Citat:
Ursprungligen postat av
skottland
Jag bör möjligen specifiera vilka områden jag menar, och vad jag menar med att vara bättre på dessa områden. Tillåt mig att förklara det. Med "de flesta områdena" menar jag de flesta yrkesområden där både fysiska och psykiska förmågor och egenskaper – och framförallt prestationer – avgör om huruvida någon vinner eller försvinner.
När det handlar om att vinna och nå framgång har det funnits fler män än kvinnor som gjort det. Även om det har funnits enstaka kvinnor som segrat över män på vissa, specifika områden, har männen, på grund av deras biologiska förutsättningar, varit de som generellt presterat på topp.
Ok vi pratar om, i huvudsak, prestationer.
Och mycket riktigt inom till exempel affärs- finansvärlden presterar huvudsakligen män på topp. Jeff Bezos, Richard Branson, Bill Gates, massa saudiska prinsar med flera, bara för att nämna några av de kändaste. De har skapat många jobbtillfällen, men framförallt tjänat enorma summor pengar åt sig själva.
Samtidigt är en majoritet som jobbar inom de mest samhällsviktiga funktionerna i samhället såsom vården, kvinnor. På dessa områden har och är kvinnor överlägsna männen. Kvinnor har räddat och hjälpt miljontals människor historiskt och i nutid. Barn med cancer, strokedrabbade osv. De har lärt vuxna att gå igen, förlöst barn, stoppat blödningar, amputerat ben och armar, fått igång hjärtan med mera med mera.
När det gäller att rädda liv är kvinnors fysiska och psykiska förmågor och egenskaper totalt överlägsna männens och kvinnorna vinner med hästlängder över männen. Kvinnorna inom tex vården har kanske inte ackumulerat flera miljarder åt sig själva, men genom deras prestation skapat något lika värdefullt.
Det handlar om vad det är man mäter. Hade mänskligheten klarat sig utan Bill Gates, absolut. Hade mänskligheten klarat sig utan omsorgen för varandra som mestadels kvinnor står för - nej.
Jag säger inte att något är bättre, jag försöker få dig att vidga dina vyer.
Citat:
Det räcker att se på de mest epokgörande fysiska och psykiska prestationer för att konkludera att det generellt sett är män som konkurrerar ut andra män och vinner på olika, samhälleliga områden. Se på nobelpristagare, se på ingenjörer, filosofer, uppfinnare, atleter, utforskare, schackspelare och konstnärer. De är mest framgångsrika är män. Jag vet att exempel med kvinnor finns, men de ligger i minoritet. Till och med Marie Curie, – som alla höjer till skyarna och som faktiskt gjorde ett bra arbete – har till stor del sin man att tacka för hennes vetenskapliga arbete.
Atleter kan du räkna bort, kvinnor och män tävlar inte mot varandra.
Konstnärer kan du också räkna bort - hur mäter man ens detta? Eller är det reda pengar du räknar här också?
Filosofer är tveksamt - de flesta tongivande filosofer från i alla fall antiken levde i samhällen där kvinnor var likställda med slavar i stort sett. Och hur mäter man prestation inom filosofi?
Det andra stämmer, i alla fall historiskt.
Citat:
Du skriver att män och kvinnor är lika uthålliga på långa avstånd, men varför har inga kvinnor legat på toppen av maratontider på över 100 år? Antingen behöver du vara mer realistisk eller så får du visa mig exempel ingen tidigare har sett.
Jag syftade på ultramaraton. Forskningen är dock knapphändig eftersom det inte är så många människor som ägnar sig åt ultramaraton. Men det finns mycket intressant läsning att läsa om detta, mestadels på engelska.
Citat:
Vad gäller daglig cigarettrökning röker män och kvinnor i stort sett lika mycket enligt SCB, men när det gäller både snus och rökning är det ungefär 15% mer män som gör det, vilket inte är en mycket större siffra. Även om män tenderar att kunna bli missbrukare lättare än kvinnor säger det inte så mycket. Om man ponerar att män skulle undvika missbruk och kvinnor skulle undvika stressfyllda situationer vinner män på det eftersom stressfyllda situationer är en del av vardagen. Om man inte tål stress klarar man inte mycket i livet, och man har definitivt svårare för att uppnå framgång.
Det gäller all form av substansmissbruk.
En liten del i att kvinnor lever mer stressfyllda liv än män kan säkerligen förklaras med biologi. Det mesta kan dock förklaras med dubbelarbete, underbemanning, arbetsförhållanden, liten möjlighet att kunna påverka, besparingar med mera.
Citat:
Kvinnor har förmågan att göra något de har gjort i årtusenden" (föda barn) Ok, jag medger att kvinnor är bättre på att föda barn än män. Har vi sett kvinnor som vunnit priser för att deras kropp utför denna biologiska funktion? Det är underhållande att kvinnor alltid nämner att de kan föda barn. Ja, det är trots allt det vi har kvinnor till.
Vi har kvinnor till så mycket mer än det.
"Män är starkare än kvinnor" - absolut, men "styrka" är kanske ett vidare begrepp än så?
Citat:
Både män och kvinnor har ett lång- och ett korttidsminne, och jag ser inte hur männens, enligt dig, "sämre" långtidsminne inte har gynnat dem med tanke på att männen har byggt samhället. Hur menar du att långtidsminnet har gynnat kvinnor under historien?
Med tanke på att kvinnorna "byggt" samhället, med tanke på att männen "byggt" samhället.
Här har vi det igen - vad är det som mäts?