2022-01-27, 00:30
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Framgick det inte vad jag ville få dig att inse med mitt inlägg?
Jag får förtydliga det då: det är oerhört svårt för folk att se vem som är förövare och vem som inte är förövare. Det står nämligen inte skrivet i pannan på dem.

Så om folk vill undvika att bli våldtagna, så får de helt enkelt undvika att ha kontakt med andra människor. Låsa in sig själva och bära burka när de väl måste gå utanför dörren. Leva som i fängelse.
Du missade min fråga tror jag, vad är lösningen då om jag inte har talat om den?

För mig som självuttalad fascist så bör män bete sig väl hela tiden men jag tror inte ens att min drömfascism hade kommit åt problemet till fullo. Betapojken som du pratar om flyger under radarn så att säga och hur ska man åtgärda honom? Han vet att han agerar fel men gör det ändå. Det som man kan göra är att minska förekomsten av det här.
Citera
2022-01-27, 00:41
Medlem
0Z8Ss avatar
Alltid lika roande att se hur tjejer och kvinnor måste skyddas, är det inte genom pappa, bröderna, maken i familjen eller vilken manlig närstående som helst, så är det pappa staten.

Hur skall ni ha det? Ta något jävla ansvar och lev med konsekvenserna av ert handlande. Ni vill ju vara fria varelser, allt på samma villkor som killarna. Hade en kille fått sina privata bilder spridda för vinden hade jag likväl sagt: kanske tänka sig för två gånger innan nästa gång. Detta eviga daltande, barnrumpor.
Citera
2022-01-27, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Du missade min fråga tror jag, vad är lösningen då om jag inte har talat om den?

För mig som självuttalad fascist så bör män bete sig väl hela tiden men jag tror inte ens att min drömfascism hade kommit åt problemet till fullo. Betapojken som du pratar om flyger under radarn så att säga och hur ska man åtgärda honom? Han vet att han agerar fel men gör det ändå. Det som man kan göra är att minska förekomsten av det här.

Lösningen är att minska förövarmentaliteten hos folk. Dvs. förebygga att den ens uppkommer. Detta förebyggandet behöver börja redan när folk är bebisar, genom att ge bebisar ömhet, kärlek och trygghet och allt annat bebisar behöver. Sedan får det fortsätta så och även lära barn att respektera varandra och respektera barnen. Här har föräldrar, förskola och skola stort ansvar. Koppla in soc./andra lämpliga instanser i tid om något går snett.

Visa nolltolerans mot förövarmentalitet. Även sådan som vill göra offret till "delansvarig". Sådana åsikter gör bara att förövaren anser att den gör rätt om den våldtar en full person på en fest, eftersom folk anser att offret "inte har tagit vara på sig själv ordentligt". När folk gör offer "delansvariga" så gör förövaren offret "helt ansvarig". Därför behövs nolltolerans mot att göra offer "delansvariga" och visa för folk med förövarmentalitet att det aldrig någonsin är offrets ansvar, vad förövaren gjort mot offret. Och att brottet som begåtts endast är förövarens ansvar.

För när du eller andra skriver att eventuella offer måste "bete sig si eller så" så att de "kanske undviker att bli våldtagna", så ger ni faktiskt förövarna en manual över tillfällen då allmänheten anser att "offren får skylla sig själva". Det tror jag inte ni vill medverka till? Nej, låt föräldrar tala om för sina barn vilka faror de ska undvika. Men i den allmänna debatten bör vi alla rikta strålkastaren, ansvaret och skulden där den hör hemma: på förövaren. Så att vi inte ger förövaren en manual över tillfällen då vissa anser att offret är "delansvarig" för våldtäkten...

Visa även nolltolerans mot förövare genom att ge dem långa fängelsestraff om de väl begår allvarliga brott. Och som sagt: utvisa icke svenska medborgare på livstid om de begår brott. Och begår de som redan har blivit svenska medborgare, allvarliga brott såsom sexualbrott/mord osv.: bör de bli av med sina svenska medborgarskap och utvisas på livstid. Förhoppningsvis har det en viss avskräckande effekt och visar även på hur avskyvärda vi alla anser att dessa brott är och visar även på att det är förövaren som bär ansvaret, inte offret.

Och visst: alla våldtäkter går inte att bevisa. Men bara att de anmäls och tas på allvar, bör rimligtvis vara en väckarklocka för förövaren. Visar på att iaf. offret inte teg om vad förövaren utsatt henne/honom för.

Det är väl vad man kan göra för att förebygga/komma till bukt med förövarmentaliteten.
Citera
2022-01-27, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0Z8S
Alltid lika roande att se hur tjejer och kvinnor måste skyddas, är det inte genom pappa, bröderna, maken i familjen eller vilken manlig närstående som helst, så är det pappa staten.

Hur skall ni ha det? Ta något jävla ansvar och lev med konsekvenserna av ert handlande. Ni vill ju vara fria varelser, allt på samma villkor som killarna. Hade en kille fått sina privata bilder spridda för vinden hade jag likväl sagt: kanske tänka sig för två gånger innan nästa gång. Detta eviga daltande, barnrumpor.

Om det var tjejerna själva som spred sina bilder vind för våg, så hade du haft rätt i hur du tänker. Men om tjejerna skickar bild till en enda person, som sedan sprider bilderna vind för våg, så är det den personen som är ansvarig för spridandet av bilderna och inte tjejen som skickade bilderna till en enda person. Tjejerna kan inte ta ansvar för andras brottsliga beteende, det är brottslingarna själva som får ta ansvar för sina brottsliga handlingar.
Citera
2022-01-27, 00:59
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
SÅ kvinnorna har "samma stil" som vissa män? Och då drar du slutsatsen att när damer med "samma stil" som vissa män "gråter ut i Aftonbladet" så har dessa damer blivit våldtagna av män med "samma stil" som damerna? Du tänker alltså att gangsterrapp-damen har våldtagits av gangsterrapp-mannen?
Varför skulle ett våldtäktsoffer ens vilja vis upp hur hon/han ser ut?

Men att de vill dom ju!
Allt sedan barnsben så möter man på dem, äää bää titta på mig, cp de luxe!
Citera
2022-01-27, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Men att de vill dom ju!
Allt sedan barnsben så möter man på dem, äää bää titta på mig, cp de luxe!

I Aftonbladet? Hur ofta har du sett ett våldtäktsoffer ställa upp med namn och bild på sig själv i media?
Citera
2022-01-27, 01:05
Medlem
0Z8Ss avatar
Citat:
Om det var tjejerna själva som spred sina bilder vind för våg, så hade du haft rätt i hur du tänker. Men om tjejerna skickar bild till en enda person, som sedan sprider bilderna vind för våg, så är det den personen som är ansvarig för spridandet av bilderna och inte tjejen som skickade bilderna till en enda person. Tjejerna kan inte ta ansvar för andras brottsliga beteende, det är brottslingarna själva som får ta ansvar för sina brottsliga handlingar.
Och vad hjälper den attityden? I uppfostringssyfte skall det fan vara obehagligt och skamfyllt, hur skall man annars lära sig att det finns ting som är är farliga och vill dig ont i världen. Hårt men sant.
Citera
2022-01-27, 01:12
Medlem
Citat:
Och vad hjälper den attityden? I uppfostringssyfte skall det fan vara obehagligt och skamfyllt, hur skall man annars lära sig att det finns ting som är är farliga och vill dig ont i världen. Hårt men sant.

Fats du: det ska vara ännu mer "obehagligt och skamfyllt" att skicka vidare någon annans nakenbilder. Det är för fasiken ett brott att göra det.
Citera
2022-01-27, 01:13
Medlem
0Z8Ss avatar
Citat:
Fats du: det ska vara ännu mer "obehagligt och skamfyllt" att skicka vidare någon annans nakenbilder. Det är för fasiken ett brott att göra det.
Jisses… har någon sagt att det inte skall vara det? Nivån här alltså
Citera
2022-01-27, 01:16
Medlem
Citat:
Jisses… har någon sagt att det inte skall vara det? Nivån här alltså

Fokus ligger ju främst på offrets handlingar i dina inlägg. Eller hur?
Det är ju betydligt viktigare att trycka på förövarens handlingar och ha nolltolerans mot sådana vedervärdiga handlingar som förövaren utför.

För som du kanske vet så är det inte ett lagbrott att sända nakenbilder på sig själv till en person som vill ha dem. men det är ett lagbrott att sprida nakenbilder på en person utan dennes tillstånd.
Citera
2022-01-27, 01:20
Medlem
0Z8Ss avatar
Citat:
Fokus ligger ju främst på offrets handlingar i dina inlägg. Eller hur?
Det är ju betydligt viktigare att trycka på förövarens handlingar och ha nolltolerans mot sådana vedervärdiga handlingar som förövaren utför.

För som du kanske vet så är det inte ett lagbrott att sända nakenbilder på sig själv till en person som vill ha dem. men det är ett lagbrott att sprida nakenbilder på en person utan dennes tillstånd.
Ja delvis. Det andra fokuset bör vara förebyggande: DU, har ett ansvar att inte försätta dig i en situation där risken för att råka ut för brott ökar.
Citera
2022-01-27, 01:30
Medlem
Citat:
Ja delvis. Det andra fokuset bör vara förebyggande: DU, har ett ansvar att inte försätta dig i en situation där risken för att råka ut för brott ökar.

Förebyggande arbete mot brott bör handla om att förebygga förövarmentalitet.

Sedan ska man absolut säga till sina barn att de aldrig ska skicka nakenbilder till någon. Inte bara utifrån att de själva kan bli utsatta för brott, utan skicka nakenbilder kan också vara ett brott i sig, om nakenbilderna är ovälkomna. Dessutom försvinner aldrig en skickad nakenbild. Så det finns en mängd orsaker till att lära sina barn att inte skicka nakenbilder.

Men nu handlar det om brott. Och för att förebygga brott, så är det förövarmentaliteten man behöver komma åt. Brott kan inte förebyggas genom att folk låser in sig själva i rädsla att bli utsatta för brott, brott måste förebyggas genom att förbygga förövarmentalitet och genom hårda långa straff för dem som ändå begår brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in