2022-01-12, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Har en kollega på bruket som är väldigt insatt i sånt där och han sa att det inte spelar nån roll eftersom man ändå bara amorterar någon ynka procent av lånen varje år.

Skulle nog sluta lyssna på honom om jag var du. Inflation = högre räntor = högre räntekostnad, inte amortering. Någon ynka procents höjning av räntan kan barskrapa många hushåll som är upp- över öronen belånade. Särskilt när även inflation leder till arbetslöshet för att folk sluta spendera, då pengarna istället går till att betala de högre räntekostnaderna. Ond cirkel så att säga.

Därutöver blir dessutom allting dyrare i samband med inflation, mat, bensin, hyra, underhållning etc. Och om då staten avsiktligt räknar/redovisar lägre inflationssiffror än realiteten så är det dom lägre siffrorna som facket/din arbetsgivare tar i beaktning när de sätter lönen. Ergo: Du blir en finansiellt fattiga människa. Ta denna utveckling exempelvis som är ett bra exempelvis på hur inflation genom åren urvattnat vår köpkraft:

50-talet: Mannens lön täckte utgifterna, två barn samt att frugan var hemmafru.
70-talet: Intäkterna räckte inte för utgifterna så nu var frugan även tvungen att börja jobba.
90-talet: Vi slutade att spara utan nu gick intäkterna till att täcka utgifterna.
2010-talet: Vi började behöva låna för att täcka utgifterna.

That's inflation for you.
Citera
2022-01-12, 09:03
Medlem
insexnyckelns avatar
SvD: Svajig start "Börsen kan tappa 40 procent i höst"

Citat:
Maria Landeborn [aktiestrateg på Danske Bank] spår att ett globalt aktieindex kan stiga med runt 5 procent i år, men att skillnaderna mellan olika sektorer och regioner kan bli stora.

– Börsen har redan gått värdigt starkt och värderingarna är rätt höga, så jag tror inte att man ska hoppas på samma resa som vi gjorde under 2021, säger hon.

Citat:
[Mattias Isakson, chefsstrateg på Swedbank] grundtips är dock att sitta lugnt i båten om placeringshorisonten är längre än sex månader.

– Vi kommer att få se aktiemarknader, både i Sverige och USA, som står 10 till 20 procent högre än vad de gör nu. Om det är vid halvårsskiftet, i september eller vid någon annan tidpunkt får tiden utvisa, säger han.

Citat:
Peter Malmqvist, oberoende analytiker, har en betydligt dystrare prognos. Han spår att fortsatt oro för räntor och inflation kan få börsen att falla ännu mer i början av året.

– Jag tror att vi kan få en sättning på runt 10 procent på Nasdaq-börsen i USA, säger han.

Efter det hämtar börserna tillbaka tappet med råge, men till hösten kan det smälla till igen om centralbanker tvingas höja räntan för att få ned fortsatt hög inflation, spår Peter Malmqvist.

Bolagens vinster riskerar också att drabbas av stigande producentpriser.

– Då finns det nog en risk för att det visar sig att dagens rätt optimistiska vinstprognoser inte riktigt håller, säger Peter Malmqvist, och fortsätter:

– Trettio till fyrtio procent är vad jag kallar för en börskrasch och det skulle jag mycket väl kunna tänka mig.

Två bankanställda försiktigt positiva, oberoende analytiker mindre så.

Vilken vikt man lägger i dessa uttalande avgör man förstås själv.
Citera
2022-01-12, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie

70-talet: Intäkterna räckte inte för utgifterna så nu var frugan även tvungen att börja jobba.
90-talet: Vi slutade att spara utan nu gick intäkterna till att täcka utgifterna.

Det går nog att leva på 50-talsstandard även idag på en lön. En enkel basbil säg Dacia har ändå mer lyx än en amazon... vi använder mindre av hushållsbudgeten till mat än då... det är bostaden som är knepig, där har vi en tillgångsindflation.

Men med endast transistorradio hemma sparar du in en vacker slant på dator, internet, mobil, TV med mera. En bilsemester till Vänern och bo i tält är inte dyrt. Glöm att äta ute. Potatis, lök och fläsk på menyn. Ärtsoppa en gång in veckan.

Kruxet är så här:

Boomers: cyklade och åkte buss som unga tills de sparat ihop till sin första bil
Gen x och y: sommarjobbade och hade råd med sämre begagnad bil.
Millenials: Lånar och köper ny bil, gärna finare än föräldrarnas.
Citera
2022-01-12, 09:56
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det finns många skillnader mellan länderna, t.ex deras enorma statsskuld som de själva finansierat, medans Sverige är extremt lågt belånat med stora bostadslån hos privatpersoner istället. Sverige är dessutom ett högskatteland medans Japan har några av världens lägsta skatter.

En viktig skillnad än att japans befolkning är värdens äldsta och sjunker kraftigt, och de var de första som började göra uttag från sina fondkonton utan att fondinsättare tillkom. Detta kan inträffa i andra länder också ganska snart t.ex Kina och det finns mycket att lära av Japans exempel.

Vad är fondinsätare?
Citera
2022-01-12, 09:57
Medlem
upperkatts avatar
Aldrig.
Citera
2022-01-12, 10:31
Medlem
Aldrig. Är med oavsett vad.
Citera
2022-01-12, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Har en kollega på bruket som är väldigt insatt i sånt där och han sa att det inte spelar nån roll eftersom man ändå bara amorterar någon ynka procent av lånen varje år.

Ja alltså inflation äter inte upp något om inte vår löner stiger med den.

Stiger våra löner i samband med inflation, då äter inflationen upp skulderna.
Citera
2022-01-12, 10:57
Medlem
JustinTrudeaus avatar
När jag behöver pengar. Gick ur börsen delvis i mars 2021 när jag behövde pengar för ett tomtköp. Enda gången jag paniksålt var i februari 2020 och det är man glad för så här i efterhand. Förhoppningsvis så slipper man göra något liknande i framtiden.
Citera
2022-01-12, 10:58
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vad är fondinsätare?

Yngre som börjar spara i fonder.
Citera
2022-01-12, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det går nog att leva på 50-talsstandard även idag på en lön. En enkel basbil säg Dacia har ändå mer lyx än en amazon... vi använder mindre av hushållsbudgeten till mat än då... det är bostaden som är knepig, där har vi en tillgångsindflation.

Men med endast transistorradio hemma sparar du in en vacker slant på dator, internet, mobil, TV med mera. En bilsemester till Vänern och bo i tält är inte dyrt. Glöm att äta ute. Potatis, lök och fläsk på menyn. Ärtsoppa en gång in veckan.

Kruxet är så här:

Boomers: cyklade och åkte buss som unga tills de sparat ihop till sin första bil
Gen x och y: sommarjobbade och hade råd med sämre begagnad bil.
Millenials: Lånar och köper ny bil, gärna finare än föräldrarnas.
Generationernas ekonomi och spenderande följer således värdet på pengar. Ju mindre pengarna blir värda desto mer måste vi jobba och desto mindre av pengarna vill vi behålla till förmån för annat som vi anser ge ett bättre värde. Vinsten hamnar hos staten och överklassen, precis som det är tänkt att fungera i den keynesianska nationalekonomin.
Citera
2022-01-12, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Skulle nog sluta lyssna på honom om jag var du. Inflation = högre räntor = högre räntekostnad, inte amortering. Någon ynka procents höjning av räntan kan barskrapa många hushåll som är upp- över öronen belånade. Särskilt när även inflation leder till arbetslöshet för att folk sluta spendera, då pengarna istället går till att betala de högre räntekostnaderna. Ond cirkel så att säga.

Därutöver blir dessutom allting dyrare i samband med inflation, mat, bensin, hyra, underhållning etc. Och om då staten avsiktligt räknar/redovisar lägre inflationssiffror än realiteten så är det dom lägre siffrorna som facket/din arbetsgivare tar i beaktning när de sätter lönen. Ergo: Du blir en finansiellt fattiga människa. Ta denna utveckling exempelvis som är ett bra exempelvis på hur inflation genom åren urvattnat vår köpkraft:

Nu tror jag verkligen att du slår på stora trumman. Visade ditt inlägg för kollegan på bruket som är insatt i det där med ekonomi och han skrattade bara och suckade. Så det säger ganska mycket om ditt inlägg när han gör så.
Citera
2022-01-12, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Ja alltså inflation äter inte upp något om inte vår löner stiger med den.

Stiger våra löner i samband med inflation, då äter inflationen upp skulderna.

Struntprat. Vi har en fackman från LO på bruket och våra löner höjs enligt inflationen har jag fått information om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in