Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-10, 21:29
  #3457
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Läser du något i det som länkas överhuvudtaget?
Jag läste det du citerade. Har du ingen som helst förmåga att föra någon slags sakligt resonemang. Förstod du det du citerade.
Jag debunkar alltså svamlet mha fakta.

Ytterligare relevant fakta är att pris på naturgas i EU idag har fallit från 88.07 till 84.6 EUR/MWh.

Notera nu prisnivån och begrunda att priset i Finland varit 248 EUR/MWh. Klart högre än storförbrukaren av gas UK som legat på 238 EUR/MWh.

Förklara nu detta. Du som anser dig förstå.
Citera
2022-01-10, 21:33
  #3458
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Nu har jag inte nämnt något om solpaneler utan det har varit en diskussion kring vindsnurror och isbildning.
Har inte du pratat om att det är systemfel när man inte levererar på vintern?

Och påstått att solpaneler som nu inte levererar på vintern är att likna vid en cykel med fyrkantiga hjul.
(Man behöver inte gå många inlägg tillbaka för att läsa det). Varför det går bra att cykla med en cykel med fyrkantiga hjul på sommaren är något du fortfarande försöker inse.
Citera
2022-01-10, 22:36
  #3459
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Beskåda en ryttare på en blek häst:

- Vem är du, säg?
- Jag är elektriciteten!
- Varför är du här?
- För att hämta er!


Ja, så kommer det att se ut. Det elektriska varnade ju Hasse och Tage för redan på 1970-talet. Det strömmar hit och det strömmar dit. Plötsligt så går det en propp skaldade Thore Skogman.

Juden skaldade efter att ha släppt sin uppfinning Atombomben på det civila Japan att: Now I am become death, the destroyer of worlds.

Så ser det ut. Frågor på det?
Citera
2022-01-11, 06:09
  #3460
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Har inte du pratat om att det är systemfel när man inte levererar på vintern?

Och påstått att solpaneler som nu inte levererar på vintern är att likna vid en cykel med fyrkantiga hjul.
(Man behöver inte gå många inlägg tillbaka för att läsa det). Varför det går bra att cykla med en cykel med fyrkantiga hjul på sommaren är något du fortfarande försöker inse.


Alla förstår att solpaneler inte genererar någon elektricitet när det är vintermörkt med snö. Politikerna har ej heller hävdat att solpaneler ska ersätta kärnkraftverken.

Däremot vindsnurror lyfts fram som ersättning för reaktorerna. Vindsnurror som står stilla när det är kallgrader pga. vindbrist. Som dessutom isas ned så att de inte går att använda pga. isbildning, något som säkert också är svårt och dyrt att få bort. Så vindsnurrorna är vår cykel med fyrkantiga hjul. Men det har du säkert inget emot, du verkar stödja allt som är helt knasigt.
Citera
2022-01-11, 12:52
  #3461
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Det höga elpriset kan leda till att anrika Klippans pappersbruk måste stänga efter nära 450 års produktion:

Citat:
Elchocken hotar jobben – vd varnar för nedläggning

Sveriges energipriser är nu så höga att de hotar skånska Klippans pappersbruks existens efter nära 450 år. Höstens uppsägningar kanske inte räcker, enligt vd Jan Mauritzson.

https://www.dn.se/ekonomi/arbetslag-...ken-slog-till/
Citera
2022-01-11, 13:12
  #3462
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Det höga elpriset kan leda till att anrika Klippans pappersbruk måste stänga efter nära 450 års produktion:



https://www.dn.se/ekonomi/arbetslag-...ken-slog-till/
Det är fullkomligt sjukt att staten cashar in på höga elpriser och låter företag konka...

---

Lägre priser imorgon. Fortfarande dyrt. 89/156 öre i SE3/SE4
Citera
2022-01-11, 14:00
  #3463
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är fullkomligt sjukt att staten cashar in på höga elpriser och låter företag konka...
Hur tänker du här?
Hur cashar staten in på höga energipriser, så att? företag konkar.

Borde inte pappersbruk vara storförbrukare och erhålla skattereduktion?

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Lägre priser imorgon. Fortfarande dyrt. 89/156 öre i SE3/SE4
89 öre i SE3 får väl sägas vara relativt lågt. 233 öre i Frankrike.
Citera
2022-01-11, 19:28
  #3464
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur i all världen tänkte du nu??
Jag ser ingen som helst verklighetsförankring i det där. Är det Sovjet-tänk som slår igenom. Kan du inte försöka koppla bort Sovjet.

Tänk att ordinär marknadsekonomi skall vara så svårt för er.

I verkligheten blir det tvärtom så att vindkraftsparkerna kommer tjäna mer. Pumpkraftverken kommer ju köpa el när den är billig. När det blåser mycket kommer vindkraftverken få bättre betalt.
Hur gör du för att inte förstå det?

När det blåser lite så får vindkraftverken sämre betalt, eftersom pumpkraftverken levererar då. Men då säljer vindkraften inte så mycket.

Vinsten blir att priserna blir jämnare och den dyrare elproduktionen som olje-baserad och gasturbiner behöver man inte dra igång.

Visst. Och du tror att bygga pumpkraftverk är gratis och att man kan placera dom var som helst utan svåra ingrepp i naturen. Så tror du visst att det är förlustfritt att reglera elnätet genom att pumpa vatten upp och ned.

Tänk att det är så svårt för somliga att någon gång tänka en kritisk tanke om sig själv. Jag vet att ifrågasättandet av vindkraftens förträfflighet ifrågasätts allt mer något som gör finansfolk och miljöfanatiker nervösa. Det är väl därför du far omkring på Flashback och förstör trådarna som handlar om energi och klimat.
Citera
2022-01-11, 20:45
  #3465
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Det höga elpriset kan leda till att anrika Klippans pappersbruk måste stänga efter nära 450 års produktion:

https://www.dn.se/ekonomi/arbetslag-...ken-slog-till/

Se där ja.., nå det är ju (dessvärre) egentligen bara väntat. Sveriges styrande har varken agerat.., eller ännu mindre reagerat med strömpriserna i denna kris. Man bara rycker på axlarna under det hela..(och cashar in)

Notan skickar man till kommunerna med arbetslöshetsersättning..

Det kommer väl att komma ngn kommentar ifrån ngn styrande som inleds med orden : "-Jag förstår.., men.."

..Och sen är det slut med det..
__________________
Senast redigerad av Snapcount 2022-01-11 kl. 20:51.
Citera
2022-01-11, 21:56
  #3466
Medlem
Snapcounts avatar
Norsk msm :

Skyhøye strømpriser rammer Norges naboland: – En katastrofe

https://www.abcnyheter.no/nyheter/no...-en-katastrofe
Citera
2022-01-11, 22:16
  #3467
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Det höga elpriset kan leda till att anrika Klippans pappersbruk måste stänga efter nära 450 års produktion:



https://www.dn.se/ekonomi/arbetslag-...ken-slog-till/

https://www.skogsindustrierna.se/om-...el-och-energi/

Skogsindustrin förbrukade 15 procent av Sveriges totala elanvändning 2020, dom kommer få svårt att överleva när dom saknar tillgång till billig och stabilt levererad elektricitet.
Citera
2022-01-11, 23:23
  #3468
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Visst. Och du tror att bygga pumpkraftverk är gratis
Jag har skrivit ganska många ggr vad min uppfattning är att pumpkraft kostar. Det är inte gratis.

Det här visar än en gång att du helt struntar i verkligheten, och bara fantiserar ihop svammel.

Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
och att man kan placera dom var som helst utan svåra ingrepp i naturen.
Var skriver jag det?
Nej, just det, det kan du inte hala fram.
Bara fantasier från dig.

Men så avslöjar du dig som en miljöpartist också.
Sverige är närmast obebott. Det finns gott om plats för att smälla upp pumkraftverk.
Det klarar dom i tätbefolkade länder. Så varför skulle inte det gå här.

Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Så tror du visst att det är förlustfritt att reglera elnätet genom att pumpa vatten upp och ned.
Mer fantasier. Verkar inte finnas någon hejd.

Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Tänk att det är så svårt för somliga att någon gång tänka en kritisk tanke om sig själv.
Om du hade gjort det hade du inte suttit och spytt ur dig rent svammel om andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Det är väl därför du far omkring på Flashback och förstör trådarna som handlar om energi och klimat.
Klart att folk som bara svamlar blir purkna när jag släpar fram fakta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback