Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-10, 09:30
  #3421
Medlem
Madagascars avatar
Värmekraften har stigit till 2050 MW. Har de dragit på reserven i Karlshamn nu?

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2022-01-10 kl. 09:37.
Citera
2022-01-10, 10:42
  #3422
Medlem
Madagascars avatar
Även för de som har timpris och kan ladda sin elbil på natten är det dyrt idag. Billigaste timmen kostar det 138 öre i SE3/4
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2022-01-10 kl. 10:47.
Citera
2022-01-10, 11:07
  #3423
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Reservkraften i Karlshamn sätts i beredskap (2h varseltid) imorgon.

Hmm... Börjar det märkas nu att tyskarna just lagt ner tre reaktorer, britterna två samt en svensk är avstängd!?
På vad sätt skulle det märkas?
(Och varför märks inte alla Franska stoppade kärnkraftverk? Men det har du väl en förklaring till).

Jag ser att Finland nu importerar 3'923 MW.

Dessa 3'923 MW kan bara komma från två ställen. Sverige och Ryssland. Och det går ungefär max på ledningarna nu.

Kan det möjligen vara det som påverkar priset i Sverige. Om du grunnar lite.

Stod de Tyska kärnkraftverken i Finland eller vad?

På länken till Tyskland går 0 MW. Är din tanke att de 0 MW driver upp priserna?

Hur ser logiken ut?
Citera
2022-01-10, 11:13
  #3424
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det här är det jag finner nu med mina amatörmässiga fingrar :

https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas

83,40 euro (per enhet)

Är egentligen på en sjunkande trend...

Eller är det denna graf man skall använda ? : https://tradingeconomics.com/commodity/natural-gas
Det beror på vad det är för gaspris du vill veta.
Den övre är för EU. Den nedre är i USA.

Det är billigare i USA än i EU.
Så du kan köpa i USA och sälja i EU. Men du måste fixa fram ett fartyg som kan transportera.
Men det är fler än du som vill det. Och de flesta vill köra gasen till Asien då priserna är bättre där.
Citera
2022-01-10, 11:17
  #3425
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Nu är det väl i själva verket så att banken har betalt alla dessa miljoner...

En annan sak jag tänkte på är hur elbolagen kommer behandla bundna priser i framtiden. Jag tror att de lärt sig en läxa nu och inte kommer att låta kunderna binda på priset i sommar när det blåser orkan i hela Europa och elen kostar en spottstyver.

Ska vi gissa att i ett sådant scenario så ligger det rörliga priset på 14 öre kWh medan det billigaste bundna priset ligger på 2 kronor kWh?

Eller så?
Blev mycket fantasifulla gissningar där.

Inga problem för en eldistributör att sälja el till fast pris. Dom bara ser till att köpa elen till fast pris. Eller terminsäkra.

Som jag skrev tidigare. 69% av all el som Vattenfall säljer är till fast pris på 28 öre.
Så varför i alla världen skulle det inte gå för eldistributörer att sälja el till fast pris i ett och två år?
Citera
2022-01-10, 11:18
  #3426
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag tror de kommer att börja lägga in ngn form utav "force majoure", när priset har stigit med xx %. Så att de får riva upp kontrakten..
Varför det?
Citera
2022-01-10, 11:20
  #3427
Medlem
Politisk energikris. De är vad vi har. Makthavarna vill omstöpa den europeiska marknaden. Magda verkar inte vilja sänka elskatten för medborgarna men gör det för amerikanska multisar som Facebook och Google.

Elskatten har sagts vara en styrskatt som man använder för att påverka och styra användningen.

Hmmm. Verkar inte gå så bra idag då elbilsägarna ställer sina bilar pga dyra elräkningar. Var det oooops eller är meningen att få fler att åka kollektivt? Det var väl MPs tanke men nu har omikron satt käppar i hjulen.
Citera
2022-01-10, 11:21
  #3428
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Elbolagen kanske har samma klausuler som banker? Dvs om räntan skjuter iväg så mycket att du tjänar på avtalet och inte banken så har dom rätt att bryta det avtalade "fasta priset"?

Krona banken vinner, klave du förlorar
Kan du länka en sådan klausul?

Och vad kom det sig att bankerna inte använde den förr när marknadsräntan steg?
Citera
2022-01-10, 11:24
  #3429
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Pumpkraftverk är inget nytt.
Man får ta del av diverse fantasifulla lösningar från vindkraftvänner, hur man skall få ström när det inte blåser.
Stora problemet är att vi inte lever i en sagovärld, i den verkliga finns det i dag inga lösningar.
I verkligheten dock finns det gott om pumpkraftverk i Europa.

Låter som du bor i en fantasivärld där pumpkraftverk inte kan leverera el.
Citera
2022-01-10, 11:28
  #3430
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag litar på din bedömning. Jag hade dock aldrig sett det på havsbotten förut.
Just detta är ett koncept som utvecklats av ett tyskt forskningsinstitut. Det är testat så man har mätdata och vet att det fungerar.

Men för att någon skall ta sig an detta måste det till tillräckliga prisvariationer för att få till lönsamheten.
Du lär behöver 20 öre mellan dag och natt för att det skall bli intressant.

Sedan finns det begränsningar på havsdjup. (Som iden nu är utvecklad). Och det kan vara så att just där har man inte prisvariationerna som behövs.
Citera
2022-01-10, 11:33
  #3431
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Varför det?
För annars går de i konkurs.
Citera
2022-01-10, 11:35
  #3432
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Värmekraften har stigit till 2050 MW. Har de dragit på reserven i Karlshamn nu?

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Kan nog vara så. 4 GW till Finland blir svettigt att fixa.
Sedan skall dom ha el i Baltikum också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback