2022-01-26, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
På gott och ont tycker jag. Det är synd att man istället inte väljer att ge mamman något dygn med stödet det innebär av att vara på BB. Det är inte lätt att bli mamma och att få allt att funka.

Ja jag åkte inte hem förrän amningen funkade
Citera
2022-01-26, 16:57
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Vad jag vänder mig starkt emot är när barn ses som ägodelar man gör vad man vill med. Förutsatt det nu häktade paret döms för synnerligen grov misshandel så konkretiseras vad jag menar med att psykiskt oförmögna föräldrar efter avtjänat straff har "rätt" att skaffa nya barn som också dom riskerar den grymmast tänkbara start i livet.

Med Lilla hjärtats öde som omhändertogs redan på BB i färskt minne.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/M3zV6r/dom-i-fallet-lilla-hjartat-mamman-falls-for-drap

Citat:
Ursprungligen postat av ebal154
Hoppas nu bara innerligt att detta stackars barn inte behöver komma tillbaka till dessa olämpliga föräldrar. Vi såg ju hur det gick för Lilla hjärtat. Låt barnet få en chans till ett liv. Föräldrarna har förbrukat sin rätt till barnet.

Man kan inte jämföra päron och äpplen. "Lilla Hjärtat" var ett mycket mer komplicerat fall som troligen hade kunnat gå bra om inte soc hade klantat till det rejält, från början till slutet! Familjehemsindustrin är guld och gröna skogar bara för familjehem och sockärringar, inte för barn och deras biofamiljer som råkar ut för dom!!

Socialtjänsten är väl de som främst behandlar barn som ägodelar med ex otaliga omplaceringar, umgängesbegränsningar/stopp med bioföräldrar/syskon, m.m.
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2022-01-26 kl. 17:01. Anledning: Edit tillägg
Citera
2022-01-26, 17:57
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milenaas
Nej men han gjorde det för några månader sen, men inte nu
Fick han kicken?
Citera
2022-01-26, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Verkar inte vara så i Sthlm i sådana fall.
BB- tiden är "normalt" 48 h då PKU-testet tas innan hemgång, sedan finns det de som får förlängd BB-tid pga att föräldrarna behöver extra stöttning, amningen har inte kommit igång, barnets vikt är mer än -10% av födelsevikten, barnet har gulsot osv.. Men du kan även åka på tidig hemgång tidigast efter 6 h och om barnet är läkarundersökt, dock blir det ett återbesök för vikt, bilirubinkontroll och PKU-test.
Citera
2022-01-26, 18:33
Medlem
Ovanligt tyst?
Citera
2022-01-26, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Missbrukare?

Inte missbrukare! Utan denna personen är en väldigt sjuk människa!
Citera
2022-01-26, 19:03
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolli
Inte missbrukare! Utan denna personen är en väldigt sjuk människa!
Person?
Nu handlar det ju om två personer, alltså plural.
Citera
2022-01-26, 19:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Ja, pojken har blivit misshandlad från dag ett. Från födseln till fram till helgen då barnet fick akut vård.

https://www.brinnforbarnen.se/2022/01/misshandlat-spadbarn-i-kalmar/

När de inte vet helt 100 när skador skett så sätter de "under denna period". Så nej, inte helt säkert att det skett från dag 1. För att fastslå detta behövs dokumentation från dag 1... 🤷🏻‍♀️
Oavsett helt sjukt!
Citera
2022-01-26, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Kan väl knappast stämma, en kompis fick barn precis före jul, allt gick bra och de var kvar i två dygn på BB efter förlossningen, lät som standard för friska barn.

Nix. Är allt som det ska får man åka hem efter 6 timmar, om läkaren har tid att undersöka barnet och allt är godkänt. Annars får man stanna kvar till det ser bra ut. Får man stanna längre kan det ju vara för att barnet har lite gulsot eller lite blåsljud på hjärtat exempelvis. Men ingen är kvar utan anledning.
Citera
2022-01-26, 19:37
Medlem
Är den häktade mannen från Blekinge?
Citera
2022-01-26, 19:38
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thatswhatyousay
När de inte vet helt 100 när skador skett så sätter de "under denna period". Så nej, inte helt säkert att det skett från dag 1. För att fastslå detta behövs dokumentation från dag 1... 🤷🏻‍♀️
Oavsett helt sjukt!
Okej, jag förstår.
Ja, helt sjukt är det. Om man fick, skulle jag åka till sjukhuset och gå in till pojken och ge honom en stor bamsekram.

Hur länge kommer dom att sitta häktade? Är det minst 14 dagar, till den 5/2?
Citat:
Efter att häktningen är beslutad ska åklagaren väcka åtal senast inom 14 dagar, men den tiden kan i vissa fall förlängas efter beslut av domstolen.
Citera
2022-01-26, 19:39
Medlem
Hon har varit med i en grupp för mammor (ej bf grupp för särskilt år) sedan december 2020. Så hon borde väl också ha längtat efter graviditet så som R gjorde dom det nämndes? För dec 20 var hon ju inte gravid med detta barn iaf. Oftast går man ju med i denna grupper när man blir gravid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in