit genom våld. Det finns dessutom flera andra fall där föräldrarna misstänkts för misshandel och sedan släppts/frias.
Neeej! Jag försvarar ingen, ber er bara lugna er lite…
Citera
2022-01-28, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Ni skulle kunna lugna er lite. Barnet KAN ha skador som efter skakvåld och många fler gånger än en har det visat sig att sådana skador inte behöver ha uppkommit genom våld. Det finns dessutom flera andra fall där föräldrarna misstänkts för misshandel och sedan släppts/frias.
Neeej! Jag försvarar ingen, ber er bara lugna er lite…

Exakt det är inte säkert att föräldrarna har misshandlat barnet, såg en avsnitt ur uppdrag granskning som heter shaken baby där blev föräldrarna oskyldig anklagade för att misshandlat sin bebis, men det visade sig att dem var helt oskyldiga.
Citera
2022-01-28, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoxHound
Adhd är visst ett allvarligt handikapp, folk med adhd är inte lämpliga för saker som körkort, barn och vapenlicens. Det är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, riktigt efterblivet

Skämtar du nu?!

Du kanske inte vet att väldigt många inom konst, musik och företag som är väldigt stora har haft eller ADHD.
Kända personer med adhd är t ex Kristin Kaspers en, Petter, David Beckham, vår egen kronprinsessan Viktoria.... Kan namnge ännu fler om du vill.

Nu får personer med Adhd bli poliser så man har kommit mycket längre i forskningen och insett att för vissa kan det vara en fördel att ha en diagnos!!
Citera
2022-01-28, 08:59
Medlem
BoISarens avatar
Enligt dagboksbladet (daterat 28/1) har kvinnan överklagat häktningen (26/1). Ingenting tyder på att hon släppts alltså
Citera
2022-01-28, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Det finns gott om kontroller.

Under graviditeten går till bvc, pratar med läkare, sköterskor och socionomer. Man kanske tror att man bara är där för att få hjälp, men de utvärderar en ständigt och anmäler vid behov. Man träffar även socionomer på kommunkontoret som säkerligen bedömmer ens beteenden också.
Utöver allt detta så kommer de även hem till en för att "hjälpa till med barnsäkrandet av lägenheten". Men det är också en kontroll för att se att föräldrarna kan ta hand om ett barn.

Efter det är det en svår period i ens liv, ingen sömn, konstant stress, plötsligt kommer man själv och ens egna behov inte först längre, det är en underlig känsla att leva för någon annans behov. Man har aldrig kännt sig så otillräcklig i hela ens liv. Man träffar dock BVC varje vecka och de följer upp hur barnet mår och man får bra stöd, men än en gång så bedömmer de även föräldrarnas lämplighet. De kan kalla in extra personal som får prata med en och se hur det går.
Om något inte går bra eller om barnet far illa så sätts extra stöd in.

Detta par har klarat allt detta, de har ett hem som fungerar och ingen har reagerat på att barnet inte far illa. Antingen har ingen brytt sig och alla säkerhetsrutienr har falerat eller så har de helt enkelt varit bra på att fakea detta och ingen hade kunnat upptäcka hur hemska de är.... eller så var det hela bara ett hemskt misstag eller en olycka?
Det där stämmer ju inte alls!
Som gravid går man till MVC och inte BVC, helt olika saker. Man träffar en barnmorska under graviditeten, ingen läkare, sköterska, och absolut inte någon socionom. Läkare kan man få träffa om det uppstår behov av det, men det ingår inte rutinmässigt.
När barnet är fött går man till BVC, där däremot träffar man barnsköterska och ibland barnläkare. Men fortfarande ingen socionom.
Vi har aldrig träffat någon socionom och inte heller haft hembesök av någon alls, och vi har fyra barn.
De enda vi känner som besökt socialkontoret när de fått barn, är de som inte varit gifta, och varit där och fastställt faderskapet.
Numera gör man det online, har jag hört.
Senast redigerad av Tesla83 2022-01-28 kl. 09:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in