Citat:
Ursprungligen postat av
ENTP
Du missade min fråga tror jag, vad är lösningen då om jag inte har talat om den?
För mig som självuttalad fascist så bör män bete sig väl hela tiden men jag tror inte ens att min drömfascism hade kommit åt problemet till fullo. Betapojken som du pratar om flyger under radarn så att säga och hur ska man åtgärda honom? Han vet att han agerar fel men gör det ändå. Det som man kan göra är att minska förekomsten av det här.
Lösningen är att minska förövarmentaliteten hos folk. Dvs. förebygga att den ens uppkommer. Detta förebyggandet behöver börja redan när folk är bebisar, genom att ge bebisar ömhet, kärlek och trygghet och allt annat bebisar behöver. Sedan får det fortsätta så och även lära barn att respektera varandra och respektera barnen. Här har föräldrar, förskola och skola stort ansvar. Koppla in soc./andra lämpliga instanser i tid om något går snett.
Visa nolltolerans mot förövarmentalitet. Även sådan som vill göra offret till "delansvarig". Sådana åsikter gör bara att förövaren anser att den gör rätt om den våldtar en full person på en fest, eftersom folk anser att offret "inte har tagit vara på sig själv ordentligt". När folk gör offer "delansvariga" så gör förövaren offret "helt ansvarig". Därför behövs nolltolerans mot att göra offer "delansvariga" och visa för folk med förövarmentalitet att det
aldrig någonsin är offrets ansvar, vad förövaren gjort mot offret. Och att brottet som begåtts
endast är förövarens ansvar.
För när du eller andra skriver att eventuella offer måste "bete sig si eller så" så att de "kanske undviker att bli våldtagna", så ger ni faktiskt förövarna en manual över tillfällen då allmänheten anser att "offren får skylla sig själva". Det tror jag inte ni vill medverka till? Nej, låt föräldrar tala om för sina barn vilka faror de ska undvika. Men i den allmänna debatten bör vi alla rikta strålkastaren, ansvaret och skulden där den hör hemma: på
förövaren. Så att vi inte ger förövaren en manual över tillfällen då vissa anser att offret är "delansvarig" för våldtäkten...
Visa även nolltolerans mot förövare genom att ge dem långa fängelsestraff om de väl begår allvarliga brott. Och som sagt: utvisa icke svenska medborgare på livstid om de begår brott. Och begår de som redan har blivit svenska medborgare, allvarliga brott såsom sexualbrott/mord osv.: bör de bli av med sina svenska medborgarskap och utvisas på livstid. Förhoppningsvis har det en viss avskräckande effekt och visar även på hur avskyvärda vi alla anser att dessa brott är och visar även på att det är förövaren som bär ansvaret, inte offret.
Och visst: alla våldtäkter går inte att bevisa. Men bara att de anmäls och tas på allvar, bör rimligtvis vara en väckarklocka för förövaren. Visar på att iaf. offret inte teg om vad förövaren utsatt henne/honom för.
Det är väl vad man kan göra för att förebygga/komma till bukt med förövarmentaliteten.