• 1
  • 2
2022-01-25, 17:32
Medlem
IxInferniss avatar
Hej
Ursäkta för långt inlägg, men jag har lärt mig att det är bättre att vara tydlig.

Jag har sedan ca 3år haft återkommande smärtor i underararmarna. På vänster sida strålar de även upp i överarmen. Övriga symptom är att fingrarna väldigt lätt domnar, från lillfingrarna och innåt. Och när jag nyser gör det ont så in i helvete i båda underarmarna flera minuter tills det gradvis försvinner.

Jag har varit hos läkare, men aldrig kommit förbi "Prova att vila och stretcha" hos dem.
Hör till att jag i många år höll på med action/extremsport, alltså ramlat mycket, och hårt. Tränar regelbundet och har inga andra hälsoproblem som jag kan koppla ihop.
Ge mig er bästa gissning! Det blir bara värre så jag är tacksam för all hjälp.
Citera
2022-01-25, 17:34
Medlem
Nerv som hamnat snett ?
Citera
2022-01-25, 17:39
Medlem
IxInferniss avatar
Ja troligen, men var? Min förhoppning är någon annan har varit med om exakt samma och fått det löst
Citera
2022-01-25, 18:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IxInfernis
Ja troligen, men var? Min förhoppning är någon annan har varit med om exakt samma och fått det löst

Om det är nerver så testa att sök till en akupunktör och se om det kan göra någon skillnad.
Citera
2022-01-25, 18:15
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Osteopat, eller kiropraktor. Alternativt bindvävsmassage. Och testa yin yoga. Vet inte vart du bor, annars hade jag kunnat rekommendera i allafall osteopat.

Har haft liknande problem.

Du äter inga mediciner? Tänkte på statiner... de kan ge den typen av biverkningar.
Citera
2022-01-25, 18:20
Medlem
Citat:
Hej
Ursäkta för långt inlägg, men jag har lärt mig att det är bättre att vara tydlig.

Jag har sedan ca 3år haft återkommande smärtor i underararmarna. På vänster sida strålar de även upp i överarmen. Övriga symptom är att fingrarna väldigt lätt domnar, från lillfingrarna och innåt. Och när jag nyser gör det ont så in i helvete i båda underarmarna flera minuter tills det gradvis försvinner.

Jag har varit hos läkare, men aldrig kommit förbi "Prova att vila och stretcha" hos dem.
Hör till att jag i många år höll på med action/extremsport, alltså ramlat mycket, och hårt. Tränar regelbundet och har inga andra hälsoproblem som jag kan koppla ihop.

låter som att det kan vara diskbråck, förträngningar, nervrot i kläm i nacken omkring kota c6 till c8

med så tydlig påverkan ska du utredas ordentligt med mr och sedan uppföljning hos sjukgymnast.

Jag antar det gör ont i armbågarna och sticker i fingrarna när du hostar också?
Citera
2022-01-25, 18:28
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Hej

Det var verkligen inget långt inlägg. Var mer specifikt gör det ont? Om du kollar på t.ex. denna karta över de så kallade dermatomen, motsvarar dina besvär något "dermatom"?

Har du gjort t.ex. en MR av halsryggen? Skulle eventuellt kunna vara ett stort diskbråck som trycker på båda nervrötterna.
Citera
2022-01-25, 18:30
Medlem
Om det blir värre av att du nyser så ökar det sannolikheten för nervrotskompression i nacken, t ex diskbråck. Boka tid hos sjukgymnast för att utesluta det (Eller gör Spurlings test själv och se om det reproducerar symptomen).

Om nervrötterna i nacken verkar må bra så är det sannolikt ett myofasciellt smärtsyndrom ("triggerpunkter").

Googla bild på:
- Infraspinatus trigger point
- Scalene trigger point
- Latissimus dorsi trigger point
- Serratus Posterior Superior trigger point
- Pectoralis minor triggerpoint
Dessa är de vanligaste som skapar strålning i armarna.
Finns fler triggerpunkter på bilder på www.triggerpoints.net

Har du tänkt på om smärtperioder korrelerar med privat- eller arbetsrelaterad stress?
Senast redigerad av FinurligFilur 2022-01-25 kl. 18:32. Anledning: Felstavning
Citera
2022-01-25, 18:34
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Tänkte på statiner... de kan ge den typen av biverkningar.
Noceboeffekten är jättestor för statiner och det är dåligt underbyggt hur mycket muskelbesvär statiner verkligen ger. Se t.ex. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2031173 och https://www.jacc.org/doi/10.1016/j.j...artphone%20app.

I dessa studier fanns INGEN påvisbar effekt av muskelassocierade symptom vid statinbruk, och detta var i en population med patienter som avslutat statiner p.g.a. ohållbara biverkningar! Atorvastatin 20 mg undersöktes, så man kan inte nödvändigtvis säga att högre doser inte kan ge symptom. Men man skall akta sig att sprida att statiner kan ge muskelvärk, det kan göra att patienter med stor nytta av statiner slutar med dem helt i onödan.
Citera
2022-01-25, 18:45
Medlem
IxInferniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
låter som att det kan vara diskbråck, förträngningar, nervrot i kläm i nacken omkring kota c6 till c8

med så tydlig påverkan ska du utredas ordentligt med mr och sedan uppföljning hos sjukgymnast.

Jag antar det gör ont i armbågarna och sticker i fingrarna när du hostar också?

Lustigt nog inte vid hostning, även om det var länge sedan jag hostade så där okontrollerat nu.
Citera
2022-01-25, 18:48
Medlem
IxInferniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Det var verkligen inget långt inlägg. Var mer specifikt gör det ont? Om du kollar på t.ex. denna karta över de så kallade dermatomen, motsvarar dina besvär något "dermatom"?

Har du gjort t.ex. en MR av halsryggen? Skulle eventuellt kunna vara ett stort diskbråck som trycker på båda nervrötterna.

Intressant, C4/C5 på kartan är närmst utan tvekan. Ingen MR, bara vanlig röntgen i början av 2020. Nacke hals.
Citera
2022-01-25, 18:49
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Noceboeffekten är jättestor för statiner och det är dåligt underbyggt hur mycket muskelbesvär statiner verkligen ger. Se t.ex. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2031173 och https://www.jacc.org/doi/10.1016/j.j...artphone%20app.

I dessa studier fanns INGEN påvisbar effekt av muskelassocierade symptom vid statinbruk, och detta var i en population med patienter som avslutat statiner p.g.a. ohållbara biverkningar! Atorvastatin 20 mg undersöktes, så man kan inte nödvändigtvis säga att högre doser inte kan ge symptom. Men man skall akta sig att sprida att statiner kan ge muskelvärk, det kan göra att patienter med stor nytta av statiner slutar med dem helt i onödan.

Sprida? Jag undrade mest. Har stött på denna biverkning hos familjemedlemmar och patienter som inte var medvetna om att det berodde på statiner. Deras problem upphörde när de slutade med behandlingen.

Jag försökte svara på TS fråga eftersom det inte stod något om medicin intag.

Då ska jag kanske inte "sprida" mina andra råd heller.
Senast redigerad av Maviel 2022-01-25 kl. 18:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in