Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-23, 21:34
  #37909
Medlem
Reiwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är ovanligt med stora massdemonstrationer i Japan sedan 60 talet då det spårade ur med våldsamheter vid flera tillfällen. Sedan dess har japanerna legat lågt.

Det är en kulturell sak mestadels, och demonstrationer sker fortfarande i landet, men inte alls lika vanligt som i väst.

Protesterna på 60-talet, som för övrigt pågick över hela världen, har inte speciellt mycket med saken att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Men tack vare Greta och klimatrörelsen så börjar man se ungdosaktivism öka och sprida sig i hela landet

Climate Crisis Sparks a Revival of Youth Activism in Japan

https://www.kyotojournal.org/society...vism-in-japan/

Du är fortfarande besatt av att ljuga ihop en fantasi om att Greta är ett stort kulturellt fenomen i Japan ser jag.

Detta är inte heller sant. Yngre protesterar i allt lägre och lägre utsträckning i Japan vilket har diskuterats i landet. De orkar bara "protestera" på internet vilket anses vara något utav ett problem. Du läste ju japanska tidningar sa du ju...

Och på Gretas protester i Japan ser det ut såhär vanligtvis:
https://twitter.com/FFF_Tokyo/status...DU5faAnMEoAAAA
2022-01-24, 07:58
  #37910
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Hon har mött president Kh.Battulga och är inbjuden till Mongoliet.

https://news.mn/en/790610/
Vilket per automatik gör henne känd för det mongoliska folket?
2022-01-24, 08:38
  #37911
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är inte Arrhenius som är Gretas i Japan kända släkting utan en herre som skrev den första japanska floran.
Det är nog ytterst få som inte vet vem Greta är även hos japanerna. Det finns nog inget nyhetsorgan som inte nämnt henne framfart

När man blir inbjuden att hålla tal i t, ex world economic forum eller på presidentpodiet på COP, så får man resa och uppehälle betald. Det brukar ingå i sådana bokningar.

Politicolänken har varit uppe i tråden redan när den publicerades. Så den är ingen nyhet direkt. Men du gillar ju upprepningar och verkar tro att det blir mer sanning om du bara säger nåt tillräckligt många gånger.

”Det är nog … det finns nog …” Men du är säker på att herren med den japanska floran är känd där fortfarande? Och du är säker på att många japaner inte blandar ihop Sverige med t.ex Danmark eller Schweiz? Hur gärna du än önskar dig motsatsen så är Sverige ett litet land.

Den släkting som vanligen brukar nämnas i samband med Greta är som bekant (?) annars Svante Arrhenius. Troligt är att klimatintresserade japaner känner till honom och också vet att hans CO2-teori är omstridd.

Om organisationen stöds ”från högre ort” och får finansiellt stöd så spricker givetvis illusionen om den lilla rörande gräsrotsrörelsen. (Bortsett från att Greta själv inte behöver ta emot något eftersom hennes far påstår sig betala allting.) Varifrån du börjar pladdra om just de som håller tal är också obegripligt eftersom det inte nämns i artikeln.

Det är glädjande om texten har varit uppe tidigare i tråden men du måste förstå att alla inte kan, vill eller hinner läsa allt. Inte ens jag som läser det mesta. I mitt fall tycker jag att det är mer intressant att läsa om klimatet än dina osammanhängande hyllningar till muralmålningar och Hollywoodkändisar.
2022-01-24, 11:18
  #37912
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast folk generellt bryr sig inte, i Sverige pratar folk inte om Greta och gör någon det mot förmodan så är det mest suckar och skakande på huvudet som gäller.
Idolbilden msm vill förmedla är ett medialt påhitt utan koppling till verkligheten.
Att ett dussin influgna aktivister måste lajva demonstranter säger allt om Gretas ”popularitet”.
Greta är inte ett barn länge utan en udda dvärg, inte direkt något som ungdomar bryr sig om.
Det är exakt min erfarenhet. Nämner jag Greta™ när jag pratar med jämnåriga så suckar de, medan ungdomar rycker på axlarna.
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
”Det är nog … det finns nog …” Men du är säker på att herren med den japanska floran är känd där fortfarande? Och du är säker på att många japaner inte blandar ihop Sverige med t.ex Danmark eller Schweiz? Hur gärna du än önskar dig motsatsen så är Sverige ett litet land.

Den släkting som vanligen brukar nämnas i samband med Greta är som bekant (?) annars Svante Arrhenius. Troligt är att klimatintresserade japaner känner till honom och också vet att hans CO2-teori är omstridd.

Om organisationen stöds ”från högre ort” och får finansiellt stöd så spricker givetvis illusionen om den lilla rörande gräsrotsrörelsen. (Bortsett från att Greta själv inte behöver ta emot något eftersom hennes far påstår sig betala allting.) Varifrån du börjar pladdra om just de som håller tal är också obegripligt eftersom det inte nämns i artikeln.

Det är glädjande om texten har varit uppe tidigare i tråden men du måste förstå att alla inte kan, vill eller hinner läsa allt. Inte ens jag som läser det mesta. I mitt fall tycker jag att det är mer intressant att läsa om klimatet än dina osammanhängande hyllningar till muralmålningar och Hollywoodkändisar.
Greta™ är ett medialt fenomen, folk i allmänhet bryr sig inte. Ja, med undantag för miljöpartister, men de är en utrotningshotad art. (Kanske en av de dagliga 200?) Vad kändisar och bortglömda popmusiker tycker är av föga intresse. Om nu Greta™ vore så populär och aktuell, varför kommer inte fler på klimatdemonstrationerna? Media gör allt för att försöka piska upp klimatångest och haussa Greta™, men när det hålls klimatdemo kommer inte ens en promille av befolkningen. Och de som kommer är i pensionsåldern, ungdomarna bryr sig inte ett smack. Se bara på Greta™:s bilder från fredagarnas "strejk". 5-15 ungdomar som fått veta tidpunkten kommer dit på sin håltimme. Jag tror jag vet svaret på frågan varför "strejkens" tidpunkt inte annonseras. Det blir ännu mer pinsamt om alla vet när de kan komma dit, men ändå struntar i det. Jag såg ju själv hur det var i min egen stad när gymnasieeleverna fick fredag eftermiddag ledig för att klimatdemonstrera. 99% av dem tackade för en ledig eftermiddag, men struntade fullständigt i klimatdemon. Så starkt är ungdomarnas engagemang för klimatet och så stor idol är Greta™ bland sina jämnåriga.

Jag får be de textmässigt utmanade om ursäkt för den enorma textmassan.
2022-01-24, 13:59
  #37913
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Greta och klimatrörelsen analyseras i en artikel i E&E News idag.

https://www.eenews.net/articles/figh...ism-takes-off/
Researchers such as University of California, Santa Cruz, professor Jessica Taft are reporting that youth activism is on the rise worldwide, partially inspired by the most famous climate activist of all — Swedish environmentalist Greta Thunberg, 19, who began her campaign when she was just 15 years old.

“Around the world, we are seeing children and youth engage as social, political, and economic actors, demonstrating their capacity to help make social change,” Taft said in an interview with UC Santa Cruz’s Newscenter.
2022-01-24, 14:19
  #37914
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Greta och klimatrörelsen analyseras i en artikel i E&E News idag.

https://www.eenews.net/articles/figh...ism-takes-off/
Researchers such as University of California, Santa Cruz, professor Jessica Taft are reporting that youth activism is on the rise worldwide, partially inspired by the most famous climate activist of all — Swedish environmentalist Greta Thunberg, 19, who began her campaign when she was just 15 years old.

“Around the world, we are seeing children and youth engage as social, political, and economic actors, demonstrating their capacity to help make social change,” Taft said in an interview with UC Santa Cruz’s Newscenter.
"Taft, an associate professor of Latin American and Latino Studies at UC Santa Cruz."
Hon är alltså docent, inte professor som det felaktigt står i artikeln.
"She has spent more than a decade studying children's rights and intergenerational activism."
Ingen risk för confirmation bias då...
https://news.ucsc.edu/2019/09/taft-youth.html
2022-01-24, 16:11
  #37915
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
"Taft, an associate professor of Latin American and Latino Studies at UC Santa Cruz."
Hon är alltså docent, inte professor som det felaktigt står i artikeln.
"She has spent more than a decade studying children's rights and intergenerational activism."
Ingen risk för confirmation bias då...
https://news.ucsc.edu/2019/09/taft-youth.html

Så du avfärdar henne både för att hon har kass utbildning och att hon har studerat för mycket, i samma inlägg?

Damned if you do, damned if you don't....
__________________
Senast redigerad av enhalvboj 2022-01-24 kl. 16:16.
2022-01-24, 16:30
  #37916
Medlem
Reiwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
”Det är nog … det finns nog …” Men du är säker på att herren med den japanska floran är känd där fortfarande? Och du är säker på att många japaner inte blandar ihop Sverige med t.ex Danmark eller Schweiz? Hur gärna du än önskar dig motsatsen så är Sverige ett litet land.

Giant Squid är inte säker på någonting utan sysslar med önsketänkande - och tror på fullt allvar att Greta är med i den japanska läroplanen och att Carl Peter Thunberg är ett namn som alla japaner känner till.

Som i de flesta andra länder så vet folk överlag inte speciellt mycket om Sverige mer än ABBA, IKEA och Astrid Lindgren... och Mumin, som av någon anledning är enormt i Japan och som ofta misstas för att komma från Sverige.

Greta har det aldrig pratats speciellt mycket om.
2022-01-24, 16:40
  #37917
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Så du avfärdar henne både för att hon har kass utbildning och att hon har studerat för mycket, i samma inlägg?

Damned if you do, damned if you don't....
Hur står det till med läsförståelsen? Jag påpekade att hon benämndes med fel titel. Att hon kanske ser vad hon vill se efter 10 år inom ett politiskt laddat fält är ingen långtgående gissning. Det är även intressant att Climatewire citerar en artikel som är från september 2019 men låtsas som att den belyser situationen idag efter två års pandemi.
2022-01-24, 22:30
  #37918
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
https://twitter.com/isabelle_ax/stat...C5ufyK85kpAAAA



Greta retweetade det här häromdagen. Det är alltså "kolonialism" när Sverige bedriver gruvdrift i sitt eget land.

Ingen gruvdrift, ingen skogsnäring och inga oljeprodukter. Det Greta förespråkar är i praktiken utrotandet av 99% av mänskligheten och hela civilisationen. För det är precis vad som hade hänt om hon fick bestämma.

Greta hade ju ironiskt nog garanterat varit en av de första som strök med om civilisationen kollapsade.

Tog en titt på skribenten Greta retweetade och det står såhär i bio:


Vad förvånad jag blir att det är en woke autistisk kommunist.
Det är ett bra exempel på hur ruskigt obildad Greta™ är. Svenskar bodde i Norrland långt innan samerna ens existerade. Men i den lilla flickhjärnan fantiserar hon förmodligen om att samerna låg i dvala under inlandsisen, och vaknade upp när den smälte bort. Svenskarna kom söderifrån. Samer är en hybridras mellan svenskar och något norrifrån invandrat eskimåfolk. Den samiska rasen är bara 2500-3000 år gammal. Greta™ kanske borde läsa lite biologi och lära sig något om DNA och vad det kan säga om folkslags ursprung? För just nu befinner hon sig på indianboksnivå.
2022-01-24, 23:18
  #37919
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Tydligen hade man haft auktion om rätten att namnge den groda som fick namnet Pristimantis gretathunbergae.
“Greta more than anyone reminds us that the future of every species on Earth depends on what we do right now to end climate change,” Rainforest Trust CEO James Deutsch said in a press release, adding they are honoured to sponsor the naming of the threatened species.
https://indianexpress.com/article/tr...nberg-7722489/
However, the animal’s name has additional links to its famous namesake as climate-change threatens its natural habitat, and faces “a constant risk of extinction”. According to the authors of the paper, these tiny tree frogs “are tremendously susceptible to fine changes in the environment”. The researchers argued that the new species “should be listed as “Vulnerable (VU)” in the global Red List of the IUCN (2018)”.

“Cerro Chucantí and the surrounding Maje Mountains are highly threatened by rapid deforestation and replaced by plantations and cattle pastures,” the researchers explained. They further added: “Pristimantis gretathunbergae is endemic to Panama, but it could occur on near mountains along the border in Colombia.”
2022-01-25, 04:35
  #37920
Medlem
bjornesmagasin2s avatar
Vad hände nu med denna anorektiska doomsday klimataktivisten??? Hon syns knappt nuförtiden, det är som hon försvunnit från jordens yta, hennest kommunister till föräldrar hör man inget om heller

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback