Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Jag hänger inte heller med manshatande feminister.
Jag har pratat med många bekanta och obekanta kvinnor om detta. Jag har läst olika kvinnors berättelser på olika forum (ej feministiska).
Osv.
Bland kvinnor är detta ett vedertaget begrepp.
Så...
Ser du inte?
(Jag bryr mig faktiskt inte om du gör det eller inte.)
Du tror att du kan uttrycka dig derogativt bara genom att lägga till "man" på ett ord, utan att det skulle uppfattas som en negativ inställning eller syn mot män? Du hakar på trenden mansplaining, manspreading osv.
Uttrycket är ett självuppfyllande bevis för att du inte ser bjälken i ditt eget öga.
Att du påstår att du inte hänger med manshatande feminister och inte ens ser manshatet och sexismen i det uttryck jag ifrågasatte, är liksom själva beviset.
Du gör dig skyldig till precis det du tror dig ta avstånd ifrån genom att använda ordet.
Att det blivit ett vedertaget begrepp är anledningen till att det används och sprids.
Det är ett försök till förtryck från en position av makt under förespeglingen att det är "män" som har makten och förtjänar att plockas ner ett pinnhål eller sju. För gammal ost, om inte annat.
Lite som kompensation för århundraden av förtryck "ni i systerskapet" fått utstå.
Sorry, men det var dags att säga ifrån nu.
Du bekräftar feminismen för mig. Dess mening, mål, syfte, metodik och implikationer och nu är en bra tid att säga ifrån.
Allt hat feminister och kvinnor får, kan mycket väl vara sånt som gått varvet runt och nu hittar tillbaks enligt devisen "what goes around, comes around".
Jag kommer inte backa en enda av er förrän ni tar avstånd från beteenden som detta.