Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-21, 22:00
  #409
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushbuck
Måste ha skett något. Mätaren som visar hur stor del av sträckan som är avklarad ställdes bak med ca 1,5%-enheter idag. Var uppe i 97% men plötsligt var den nere på 95,5.
Ja jag vet att jag såg igår att det var klart mindre än 6000km kvar men idag på em var det drygt 60000km.
Citera
2022-01-22, 13:12
  #410
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushbuck
Måste ha skett någon form av ny beräkning. Mätaren som visar hur stor del av sträckan som är avklarad ställdes bak med ca 1,5%-enheter idag. Var uppe i 97% men plötsligt var den nere på 95,5.

Ja det bygger på beräkningar och inte på någon slags realtid-hastighetsmätare som NASA försöker luras att man ska tro.

Det där med hastigheten har vi diskuterat livligt i tråden. NASAs information på den där sidan är ren och skär tillrättalagd fejk. Man litar inte på att den korkade allmänheten ska orka förstå korrekt information.
Citera
2022-01-22, 13:17
  #411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja det bygger på beräkningar och inte på någon slags realtid-hastighetsmätare som NASA försöker luras att man ska tro.
Nog måste man ha lite bättre koll än så. Det är ju bara mäta tiden för en signal att gå fram och tillbaka.

Det är nog bara den där websidan som räknat fel på något sätt.
Citera
2022-01-22, 13:28
  #412
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nog måste man ha lite bättre koll än så. Det är ju bara mäta tiden för en signal att gå fram och tillbaka.

Det är nog bara den där websidan som räknat fel på något sätt.

Klart man har otroligt mycket bättre koll!

Men den där flashiga sidan som man visar bygger på förberäknade siffror och har ingen koppling till verkligheten, har jag hela tiden misstänkt. Nu anser jag det bevisat att jag hade rätt om det.

Vad fan är ens "hastigheten" baserat på? Se tidigare diskussioner i tråden.
Citera
2022-01-22, 21:40
  #413
Medlem
Hurt-Åkes avatar
På måndag kväll görs den sista tändningen av raketmotorerna för att placera den i den rätta banan!
Citera
2022-01-23, 21:20
  #414
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
På måndag kväll görs den sista tändningen av raketmotorerna för att placera den i den rätta banan!

Sen skall den väl kalibreras i ett kvartal eller nått sånt. Vi skall vara glada om första bilderna från det är här lagom till midsommar.
Citera
2022-01-23, 22:37
  #415
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Sen skall den väl kalibreras i ett kvartal eller nått sånt. Vi skall vara glada om första bilderna från det är här lagom till midsommar.

Ja typ så.
Citera
2022-01-24, 18:33
  #416
Medlem
The-Seers avatar
99,919% av färden avklarad.
1168 km kvar.

L2 insertion burn är igång nu https://jwst.nasa.gov/content/webbLa...l?units=metric

19.30 idag börjar denna livestream där de pratar om L2 insertion burn och annat: https://youtu.be/pWP7xDAdDPI

21.00 börjar NASAs livestream: https://youtu.be/pWklR2PBfQU
Citera
2022-01-24, 21:57
  #417
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
På måndag kväll görs den sista tändningen av raketmotorerna för att placera den i den rätta banan!


Fixat. James Webb är nu i L2
Citera
2022-01-24, 23:01
  #418
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Seer
99,919% av färden avklarad.

Nä färden fortsätter runt Solen. Annars skulle den ramla in i Solen!
Citera
2022-01-24, 23:02
  #419
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Fixat. James Webb är nu i L2

Satans! Missade att ha koll. Men så otroligt alltså. Jag trodde inte det skulle gå vägen.
Citera
2022-01-25, 19:54
  #420
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Fixat. James Webb är nu i L2
Så jävla skönt att det gick bra men än är det väl inte över utan mycket återstår innan vi vet att vi får hem fina bilder....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback