Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-11, 09:05
  #385
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag gissar att ryssarna inte heller haft så extrema elprishöjningar som vi haft de senaste månaderna. Den europeiska energikrisen beror ju delvis på att vi inte köper den ryska gasen.

Det vore intressant att se elprisutvecklingen i Ryssland jämört med Sverige/EU sedan i somras. Jag kunde inte få fram det i Google. Jag misstänker Google mörklägger detta.
Det tror jag verkligen inte. Det är väl bara att söka med annan söktjänst så får du se om det är mörklagt.
Citera
2022-01-11, 09:11
  #386
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det tror jag verkligen inte. Det är väl bara att söka med annan söktjänst så får du se om det är mörklagt.
Hur söktjänsterna samarbetar kan vi inte diskutera här. Att det finns andra söktjänster argumenterar inte mot att Google kanske mörklägger detta.
Google har närmast skapat ett monopol på sökningar och mitt intryck när jag sökte var att Goggle mörklade detta.

Eftersom frågan varit uppe i tråden vore det intressant attt se hur elpriserna utvecklats i Ryssland jämfört med EU/Sverige sedan i somras.

Det är ju en viktig aspekt av hur EU försöker göra Putin "schack matt". Hittills verkar bara EU ha fallit på eget grepp. "Putin" kan ju bara sälja via pipelines till andra länder eller via gastankers.
Citera
2022-01-11, 09:18
  #387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Den svenska disponibla inkomsten för medianinvånaren ligger ungefär dubbelt i Sverige jämfört med Ryssland.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Median_income
Da lurer jeg på hvor du henter dine data, for forskjellen er mye større selvsagt.

Median Income by Country 2021
Sweden $17,625
Russia $5,504

https://worldpopulationreview.com/co...ome-by-country
Citera
2022-01-11, 09:53
  #388
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Da lurer jeg på hvor du henter dine data, for forskjellen er mye større selvsagt.

Median Income by Country 2021
Sweden $17,625
Russia $5,504

https://worldpopulationreview.com/co...ome-by-country

Jag skrattade också när jag läste det han skrev... Ivan får ju relativt sett betala oerhört mycket mer för i princip allt, det inkluderar såklart bränsle.

El har jag aldrig nämnt, det är faktiskt inte så intressant att jämföra det då Ivan inte använder så mycket el, deras bostäder är uppvärmda av kol och olja, och ved om vi talar om landsbygden.
Citera
2022-01-11, 10:05
  #389
Avstängd
wwrs avatar
Det verkar alltså inte gå att få fram något diagram som visar hur elpriserna utvecklats i Ryssland jämfört med Sverige och EU, sedan i somras?
Citera
2022-01-11, 11:23
  #390
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Da lurer jeg på hvor du henter dine data, for forskjellen er mye større selvsagt.

Median Income by Country 2021
Sweden $17,625
Russia $5,504

https://worldpopulationreview.com/co...ome-by-country
Jag länkade till källan. Vet inte varför det skiljer så mycket, antar att Wikipedia-artikeln (som bygger på OECD-siffror) avser nettobelopp efter skatt men också erhållna bidrag.

Låter det rimligt att Sverige har en medianinkomst på 17 KUSD per person förresten?
Citera
2022-01-11, 13:10
  #391
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag länkade till källan. Vet inte varför det skiljer så mycket, antar att Wikipedia-artikeln (som bygger på OECD-siffror) avser nettobelopp efter skatt men också erhållna bidrag.

Låter det rimligt att Sverige har en medianinkomst på 17 KUSD per person förresten?
Såg nu att min länk avser medianhushåll vilket väl består av två personer med inkomster. Så det förklarar diskrepansen något. Även om det låter väldigt lågt med 31KUSD i nettoinkomst för två personer.
Citera
2022-01-11, 14:23
  #392
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag gissar att ryssarna inte heller haft så extrema elprishöjningar som vi haft de senaste månaderna. Den europeiska energikrisen beror ju delvis på att vi inte köper den ryska gasen.

Det vore intressant att se elprisutvecklingen i Ryssland jämört med Sverige/EU sedan i somras. Jag kunde inte få fram det i Google. Jag misstänker Google mörklägger detta.

Elpriserna i Ryssland är kraftigt subventionerade - framför allt i de asiatiska delarna. Priset för "slutkonsumenten" har nog inte ändrat sig ännu. Man vet att detta potentiellt skulle kunna orsaka oro. Staten tar de där kostnaderna.

Här är en internationell jämförelse från 2020 (ex: Sverige 18 cent/kWh, Ryssland 6 cent/kWh):
https://de.statista.com/statistik/da...lten-laendern/

Här är ett factsheet över rysk elmarknad med nedbrytningar från 2018:
https://www.german-energy-solutions....cationFile&v=2
Citera
2022-01-11, 14:27
  #393
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Elpriserna i Ryssland är kraftigt subventionerade - framför allt i de asiatiska delarna. Priset för "slutkonsumenten" har nog inte ändrat sig ännu. Man vet att detta potentiellt skulle kunna orsaka oro. Staten tar de där kostnaderna.

Här är en internationell jämförelse från 2020 (ex: Sverige 18 cent/kWh, Ryssland 6 cent/kWh):
https://de.statista.com/statistik/da...lten-laendern/

Här är ett factsheet över rysk elmarknad med nedbrytningar från 2018:
https://www.german-energy-solutions....cationFile&v=2
Det ryska systemet fungerar alltså bättre. Hos oss pressar EU upp priserna för att gynna företagen och försvaga medlemsländerna.
Det har diskuterats i den här tråden
(FB) Spotpriset på elen nära 2kr/kwh idag, alltså nästa 4kr/kwh. Hur är det ens möjligt?

Det är vi som blir schackmatt. Inte ryssarna.
Citera
2022-01-11, 14:31
  #394
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det ryska systemet fungerar alltså bättre. Hos oss pressar EU upp priserna för att gynna företagen och försvaga medlemsländerna.
Det har diskuterats i den här tråden
(FB) Spotpriset på elen nära 2kr/kwh idag, alltså nästa 4kr/kwh. Hur är det ens möjligt?

Det är vi som blir schackmatt. Inte ryssarna.

Det blir lägre priser för konsumenterna "ett tag". Till slut har länder med kraftiga subventioner inte råd längre. Man har haft problem i Ryssland med pensionerna som varit "för höga". Till slut måste man sänka dem. Man lever delvis på lånad tid.
Citera
2022-01-11, 14:38
  #395
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det blir lägre priser för konsumenterna "ett tag". Till slut har länder med kraftiga subventioner inte råd längre. Man har haft problem i Ryssland med pensionerna som varit "för höga". Till slut måste man sänka dem. Man lever delvis på lånad tid.
Vi har fått nog med globala fantasi-prognoser av Musk och andra. Som läget är nu har de ryska konsumenterna ett bättre läge än vi.

Det är alldeles självklart tokigt att blockera gasleveranser för att försöka "svälta ut" leverantören. Ryssland har många pipelines till andra länder och gastankers de kan sälja genom. Denna vansinniga "omvända gasblockad" av EU svälter bara oss i medlemsländerna. Det är avsikten. EU håller de europeiska länderna svaga för att kunna kontrollera dem.

De som svälts är uppenbarligen vi.

Alla verkar överens om det. Att sedan propagandan säger att "Ryssland snart går omkull" (fast det fungerar bra nu) får väl var och en tro på som den vill. (Se hur bra det gick för Storbritannien som påstods bli kastat tillbaka till stenåldern när landet gick ur EU)
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-01-11 kl. 14:46.
Citera
2022-01-11, 15:05
  #396
Medlem
dacks avatar
Medellönen månad i Ryssland låg exempelvis för en barnvakt på 307 Euro en byggare murare 526 EURO och en tandläkare 2,294 EURO.

Kostnad en månad för vatten och elektricitet för för en lägenhet på 80 kvadratmeter var 95,55 EURO.
22-01-11. EURO 10,2964 mot SEK. Och 1,1347 mot USD.
__________________
Senast redigerad av dack 2022-01-11 kl. 15:37.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback